Total War: Rome II – Semesterbilder från Egypten

Medlem
Skrivet av saru:
Skrivet av BirkaViking:
Skrivet av saru:
Skrivet av BirkaViking:

Du skrev om Romarna och jag svarade med att de Germanska stammarna var mycket involverade i det Romerska riket. De första spåren ifrån de Germanska stammarna finns i nordtyskland o skandinavien.

Nej jag baserar inte fynden ifrån den Nordiska bronsåldern ifrån dokumentären "Secrets of the viking sword" utan ifrån dokumentären stenristarna.

Sen är det fynden ifrån den skandinaviska bronsåldern som talar sitt tydliga språk nämligen att det inte finns någon motsvarighet i europa förutom i då tidens Grekland.

Har du problem att läsa karl och vad är ditt problem egentligen?

Vad skrev jag om romarna? Upplys mig för nu har du gjort mig mycket förvirrad. Okej, du baserar din fakta från någon annan youtube-dokumentär. Fair enough...

Frågan är vad ditt problem är. Det enda jag skrivit, och fortfarande skriver är i polemik mot det du skrev först i denna tråd som svar på allt i Sverige och öster om Polen var bara skog. Du skrev, citat: "Å nej det får vi verkligen hoppas att det inte är, då det redan på bronsåldern i södra Skandinavien överträffade det mesta av bronsålderns europa.
Det är den rikaste perioden med fynd, hantverk, kreativitet och konstnärliga uttryck i europa.
Endast i mykenska Grekland finns det en motsvarighet.

The Nordic Bronze age:
http://www.youtube.com/watch?v=ymGsUp5xiMk"

Detta är vad jag motstrider, att bronsåldern i södra sverige överträffade det mesta av bronsålderns Europa. Jag anser det vara en överdrift och vill bara att du belägger fakta, och inte genom att visa till diverse dokumentärer på youtube. Bläddrar jag i de böcker jag har hemma (har läst Historia på universitetsnivå) finns det inget som stödjer det du skriver. Det förekom, som jag skrev tidigare, givetvis handel,hantverk och allt det där, men det var inte på något sätt överlägset resten av Europa.

Dokumentären stenristarna står i min bokhylla och den faktan har jag inte tagit ifrån youtube.

Nu är det nämligen så att " fynden ifrån den nordiska bronsåldern" talar sitt tydliga språk, och det är att det inte finns något liknande i europa förutom i Grekland under en tidsperiod på över 1000 år.

Vad du personligen anser är mycket ovidkommande då det är just fynden ifrån den nordiska bronsåldern som talar " sitt tydliga språk"

Sen skrev du det här: "Ja det har vi men det är ju inte "romartiden" så att säga. Det är en helt annan sak."

Då svarade jag dig att de Germanska stammarna var i allra högsta grad involverade i romartiden.

Okej, låt oss klargöra några saker här. Det jag skrev om romartiden var ett svar på det irrelevanta inlägg du klämde in i ett svar ovan, nämligen "Sen har du folkvandringstiden och Vendeltiden och sist men inte minst vikingatiden." Detta har absolut ingenting med något att göra, och som svar på det lägger du till ännu mera irrelevanta inlägg. Det verkar utlösa en slags ond spiral där jag försöker komma underfund med vad du menar och som svar på mina inlägg matar du in inlägg som inte berör vad vi diskuterar.

Sen vad jag personligen anser är inte ovidkommande överhuvudtaget, givet att man kan grunda sina antaganden och ståndpunkter in något. Fynden "talar sitt tydliga språk" jo men varför är det inte mer allmänt känt i så fall? Hur kan dessa otroliga och vida överlägsna fynd vara okända för många runt om i Sverige och världen idag? Sitter du helt enkelt på fakta ingen annan har? Har vi i Sverige sysslat med historierevisionism?

Vi lämnar denna diskussion nu tycker jag. Jag hoppas Sverige förblir i en region av skog i Rome 2 eftersom det vore mest logiskt. Men för att blidka dig kanske vi kan få en liten handelsplats med bärnsten som grekerna kan begrava sig med. (och en miljon krigselefanter, 1000.0000.0000 skepp och bronssvärd av finaste kvalitet som skär igenom romare och andra fiender som smör, för vi var helt otroliga under denna period).

Varför inte folk vet mer om den nordiska bronsåldern får du fråga skolsystemet om.
Och som jag skrev tidigare som är det just fynden ifrån den här perioden som fortfarande talar sitt tydliga språk.

Då det här ett historiskt spel och Sverige och norden kom på tal så nämde jag folkvandringstiden, Vendeltiden och slutligen vikingatiden osv.

Och när du sedan skrev om romartiden så skrev jag om att de Germanska stammarna var väldigt involverade i det romerska riket.

Krångligare än så var det inte

Medlem

Snälla BirkaViking, ge upp.
Det som fanns i "Sverige" på den tiden var små byar, inget som är relevant eller ens värt att ta med i Rome. Ta Birka tex, en ganska simpel liten "borg" på en liten ö och det mesta byggt i trä. Inga tinnar eller torn.

Jag har då inga illusioner om vad vi här uppe skulle ha kunnat bidra med på den tiden, förutom att hitta bärnsten på stranden (hurvida relevant det är med hur kultiverad man är) som du fokuserar på.

Medlem
Skrivet av neohasse:

Snälla BirkaViking, ge upp.
Det som fanns i "Sverige" på den tiden var små byar, inget som är relevant eller ens värt att ta med i Rome. Ta Birka tex, en ganska simpel liten "borg" på en liten ö och det mesta byggt i trä. Inga tinnar eller torn.

Jag har då inga illusioner om vad vi här uppe skulle ha kunnat bidra med på den tiden, förutom att hitta bärnsten på stranden (hurvida relevant det är med hur kultiverad man är) som du fokuserar på.

Varför ska jag ge upp när det jag skriver är sant och kan bekräftas med arkeologin. Och det fanns torn på Birka
Som du kan se på den här videon:
Birka the viking town on the island of Björkö:
http://www.youtube.com/watch?v=r7uXZSowFPw

Förövrigt var staden Uppåkra betydligt större och mycket äldre än Birka.

Medlem
Skrivet av saru:
Skrivet av Remus:

Skall köpa ny dator för det här spelet.

Bra, för vi ska nämligen störta Rom tillsammans!

Jajamensan! Det skall vi!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av saru:
Skrivet av Remus:

Skall köpa ny dator för det här spelet.

Bra, för vi ska nämligen störta Rom tillsammans!

Vilka tänker du spela som? Kanske svårt att veta redan nu när vi inte har alla kort på bordet så att säga.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Castor.T:
Skrivet av saru:
Skrivet av Remus:

Skall köpa ny dator för det här spelet.

Bra, för vi ska nämligen störta Rom tillsammans!

Vilka tänker du spela som? Kanske svårt att veta redan nu när vi inte har alla kort på bordet så att säga.

Jag funderar på att spela som Makedonien eller Kartago till en början. Möjligen Egypten eller Partha också Själv då?


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag ska nog starta som Romare, men sen blir det nog allt att testa Egypten, eller någon av de nordliga stammarna.

Medlem
Skrivet av saru:
Skrivet av Remus:

Skall köpa ny dator för det här spelet.

Bra, för vi ska nämligen störta Rom tillsammans!

Hahaha! Gillar din humor starkt.

12
Skriv svar