Sony också kritiska till Windows 8

Medlem

Efter att ha sett consumer preview:n på w8 så är jag nu helt säkert jag inte kommer skaffa det. Det var nån som sa att det egentligen inte är ett nytt windows utan snarare ett helt nytt os. Jag avskyr metro, så enkelt är det, clownfärger och ologiska förändringar i funktionaliteten som tex windows-knappen och liknande. Iofs är det min åsikt, jag är fortfarande kvar på vista då jag tyckte w7 var för annorlunda. Fast nu känns w7 mer intressant efter att ha sett w8, och jag vet inte om jag tänker vänta på w9, speciellt inte om ms fortsätter på den här linjen.

Medlem
Skrivet av firsov:

Om spelutvecklare väljer att inte släppa något på win 8, hur mycket folk kommer de tappa på ett ungefärligt nummer?

Om någon skulle ha en ungefärlig siffra skulle det vara kul o få reda på det.

Saken är väl att det är (PC)spelutvecklarna som inte har råd att inte släppa det till Windows, tyvärr.

Då majoriteten ändå kommer köra Win 8 om några år för att det bulkas med datorerna dom köper, måste således spelföretagen göra spelen kompatibla.

Tyvärr besitter långt ifrån alla kunskapen hur man installerar ett äldre operativsystem och bryr sig troligen inte heller.

Medlem
Skrivet av firsov:

Om spelutvecklare väljer att inte släppa något på win 8, hur mycket folk kommer de tappa på ett ungefärligt nummer?

Om någon skulle ha en ungefärlig siffra skulle det vara kul o få reda på det.

Skulle vara riktigt intressant med en spekulerad nuffra från någon som är insatt i branschen även om jag tror att det blir svårt. Så beror det ju också på lite vad som händer för om till exempel nästa CoD, BF, Starcraft, FIFA eller något av de stora spelen släpps till PC (mac inräknad) men inte till Windows kan det nog hända att de tappar en och annan användare. Eller så tappar speltillverkarna köpare. Eller båda


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Skrivet av Redstar:

Efter att ha sett consumer preview:n på w8 så är jag nu helt säkert jag inte kommer skaffa det. Det var nån som sa att det egentligen inte är ett nytt windows utan snarare ett helt nytt os. Jag avskyr metro, så enkelt är det, clownfärger och ologiska förändringar i funktionaliteten som tex windows-knappen och liknande. Iofs är det min åsikt, jag är fortfarande kvar på vista då jag tyckte w7 var för annorlunda. Fast nu känns w7 mer intressant efter att ha sett w8, och jag vet inte om jag tänker vänta på w9, speciellt inte om ms fortsätter på den här linjen.

Du kanske ska testa innan du dömer ut det?

Blir du glad om det skulle visa sig att du får bättre prestanda med befintliga komponenter?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Itchy1:

Tycker a Microsoft borde skita i att släppa Windows 8 och köra på Windows 7 för nu förlorar dom bara en massa pengar är också skeptisk till Windows 8 själv så hade jag inte Vista innan utan körde Windows XP sen Windows 7 och har också hört rykten om att microsoft har gått back

Grejen är att det gör de ändå inte. Microsoft äger världen...

Medlem

Jag kollade också på W8 Preview för att se hur det var och jag tyckte inte om det jag såg. Det känns bara som en mobil och tycker att ordet "App" är otroligt störande. Gillar inte Metro eftersom att jag bara vill hamna på mitt desktop när jag startar datorn, plus att det ser förjävligt ut tycker jag.

Jag saknar Start knappen eftersom att jag använder den så att jag snabbt kan komma åt program som jag har som favoriter. Där sitter det jag använder mest och ifall man tar väck den så är man tvungen att ha miljoner ikoner på skrivbordet.

Jag sitter kvar på Windows 7 sålänge som jag kan spela det jag vill på den. Bryr mig inte om ifall den tappar support, sålänge som jag kan spela på Windows 7 tills något vackert dyker upp

Medlem
Skrivet av Burglar:

Det finns bara EN anledning till att jag inte har gått över till Linux, och det är ENBART det pissiga stödet för spel.

Samma här, sitter på gamla Windows XP, men ska snart skaffa ny dator med Windows 7, använder datorn främst till att spela.

Medlem
Skrivet av Chiefen:

VA?!

Så VD'n för en av Microsofts största rivaler på spelmarknaden anser att Microsoft tillhandahåller dåliga produkter?

Fast nu är ju inte Sony och MS direkt rivaler vid PC fronten ;). Gott om spel från Sony Online Entertainment släpps till PC.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av FreddeWn:

Jag vet inte om jag riktigt fattar..
Kan de inte släppa spel utan att använda sig utav Microsofts "kommande onlinestruktur"?

Du har nästan rätt.

De kan inte släppa spel till Windows 8 utan att följa licensreglerna. De kan fortfarande släppa spel till öppna plattformar, som t.ex. Win7 och Linux.

Problemet i Windowsfallet kommer när den tekniska utvecklingen tagit sig förbi vad Win7. Det är då Linux potentiellt kommer in i bilden som den nya öppna plattformen (utan licensregler, licenspengar och strikt marknadskontroll).

Förlåt om jag är kritiskt till ditt inlägg men har du någon källa om de licensregler du pratar om?

Så vitt jag har uppfattat det så är det endast Windows 8:s Appstore som är "stängd" och har regler och kräver avgifter från utvecklarna för att använda tjänsten, men jag har inte alls hört något om dessa "licensregler" för att utveckla mjukvara utanför Windows Appstore som du nämner.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Redstar:

Efter att ha sett consumer preview:n på w8 så är jag nu helt säkert jag inte kommer skaffa det. Det var nån som sa att det egentligen inte är ett nytt windows utan snarare ett helt nytt os. Jag avskyr metro, så enkelt är det, clownfärger och ologiska förändringar i funktionaliteten som tex windows-knappen och liknande. Iofs är det min åsikt, jag är fortfarande kvar på vista då jag tyckte w7 var för annorlunda. Fast nu känns w7 mer intressant efter att ha sett w8, och jag vet inte om jag tänker vänta på w9, speciellt inte om ms fortsätter på den här linjen.

Du kanske ska testa innan du dömer ut det?

Blir du glad om det skulle visa sig att du får bättre prestanda med befintliga komponenter?

Då skulle jag sitta med w7 nu, men att sitta med ett OS man inte gillar för att tjäna lite prestanda? Inte värt det för mig. Och innan du frågar så har jag w7 på en annan dator, så jag har testat det tillräckligt.

Inaktiv

Oj, är verkligen Windows 8 så dåligt? Ser inga positiva kommentarer, men såklart inte utan anledning. Jag väntar och ser innan jag dömer operativsystemet.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Visste faktiskt inte att Sony ens utvecklade åt PC.

Jo tyvärr men de hänger väl på för trotts allt så är tydligen MS en blivande konkurrent som de inte vill förlora pengar emot..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Konstigt om det får släppas om det är så begränsande, hur var det inte med Explorer?
Microsoft fick ju inte skicka med bara Explorer i burkarna pga monopolställningen. Numera måste det vara med en mapp med alla ledande webbläsare. Antar att MS advokater kommer få mycket att göra snart...
Men efter att bara ha läst rubrikerna tidigare så trodde jag först att det var själva OS:et som var problemet, nu bara gnälliga utgivare som inte längre kan tjäna sina hackor...
Angående Sony kan det ju ha att göra med deras enorma satsning på deras musiktjänst också?

Skiter i vilket egentligen, kör inte Windows längre.
Mountain Lion is the shit!

Medlem

Linux är ett riktigt skit OS , så måste jag välja mellan W8 och Linux så blir det W8 även om det inte finns mycket spel där


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

...en härlig situation är ju om alla större speltillverkare vägrar att utveckla spel till just Windows 8 (varför man nu specifikt vill det?) och fortsätter i Windows 7-andan. Det är ju i princip samma skit i ny förpackning, fast med nya regler och ett skrivbord baserad på en touchpad.

Medlem

När linux fungerar lika bra och enkelt som windows ska jag överväga det. Så det innebär att jag kan glömma det en bra lång stund. Jo sanningen svider. Men win är fortfarande bäst till spel och annat jag gör på datorn.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Är det inte standard att microsoft tabbar sig med vartannat os?

Medlem
Skrivet av kill455:

Linux är ett riktigt skit OS , så måste jag välja mellan W8 och Linux så blir det W8 även om det inte finns mycket spel där

Dina gamla windows spel kommer att fungera i win8. Mycket gnäll o tyckande om metro och lite förståligt men det är mycket bra under huven i win 8.
Och på min speldator kommer jag antagligen välja bort metro och ha det på win plattan.
Blir väl som det mesta nytt en stund att lära sig det som är bra i win8.

Men förstår att de stora aktörerna som klagat inte vill ha konkurens!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Castor.T:

Visste faktiskt inte att Sony ens utvecklade åt PC.

Hört talas om Everquest?

Jo det har jag. Är dock inte intresserad av MMO's så därför har jag väl inte stenkoll.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

varannat Windows har ju varit en "flopp" .. så jag förvånade mig inte alls att Windows 8 redan har fått massa kritik, håller mig till Windows 7 ett bra tag till och hoppas på Windows 9, att det blir en succé ifall det är planer på att göras

Medlem

Vilket sätt att göra PR...

Medlem

Jag är ingen Linux använder men dualbootar på min laptop mest förjag tycker om att testa "nya" grejer. Hoppas Linux växer och får stöd för allt annat som windows har så kan folk själv välja. Gillar inte Windows 8 Metro då det är för touch skärmar och inte desktop, men sånt kan man ju fixa med Start8.

http://www.stardock.com/products/start8/

Inaktiv
Skrivet av rewoX:

varannat Windows har ju varit en "flopp" .. så jag förvånade mig inte alls att Windows 8 redan har fått massa kritik, håller mig till Windows 7 ett bra tag till och hoppas på Windows 9, att det blir en succé ifall det är planer på att göras

Hehe Just vad jag tänkte skriva. Inte precis på ordet men innebörden!

Medlem

Märker att Game For Windows Live inte är vanligt längre på nya spel. En fråga här på detta forum var om Max Pain 3 hade GFWL och då inte var köpvärt. Det hade spelet inte och går jag till mig själv var det en anledning för mig att köpa spelet istället för att ful-spela det.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av FreddeWn:

Jag vet inte om jag riktigt fattar..
Kan de inte släppa spel utan att använda sig utav Microsofts "kommande onlinestruktur"?

Du har nästan rätt.

De kan inte släppa spel till Windows 8 utan att följa licensreglerna. De kan fortfarande släppa spel till öppna plattformar, som t.ex. Win7 och Linux.

Problemet i Windowsfallet kommer när den tekniska utvecklingen tagit sig förbi vad Win7. Det är då Linux potentiellt kommer in i bilden som den nya öppna plattformen (utan licensregler, licenspengar och strikt marknadskontroll).

Vars finns det magiska licencereglerna för utveckling av 3e parts programvara (vilket spel är) för Windows 8?

Medlem
Skrivet av Aevir:

Förlåt om jag är kritiskt till ditt inlägg men har du någon källa om de licensregler du pratar om?

Så vitt jag har uppfattat det så är det endast Windows 8:s Appstore som är "stängd" och har regler och kräver avgifter från utvecklarna för att använda tjänsten, men jag har inte alls hört något om dessa "licensregler" för att utveckla mjukvara utanför Windows Appstore som du nämner.

Skrivet av mumin:

Vars finns det magiska licencereglerna för utveckling av 3e parts programvara (vilket spel är) för Windows 8?

Jag läste det [www.pcgamesn.com/article/why-windows-8-cat
astrophe-anyone-pc-space här]. Jag grundar mina inlägg på denna artikelns diskussion om vad microsofts framtida planer med detta nya tänk kan vara.
Ni har rätt att det inte uttryckligen står att licenskravet gäller för hela Win8.

Edits: Försöker få hyperlänken att funka som den ska... Vilket fallerar.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Här är vad Gabe sa, saxat från computing.co.uk.

"The big problem that is holding back Linux is games. People don't realise how critical games are in driving consumer purchasing behaviour," said Newell. "We want to make it as easy as possible for the 2,500 games on Steam to run on Linux as well. It's a hedging strategy."

Part of the reason for the move is the potentially disruptive effect of Windows 8 when it is released in October. "I think Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space. I think we'll lose some of the top-tier PC/OEMs, who will exit the market. I think margins will be destroyed for a bunch of people. If that's true, then it will be good to have alternatives to hedge against that eventuality."

Här är vad han är rädd att Microsoft ska göra:

Furthermore, Newell implied that Microsoft may be tempted to charge a monopoly rent or even close its platform to outsiders. Indeed, this is the only way that software will be downloadable to the Windows 8 RT version for ARM-based tablets.

http://www.computing.co.uk/ctg/news/2194719/impending-windows...

Inte helt oväntat att dom flera av dom största aktörerna vad gäller online försäljning av spel tycker det är en dålig ide att Microsoft vill ge sig in i leken, det hade jag också tyckt om jag hade varit Gabe. Att öppna upp steam för 2500+ spel är ingen dum ide, det är en rätt öppen marknad, sen om alla speltillverkare vill porta sina spel är en annan femma, men börjar bara lite av AAA spelen trilla in så kommer det bli bra.

Jag skulle nog mer vara kritisk till Ultrabook segmentet som Intel pushar på stenhårt om jag var en hårdvaru/oem tillverkare än vad jag skulle vara till Windows 8 i helhet.

Medlem

7 asses


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Folk verkar tro att Microsoft kommer ta bort alternativ att installera program från Internet, DVD skivor etc.

Ni kommer fortfarande kunna installera spel ifrån Steam. Det är inte som att Windows 8 inte är kompatibel med tidigare Windows program. Skillnaden är att man kommer kunna VÄLJA om man vill utveckla program för Windows RunTime istället Native. Detta kommer göra det möjligt att skriva program som fungerar på båda x86 och ARM versionen av Windows 8.

Spel kommer troligtvis fortfarande vara skrivna Native (För att få support för tidigare Windows versioner som Vista och 7)

Sen verkar folk tro att Microsoft kommer tvinga en att uppgradera till Windows 8. Från wikipedia (Om Windows 7)
Mainstream support until January 13, 2015.
Extended support until January 14, 2020.
Vilket betyder att Microsoft kommer stödja Windows 7 ett antal år till.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Aevir:

Förlåt om jag är kritiskt till ditt inlägg men har du någon källa om de licensregler du pratar om?

Så vitt jag har uppfattat det så är det endast Windows 8:s Appstore som är "stängd" och har regler och kräver avgifter från utvecklarna för att använda tjänsten, men jag har inte alls hört något om dessa "licensregler" för att utveckla mjukvara utanför Windows Appstore som du nämner.

Skrivet av mumin:

Vars finns det magiska licencereglerna för utveckling av 3e parts programvara (vilket spel är) för Windows 8?

Jag läste det astrophe-anyone-pc-space här. Jag grundar mina inlägg på denna artikelns diskussion om vad microsofts framtida planer med detta nya tänk kan vara.
Ni har rätt att det inte uttryckligen står att licenskravet gäller för hela Win8.

Edits: Försöker få hyperlänken att funka som den ska... Vilket fallerar.

Jag har läst igenom den artikeln tidigare. Tyvärr har så många nyhetssidor kört viskningsleken mellan varandra. Det finns vissa saker i artikeln som givetvis stämmer, som att dom vill ha en appstore, vem vill inte ha det då Apple & Google tjänat bra på sina stores.

Men den enda som kommenterat den artikeln har dock rätt:

"Yes. Windows 8 will let you buy PC games, but only from the Xbox store."

- That statement is completely false. You can still install standard programs, such as Steam, just as you did in Windows 7.

Det hela blir nog bättre då Steve Balmer byts ut mot Sinofsky - han som piskade fram Windows 7 och numera piskar fram Windows 8

123
Skriv svar