Diablo III – tolv bortkastade år?

Medlem

Själv så hade jag askul med Diablo 3 fram till Inferno akt 2, där byter spelet karaktär och blir skittrist. Istället för att belönas och utvecklas så är det som att gå in i vägg. Man kan spela i hundratals timmar utan att få någon som helst belöning. Att hitta vettig gear är i princip omöjligt, all min gear kommer från AH... Klassernas mångsidighet som Blizzard utlovade är som bortblåst här och alla tvingas mer eller mindre spela som tank.

Sen det faktum att Diablo dödades efter endast tre dagar på den svåraste svårighetsgraden, så man undrar ju vad Blizzard gjorde under dom där två åren som Jay Wilson menar att dom använde till att polera spelet. Var det att det skulle ta ca. 10 timmar att bli level 60? Eller att man kunde skaffa dom allra bästa grejerna genom att farma kistor och goblins?

Är medlem i en facebookgrupp med 99 medlemmar, alla var så grymt peppade på Diablo 3, idag är det 4-5 som fortfarande spelar. Själv slutade jag direkt efter att jag hade dödat Diablo på Inferno, avinstallerade spelet två dagar senare och har inga som helst planer på att återvända... inte ens en expansion känns speciellt lockande


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem

Auktionshuset förstörde Diablo.

Medlem
Skrivet av Dralle:

Dom dödade Deckard Cain, nuf said

Han var ju gammal och grå redan och hade snart gått bort ändå. Lika bra att låta honom dö i kampen mot ondskan än att låta honom tyna bort på något ålderdomshem för pensionerade spelfigurer.

gnu
Medlem

ingen wall of text hindrar detta spelet från att vara mindre dåligt.

Medlem

Tack för en välskriven artikel. Känner själv likadant och tycker det gnälls lite väl mycket på Diablo 3, även om det naturligtvis har sina brister och förtjänar en del kritik.

Folk som spelat 200h eller mer av spelet idiotförklarar sig själva när dom tycker spelet är "dåligt" imo.
Varför inte sluta spela om du inte gillar det....?


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Jag hade inte haft några problem med det Diablo 3, om det inte varit Blizzard som släppt det. När ett stort företag som Blizzard släpper ett spel förväntar jag mig att det ska vara färdigt, att jag inte ska behöva vänta på en expansion för att allt innehåll ska vara där.

Sen så tycker jag att allt förenklande och effektiviserande tar bort en del av spelupplevelsen.

Medlem

Diablo 3 var ett bra spel, men det gick över.

12 år bortkastade dock? Nja, dom har ju sålt massvis så i vasken vette fan.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Dralle:

Dom dödade Deckard Cain, nuf said

Tack för spoilern, ännu en anledning att inte skaffa D3.


signatur

I drank what?

Inaktiv

Riktigt besviken på D3 faktiskt, numera är det bara ett casual game tyvärr.

Medlem

alltså hur kan man ens försvara blizzard? allvar... flera miljoner nerlagt på spelet på 12 års arbete, som en liten studio ifrån austrailen gör bättre. allting vart mer eller mindre copy paste och ompysslat ifrån diablo 2 med bättre grafik.

vänta nu lite 12 år? 12 år att göra detta? och ni verkligen sitter och säger detta är försvarbart? allvarligt? är ni så himla naiva och blinda? inget illa menat men sitter man och försvarar detta är man rent utsagt blåst.

Kan lova er 100% att blizzard är sjukt missnöjda 12 års arbete åt en ren port typ inget nytt direkt.

detta tog dom 12 år att göra? ja det hade du varit jävligt nöjd med om du jobbat på ett av världens mest omtalade spel företag? nej precis kan lova er dom har fått mycket skit för detta och den är förtjänad.

Det är under all jävla kritik att göra ett spel på 12 år som är nästan en portning.

Ett indie företag skulle göra ett liknande spel ifrån scratch på 3 år så kan ni ju tänka er hur jävla illa det är och hur bortslösade resurser.

ifall blizzard tjänade pengar på spelet, givetvis! men ryktet dom har om sig är skadat något brutalt, skulle blizzard råka göra en likadan miss i nästa spel är dom illa ute.

Och lead chef för d3 kommer säkerligen få kicken det kommer göras på ett fint sätt men det kommer göras trust me.

Medlem

Var får ni 12 år ifrån? Blizzard började knappast jobba på spelet år 2000. Blizzard började med det D3 vi har nu efter Blizzard Norths version av D3 skrotades i mitten av 2000-talet.

Intressant läsning, och vad det verkar har alla sina egna preferenser. Blizzard kan kanske anklagas för mycket, men är spelet så ogenomtänkt som det verkar för lekmän?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Morkrah:

Var får ni 12 år ifrån? Blizzard började knappast jobba på spelet år 2000. Blizzard började med det D3 vi har nu efter Blizzard Norths version av D3 skrotades i mitten av 2000-talet.

År 2500?

Medlem

Mitt största problem med Diablo 3: Var fan är alla pentagram, upp och ned-vända kors och andra satanistiska symboler? Spelet gick helt ifrån sin bakgrund...

Skrivet av Rafner:

Mitt största problem med Diablo 3: Var fan är alla pentagram, upp och ned-vända kors och andra satanistiska symboler? Spelet gick helt ifrån sin bakgrund...

Är du religiös?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Blizzard har förlorat sin själ. Nu har de blivit girigburkar i mina ögon som bryr sig mer om pengar än sin community.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Rafner:

Mitt största problem med Diablo 3: Var fan är alla pentagram, upp och ned-vända kors och andra satanistiska symboler? Spelet gick helt ifrån sin bakgrund...

Är du religiös?

Nej?

Medlem

Alltså, jag tyckte första varvet var helt ok, men sen blev det snabbt gammalt. Ge mig en modd med 300% xp-gain och ändra det hela till ett enda varv, kanske skulle bli ett roligare spel men kanske inte en äkta uppföljare till d2.

Medlem

Polarna tyckte att jag var dum i huvudet som inte skaffade D3 på realesedagen ... WHO'S LAUGHTING NOW?

Skrivet av Rafner:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Rafner:

Mitt största problem med Diablo 3: Var fan är alla pentagram, upp och ned-vända kors och andra satanistiska symboler? Spelet gick helt ifrån sin bakgrund...

Är du religiös?

Nej?

Bra...

Ang. satanistiska symboler och pentagram, det vet väl vad ordet "diablo" betyder och vad det syftar på? Om spelet hade hetat "Angel", då hade jag nog också blivit förvånad.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

själv tröttnade jag inte på diablo 2 efter en månad ... Diablo 3 tog 10 minuter att tröttna på, rätt bra att skiten genomskådades snabbt dock.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det känns ganska konstigt - att jag inte köpt Diablo 3 alltså. Gillade Diablo 1 och 2 väldigt mycket, så jag förväntar mig att när Diablo 3 kommer så blir det bra.

Sedan spelar jag betan ett par ggr genom utvecklingen, men det är ju bara tråkigt, för lätt på något sätt, inga skills som jag minns det, karaktärer som bara är skit (varför måste alla gå Sacred på klasser idag, det är ju sämst att inte ha standard, ingen vill att de skall förnya sig heller, så sluta med det), kändes mer linjärt än de andra, mindre på något sätt.

Sedan en sak till, detta med grafiken, Blizzard är ju dålig idag, varför håller de på med den där soft-edge-cartoon skiten? Diablo 1, Diablo 2 och StarCraft hade alla tre grafik som var mer skarp, rak, hård, "verklig" - det var så mycket bättre, man kom liksom in i spelet mer då. Det är nästan så att man tror att de inte kan göra något annat, eller? Hade Diablo 3 åtminstonne stämningen av Diablo 1 eller 2 hade jag kunnat lägga 500 kr åt sidan på den upplevelsen.

Det är snyggt och välproducerat, men seriöst, varför är Terraner runda och varför är alla stenar i Diablo 3 så sandpapprade och fina?

stämningen ja ... den är fullständigt obefintlig .. tror jag hade kunnat fånga stämningen bättre i nåt gratis game-maker program.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Rafner:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Rafner:

Mitt största problem med Diablo 3: Var fan är alla pentagram, upp och ned-vända kors och andra satanistiska symboler? Spelet gick helt ifrån sin bakgrund...

Är du religiös?

Nej?

Bra...

Ang. satanistiska symboler och pentagram, det vet väl vad ordet "diablo" betyder och vad det syftar på? Om spelet hade hetat "Angel", då hade jag nog också blivit förvånad.

Jag förstår inte riktigt vad du pratar om, har du läst vad jag skrev? Jag efterfrågar mer satanistiska teman i Diablo 3 eftersom jag tycker det är alldeles för lite av det.

Medlem

Om man plöjt ner 100+ timmar i ett spel så är det väl nästan per automatik bra. För vem slösar så mycket tid på något dåligt spel?
Diablo är fortfarande ett single-player spel, som man kan avnjuta i coop med några vänner om man känner för det.
Andra storskaliga single-player spel som folk lovordar så som MGS, GTA eller alla Final Fantasy, dem kan man spela igenom på långt under 100 timmar och ändå är folk nöjda. Så varför klaga på ett nytt spel som ändå var jättekul i 100+ timmar!?

Medlem
Skrivet av shiko:

...Så varför klaga på ett nytt spel som ändå var jättekul i 100+ timmar!?

För att Blizzard utlovade så mycket mer...


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem
Skrivet av Quid:
Skrivet av shiko:

...Så varför klaga på ett nytt spel som ändå var jättekul i 100+ timmar!?

För att Blizzard utlovade så mycket mer...

Fast har man inte snöat in sig lite i en dröm då?
För mig är det något exceptionellt när jag spelar ett single-player spel i mer än 100 timmar. Då anser jag att jag har fått mer än valuta för pengarna.
Jag har köpt, spelat och klarat spel som tex Ratchet & Clank på ps2 då ägnade jag ca 30 timmar åt det och var supernöjd.

Medlem

Glöm inte att du förändras – om några år kommer inte du lägga tid på samma företeelser. Kanske inte ens om några månader. Det släpps nya spel, nya erfarenheter, nya upplevelser. Välj den spelväg du själv frodas i, men det gör inte alla andras val i livet till något underlägset.

Där kom stycket om varför jag inte införskaffat Diablo 3, Ända sedan ryktena börja om utvecklingen av Diablo 3 som jag minns det kom runt 2003 har jag varit sugen på att sätta klorna i det. Fram tills Beta-testerna då hända något. jag kom till insikt att Diablo 3 inte var det spel jag väntat på, trots alla minnesvärda spelsessioner med D1 och D2. Jag har förändrats och troligtvis kommer jag inte heller införskaffa Diablo 3 senare heller.


signatur
Medlem

Blizzard förtjänar varje uns av skäll de får. Det här spelet är en sorglig ursäkt för att ha en RMAH och gång på gång ser man hur spelet är designat kring den.

Medlem

Så mycket gnäll, så sorgligt att se denna generation av ADHD ungdomar som kräver att ett singelplayer spel ska hålla mer än 20h.

Ni betalar jo 100:- för att se Er jädra Transformers/Twilight smörja som pågår i knappt 2h....


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Inte bortkastade 12 år kanske... Men väl 12 försummade år beståendes av för mycket kommersiell navelskådning. D3 var sämre än D2, rätt och slätt. D3 var, enligt min ringa mening, även sämre än Titan Quest t.o.m. Patetiskt efter allt hypande

Skriv svar