Xbox One och reklamen – så fungerar det

Inaktiv
Skrivet av gundemannen:

Herregud vad alla blir sura så fort Xnox One nyheter dyker upp här... Det enda detta betyder är att den reklam man redan får via xbox live nu i form av tips på spel osv, kommer att vara skräddarsydd efter hur du spelar ytterligare.

Om dom kunde komma med något positivt istället för att varenda gång göra det sämre för kunderna så skulle det nog vara lite mer positivt. Men nu gör dom ju inte det, och folk klagar, naturligtvis! Nu vet vi inte exakt hur, men vi kan ana att reklamen sprider sig mer än till endast Xbox Live, varför ska dom annars köra med ansiktsigenkänning? Det slutar ju inte där.

Som bonus så vet vi också numera att amerikansk säkerhetstjänst samarbetar med Microsoft, vad som en gång var en foliehatt är nu en gemensam klädstil för åtminstone alla människor i USA och EU. Man kan ju fundera hur en kamera kan användas, även om dom säkert lovar att dom tar integriteten på högsta allvar, gick ju sådär senast.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Herregud vad alla blir sura så fort Xnox One nyheter dyker upp här... Det enda detta betyder är att den reklam man redan får via xbox live nu i form av tips på spel osv, kommer att vara skräddarsydd efter hur du spelar ytterligare.

Kom igen, vad vet du om vad det betyder? Jobbar du på Microsoft eller äger du en Xbone80?

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Siken:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Siken:

Reklam? Varför?

Du är inte en FZ-supporter så antar att du ser en massa reklam? Du kollar på TV också antar jag!

Går på bio, läser tidningen och dricker Coca-Cola eller Loka?

Jag ser hellre på reklam än att bli pumpad på information från Facebook, Twitter och Instagram.

Det är skillnad. När jag ser reklamen i Xbox One så antar jag att man har KÖPT sin konsol och dessutom kanske betalar X kronor i månaden för att få onlinefunktionerna och reklamen? Då vill inte jag se någon reklam.

FZ använder jag dock gratis och då anser jag att det är mer än helt okej.

Men du har ju på samma sätt köpt din TV / DATOR och dessutom så betalar du x kronor i månaden för dit internetabbonnemang?

Så du använder ju inte FZ gratis i princip eller är jag helt och cyklar'?

Datorn jag har är inte en konsol gjord av FZ och den jag betalar dessutom inte mitt internetabbonnemang till FZ utan det är till min internetleverantör som pengarna går till. Visst är det inte helt gratis att använda FZ om man kollar på alla omkostnader men jag betalar inget till FZ.

Medlem

Känns som att det är mer värt att koppla in en dator i TVn och plugga i en USB kontroller så har man allt Next Gen har att erbjuda förutom deras OS och ett fåtal spel som är exklusiva till PS3/Xbox.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Återigen visar Microsoft att vi är i framtiden, 2013, och inte i det förflutna som Sony är.
Själv har jag redan förbokat Xbox One, det är en betydligt mer kompetent och trevligare maskin än PS4 som är samma sak som förr, fast med bättre grafik...kul.

Hahaha! Kul skämt^^ Gillar ironi.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av gundemannen:

Herregud vad alla blir sura så fort Xnox One nyheter dyker upp här... Det enda detta betyder är att den reklam man redan får via xbox live nu i form av tips på spel osv, kommer att vara skräddarsydd efter hur du spelar ytterligare.

Kom igen, vad vet du om vad det betyder? Jobbar du på Microsoft eller äger du en Xbone80?

För att jag faktiskt läser all information om det. Till skillnad från andra inklusive dig själv som vilt spekulerar.

Medlem

Reklam är bara till för GRATISPRODUKTER i min värld iaf!

Medlem

Det är inte direkt reklamen som ringer illa i mina öron, det är den absoluta ÖVERVAKNINGEN av mitt vardagsrum. Hur kan man någonsin ställa sig positiv till en sådan sak, inte ens nordkorea har så avancerad övervakning.

Och att man nu ska lita på microsofts ord är bullshit! Vad är det som bygger deras credd ?
Hur vet man exakt vad dom gör, vilken information dom samlar, osv.

Och hur vet man vilken information som streamas rakt genom FRA's moln ?

Medlem

"Ditt spel laddas och startar efter reklamen"
"För att forsätta, välj ett alternativ:
1. Var med i vår kundundersökning.
2. Vi kontaktar dig med förmånliga erbjudanden."


signatur

yolo

Något som retar mig är DVD/BD man köpt och all den jävla reklamen/Trailerna innan som man inte kan skippa. Du har för fan köpt filmen.
Detta är väll små reklamer som i mobilerna som man tar väck på 1sek men då ska det fan vara billigare spel och tjänster med. Sen vet man inte vad för typ av reklam det är. Kan vara erbjudande bara och det är positiv reklam.

Medlem

Oj, Microsoft måste verkligen ha tagit åt sig av all positiv respons folk gett efter att ha blivit påtvingade reklam i tex Facebook. Personligen tycker jag att det inte finns något mysigare än att bli kartlagd av företag i marknadsföringssyfte.

Ifall jag hade några som helst tvivel till att köpa XB1 så är dom nu helt undanröjda. Jag skulle inte ta i skiten ens om dom betalade mig kostnaden för den.

Medlem
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av gundemannen:

Herregud vad alla blir sura så fort Xnox One nyheter dyker upp här... Det enda detta betyder är att den reklam man redan får via xbox live nu i form av tips på spel osv, kommer att vara skräddarsydd efter hur du spelar ytterligare.

Kom igen, vad vet du om vad det betyder? Jobbar du på Microsoft eller äger du en Xbone80?

För att jag faktiskt läser all information om det. Till skillnad från andra inklusive dig själv som vilt spekulerar.

Då kan du ju vara snäll att citera de delarna som säger att det kommer vara exakt som det är nu fast skräddarsydd enligt din smak?

Medlem

Användarna har betalat för konsolen, betalar överpris för spelen och ska betala kontinuerligt för Live, så varför behövs reklam över huvud taget?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av heviom:

Men vafan vilket jävla gnäll, stäng av Kinecten om du nu har sådana problem med den och slå på den ifall du behöver använda den till något spel. Problem solved

Nu är jag inte helt säker på om Microsoft ändrade det med men förut var det ju i alla fall sagt att XB1 inte ens skulle starta utan Kinect om den ens gick att separera från konsollen.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag undrar hur pass bra den nya Kinect är? Man kanske skulle börja sälja Major Nelson-masker? Typ göra en mask av den här bilden: http://www.wired.com/geekdad/wp-content/uploads/2011/03/Major...

Det vore ju intressant att se vad han får för reklam.

Medlem

Haha precis som på telefoners gratis spel, efter varje level klarad poppar det upp en fullscreen ad som säger "TRY THIS GAME ASWELL YES?" haha, det går bra för xbox nu!


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

rav
Medlem

Xbox live lär ju fortfarande kosta pengar dessutom. Tragiskt.

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av heviom:

Men vafan vilket jävla gnäll, stäng av Kinecten om du nu har sådana problem med den och slå på den ifall du behöver använda den till något spel. Problem solved

Nu är jag inte helt säker på om Microsoft ändrade det med men förut var det ju i alla fall sagt att XB1 inte ens skulle starta utan Kinect om den ens gick att separera från konsollen.

Den går inte att koppla bort men det går att stänga av

Medlem

Skärpning! Håll er till diskussionen. Det finns ingen anledning till personangrepp. Diskutera åsikter; inte personer!


signatur

Have a good time!

Inaktiv
Skrivet av blohm:
Skrivet av Ronzem:

Återigen visar Microsoft att vi är i framtiden, 2013, och inte i det förflutna som Sony är.
Själv har jag redan förbokat Xbox One, det är en betydligt mer kompetent och trevligare maskin än PS4 som är samma sak som förr, fast med bättre grafik...kul.

Här har vi någon som äntligen fattat grejjen. Vi kan inte sitta och stirra in i en dum spellåda som PS4 utan något annat innehåll. Sony håller på att förlora, så är det bara. De kommer sakta men säkert försvinna in i historien som den där lilla utmanaren som sköt sig själv i foten genom att bara fokusera på grafik och usel marknadsföring. Glöm inte att de förstör konsumenternas maskiner också via firmware-uppdateringar, vilket är riktigt fegt och dåligt. Då måste konsumenten köpa en ny, vilket antagligen blir PS4. Så gör inte MS iaf

Utmanare? Du vet väl om att Sony gjorde konsoller innan du antagligen var född. Xbox kom väl runt 2000, då hade PS funnits i nått år.

Förstör konsoll via firmware? Köpa en ny? Du menar typ som ring of death? :/

Medlem

får jag konsollen gratis av microsoft kan jag ha förståelse. Men jag måste ju betala för skiten!

Medlem
Skrivet av heviom:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av heviom:

Men vafan vilket jävla gnäll, stäng av Kinecten om du nu har sådana problem med den och slå på den ifall du behöver använda den till något spel. Problem solved

Nu är jag inte helt säker på om Microsoft ändrade det med men förut var det ju i alla fall sagt att XB1 inte ens skulle starta utan Kinect om den ens gick att separera från konsollen.

Den går inte att koppla bort men det går att stänga av

Och hur vet man att den blir avstängd på riktigt, ifall den måste vara i pluggad.
Kan MS då sätta på den remotely, luktar död fisk om det i vilket fall.

Medlem

Känns inte särskilt lockande att ge Microsoft ett fönster till mitt vardagsrum, att de sedan avser använda fönstret till att identifiera om jag är ensam eller inte känns än mer obehagligt.

Betalar jag närmare 5 papp för konsolen samt en allt högre årsavgift för live vill jag dessutom inte ha någon reklam överhuvudtaget. Det hör inte hemma i en konsol.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av heviom:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av heviom:

Men vafan vilket jävla gnäll, stäng av Kinecten om du nu har sådana problem med den och slå på den ifall du behöver använda den till något spel. Problem solved

Nu är jag inte helt säker på om Microsoft ändrade det med men förut var det ju i alla fall sagt att XB1 inte ens skulle starta utan Kinect om den ens gick att separera från konsollen.

Den går inte att koppla bort men det går att stänga av

Och hur vet man att den blir avstängd på riktigt, ifall den måste vara i pluggad.
Kan MS då sätta på den remotely, luktar död fisk om det i vilket fall.

Har du en mobiltelefon idag? är du lika orolig över att google/apple/microsoft slår på kameran/miccen i den och avlyssnar dig ?

Medlem
Skrivet av heviom:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av heviom:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av heviom:

Men vafan vilket jävla gnäll, stäng av Kinecten om du nu har sådana problem med den och slå på den ifall du behöver använda den till något spel. Problem solved

Nu är jag inte helt säker på om Microsoft ändrade det med men förut var det ju i alla fall sagt att XB1 inte ens skulle starta utan Kinect om den ens gick att separera från konsollen.

Den går inte att koppla bort men det går att stänga av

Och hur vet man att den blir avstängd på riktigt, ifall den måste vara i pluggad.
Kan MS då sätta på den remotely, luktar död fisk om det i vilket fall.

Har du en mobiltelefon idag? är du lika orolig över att google/apple/microsoft slår på kameran/miccen i den och avlyssnar dig ?

Ja, och ja det är jag, därför jag har rootad och säkerhetsproblemet igentäppt... Så åtminstone inte vem som helst kan hacka den.

Har även vpn tunnel på bredbandet.

Fast å andra sidan kan man ju inte stoppa FRA eller IPRED i denna fråga, telefon nätet kan dom ju lyssna genom.

Men jag menar, detta invaderar ens privatliv. Hur kan man politiskt vara för det, eller för FRA och liknande "spion" system som är mer avancerande än något tidigare skådat i någon Diktatur vars ökändhet är att övervaka befolkningen, så förmodligen skulle FRA ha lika lätt tillgång att kolla din "kinect" som microsoft, eftersom det är det nationella nätet.

Ofta lär ju konsolen streama till andra länder. och microsoft skulle ha mycket att vinna att sälja information till dom.

Nu kommer man skriva om "rent mjöl i påsen" osv, men det är inte ett argument, ingen av oss vet vem som får tillgång till denna information vad det nu kan vara, men jag tänker mest på politisk information, vet ju hur Adolf Hitler och Pol Pot gjorde med sin information i alla fall.

Det är tekniskt sätt värre än Stasi Tyskland eller Nord Korea.
Det är bara en grov ekonomisk kris som behövs för att en "grupp" eller parti som är extremt ska komma till makten, och när dom har hela befolkningen på silver fat genom denna teknik så kan man snacka effektiv utrensning av meningsmotståndare.

Jag tycker att xbox ones exclusiva titlar ser coola ut, men jag kan aldrig ge dom mina pengar pga detta. Det skär djupt i mig rent ideologiskt, och jag vet att jag inte kommer köpa konsolen.

Vill även tillägga att jag tycker att det är sjukt tråkigt att man ska behöva tänka såhär när det gäller konsoler, det är ju en sådan sak som bara ska handla om smak när man game'ar och ifall jag kunde dra ut "kinecten" hade jag kunnat börja jämföra ps4 och xbone på riktigt.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av heviom:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av heviom:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av heviom:

Men vafan vilket jävla gnäll, stäng av Kinecten om du nu har sådana problem med den och slå på den ifall du behöver använda den till något spel. Problem solved

Nu är jag inte helt säker på om Microsoft ändrade det med men förut var det ju i alla fall sagt att XB1 inte ens skulle starta utan Kinect om den ens gick att separera från konsollen.

Den går inte att koppla bort men det går att stänga av

Och hur vet man att den blir avstängd på riktigt, ifall den måste vara i pluggad.
Kan MS då sätta på den remotely, luktar död fisk om det i vilket fall.

Har du en mobiltelefon idag? är du lika orolig över att google/apple/microsoft slår på kameran/miccen i den och avlyssnar dig ?

Ja, och ja det är jag, därför jag har rootad och säkerhetsproblemet igentäppt... Så åtminstone inte vem som helst kan hacka den.

Har även vpn tunnel på bredbandet.

Fast å andra sidan kan man ju inte stoppa FRA eller IPRED i denna fråga, telefon nätet kan dom ju lyssna genom.

Men jag menar, detta invaderar ens privatliv. Hur kan man politiskt vara för det, eller för FRA och liknande "spion" system som är mer avancerande än något tidigare skådat i någon Diktatur vars ökändhet är att övervaka befolkningen, så förmodligen skulle FRA ha lika lätt tillgång att kolla din "kinect" som microsoft, eftersom det är det nationella nätet.

Ofta lär ju konsolen streama till andra länder. och microsoft skulle ha mycket att vinna att sälja information till dom.

Nu kommer man skriva om "rent mjöl i påsen" osv, men det är inte ett argument, ingen av oss vet vem som får tillgång till denna information vad det nu kan vara, men jag tänker mest på politisk information, vet ju hur Adolf Hitler och Pol Pot gjorde med sin information i alla fall.

Det är tekniskt sätt värre än Stasi Tyskland eller Nord Korea.
Det är bara en grov ekonomisk kris som behövs för att en "grupp" eller parti som är extremt ska komma till makten, och när dom har hela befolkningen på silver fat genom denna teknik så kan man snacka effektiv utrensning av meningsmotståndare.

Jag tycker att xbox ones exclusiva titlar ser coola ut, men jag kan aldrig ge dom mina pengar pga detta. Det skär djupt i mig rent ideologiskt, och jag vet att jag inte kommer köpa konsolen.

Vill även tillägga att jag tycker att det är sjukt tråkigt att man ska behöva tänka såhär när det gäller konsoler, det är ju en sådan sak som bara ska handla om smak när man game'ar och ifall jag kunde dra ut "kinecten" hade jag kunnat börja jämföra ps4 och xbone på riktigt.

Skönt att du inte drar alla över en kam och misstänker alla rakt av

Jag är nog betydligt mer godtrogen och optimistisk i min världsbild, måste vara jobbigt att alltid ha detta i åtanke..

Medlem
Skrivet av heviom:

Har du en mobiltelefon idag? är du lika orolig över att google/apple/microsoft slår på kameran/miccen i den och avlyssnar dig ?

Jämförelsen haltar när det inte finns något konkret som tyder på att sådan aktiv avlyssning sker. NSA har exempelvis möjlighet till avlyssning men du kan inte sitta och säga att de lyssnat av just dig. Här tvingas konsumenterna (av Xbox One) på en kamera vars live-feed ges till annonsörer så att de kan anpassa sin reklam. Då blir frågan hur en sådan teknik används bakom den officiella anledningen och varför det är så nödvändigt att den alltid är på, även när konsolen är avstängd..

Medlem
Skrivet av heviom:

Har du en mobiltelefon idag? är du lika orolig över att google/apple/microsoft slår på kameran/miccen i den och avlyssnar dig ?

Just detta exempel är ganska dåligt då du har mobilen i fickan nästan hela tiden. Mikrofonen fungerar kanske någorlunda med massor av störljud men den lär inte fånga upp mycket av det du säger. Testa videosamtal med mobilen i fickan och se hur mycket du får ut av det hela. Dessutom är mobilen inte uppkopplad hela tiden. Skulle någon börja streama video och ljud från min telefon skulle dataanvändningen skjuta i taket och säkerligen skulle datamängden per månad ta slut ganska snabbt.

Men visst kan man vara orolig över kameran och mikrofonen på mobilen. Det är en apparat du alltid har med dig och som har allt som behövs för att fånga upp ljud, bild och position. Om man är orolig över mobilen bör man ganska självklart vara orolig över en apparat i vardagsrummet med bättre möjlighet att få video och ljud samt en mycket stabilare och snabbare uppkoppling där ingen övervakar datamängden. Dessutom har Microsoft direkt sagt att kameran kan användas för att registrera vad som händer i rummet och använda denna information, det är alltså inget hemligt utan det pågår med ditt indirekta tillstånd. När man väl fått informationen med tillstånd är det mycket lättare att lämna den vidare. Samma övervakning med mobilen skulle vara olaglig och därmed borde staten vara försiktig med användningen för att inte bli påkommen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av heviom:

Har du en mobiltelefon idag? är du lika orolig över att google/apple/microsoft slår på kameran/miccen i den och avlyssnar dig ?

Jämförelsen haltar när det inte finns något konkret som tyder på att sådan aktiv avlyssning sker. NSA har exempelvis möjlighet till avlyssning men du kan inte sitta och säga att de lyssnat av just dig. Här tvingas konsumenterna (av Xbox One) på en kamera vars live-feed ges till annonsörer så att de kan anpassa sin reklam. Då blir frågan hur en sådan teknik används bakom den officiella anledningen och varför det är så nödvändigt att den alltid är på, även när konsolen är avstängd..

Skrivet av Naraccas:
Skrivet av heviom:

Har du en mobiltelefon idag? är du lika orolig över att google/apple/microsoft slår på kameran/miccen i den och avlyssnar dig ?

Just detta exempel är ganska dåligt då du har mobilen i fickan nästan hela tiden. Mikrofonen fungerar kanske någorlunda med massor av störljud men den lär inte fånga upp mycket av det du säger. Testa videosamtal med mobilen i fickan och se hur mycket du får ut av det hela. Dessutom är mobilen inte uppkopplad hela tiden. Skulle någon börja streama video och ljud från min telefon skulle dataanvändningen skjuta i taket och säkerligen skulle datamängden per månad ta slut ganska snabbt.

Men visst kan man vara orolig över kameran och mikrofonen på mobilen. Det är en apparat du alltid har med dig och som har allt som behövs för att fånga upp ljud, bild och position. Om man är orolig över mobilen bör man ganska självklart vara orolig över en apparat i vardagsrummet med bättre möjlighet att få video och ljud samt en mycket stabilare och snabbare uppkoppling där ingen övervakar datamängden. Dessutom har Microsoft direkt sagt att kameran kan användas för att registrera vad som händer i rummet och använda denna information, det är alltså inget hemligt utan det pågår med ditt indirekta tillstånd. När man väl fått informationen med tillstånd är det mycket lättare att lämna den vidare. Samma övervakning med mobilen skulle vara olaglig och därmed borde staten vara försiktig med användningen för att inte bli påkommen.

Min poäng till den jag ursprungligen citerade var att om man litar på att kameran/mikrofonen i en mobiltelefon är avstängd varför kan man då inte lita på att kinecten är avstängd(om man nu valt att stänga av den).

Skriv svar