Anita Sarkeesian om spel där tjejen istället räddar killen

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av vuze2143:

Läste Pc Gamer för augusti, tyckte att hela artikeln är att dumförklara riktigt bra spel....

Woman logic ' = Vi ska alla vara jämlika, men fan ska det vara synd om tjejer när: 1, bära tungt, 2, någonting är jobbigt i vardagen, 3 när lingon veckan är igång etc etc.

Då ska vi skita i att köra " kvinnor och barn först" sen är det everyman for him self istället....

GLHF med det systemet. För att vi ska få 100% (vilket aldrig kommer att hända) så behöver fan mentaliteten "det är synd om oss" försvinna.

Jag applåderar! Det är som du tog orden ur min mun

Haha ja men kom igen, är du man ska du fan bära tungt när du kan. Inga ursäkter.

Det är väl synd om alla i vardagen.

Kan tänka mig att en ofrivillig hundratals kronos plus en jävla massa smärta, som månadsprenumeration kan vara rätt drygt.
Man the fck up pojks. Lyft tungt, var män!

ty

Medlem
Skrivet av Brutulv:
Skrivet av Javas:
Skrivet av vuze2143:

Läste Pc Gamer för augusti, tyckte att hela artikeln är att dumförklara riktigt bra spel....

Woman logic ' = Vi ska alla vara jämlika, men fan ska det vara synd om tjejer när: 1, bära tungt, 2, någonting är jobbigt i vardagen, 3 när lingon veckan är igång etc etc.

Då ska vi skita i att köra " kvinnor och barn först" sen är det everyman for him self istället....

GLHF med det systemet. För att vi ska få 100% (vilket aldrig kommer att hända) så behöver fan mentaliteten "det är synd om oss" försvinna.

Jag applåderar! Det är som du tog orden ur min mun

Haha ja men kom igen, är du man ska du fan bära tungt när du kan. Inga ursäkter.

Det är väl synd om alla i vardagen.

Kan tänka mig att en ofrivillig hundratals kronos plus en jävla massa smärta, som månadsprenumeration kan vara rätt drygt.
Man the fck up pojks. Lyft tungt, var män!

ty

Haha, nog bär jag tungt när det förväntas av mig!


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av muscle:

Går ju inte sticka under stolen med att "Ladys in distress" är den vanligaste ploten och att tjejer objektifieras och tecknas väldigt stereotyp.

Samtidigt är ju det som är mest kommersiellt gångbart, historiskt sett har de flesta spelarna varit pojkar. Självklart att en sådan plot tilltalar dem, riddare rollen. Detta är ju inte unikt Spel, detta återkommer ju i de flesta medier.

Att ge sig på spelbranschen känns ju inte som rätt väg att gå, vist den är inte jämlik men kan inte se att den är värre än någon annan bransch.

Problemen ligger på mycket högre nivå, vill man uppnå mer jämlikhet samhälle bör man spendera den tiden på en politiskt nivå så man kan uppnå stamhälls förändringar.

Hmm... jag älskar att spela dataspel. Skulle kännas jättetrist om man inte kunde påpeka det man tycker känns fel till dom som ändå är inom samma sfär utan att man måste vänta på att det skulle bli något direktiv från ovan. Ha ha, det har inte jag tålamod till ivarje fall.

Hellre så köper jag spel som jag tycker är bra, aktiverar mig på forumet för spelet i fråga och säger vad jag tycker och tänker. Följer utvecklare på Twitter så man kan visa intresse. Det känns mycket mer kul och givande än att typ hoppas att dom ledande partierna detta år skulle komma med förslag för hur man ska göra dataspel. Hua, dom gånger när politiker ger sig på spelen verkar det mest bli "dataspel gör folk våldsamma så dom är dåliga". Tror hellre att jag talar för mig själv då. Och så är det kul, det är min hobby så det känns naturligt att prata om det och ge det uppmärksamhet

Inaktiv
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

"Om du inte tycker som vi nu så beror det på att du är en vit snubbe som hatar kvinnor.", "Det är rasism eftersom du som sagt detta har vit hudfärg.", "Du får inte säga sådär i egenskap av vit man. ".

Den här debatten imploderar pga. alla korkade jäkla oneliners som båda sidorna spottar ur sig för jämnan.

Bara för att man är en vit, heterosexuell man betyder inte att man inte KAN skriva kunnigt och insiktsfullt om feminism, men du märker ju själv att det inte är vad folk sysslar med bara genom att titta i det här kommentarsfältet. Klart att det är fritt att kritisera och diskutera, men det börjar ju bli en aning tröttsamt med att den stora majoriteten av kritik kommer från just cis-heteromän som fokuserar sin aggressiva kritik på Anita som person - vad hon gjort av pengarna, om hon har en gömd agenda, om hon hatar män - och inte på att faktiskt dekonstuera hennes argument.

Det är så genomskinligt, framför allt när t.ex. Jim Sterling gör videor som är betydligt mer aggressiva, konfrontativa och säger nästan exakt samma saker, men han behöver inte stänga ner sitt kommentarsfält eller oroa sig för våldtäktshot så fort han öppnar käften.

Så sjukt dumt att nämna vita heterosexuella män som om det hade någonting med diskussionen att göra. Ungefär lika smart som facebooksidan Vita kränkta män.
Vita heterosexuella män är den största "gruppen" män, inte bara i Sverige utan i hela västvärlden. De flesta gamers är vita heterosexuella män, antagligen därför flest klagomål kommer ifrån dessa.

Aldrig ens hört om Jim Sterling. Det är därför jag är kritisk till Anita men inte till Jim.

Inaktiv
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

Så svarta heterosexuella snubbar är perfekta? Eller asiatiska? Skönt att du har självironi nog att din signatur bli riktad till dig själv.

Det krävdes en del illegala vänstersvängar i din logik för att komma till den slutsatsen utifrån vad jag sa, men okej.

Men nej, det var inte det jag menade. Vad jag menade är att jag tycker det är fascinerande hur många män som har blivit akademiker inom feministisk teori i svallvågorna efter Tropes-seriens början. Härligt att alla dessa killar kan läxa upp oss om hur det verkligen ligger till med jämställdhet, privilegium och representation, liksom.

Jag skulle även säga att feministisk teori är felaktig från början och det är därför inte något en icke-feminist bör utgå ifrån.

Medlem

Älskar att frågan blir större, vill se fler spel som bryter "normen"!

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Köpa material och få ut en ok lön kostar en hel del. Skulle gissa på att pengarna försvinner rätt lätt då.

Mmm en mille för material och lön för att skapa det där futtiga materialet.. troligt. Dom som svarar på hennes videor gör ju bättre, utan lön dessutom! Sen var det väl snack om att hon använder en massa klipp från andra youtubers let's play istället för att spela in själv? Utan credit dessutom. Tungt arbete.

Skrivet av cm0s:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

Som vit cis-heterosnubbe och tillika spelutvecklare så tycker jag att det här är mycket bra och mycket viktigt.

Skall man förändra samhället mot det bättre så måste man först förändra människorna, och för att förändra människorna så måste man förändra kulturen.

Vad som är bra eller dåligt är subjektivt. Vem har tolkningsföreträde? Och hur ska man göra spel som tilltalar alla när två individers smak ofta är ömsesidigt uteslutande?

Det bästa är väl att man låter människor göra de spelen de vill göra.

Eftersom etiskt värde (det är det vi pratar om med "bra" och "dåligt", right?) är subjektivt, så har individen alltid tolkningsföreträde när det kommer till den egna moralen. Jag anser att det är rätt med lika möjligheter och rättigheter för kvinnor och män, och att de som inte håller med kan dra åt helvete.

Hur man sedan når det målet är en mycket intressantare debatt. Och där har vetenskap och akademi tolkningsföreträde.
Den hypotes som större delen av genusvetenskapen och även Anita Sarkeesian arbetar efter är att jämställdighet inte kan existera i ett samhälle där kulturen utbildar kvinnor till pasivitet och underkastelse, medan männen utbildas till hjältedåd och dominans.

Inaktiv

Jag spelar vare sig det är en man eller kvinna i spelet, strunt samma vem som ska räddas, bara spelet är bra och tilltalar mig så kvittar det vilket kön det är. Bara jag får ut något av det i spelglädje manus eller vad det nu kan vara som jag anser gör ett spel fantastiskt. Det är så jag ser på spel och alltid kommer att se på spel, spelar ingen roll vem det är jag räddar eller spelar som. Uppskattar jag det så spelar jag.

Det är det enda som är av vikt för mig, spelglädje.

Medlem

Lösning på problemet? Vilket problem?

(Seriöst, han någon förklara varför detta är ett problem och vad det leder till?)


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Tråkigt att ni ger så pass stort utrymme och gratis reklam till en halvgalen femi-nazi

Om ni har turen att hitta hennes gamla collegepapper ( som hon förövrigt gjort allt för att ta bort) så kan ni inse hur galen och skruvad hon egentligen är bakom hennes fasad

Medlem

Bryr mig inte om jag spelar en man eller kvinna. Föredrar att spela kvinna då kvinnor är oftast trevligare att titta på längre stunder.

Problemet ligger nog i att man inte gör nog många bra spel med kvinnor som hjältar. Så utvecklarna av spel med kvinnor som hjältar får satsa lite hårdare på göra bra spel.

För i slutet är det inte mannen eller kvinnan i spelet som är det viktiga utan spelglädjen hos spelaren.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Eftersom etiskt värde (det är det vi pratar om med "bra" och "dåligt", right?) är subjektivt, så har individen alltid tolkningsföreträde när det kommer till den egna moralen. Jag anser att det är rätt med lika möjligheter och rättigheter för kvinnor och män, och att de som inte håller med kan dra åt helvete.

Hur man sedan når det målet är en mycket intressantare debatt. Och där har vetenskap och akademi tolkningsföreträde.
Den hypotes som större delen av genusvetenskapen och även Anita Sarkeesian arbetar efter är att jämställdighet inte kan existera i ett samhälle där kulturen utbildar kvinnor till pasivitet och underkastelse, medan männen utbildas till hjältedåd och dominans.

Om man ser debatten från en värderelativistisk ansats så finns det ju inte så mycket mer att debattera.

Finns det ö.h.t. några studier som visar att spel har den effekten? Jag skönjer en påtaglig kognitiv dissonans inom feminismen där många påstår att spel påverkar kvinnobilden negativt samtidigt som de förvissar alla om att det inte finns några vetenskapliga bevis för att våldsamma spel är avtrubbande.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

Så svarta heterosexuella snubbar är perfekta? Eller asiatiska? Skönt att du har självironi nog att din signatur bli riktad till dig själv.

Det krävdes en del illegala vänstersvängar i din logik för att komma till den slutsatsen utifrån vad jag sa, men okej.

Men nej, det var inte det jag menade. Vad jag menade är att jag tycker det är fascinerande hur många män som har blivit akademiker inom feministisk teori i svallvågorna efter Tropes-seriens början. Härligt att alla dessa killar kan läxa upp oss om hur det verkligen ligger till med jämställdhet, privilegium och representation, liksom.

Varför är det fascinerande? Du insinuerar i det här svaret att män är på nåt sätt olämpliga att kommentera jämställdhet medan i svaret ovanför så skriver du att vita (varför du är tvungen att dra in ras i detta vet jag inte, kanske för att du är rasist?) heterosexuella män nädvändigtvis inte kan kommentera.

Och varför skulle inte killar kunna läxa upp valfri tjej, kille eller hbtq person i jämställdhetsfrågor? Det är som att påstå att icke-judar ska ge fan i att kritisera Israel för att dom inte vet hur det är att bo där.

Ett tips till framtiden, ta reda på fakta, från höger till vänster, upp och ner och gå in i dessa frågor med ett neutral synsätt så kommer du se sanningen.

Det bästa man kan göra är att vara öppen och källkritisk.

Jag t.ex började se hennes båda videos och tyckte att hon hade några bra poänger. Sen såg jag ALLA svar som finns på youtube och fick en massa nya insikter och förstod tillslut att i princip allt hon tar upp är enbart byggt på hennes fördefinierade åsikter och tankar och att hon till och med har fel när hon påstår att t.ex Peach och Zelda är passiva karaktärer som män slåss om.

Om man är totalt svartvit i sitt tänkande tycker man garanterat så, men om man öppnar upp ögonen och gräver djupare förstår man.

Medlem
Skrivet av cm0s:

Finns det ö.h.t. några studier som visar att spel har den effekten? Jag skönjer en påtaglig kognitiv dissonans inom feminismen där många påstår spel påverkar kvinnobilden negativt samtidigt som de förvissar alla om att det inte finns några vetenskapliga bevis för att våldsamma spel är avtrubbande.

Där har du hela den likhetsfeministiska teorin. Den motsäger både sig själv och naturvetenskap allt som oftast,

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

Så svarta heterosexuella snubbar är perfekta? Eller asiatiska? Skönt att du har självironi nog att din signatur bli riktad till dig själv.

Förstår exakt vad du menar. Har själv blivit förbannat trött på att höra uttryck såsom dessa. Väldigt många nu för tiden som kastar runt "Vit uppstudsig man" och liknande. Vad betyder det ens? Varför skulle just vita män vara mer sexistiska än andra? Jesus christ...

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Landstream:
Skrivet av Xeogt:

Jag kan inget annat göra än rekommendera att se ett svar på Anitas filmer/idéer som producerats utav Thunderf00t på youtube. Det finns tre delar, och alla tre är roliga och sevärda, samt demolerar de fullständigt idéerna som Anita presenterar.

Kollade igenom hans klipp och tycker han snackar mest skit. Han påstår han att Anita försöker bevisa att TV-spel gör folk sexistiska på samma sätt som vissa försöker bevisa att TV-spel gör folk våldsamma, vart fick han det ifrån? Jag tolkar det som att Anita försöker bevisa att TV-spel är sexistiska, precis som de är våldsamma och det är det ju ingen som nekar till. Vad det har för effekter på spelarna är en helt annan sak.

Jag tycker det mest verkar vara kränkta män som försöker smutskasta Anita, på youtube och i de här kommentarerna. Som vanligt när någon kvinna råkar rubba deras sköra världsbild.

Lyssna istället på vad hon säger, ni kanske lär er något, istället för att stänga in er i en bubbla där män är män, kvinnor är våp och fikus en blomma.

Oj vad du är kränkt Du har uppenbarligen inte koll överhuvudtaget eftersom det finns massvis med utmärkta svar från kvinnor på youtube också.

Väx upp, va källkritisk och gå och lägg dig.

Vet inte om du är sarkastiskt när du säger att jag är kränkt men jag gissar det, och jag gillar smileyn Nej jag har i ärlighetens namn inte alls bra koll, jag tyckte bara att Thunderf00t och kommentarer här på FZ mest bestod av män som stoppar fingrar i örenen och sjunger la la la istället för att lyssna och lära sig något.

Klart man ska vara källkritisk mot vad någon påstår är fakta men då får man ju möta det med sakliga argument och fakta, inte en påse skit. Eller ett fånigt uppmanande om att växa upp och gå och lägga sig.


signatur

/Landstream

Medlem

Jag, som definierar mig själv som feminist, är bara glad över hur mycket, mycket, MYCKET, mer plats Sarkeesian fått för sitt journalistiska arbete - endast på grund av hur mycket hat hon få stå ut med från internetriddare i alla dess färger. Så tack, alla omogna haters, för att ni gett henne en av världens största scener att uppträda på.

Dessutom, som i de flesta liknande sammanhang, är det inte arbetet i sig (vilket man kan ifrågasätta på ett par olika sätt) som sätter det största pekfingret på det uppfattade problemet, utan snarare responsen på det. Hon blir kallad ett och annat, hotad med våldtäkt, hotad till livet (som många andra kvinnliga journalister eller offentliga personer lever med), endast för att hon ifrågasätter bilden som de allra flesta kulturyttringar - i det här fallet spelindustrin - skapar om diversiteten mellan man och kvinna.

Att just detta problematiserande är så himla känsligt för vissa, till den grad att de ger sig uttryck i extrema termer (även på detta forum, "fem-nazi" (vad fan betyder det ens?)), är delvis underhållande, men på ett metaplan väldigt oroväckande.

PS. Sen en uppmaning till administratörer. Gör ett bra jobb att städa upp i tråden för att undvika att attityden förvärras än mer. Finns en hel del kommentarer som inte hör hemma i tråden eller innefattar diskussionevärde.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag, som definierar mig själv som feminist, är bara glad över hur mycket, mycket, MYCKET, mer plats Sarkeesian fått för sitt journalistiska arbete - endast på grund av hur mycket hat hon få stå ut med från internetriddare i alla dess färger. Så tack, alla omogna haters, för att ni gett henne en av världens största scener att uppträda på.

Dessutom, som i de flesta liknande sammanhang, är det inte arbetet i sig (vilket man kan ifrågasätta på ett par olika sätt) som sätter det största pekfingret på det uppfattade problemet, utan snarare responsen på det. Hon blir kallad ett och annat, hotad med våldtäkt, hotad till livet (som många andra kvinnliga journalister eller offentliga personer lever med), endast för att hon ifrågasätter bilden som de allra flesta kulturyttringar - i det här fallet spelindustrin - skapar om diversiteten mellan man och kvinna.

Att just detta problematiserande är så himla känsligt för vissa, till den grad att de ger sig uttryck i extrema termer (även på detta forum, "fem-nazi" (vad fan betyder det ens?)), är delvis underhållande, men på ett metaplan väldigt oroväckande.

PS. Sen en uppmaning till administratörer. Gör ett bra jobb att städa upp i tråden för att undvika att attityden förvärras än mer. Finns en hel del kommentarer som inte hör hemma i tråden eller innefattar diskussionevärde.

Först och främst vad är det upplevda problemet? Hur kan du bevisa att det existerar ett problem? Hur kan du bevisa att framställningen av kvinnor i vissa spel har en negativ inverkan på det dagliga livet som sker utanför spelandet? Frågor som är viktiga bevisa innan du ens kan tala om ett problem.

Att det finns en grupp som väljer att ta till barnsliga personangrepp betyder inte att den typen av agerande är representativt för gamers.

Problemet är att hon inte ifrågasätter, hon konstaterar och lutar sig mot bristfällig empiri som inte tål granskning. Hon bedriver journalistik i bästa fox news anda, och det hoppas jag verkligen inte du tycker är något positivt. Oavsett hur hon blivit behandlad av några troll.

Jag kan rekommendera följande, mycket saklig diskussion och granskning: http://www.youtube.com/watch?v=JGFWQEQUT5g

Medlem
Skrivet av seek:
Skrivet av bjosarn:

Jag, som definierar mig själv som feminist, är bara glad över hur mycket, mycket, MYCKET, mer plats Sarkeesian fått för sitt journalistiska arbete - endast på grund av hur mycket hat hon få stå ut med från internetriddare i alla dess färger. Så tack, alla omogna haters, för att ni gett henne en av världens största scener att uppträda på.

Dessutom, som i de flesta liknande sammanhang, är det inte arbetet i sig (vilket man kan ifrågasätta på ett par olika sätt) som sätter det största pekfingret på det uppfattade problemet, utan snarare responsen på det. Hon blir kallad ett och annat, hotad med våldtäkt, hotad till livet (som många andra kvinnliga journalister eller offentliga personer lever med), endast för att hon ifrågasätter bilden som de allra flesta kulturyttringar - i det här fallet spelindustrin - skapar om diversiteten mellan man och kvinna.

Att just detta problematiserande är så himla känsligt för vissa, till den grad att de ger sig uttryck i extrema termer (även på detta forum, "fem-nazi" (vad fan betyder det ens?)), är delvis underhållande, men på ett metaplan väldigt oroväckande.

PS. Sen en uppmaning till administratörer. Gör ett bra jobb att städa upp i tråden för att undvika att attityden förvärras än mer. Finns en hel del kommentarer som inte hör hemma i tråden eller innefattar diskussionevärde.

Först och främst vad är det upplevda problemet? Hur kan du bevisa att det existerar ett problem? Hur kan du bevisa att framställningen av kvinnor i vissa spel har en negativ inverkan på det dagliga livet som sker utanför spelandet? Frågor som är viktiga bevisa innan du ens kan tala om ett problem.

Att det finns en grupp som väljer att ta till barnsliga personangrepp betyder inte att den typen av agerande är representativt för gamers.

Problemet är att hon inte ifrågasätter, hon konstaterar och lutar sig mot bristfällig empiri som inte tål granskning. Hon bedriver journalistik i bästa fox news anda, och det hoppas jag verkligen inte du tycker är något positivt. Oavsett hur hon blivit behandlad av några troll.

Jag kan rekommendera följande, mycket saklig diskussion och granskning: http://www.youtube.com/watch?v=JGFWQEQUT5g

Precis som jag efterfrågade. Det är genomgående typisk argumentation från många extrem-feminister att undvika kärnan i frågorna, som är svår eller omöjlig att svara på, och istället argumentera som att det vore att självklart fakta.

Det är samma med massor av andra "feministiska frågor" så som styrelser, löner och barnledighet. För möjligheterna finns, i alla fall i Sverige. Inget hindrar någon från att göra ett feministiskt spel och inget hindrar spelare att köpa dem. Men det finns antagligen ingen marknad för dem, få vill ha dem. Är det ett problem att kvinnor inte blir ingenjörer? Är det ett problem att dem inte gör karriär som börshaj för att till slut välja in sig själv i styrelsen? Är det ett problem att kvinnor vill spendera mycket tid med sina barn?

Så länge alla kan göra sina val så är det väl skit samma vad de väljer? Eller ska vi säga upp den fria viljan? Ska jag inte få spela actionspel med en maskulin karatär?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Arizato:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

Så svarta heterosexuella snubbar är perfekta? Eller asiatiska? Skönt att du har självironi nog att din signatur bli riktad till dig själv.

Förstår exakt vad du menar. Har själv blivit förbannat trött på att höra uttryck såsom dessa. Väldigt många nu för tiden som kastar runt "Vit uppstudsig man" och liknande. Vad betyder det ens? Varför skulle just vita män vara mer sexistiska än andra? Jesus christ...

det har ingen innebörd det är ett skällsord som vänster/feministerna använder, samma sak med rasist/näthat det är något dom gärna slänger ur sig "random" för att få tyst på meningsmotståndarna.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av seek:

Först och främst vad är det upplevda problemet? Hur kan du bevisa att det existerar ett problem? Hur kan du bevisa att framställningen av kvinnor i vissa spel har en negativ inverkan på det dagliga livet som sker utanför spelandet? Frågor som är viktiga bevisa innan du ens kan tala om ett problem.

Att det finns en grupp som väljer att ta till barnsliga personangrepp betyder inte att den typen av agerande är representativt för gamers.

Problemet är att hon inte ifrågasätter, hon konstaterar och lutar sig mot bristfällig empiri som inte tål granskning. Hon bedriver journalistik i bästa fox news anda, och det hoppas jag verkligen inte du tycker är något positivt. Oavsett hur hon blivit behandlad av några troll.

Alltså, jag tror du måste förstå betydelsen av "upplevt". Det är tydligt att Sarkeesian upplever spelindustrins, ofta cementeradel, könsroller som ett problem - lika tydligt som att många inte gör det. Därav mitt, mycket övervägda, användande av ordet "upplevt problem" och inte "problem". Jag förstår mycket väl att alla människor inte ser likadant på samhället som jag gör, för ett konkret exempel: Vissa uppfattar inte Israels raspolitik som ett problem - det gör jag. Rent akademiskt och intellektuellt kan jag sedan föra fram min tes, genom exemelvis historisk förankring, sociologiska analyser, och/eller statsvetenskaplig statistik. Rent akademiskt och intellektuellt kan jag sedan få kritik (och även medhåll) från olika håll. Det är så vetenskap fungerar.

Som jag också sa, så finns det flertalet problem i Sarkeesians angreppssätt - det är tydligt. Men man måste förstå att det inte är ett akademiskt verk (vilket hon heller aldrig utgett det för att vara) utan ett journalistiskt arbete (naturligtvis kan man också ifrågasatta kvalitén i det journalistiska arbetet).

Dessutom förstår jag inte varför jag ska stå till svars för Sarkeesians upplevda problem, så förstår inte varför du frågar mig om det.

Sen kan jag ju nämna Damsel in Distress, eftersom du själv tog upp det, knappast är ett föredöme för vad du efterfrågar. Det är bara en annan sida av samma mynt som Sarkeesian. Vilket gör att diskussioner till sådana här artiklar infekteras av en redan cementerad åsikt - som inte bygger på något annat än antaganden (vilket är ytterst ironiskt i sammanhanget).

Min personliga uppmaning skulle vara att sätta det i ett större sammanhang. I det stora sammanhanget premieras inte kvinnor. Inte på ekonomiska planet, inte på sociala planet. Det här handlar inte om idiotargument som "kvinnor vill ha jämlikhet men förväntar sig att jag håller upp dörren!" eller "de vill bli behandlade lika, sen lipar de när de har lingonveckan! *lumparplumparflabb*", det handlar om samhälleliga frågor som löneskillnader, utbildningsnivåer, på vilken basis man kritiseras i olika sammanhang, hur man "värdesätts" i olika sammanhang, och så vidare. Detta finns det ett oändligt vetenskapligt underlag för i flertalet olika discipliner (även de som inte anser att det är ett problem). Och skulle man till exempel göra ett vetenskapligt verk av skillnader i hur kvinnor och män tas emot inom den digitala produktionen kan jag lova att Sarkeesian hade varit en bra fallstudie.

Det här får du gärna kritisera mig för.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Härligt att det finns en diskussion om ett ämne som jag själv inte ser som ett problem.

Medlem
Skrivet av Satheus:

Härligt att det finns en diskussion om ett ämne som jag själv inte ser som ett problem.

Välkommen till verkligheten?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skärpning.
Det var varning ett.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av anon_178365:
Skrivet av Landstream:
Skrivet av Xeogt:

Jag kan inget annat göra än rekommendera att se ett svar på Anitas filmer/idéer som producerats utav Thunderf00t på youtube. Det finns tre delar, och alla tre är roliga och sevärda, samt demolerar de fullständigt idéerna som Anita presenterar.

Kollade igenom hans klipp och tycker han snackar mest skit. Han påstår han att Anita försöker bevisa att TV-spel gör folk sexistiska på samma sätt som vissa försöker bevisa att TV-spel gör folk våldsamma, vart fick han det ifrån? Jag tolkar det som att Anita försöker bevisa att TV-spel är sexistiska, precis som de är våldsamma och det är det ju ingen som nekar till. Vad det har för effekter på spelarna är en helt annan sak.

Jag tycker det mest verkar vara kränkta män som försöker smutskasta Anita, på youtube och i de här kommentarerna. Som vanligt när någon kvinna råkar rubba deras sköra världsbild.

Lyssna istället på vad hon säger, ni kanske lär er något, istället för att stänga in er i en bubbla där män är män, kvinnor är våp och fikus en blomma.

Håller med Landstream, Klart sexism i spel existerar man vore helt blind om man har missat det. Det som är mycket mer skrämmande är all annan kritik som riktas mot henne bara pga att hon är kvinna.

Hade en man som gjort samma eller liknande undersökning varit tvungen att stänga av kommentarer och varit lika rädd för våldtäktshot/dödshot som en kvinna? Knappast.

Det är 2013 nu men vissa verkar ju önska att det var som för 100 år sedan då kvinnor inte ens hade rösträtt.

Sedan kan jag ju dra upp ett dagligt exempel på saker som kvinnor har behövt acceptera tidigare, som jag själv jobbar med: https://www.collectum.se/sv/Om-Collectum/Om-Collectum/En-titt...
Fram till 1969 så fick man lägre tjänstepension om man var kvinna även fast man jobbade lika mycket som en man och hade samma lön. Varför? För att några män hade bestämt att det skulle vara så. Så enkelt är det. Finns antagligen tusentals fler exempel på såna här saker som inte "vanligt folk" tänker på.

du har tydligen inte läst thomas arnroth krönikor här på fz.se


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av anon_178365:
Skrivet av Landstream:
Skrivet av Xeogt:

Jag kan inget annat göra än rekommendera att se ett svar på Anitas filmer/idéer som producerats utav Thunderf00t på youtube. Det finns tre delar, och alla tre är roliga och sevärda, samt demolerar de fullständigt idéerna som Anita presenterar.

Kollade igenom hans klipp och tycker han snackar mest skit. Han påstår han att Anita försöker bevisa att TV-spel gör folk sexistiska på samma sätt som vissa försöker bevisa att TV-spel gör folk våldsamma, vart fick han det ifrån? Jag tolkar det som att Anita försöker bevisa att TV-spel är sexistiska, precis som de är våldsamma och det är det ju ingen som nekar till. Vad det har för effekter på spelarna är en helt annan sak.

Jag tycker det mest verkar vara kränkta män som försöker smutskasta Anita, på youtube och i de här kommentarerna. Som vanligt när någon kvinna råkar rubba deras sköra världsbild.

Lyssna istället på vad hon säger, ni kanske lär er något, istället för att stänga in er i en bubbla där män är män, kvinnor är våp och fikus en blomma.

Håller med Landstream, Klart sexism i spel existerar man vore helt blind om man har missat det. Det som är mycket mer skrämmande är all annan kritik som riktas mot henne bara pga att hon är kvinna.

Hade en man som gjort samma eller liknande undersökning varit tvungen att stänga av kommentarer och varit lika rädd för våldtäktshot/dödshot som en kvinna? Knappast.

Det är 2013 nu men vissa verkar ju önska att det var som för 100 år sedan då kvinnor inte ens hade rösträtt.

Sedan kan jag ju dra upp ett dagligt exempel på saker som kvinnor har behövt acceptera tidigare, som jag själv jobbar med: https://www.collectum.se/sv/Om-Collectum/Om-Collectum/En-titt...
Fram till 1969 så fick man lägre tjänstepension om man var kvinna även fast man jobbade lika mycket som en man och hade samma lön. Varför? För att några män hade bestämt att det skulle vara så. Så enkelt är det. Finns antagligen tusentals fler exempel på såna här saker som inte "vanligt folk" tänker på.

Kritiken hon har fått är INTE för att hon är kvinna. det är bara feminister som använder det argumentet för att få stöd för sina åsikter.

Hon får kritik för att allt hon tar upp är saker som hon vinklar för att passa in hennes redan bestämda åsikt och världsbild kring jämställdhet.

Om en man hade gjort precis tvärtom och attackerat kvinnor med sina egna åsikter istället för fakta så hade han blivit lika hatad.

Men jag tror att ingen normal människa tycker att det är rätt att bli hotad med våld och våldtäkt. Men det är ungefär 1 av 100 000 som har gjort det om ens det. Men hon använder dessa få dårar som ytterligare bevis för hennes tes.

Medlem

[quote=bjosarn]Min personliga uppmaning skulle vara att sätta det i ett större sammanhang. I det stora sammanhanget premieras inte kvinnor. Inte på ekonomiska planet, inte på sociala planet. Det här handlar inte om idiotargument som "kvinnor vill ha jämlikhet men förväntar sig att jag håller upp dörren!" eller "de vill bli behandlade lika, sen lipar de när de har lingonveckan! *lumparplumparflabb*", det handlar om samhälleliga frågor som löneskillnader, utbildningsnivåer, på vilken basis man kritiseras i olika sammanhang, hur man "värdesätts" i olika sammanhang, och så vidare. Detta finns det ett oändligt vetenskapligt underlag för i flertalet olika discipliner (även de som inte anser att det är ett problem). Och skulle man till exempel göra ett vetenskapligt verk av skillnader i hur kvinnor och män tas emot inom den digitala produktionen kan jag lova att Sarkeesian hade varit en bra fallstudie./quote]

Hur menar du att spelindustrin har med samhällsmässiga tillkortakommanden att göra? Om du menar att miljön påverkar så pass mycket att det vi ser i spel återspeglas i samhället så har du fel.

Inaktiv

Jag tycker Anita visar på många problematiska exempel i sin video men hennes argumentation är dessvärre tunn som spiksoppa i vanlig ordning vilket visar sig då hon kommer in på Spelunky.

I spelunky så kan prinsessan som hjälten ska rädda bytas ut mot en manlig go go-dansare vilket enligt Anita inte är ett problem därför att "vårt samhälle inte ser det så". Right.
På samma sätt väljer hon att attackera flera spel brutalt för att sedan härleda sin argumentation till hur "samhället" ser på kvinnor och män. Hon har i princip aldrig något konkret att luta sig tillbaka mot utan använder alltså en serie odefinierade värderingar och normer som hon hela tiden refererar till utan att faktiskt definiera.

Exempelvis så kritiserar hon "retro-sexism" därför att dessa ironiserar attityder som enligt spelutvecklare är förgångna och utdöende men som enligt Anita lever och frodas. Jaha? Källa på det? Var då någonstans?

Anita kritiserar även Earth Worm Jim för att prinsessan som ska räddas i spelet krossas av en fallande kossa i sista sekund. Enligt Anita ska detta alltså inte tolkas som clownig humor utan som ett seriöst angrepp på- samt hån mot kvinnor. Öh?

Medlem

Har tittat på de första 2 delarna och jag kan verkligen inte för allt i världen förstå hur folk kan gå i taket över det här. Hon belyser ett problem, om vi löser problemet och får saker bättre, då är väl det något bra? Hon fördömde inte spelen, men hon påvisade hur groteskt överanvänt dessa tropes är.
Om kvinnor tycker att det här är ett problem så är det fullt rimligt att vi tar den diskussionen. Om du inte tycker det är ett problem så är det bara att hålla käften, för då har du inget att tillägga för du förstår inte problembilden.

Skriv svar