Arnroths krönika - Bittra svallvågor från E3

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Så klart att någon skulle haka upp sig på att han skrev det han skrev, och att det dessutom ska gillas av "den gamla vanliga " skaran.

Tack för ännu en välskriven artikel Thomas, jäkligt glädjande att se en speljournalist som vågar sätta ner foten mot dumheterna. Fungerar på samma sätt med spel som film, det är de omotiverade brösten och sketna one-liners som avgör ifall det är en solkar B-film eller inte.

men manlig nakenhet har du inga problem med i film/spel?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Varnberg:

Lämna tangentbordet och ta en sväng ut på stan i sommarvädret. Där kommer du se massor med vackra och lättklädda kvinnor.

Tycker verkligen att denna diskussion är så himla larvig. Kojima och Konami bestämmer väl själva vilka målgrupper dom vill locka. Såsom alla andra företag.

Och här trodde jag att det rörde sig om en Shooter i Mellanöstern, inte "Sims: Sommarkväll på stan".

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av WarpGuN:

fz blir mer o mer aftonbladet 2.0

Ja, jävligt tragiskt är det. Får väl hoppa över till en annan hemsida ifall FZbladet blir ännu värre än vad det redan är

Då kanske jag kan rekommendera http://moore.se/ Kanske en sida som matchar dina huvudsakliga intressen mer?

Medlem

Visst är det en hel del genussnack i artiklar etc. på denna site men denna är ju ändå befogad. Quiet kändes helt malplacerad i E3-trailern.

Medlem

Vissa av läsarna här är uppenbarligen totalt dumma i huvudet.

Medlem

Ett EA utgivet spel blir mer action orienterat och mainstream än förrut, samt ett Metal Gear Solid spel är barnsligt och over the top...

!Spoiler Alert!
EA Games - Ruins Everything.

Hideo Kojima, överskattad wannabe hollywood director.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ett EA utgivet spel blir mer action orienterat och mainstream än förrut, samt ett Metal Gear Solid spel är barnsligt och over the top...
http://i.qkme.me/3s4nl1.jpg

!Spoiler Alert!
EA Games - Ruins Everything.

Hideo Kojima, överskattad wannabe hollywood director.

Öm, va?


signatur

Nämen!

Medlem

Tar tillfället i akt att tacka Thomas Arnroth (trevligt att du kikar förbi i kommentatorsfältet också!) för en välskriven, genomtänkt, och framför allt träffsäker text. Tack!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Grym första del av krönikan, var väldigt bra skrivet tycker jag. MGS har jag dock aldrig tyckt varit intressant överhuvudtaget så kunde inte bry mig mindre. Håller väl med att hon känns något malplacerad med den utstyrseln, samtidigt bryr jag mig väl inte direkt om det heller.

Medlem

Bra skriven krönika!

Och det är väldigt glädjande tycker jag att se många smarta kommentarer här för en gångs skull!

Framför allt killar behöver verkligen inse allvaret i sexualiseringen som görs av kvinnor, och inte bara se det som "en kul grej".

All respekt till Arnroth för hans välskrivna krönikor!

Känns som världen är på väg åt en bättre riktning trots allt!

Medlem
Skrivet av Buio:

Vem fan är intresserad av att du inte bryr dig? Om du inte bryr dig, håll käften.

Vem fan är intresserad av att du inte bryr dig om att jag inte bryr mig? Om du inte bryr dig om att jag inte bryr mig, håll käften.

OnT: Än en gång Arne: Varför ska jag bry mig om att denna brud du yrar om går runt i bikini i öknen i ett tv-spel? kom igen, jag ger ju dig en helt gratis chans att omvända mig här... eller kan det vara så att dina "krönikor" bara är kannibalistiska cirkle-jerks av och för feminazismens församling?

Medlem
Skrivet av blackholesun:

en fråga till Arne och alla andra feminazis: varför ska jag bry mig?


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Blev just tillrättavisad av dottern här; fel ordval om Mirror's edge säger hon. Det var inte svårt, det var frustrerande. Hon har nog faktiskt rätt, även om jag nu inte skulle kalla det enkelt heller. För mej betyder dock frustrerande att det blir lite svårt för mig; jag är inte den tålmodigaste gamern där ute.
Men ändå imponerad över alla här som klarat det med så lite våld - det gjorde inte jag.

Medlem

Spelbranschen verkar överlag väldigt sexistisk . Och att folk inte verkar förstå det säger väl ändå en hel del om vilka ideal och normer som blivit acceptabla (på gott och ont kanske). Jag är själv inte ett dugg känslig för hur män och kvinnor gestaltas, men finner det sällan trovärdigt, och ofta ganska fånigt. De yngre generationerna matas väl med reklam av skeva ideal.

Medlem

Håller med fullständigt.

Medlem
Skrivet av Legoknekt:

Hade varit trevligt att få ett kvinnligt perspektiv på det hela. Lite som ryssarna som skurkar i filmer, vi tror att de ska reagera men de bryr sig inte ett skit. Bra skrivet annars Thomas.

Bryr vi oss inte? Läser du över huvud taget det som skrivs av kvinnor om spel på nätet? Jag relaterar till kvinnliga figurer i spel oavsett om jag är intresserad av själva spelet eller inte, och en soldat iförd någon form av bh när hon ska ut i strid signalerar klart och tydligt "Hon har dessa kläder för att det ska se sexigt ut i första hand, funktionen struntar vi i" och det blir jag jävligt irriterad över.
Kränkt är jag inte, det är jag för vit och medelklass för, men irriterad. Jag tycker nämligen att spelutvecklare, som ofta skryter om innovativa lösningar, nytänkande etc, sällan lever upp till det när det gäller att skapa outfits till kvinnliga figurer.

Medlem

Vill också förekomma alla "Köp inte spelet då" eftersom det inte är ett alternativ - eftersom det finns så ytterst få spel, om ens några, som är perfekta. Dessutom: om jag köper en produkt som är toppen på alla sätt och vis utom ett, då ser jag detta "eviga tjat om genusperspektiv" som a) min möjlighet att påverka de produkter jag konsumerar samt b) utvecklarnas förmån att få input direkt från konsumenten. Jag ser inte varför kvinnliga figurers kläder skulle vara mindre legitimt att klaga på än, säg, utseende på UI, spelkontroller eller grind-uppdrag. Det handlar om detaljer som påverkar helhetsintrycket och min spelupplevelse.

Medlem

Om ni tycker att Thomas är en hardcore feminist önskar jag er mycket nöje:
http://stokboet.wordpress.com/2013/06/27/man-nu-ar-det-dags-a...

Medlem
Skrivet av Cane:

Här kommer extremfeministen igen.

Jag säger som alltid till feminister som klagar på spel.

Det finns ingen lag på att tjejer i spel ska vara sexualiserade så du är mer än välkommen att starta upp din egen spelstudio och göra spel där tjejer alla springer runt i tjocka rockar.
Inget stoppar dig så istället för att klaga på andra så gör något konkret och ändra bilden istället.

Jag vill gärna att KRAV-märkt blir standard i butikerna, men jag har tyvärr inte möjlighet att starta en egen KRAV-gård, så det är väl lika bra jag slutar tjata om det. Jag skulle också vilja ha en bil med däck som inte behöver skruvas fast med bultar utan som man bara kan klicka fast, men eftersom jag inte är ingenjör så får jag väl helt enkelt hålla käft om de tankarna. Jo, och så skulle jag vilja ha fler sorters mobilskal att välja på till min smartphone, men jag vill verkligen inte just tillverka mobilskal, så det är väl ingen mening att drömma om det heller.

Medlem

Men om Thomas nu inte tycker om tysta och lättklädda kvinnor så kan han istället kolla åt andra hållet...
Inte går jag in hos BMW och gnäller över hur mycket sämre dom är än Audi..
F.ö så är det ett spel, och inte på riktigt.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WarpGuN:

fz blir mer o mer aftonbladet 2.0

Ja, jävligt tragiskt är det. Får väl hoppa över till en annan hemsida ifall FZbladet blir ännu värre än vad det redan är

Då kanske jag kan rekommendera http://moore.se/ Kanske en sida som matchar dina huvudsakliga intressen mer?

Men snälla, bara för jag vill läsa om SPEL på en spelsida och inte om feminism som försöker få mig att känna mig som en skurk för jag spelar spel som innehåller tuttar så är jag en sexist?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Men snälla, bara för jag vill läsa om SPEL på en spelsida och inte om feminism som försöker få mig att känna mig som en skurk för jag spelar spel som innehåller tuttar så är jag en sexist?

Tydligen tycker du ju det är negativt att frågan faktiskt diskuteras och problematiseras. Jag är MYCKET nöjd att frågan börjas ta på allvar, av fler och fler journalister. Jag hoppas därför att det kommer komma en förändring, att utvecklare förstår att vi är tänkande spelare. Alla behöver inte tycka likadant, men att kritisera det faktum att kvinnliga karaktärer ofta porträtteras som i nya MGS bör inte ses som ett problem - av någon. Alla vill väl ha levande karaktärer, som inte känns tagna ur sitt sammanhang. Som spelar på samma strängar som resterande karaktärer - oberoende av kön.

Hade det varit försvarbart om de manliga karaktärerna sprang runt i badkalsipper och inoljade kroppar?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Javas:

Men snälla, bara för jag vill läsa om SPEL på en spelsida och inte om feminism som försöker få mig att känna mig som en skurk för jag spelar spel som innehåller tuttar så är jag en sexist?

Tydligen tycker du ju det är negativt att frågan faktiskt diskuteras och problematiseras. Jag är MYCKET nöjd att frågan börjas ta på allvar, av fler och fler journalister. Jag hoppas därför att det kommer komma en förändring, att utvecklare förstår att vi är tänkande spelare. Alla behöver inte tycka likadant, men att kritisera det faktum att kvinnliga karaktärer ofta porträtteras som i nya MGS bör inte ses som ett problem - av någon. Alla vill väl ha levande karaktärer, som inte känns tagna ur sitt sammanhang. Som spelar på samma strängar som resterande karaktärer - oberoende av kön.

Hade det varit försvarbart om de manliga karaktärerna sprang runt i badkalsipper och inoljade kroppar?

Jag hade ärligt talat inte brytt mig om män hade avbildats mer sexistiskt i spel, vill tjejer ha Stallions i spel, go ahead, får vi killar vad vi vill ha, ge tjejerna det dom vill ha


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Jag hade ärligt talat inte brytt mig om män hade avbildats mer sexistiskt i spel, vill tjejer ha Stallions i spel, go ahead, får vi killar vad vi vill ha, ge tjejerna det dom vill ha

Tror du missuppfattat någonting. Alla killar vill inte ha samma sak. Alla tjejer vill inte ha samma sak. Vissa killar vill ha samma sak som vissa tjejer. Jag vill inte ha platta "snyggingar" som Quiet i mina spel. Jag tycker det är löjligt och skämmigt att designa karaktärer på det sättet. Speciellt när de manliga "kollegorna" i spelet framställs på ett helt annat sätt.

Om du bara vill ha lättklädda tjejer som håller käften i dina spel - fine. Men klaga inte på att andra diskuterar och problematiserar frågan. Klarar du inte av det? Håll dig borta.

För egen del känner jag mig tacksam att FZ.se lyfter frågor som för mig - och många fler - är viktiga.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Även fast det kanske inte påverkar er själva, så är ju problemet med sexism något mer övergripande. Och eftersom sexism inte tas upp inom spelbranschen speciellt ofta (kanske har jag fel?) så känns det väl som ett standard svar: "Vem bryr sig?" "Spela inte spelet då!". Och det verkar som att det är så lätt att klaga på spelmekanik, storyn och allt annat i spel, men lätt att förbise hur man porträtterar karaktärer.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Javas:

Jag hade ärligt talat inte brytt mig om män hade avbildats mer sexistiskt i spel, vill tjejer ha Stallions i spel, go ahead, får vi killar vad vi vill ha, ge tjejerna det dom vill ha

Tror du missuppfattat någonting. Alla killar vill inte ha samma sak. Alla tjejer vill inte ha samma sak. Vissa killar vill ha samma sak som vissa tjejer. Jag vill inte ha platta "snyggingar" som Quiet i mina spel. Jag tycker det är löjligt och skämmigt att designa karaktärer på det sättet. Speciellt när de manliga "kollegorna" i spelet framställs på ett helt annat sätt.

Om du bara vill ha lättklädda tjejer som håller käften i dina spel - fine. Men klaga inte på att andra diskuterar och problematiserar frågan. Klarar du inte av det? Håll dig borta.

För egen del känner jag mig tacksam att FZ.se lyfter frågor som för mig - och många fler - är viktiga.

Det är som du säger, alla vill ha olika saker, så i slutändan kommer ingen bli nöjd oavsett vad utvecklarna än gör och nej, jag vill inte enbart ha porrbrudar som håller truten och vars uppgift är att se snygga ut, sånt är intressant när man går igenom puberteten.

Jag gillar när kvinnor i fiktion är starka ja, som t ex Ripley och Vasquez i Aliens, men jag har inget emot när brudar ser porriga ut, jag försöker se humorn i det hela. Ta filmen Bitch Slap t ex, jag satt och skrattade högljutt till hur extremt överdrivet porrig den är och hur mycket dom försöker sälja på sex.

Till sist: Du skrev "Om du bara vill ha lättklädda tjejer som håller käften i dina spel - fine. Men klaga inte på att andra diskuterar och problematiserar frågan. Klarar du inte av det? Håll dig borta."

Vid varje debatt har det alltid och kommer alltid att finnas nej sägare som uttrycker sina åsikter, vi diskuterar saken. Att "hålla sig borta" vore inte särskilt diplomatiskt eller bidragande till debatten, ey? Jag respekterar att du inte håller med mig, men att säga "tyck som vår sida eller gtfo" är lame


signatur

Game long and prosper

Medlem

Varför är det ett problem att hon ör

Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Javas:

Jag hade ärligt talat inte brytt mig om män hade avbildats mer sexistiskt i spel, vill tjejer ha Stallions i spel, go ahead, får vi killar vad vi vill ha, ge tjejerna det dom vill ha

Tror du missuppfattat någonting. Alla killar vill inte ha samma sak. Alla tjejer vill inte ha samma sak. Vissa killar vill ha samma sak som vissa tjejer. Jag vill inte ha platta "snyggingar" som Quiet i mina spel. Jag tycker det är löjligt och skämmigt att designa karaktärer på det sättet. Speciellt när de manliga "kollegorna" i spelet framställs på ett helt annat sätt.

Om du bara vill ha lättklädda tjejer som håller käften i dina spel - fine. Men klaga inte på att andra diskuterar och problematiserar frågan. Klarar du inte av det? Håll dig borta.

För egen del känner jag mig tacksam att FZ.se lyfter frågor som för mig - och många fler - är viktiga.

Det enda riktigt stora problemet med Quiet är hennes klädsel då det är skumt att gå klädd så där i krig. Men vad är det som gör henne platt? Varför är det en dålig karaktär för att hon inte pratar?

Om man bortser från Raiden's nakenhet i tvåan så har ju MGS-spelen ganska balanserat hudvisande mellan könen. Snake går ofta med bar bringa och stoltserar med sin muskulösa kropp och bär ofta snortajta kläder. Om han inte är "hunkig" så vet jag inte vad. Vamp visar bringan lika mycket han och Liquid Snake med.

Nu är det väl kanske inte så att det går ut på att båda könen ska visa så mycket hud som möjligt, men de karaktärerna är ju varken bättre eller sämre beroende på hur mycket nakentid de hade. Finns inget som säger att Quiet kan vara en lyckad karaktär hon heller fast hon har sådant korkat klädval.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Så klart att någon skulle haka upp sig på att han skrev det han skrev, och att det dessutom ska gillas av "den gamla vanliga " skaran.

Tack för ännu en välskriven artikel Thomas, jäkligt glädjande att se en speljournalist som vågar sätta ner foten mot dumheterna. Fungerar på samma sätt med spel som film, det är de omotiverade brösten och sketna one-liners som avgör ifall det är en solkar B-film eller inte.

men manlig nakenhet har du inga problem med i film/spel?

Jodå, hade "Quiet" varit en snubbe som hämtad från Chippendale med samma kläder som i filmklippet ovan hade jag tyckt att det var precis lika malplacerat.

Medlem

Varför är Vamp's nakenh

Skrivet av Ender:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Så klart att någon skulle haka upp sig på att han skrev det han skrev, och att det dessutom ska gillas av "den gamla vanliga " skaran.

Tack för ännu en välskriven artikel Thomas, jäkligt glädjande att se en speljournalist som vågar sätta ner foten mot dumheterna. Fungerar på samma sätt med spel som film, det är de omotiverade brösten och sketna one-liners som avgör ifall det är en solkar B-film eller inte.

men manlig nakenhet har du inga problem med i film/spel?

Jodå, hade "Quiet" varit en snubbe som hämtad från Chippendale med samma kläder som i filmklippet ovan hade jag tyckt att det var precis lika malplacerat.

Vad gör Vamp's nakenhet i MGS2 mindre malplacerad?

Medlem

Funderade på en sak. Kanske heter hon Quiet för att hon är stum? Hon kanske blev stum utav tortyren?

Det känns ju lite omotiverat att de visar en scen där hon blir torterad men inget annat med de andra karaktärerna utöver introduktionen


signatur

Everybody needs help.

Skriv svar