Dom: Din dator är ingen tv

Inaktiv

Ja till tv-avgift. (För alla.)

Nej till Radiotjänst.

Medlem

Synd att vi alla är korkade som anser att Man inte ska betala för något som man har, som man kan och som vissa tror att man då måste använda datorn till, men inte gör...
Läs gärna denna dams åsikt; http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/irenewennemo/ar...
- Att hennes åsikt endast innebär att hon själv är ett får...
; som gör som andra säger, utan att då tänka något själv, kanske är en sak att fundera på...

Inaktiv

Applåder! Det här förtjänar en segercigarr!

Medlem

Så jävla viktigt.

Är de någongång jag skulle kunna tänka mig röka är när jag läser något sånt här.

power to the people!

Medlem

- Jag ska starta en Avgiftstjänst, som man måste köpa licens till för att få ta ut avgifter.
Jag ska kalla tjänsten för "I-pay4shit", (And I'm lovin' it.).
Alla som andas luft måste betala en avgift. "Luften är fri", säger ni kanske. Men då säger jag att det är ju ett val som ni gör. Ni måste ju inte.
Jag säljer även syrgastuber (finns i tre olika färger), som ni förmånligt kan abonnera på.
Bindningstiden är er livstid, med er själ som garanti. Uppsägning är inget val.
Och jag bestämmer sedan att tolka allt precis som jag vill.
Kan ni andas, så har ni ju lungor, då måste ni ju betala för luften. Lungor är en luftmottagare!
Ni kommer ju alla ändå att dö.
/Lucifer


signatur

autograph

Inaktiv
Skrivet av withaknife:

Ja till tv-avgift. (För alla.)

Nej till Radiotjänst.

Skatt är stöld och omoraliskt.

Inaktiv
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av withaknife:

Ja till tv-avgift. (För alla.)
Nej till Radiotjänst.

Skatt är stöld och omoraliskt.

Där håller vi inte med varandra.

Medlem
Skrivet av magma:

Hur blir det för oss som betalt för detta då?
Enligt lag måste väl radiotjänst betala tillbaka?

dom får du nog inte tillbaka

Medlem
Skrivet av neohasse:
Skrivet av ibib:

Som det ser ut nu så kommer vi till slut inte att ha någon Public Service kvar.

Vilket är helt okej för mig eftersom de sedan länge slutat vara opartiska.

Jag antar att du menar att de står upp för demokratiska ideal. Det är sant, det gör de och det är faktiskt en del av deras uppdrag.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av ibib:

Det mest intressanta i hela domen och vad Radiotjänst sagt är egentligen att de inte längre ens räknar en teve (en bildskärm med inbyggd tevemottagare) som en licenskrävande enhet, så länge sändningen kommer via Internet. Har du alltså en teve som inte har en antennkabel inkopplad så är den avgiftsfri. Det är något helt nytt.

Nej, TV´n är inte avgiftsfri om du inte har en antennkabel inkopplad. Har du ett antennuttag på din bildskärmsenhet så ska den betalas för.Det är uttaget på enheten och inte sladden som kopplas mellan skärm och vägg som räknas som mottagare.

En skärm(Pc) = Inte gjord för tv tittande = ingen mottagare = ingen avgift
En skärm (TV) = Gjord för tv tittande = har mottagare = avgift

Nja, så har det alltid varit. Men så här säger en representant från Radiotjänst i en intervju:

Från DN.se:

Kan man också komma undan tv-avgiften genom att till exempel koppla sin dator till en projektor istället för en tv-skärm?

– Om man tar emot signalen via internet lär man komma undan. Då är det inte en tv-apparat i traditionell bemärkelse. Det är så vi har tolkat domstolens dom. De anser att det som sänds över nätet, även om det är en direktsändning, inte är att betrakta som en tv-sändning i lagens bemärkelse, säger Carl-Gustav Johansson som dock understryker att innehav av en tv-apparat alltid innebär avgiftsskyldighet.

http://www.dn.se/kultur-noje/domen-ingen-tv-avgift-for-datore...

---

Notera att han säger två helt motstridiga saker, men de är öppna för det i alla fall. Så det är inte omöjligt att man kan göra så framöver. Ha en teve och bara se Netflix, SVT-play och inte behöva betala avgift.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av withaknife:

Ja till tv-avgift. (För alla.)

Nej till Radiotjänst.

Skatt är stöld och omoraliskt.

Antingen så trollar du, eller så är du fjorton år - eller kanske både och. Men maken till korkat inlägg får man leta efter. Utan skatten skulle du inte kunna gå i skolan eller ha en asfalterad väg att gå på. Du skulle behöva betala vägtull för att ta dig över en bro och behöva ha svindyra försäkringar för att betala din sjukvård, de flesta skulle inte ha råd med försäkringar och behöva dö i onödan av sociala, psykiska och fysiska problem.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Inaktiv
Skrivet av ibib:
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av withaknife:

Ja till tv-avgift. (För alla.)
Nej till Radiotjänst.

Skatt är stöld och omoraliskt.

Antingen så trollar du, eller så är du fjorton år - eller kanske både och. Men maken till korkat inlägg får man leta efter. Utan skatten skulle du inte kunna gå i skolan eller ha en asfalterad väg att gå på. Du skulle behöva betala vägtull för att ta dig över en bro och behöva ha svindyra försäkringar för att betala din sjukvård, de flesta skulle inte ha råd med försäkringar och behöva dö i onödan av sociala, psykiska och fysiska problem.

Jag tycker att det är synd att det finns ett sånt motstånd mot att betala tv-avgift. Jag tror, baserat på egna och vänners erfarenhet, att det motståndet åtminstone till viss del är att skylla på Radiotjänst. Bara en av alla ungefär tio-tolv gånger som jag haft att göra med Radiotjänst har deras representant bemött mig på ett trevligt sätt - oavsett vad ärendet gällt. Radiotjänsts goodwill-reklamfilmer ("Tack för att du betalar din tv-avgift..." och så vidare) blir bara fåniga när deras egen personal är snorkig och otrevlig.

Medlem
Skrivet av ibib:

Du skulle behöva betala vägtull för att ta dig över en bro

Öresundsbron.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

dmn
Medlem
Skrivet av ibib:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av ibib:

Det mest intressanta i hela domen och vad Radiotjänst sagt är egentligen att de inte längre ens räknar en teve (en bildskärm med inbyggd tevemottagare) som en licenskrävande enhet, så länge sändningen kommer via Internet. Har du alltså en teve som inte har en antennkabel inkopplad så är den avgiftsfri. Det är något helt nytt.

Nej, TV´n är inte avgiftsfri om du inte har en antennkabel inkopplad. Har du ett antennuttag på din bildskärmsenhet så ska den betalas för.Det är uttaget på enheten och inte sladden som kopplas mellan skärm och vägg som räknas som mottagare.

En skärm(Pc) = Inte gjord för tv tittande = ingen mottagare = ingen avgift
En skärm (TV) = Gjord för tv tittande = har mottagare = avgift

Nja, så har det alltid varit. Men så här säger en representant från Radiotjänst i en intervju:

Från DN.se:

Kan man också komma undan tv-avgiften genom att till exempel koppla sin dator till en projektor istället för en tv-skärm?

– Om man tar emot signalen via internet lär man komma undan. Då är det inte en tv-apparat i traditionell bemärkelse. Det är så vi har tolkat domstolens dom. De anser att det som sänds över nätet, även om det är en direktsändning, inte är att betrakta som en tv-sändning i lagens bemärkelse, säger Carl-Gustav Johansson som dock understryker att innehav av en tv-apparat alltid innebär avgiftsskyldighet.

http://www.dn.se/kultur-noje/domen-ingen-tv-avgift-for-datore...

---

Notera att han säger två helt motstridiga saker, men de är öppna för det i alla fall. Så det är inte omöjligt att man kan göra så framöver. Ha en teve och bara se Netflix, SVT-play och inte behöva betala avgift.

Nej, han säger inte två helt motstridiga saker, det är bara du som missar att det handlar om att koppla datorn till en projektor och kolla på t ex SVT Play.

Medlem
Skrivet av ibib:
Skrivet av neohasse:
Skrivet av ibib:

Som det ser ut nu så kommer vi till slut inte att ha någon Public Service kvar.

Vilket är helt okej för mig eftersom de sedan länge slutat vara opartiska.

Jag antar att du menar att de står upp för demokratiska ideal. Det är sant, det gör de och det är faktiskt en del av deras uppdrag.

Hur lyckades du förvränga det jag skrev sådär mycket? Imponerande.

123
Skriv svar