Ipreds påverkan *röstning*

Medlem

Jag har börjat att tanka mer nu som reaktion på lagen.

Medlem

hehe. Ja man gör som man själv vill här.

Jag undrar om jag inte skall börja ladda hem allt jag redan äger. Inte dela ut det till andra utan bara dra hem alla filmer, låtar, spel bara för att få använda linan lite

DN han en fin lista på artiklar som rör IPRED. Bara att gotta sig i det (helt lagligt också! )
http://www.dn.se/kultur-noje/fildelningen-minskade-direkt-1.8...

Medlem

Skulle tro att nerladdningen sjunker under en kort tid för att sedan stiga igen såvida lagen inte slår väldigt hårt mot de som fortsätter laddar ner.

"Antipiratbyrån vill dock snabba på minskningen av fildelningen, bland annat genom att skicka informationsbrev direkt till fildelarna."

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Skulle tro att nerladdningen sjunker under en kort tid för att sedan stiga igen såvida lagen inte slår väldigt hårt mot de som fortsätter laddar ner.

Kan säkert bli så. Beror väl också på hur bra de anonyma betal- eller gratistjänsterna blir.
Sedan börjar folk kanske träffa varandra mer och låna varandras prylar. Som "förr i tiden".

Skrivet av Fairfax:

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Hot är ju också en slags information

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Fairfax:

Skulle tro att nerladdningen sjunker under en kort tid för att sedan stiga igen såvida lagen inte slår väldigt hårt mot de som fortsätter laddar ner.

Kan säkert bli så. Beror väl också på hur bra de anonyma betal- eller gratistjänsterna blir.
Sedan börjar folk kanske träffa varandra mer och låna varandras prylar. Som "förr i tiden".

Om det blir som för i tiden så har lagen lyckats. Det farliga är väl inte om varje kompisgäng bara köper en kopia. Det farliga är personer som besöker samma fildelnings sida bara köper ett ex. Piratkopiering vart farlig i och med torrent tekniken.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag delar endast ut tv-serier och det är det enda jag tankar. Och har nog aldrig sett någon bli åtalad för det, varken här eller USA.
Just serier ser ut att vara en blindpunkt som bolagen struntar i. Kanske för att det kan spridas på så många sätt att om det sprids på nätet så kan de få fler framtida tittare till andra serier.

Anime är också en punkt som är i princip laglig. För så länge ingen innehar licensen för serien/filmen du tankar i europa så är det fritt fram. Finns ingen som kan åtala dig då

Medlem
Skrivet av NookiE-afk:

Anime är också en punkt som är i princip laglig. För så länge ingen innehar licensen för serien/filmen du tankar i europa så är det fritt fram. Finns ingen som kan åtala dig då

Sweet.


signatur

Rawr

Inaktiv
Skrivet av Crawller:
Skrivet av NookiE-afk:

Anime är också en punkt som är i princip laglig. För så länge ingen innehar licensen för serien/filmen du tankar i europa så är det fritt fram. Finns ingen som kan åtala dig då

Sweet.

Jupp, de flesta stora sidor tar bort serier när de blivit licenserade så man inte får hem något olagligt.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Off-topic bara för humorfaktorn:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-ska-fa-anvanda-fra-span...

FRA-spaningen mot "yttre hot", nu till för säkerhetspolisen som spanar mot- wait for it.... Inre hot, just det. Tack för kaffet.

Den sjunde juni är det val till europaparlamentet gott folk, börja leta efter en kandidat med vettiga åsikter i ditt parti redan nu.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

FAR... ska man skratta eller gråta, eller flytta?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Hur är det egentligen med TV-Serier? Jag har inte varit så insatt i just den kategorin. Men jag har länge velat se "Osbournes Reloaded" serien, men pga. att inget tv-bolag vill sända det i detta avlånga land, så finns det väl inga andra sätt än att ladda ner det?

Hur skulle ni ha gjort?

Inaktiv

Sovjet 2.0

Medlem

Jag vet att en fantastisk andel på FZ gärna agerar helgon,
Men jag fildelar, åtminstone 2½ men för att jag inte kan vänta 1 år på att få se dessa avsnitt.

Utöver detta köper jag spel, Filmer, och ser mina serier på tv.
Främst för att jag spelar onlinespel.
Om jag åker dit är jag trots allt inte en så hemsk människa.

Medlem

Är inte förvånad över att detta blev resultatet... misstänker att det kommer ännu värre regleringar med tiden...

Själv hyrde jag film fram till för drygt fyra år sedan... 3-4 filmer i veckan... När jag fick bra fart på linan här hemma slutade jag helt sonika att besöka videobutiken...

Antar att det inte bara är jag i hela landet som gjort på detta sätt??? Ni kan ju gissa varför var och varannan videobutik slagit igen?!?!? Inte speciellt svårt att räkna ut att filmbolagen reagerar...

Hyser inga illusioner om att det jag pysslat med skulle vara något slags politiskt ställningstagande... Film, musik och spel är faktiskt ingen livsnödvändighet... Vill man ha eländet så kanske man får pröjsa!?!?!


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Inaktiv

Men det måste ju gå att tanka från någon amerikansk sida, någon mer sällsynt


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem

Det där med piratkopiering ska man egentligen se vad de som gör Top Gear tycker om. Har för mig att det blev korat till världens mest tankade tvserie.

Själv ser jag inget fel i att tanka tvserier, tycker inte det är vidare mkt skillnad från när någon lånar ut ett vhsband som någon spelat in på t ex. Dock ser jag annorlunda på rena dvdrippar utav tvserier, då är det alltför uppenbart att någon "piratkopierat".


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Dumlen - aaa, menar om det ska ta flera år för en serie att komma till tex swe, får dom i mina ögon skylla sig själva.
och som en del serier, som sänds 1gång i veckan.. vem orkar vänta?

nej om dom vill ha kvar folk på den "lagliga" sidan får dom komma på en smart lösning.

Folk gör det som är bekvämt, fort, och smidigt. och just nu är företagen flera å efter..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av RAMMESTUSS:

Hyrvideo- och dvdförsäljning ger nästan inga inkomster till de stora bolagen - nästan alla pengar kommer från bio. Detta sa en bolagssnubbe på Debatt för ett par år sen

Ja, de brukar säga det så man undrar ju varför de fortsätter sälja och hyra ut dvd i så fall.

Skrivet av RAMMESTUSS:

så sen dess laddar jag hem dvder med gott samvete

Inaktiv

Om man tankar hem sånt som inte finns att köpa i europa borde man vara på säker mark.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

12
Skriv svar