Våldtäktskultur inom gaming?

Medlem

Då skulle jag vilja säga att patriarkatet är en grundpelare inom feministisk teori. Se där! Det förstår ALLA, och det krävde inte särskilt många ord att förklara heller.

"Dvs själva grundstenen i resonemanget"

Perfekt! "Det vill säga" agerar ju ofta förklaring, så här förklarade du det själv med ett enkelt ord utan att kanske tänka på det.

Slutsats: man behöver inte använda massa fancy shit för att kommunicera sina tankar, åsikter och ideologier till andra människor.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Då skulle jag vilja säga att patriarkatet är en grundpelare inom feministisk teori. Se där! Det förstår ALLA, och det krävde inte särskilt många ord att förklara heller.

"Dvs själva grundstenen i resonemanget"

Perfekt! "Det vill säga" agerar ju ofta förklaring, så här förklarade du det själv med ett enkelt ord utan att kanske tänka på det.

Slutsats: man behöver inte använda massa fancy shit för att kommunicera sina tankar, åsikter och ideologier till andra människor.

Grundpelare och dogm är inte synonymer. Lär dig ordet och bli klokare (nej, jag insinuerar [elakt antyda] inte att du är korkad). Sök på dogma och du får 39 800 000 träffar. Axiom ger 30 300 000 träffar. Grundpelare kan dessutom inte användas som adjektiv vilket begränsar möjligheten att uttrycka det man vill ha sagt. Grundsten är inte heller synonym för axiom.

Grundsten och grundpelare är dock synonymer.

Medlem
Skrivet av cm0s:

Jag håller med i delar av det du säger, men jag tror att kvinnor i lika stor mån skämtar om män. T ex kan kvinnor sitta och skratta åt en man som fått sin penis avskuren av sin partner(se Sharon Osbourne på The View) men det omvända hade aldrig accepterats.

Tror du att män blir tagna på större allvar om de påstår att en kvinna har utsatt dem för sexuellt våld/våldtäkt/tvång jämfört med kvinnor?

Du kommer antagligen tycka att jag är dum i huvudet som öht. ifrågasätter feministisk teori och patriarkatet, men bilden över den förtryckta kvinnan och den förtryckande mannen behöver nyanseras. Vi kommer aldrig nå jämställdhet om vi alltid utgår från dogmatiska axiom utan vetenskaplig grund.

För att ge ett exempel: Du påstår att antalet kvinnojourer illustrerar hur utsatta kvinnor är jämfört med män. Har inte tanken slagit dig att gemene man helt enkelt tycker att kvinnor är mer skyddsvärda än män och att det förklarar omständigheten? Reflektera exempelvis över Hillary Clintons citat: "Women have always been the primary victims of war. Women lose their husbands, their fathers, their sons in combat."

Ett annat exempel: När statistiken visar att fler kvinnor tar sjukledigt än män så drar man ofta axiomatiskt slutsatsen att kvinnor är sjukare än män, när en annan förklaring skulle kunna vara att kvinnor i störe grad utnyttjar möjligheten att ta sjukledigt jämfört med män.

Jag försöker inte förringa våldtäktsproblemet. Kvinnor blir säkerligen våldtagna i större grad av män än vice versa, men det finns andra förklaringsmodeller än en manlig förtryckar- och våldtäktskultur.

Jag förstår din tanke, men en sunkig jävla partner till en känd person som gör vad som helst för lite rampljus är inget jag lägger som måttstock, och jag tror definitivt inte tjejer sitter och skämtar om att förnedra och sexuellt utnyttja män på det sätt som män skämtar om kvinnor. Och jag har alltid umgåtts med många tjejer, säkerligen mer än killar, och aldrig hört dom sitta och prata så, även om det säkert händer, däremot har jag hört män säga grova saker om kvinnor då kvinnor befunnit sig i rummet.

Ja, jag tror män som kommer in på en polisstation och upprättar en anmälan om våldtäkt blir tagen på större allvar än en kvinna.

Absolut inte, jag tycker Kouhei är dum i huvudet däremot, jag skulle aldrig drömma om att kalla mig feminist, dom förstör mer för jämställdheten än någon annan grupp!
Till en viss del behöver kvinnor ta på sig lite ansvar i sitt eget beteende, allt är inte männens fel, men att säga att det inte är könsdiskriminering som pågår från i synnerhet män som redan äger och bestämmer överallt, blir lite skevt då kvinnorna får slåss dubbelt så hårt för att ta sig in och bli respekterade.

Det där om sjukledigt är väl precis som det var när jag gick i grundskolan, särskilt ÅK 4-6 där tjejerna var och varannan dag hade huvudvärk och var tvungen vila eller gå hem, jag utgår ifrån att människor inte har huvudvärk så ofta i den åldern.

Och alla män våldtar inte, men i princip alla som våldtar är män. Vad det då grundar sig i kan man ju fundera på, men det finns nog ett samband i att män styr världen. Hur ofta hör man inte om kvinnor som börjar jobba på mansdominerade arbetsplatser och sedan säger att dom känner sig lite utanför eller rentav vantrivs? händer säkert vice versa men knappast i samma utsträckning. Så någon sort förtryckarkultur existerar ju.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Deli:

- Kvinnor är inte "lägre", men de är svagare fysiskt. Och även om fysiken inte har lika stor roll idag som förr så är den ännu inte meningslös. Damidrott exempel kommer aldrig att bli lika intressant som herridrott pga den fysiska skillnaden.

- Varför är det så farligt med en nedsättande ton om könet när du uppenbarligen inte har några problem med nedsättande toner mot livet självt? Anser du att våldtäkter är värre än mord också?

- Hur vet du att våldtäkter handlar om dominans och makt? Varför är de flesta som våldtas unga kvinnor och inte fula gamla kärringar? Klart en och annan kärring våldtas av någon desperat stackare, men unga kvinnor är det överlägset vanligaste offret. Och du tror att tjejens utseende inte spelar roll?

- Skämt måste man kunna tåla - varför ska tjejer vara så överkänsliga? Om någon skämtar att jag har liten kuk eller att jag är ful tar jag det med en klackspark - det är ju bara ett skämt. Det är när skämtet uppenbarligen blir allvar som man bör reagera. Det du reagerar på som en tok är rena fantasier och oseriösa skämt.

- Varför har kvinnor lägre lön? Dels för att de väljer låglöneyrken, dels för att de sjukskriver sig mycket oftare än män eftersom kvinnor inte pallar stress och påfrestningar lika bra, och dels för att de helt enkelt är sämre på att löneförhandla och konfrontera arbetsgivaren. Visa mig den arbetsgivare som med flit sänker en kvinnas lön bara för att hon är kvinna. Det finns anledningar att kvinnor har lägre löner statistiskt.

- Anledningen att alla inte blir tagna på allvar har delvis att göra med att det finns många subbor som ljuger för att få skadestånd - alltså för att kräva mannen på pengar. Det är inte alls ovanligt, och dessa kvinnor förstör förstås för de riktiga offren.

Ursäkta, men du är ju uppenbarligen för korkad för att ens förstå en bråkdel av det jag skriver eller hur samhället fungerar, än mindre innebörden av könsdiskriminering.

Så det är alltså musklerna som avgör intresset, inte sporten? Det är inte så att det är mer testosteron, hätsk stämning och fler våldsamma inslag som gör manlig sport mer intressant? Eller kanske så simpelt att i en mansdominerad värld där kvinnor är lägre värderade är även kvinnlig sport lägre värderad?

sitter du och gör dig dum med flit? Våldtäkt och mord är väl lika jävla illa, men skillnaden på "skämten" är ju att dom könsnedsättande skämten befästs i verkligheten där det finns könsdiskriminering mot kvinnor.

Hur jag vet att våldtäkter handlar om makt och dominans? för jag är insatt i ämnet, jag utmanar dig att läsa en bok inom kriminologi om våldtäkt så kan du återkomma till debatten.
OM det nu är så att unga kvinnor är det överlägset vanligaste offret har det nog att göra med att fler unga kvinnor är ute på mörka kvällar i miljöer där droger och alkohol är inblandat, till skillnad från "fula gamla kärringar" som mest troligen inte är ute och super.
Fast då pratar vi ju enbart Överfallsvåldtäkter, majoriteten av våldtäkter sker i hemmet av en närstående, oftast en partner. Det är systematiskt och handlar om ett maktspel och har inget med hur snygg en person är att göra.

åh du är så jävla dum du får nog läsa alla böcker i ett helt bibliotek innan du återvänder till debatten.

Medlem

Det är högre tempo och mer fysik som gör den herridrott mer intressant. Och det är kopplat till mäns överlägsna fysik. Man kan skämtsamt säga att när damerna skjuter på mål i fotboll ser det ut som när herrarna passar till varandra.

Hur får du våldtäkt att bli lika grovt som mord? En person som dör är borta för alltid, en person som blir våldtagen lever vidare. Det kan inte ens jämföras.

Men då kan väl du berätta lite övergripande hur de böckerna kommit fram till sin slutsats?

cm0s: Då förstår jag fortfarande inte vad de orden faktiskt betyder... kanske på ett ungefär. Efter lite eget efterforskande ser jag att dogma borde vara samma sak som doktrin (eller?). Och doktrin i sin tur härstammar från latin och betyder undervisning och utlärande. Så med andra ord (haha) verkar det definitivt finnas mycket enklare synonymer.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

cm0s: Då förstår jag fortfarande inte vad de orden faktiskt betyder... kanske på ett ungefär. Efter lite eget efterforskande ser jag att dogma borde vara samma sak som doktrin (eller?). Och doktrin i sin tur härstammar från latin och betyder undervisning och utlärande. Så med andra ord (haha) verkar det definitivt finnas mycket enklare synonymer.

Nej, dogma är inte samma sak som doktrin. Här har du en annan definition:

Citat:

An authoritative principle, belief or statement of opinion, especially one considered to be absolutely true regardless of evidence, or without evidence to support it.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Det är högre tempo och mer fysik som gör den herridrott mer intressant. Och det är kopplat till mäns överlägsna fysik. Man kan skämtsamt säga att när damerna skjuter på mål i fotboll ser det ut som när herrarna passar till varandra.

Hur får du våldtäkt att bli lika grovt som mord? En person som dör är borta för alltid, en person som blir våldtagen lever vidare. Det kan inte ens jämföras.

Men då kan väl du berätta lite övergripande hur de böckerna kommit fram till sin slutsats?

cm0s: Då förstår jag fortfarande inte vad de orden faktiskt betyder... kanske på ett ungefär. Efter lite eget efterforskande ser jag att dogma borde vara samma sak som doktrin (eller?). Och doktrin i sin tur härstammar från latin och betyder undervisning och utlärande. Så med andra ord (haha) verkar det definitivt finnas mycket enklare synonymer.

Okey jag ser att vi kommit till en evig loop där ditt enda svar på alla frågor är att män är fysiskt överlägsna kvinnor, trots att det egentligen bara är så att män har en bättre grundfysik än kvinnor, alltså inte överlägsenhet av något slag.
Och jag kan verkligen föreställa mig det där skämtet komma ur 30 miljoner andra sportfantaster före dig som tyckt sig vara exakt lika klyftiga.

Precis, en person som blir våldtagen lever vidare, med händelsen för resten av livet. Medans en person blir mördad inte kommer att lida av det. Så det är väl en filosofisk fråga.

Skulle gärna summera lite men det känns verkligen som att du är i behov av att läsa böcker själv, något på högre nivå än knasen!

Medlem

Bättre "grundfysik"? Män har mer muskelmassa, kvinnor mer fett. Män är längre, kvinnor är kortare. Män är tyngre, kvinnor är lättare. Sedan finns massor av mindre skillnader som att män har kraftigare käkben (man ser nästan alltid om det är en kvinna eller man oavsett vilken frisyn personen har) och kvinnor har bredare höfter, fetare arslen och naturligtvis boobies.

Män är helt enkelt fysiskt överlägsna. Inte bara för att de har mer muskler, utan för att de är tyngre och längre också.

Och det finns massor av kvinnor som blivit våldtagna som lyckas bearbeta händelsen och leva ett normalt liv. Men det finns inte en enda mördad person som lyckas bearbeta händelsen eftersom mord=game over direkt.

Jag har för övrigt aldrig läst Knasen. Föredrar Pellefant.

Medlem

Har aldrig varit ett dugg intresserad av vare sig hockey, fotboll. Spelar ingen roll om det är damer eller herrar som spelar. Det som däremot gör att jag mot förmodan skulle sätta mig framför TV:n och titta på sport skulle vara för att det är en person som jag tycker glöder. Någon som jag ser brinner för sporten, någon som vill göra sitt bästa.

Dom som jag helst tittar på är Therese Alshammar, hon är så cool. Annika Sörenstam är den enda golfare som jag tittat något på, eller läst artiklar om. Carolina Klüft och Anja. Wow, Anja som bränner ner för en backe, jäklar vad hon vill vinna. Jättehäftig tjej. Charlotte Kalla har jag också sett ett par gånger. Sist men inte minst, sveriges curlingdamer. Dom är ju för underbara, går ju inte att inte tycka om dom som har en egen Hammerfall video

http://www.youtube.com/watch?v=dL9mlqbG5CU

Vilket summerar vad jag tycker är spännande med idrott. Lånar lite från Hammerfall här "Hearts on fire, burning with desire". Dom har glöd, jag vill se dom vinna, håller alla tummar för dom.

Ha ha, jag ger blanka katten i hur mycket muskelmassa Anja Pärson har. Sorry tjejen, du är stencool, men enligt vågen här så har du lite mindre än tjommen där borta så nu är du inte kul att titta på längre. Funkar inte så för mig ivarje fall.

Helt ok att tycka mer om att se killar som idrottar och spelar. Jag fastnar mest för kvinnliga idrottare, men det kanske inte är så underligt då jag är tjej själv. Som sagt var, jag är inte någon stor sportfantast så dom tjejer som jag har varit imponerade av fastnade i minnet. Dom i familjen och vänskapskretsen som är mer intresserade av idrott kan säkert massor av bra mannliga idrottare.

Medlem

Den enda anledningen att jag skulle kolla på damsport är om tjejerna visar rumpa och bröst, typ strandvolleyboll. Annars föredrar jag att se sport i normal hastighet=herridrott.

123
Skriv svar