Blizzard lägger ner Titan: "Vi hittar inte passionen"
Fan, trist. Ingen aning om vad det var för typ av spel, så det är mest nyfikenheten på vad som kunde blivit något stort som blir lidande. Antar att det är bra att dom drar ur proppen ändå...känns som dom gjorde bort sig tillräckligt med releasen av D3.
För mig kunde dom gott få fortsätta med titlar i stil med World of Warcraft 2, Diablo eller Starcraft.
Nytt är kul, men jag gillar de världar de redan skapat. Blizzard är ju ändå inte de enda spelskaparna i världen, och även om jag gärna sett vad Titan var så kommer jag inte gråta blod ifall de håller sig inom de världar de redan skapat.
Sagt det förut och säger det igen. "Titan" har mest troligt bara varit ett koncept för att "visa" både spelare och investerare att företaget ser framåt, en tid efter wow och starcraft. Klart att Blizzard (såsom ALLA andra spelbolag) testar sig fram och utvecklar nya handlingar som blir till nya spel, och just "Titan" var troligen en sådan. En idé som troligen inte var allt för seriös. egentligen. Fast blizzard marknadsförde det som en ny grej (fast dom vägrade visa en enda bild efter 7års utveckling, eller ens prata om det utanför officiella meddelanden. Whats up?)
Towelliee på Twitch förklarade detta jättebra och trodde även att spelet skulle läggas ner nu till hösten.
Detta var tyvärr väntat, de vågar inte förstöra för WoW.
Fan va lame!! Tror inte alls på att de saknade passionen. Tror snarare att de insett att de kan fortsätta tjäna pengar på ett gammalt spel och att de då kan spara in pengar på att skrota titan eftersom folk ändå spelar wow. Money talks, fyfan blizzard
Visst tjänar dom fortfarande pengar på WoW, men oavsett hur bra det går för det så tappar dom fortfarande spelare i en stadig takt. Många (antagligen inklusive mig själv) kommer köpa WLoD och spela ett par månader, men mer lär det inte bli.
Hade dom velat vänta ut WoW så hade nog snarare lagt Titan på is, om det verkligen varit något att ha, men knappast lagt ner det.
Om ändå fler utvecklare/förläggare hade modet att lägga ner saker som ändå inte kommer bli bra.
Om ändå fler utvecklare/förläggare hade en lika stor kassako som WoW att fortfarande tjäna pengar på trots nedlagda projekt.
Jag förstår din tanke, och kan mången gång tänka så själv, men man får inte glömma vilken lyx-sits Blizzard sitter i jämfört med majoriteten andra utvecklare.
Men tänk då när de dumpade ghost, wow var inte ute då
Tror inte Ghost var i närheten av Titans storlek, dessutom hade de ju WoW på G. Blizzard var ju dessutom någorlunda stora innan WoW också, med titlar som SC, WC2 och WC3, Diablo och Diablo 2 i ryggen.
Som sagt, visst är det bra att utvecklare hellre dumpar ett spel än att låtsas som ingenting och istället släpper en halvdan eller t.o.m. ofärdig produkt, men det är inte många företag förunnat att bara slänga bort sina dyrt budgeterade projekt. Då krävs en kontinuerligt stadig ström av intäkter, alt. gott om reserver i ett stort, säkert kapital.
Dom vet att dom kan mjölka WoW.
Och nu har dom ju sin del av kakan i "f2p" genren med Hearthstone. Detta spel krävde inget stort team att göra, och dom tjänar multum på det.
Så, dom skulle förmodligen förlora pengar på att göra Titan(rädd för en flopp ala Wildstar/ESO). Det handlar då inte om "passion" eller annat skitsnack, it's all about that $$.
The more I practice, the luckier I get.
Fan va lame!! Tror inte alls på att de saknade passionen. Tror snarare att de insett att de kan fortsätta tjäna pengar på ett gammalt spel och att de då kan spara in pengar på att skrota titan eftersom folk ändå spelar wow. Money talks, fyfan blizzard
Blev helt paff när en högt anställd på Blizzard svarar på en FZ tråd! cray cray
Tider förändras, MMO:s storhetstid är över. De snubblade in på småspel som kan generera bra pengar, där passionen finns. Ska bli spännande vart Blizzard bär av framöver med denna nya insikt bakom sig.
Alla drömde nog om ett nytt MMO från Blizzard, men ärligt talat de som började med Wow när de var 10-20 år har vuxit ifrån det. Hur många skulle de ärligt talat kunna locka utan att det liknande något annat. Det är en helt annan tid idag än när WoW kom ut. Kolla på alla MMO:s som kommit ut efter, visst finns det spelarbas i många av dem men inte alls för att tjäna stora pengar. Mobilitet (mobiler, paddor osv) har ju skapat en helt egen spelmarknad som även visat att folk gärna betalar småsummor som i slutändan kanske blir mer än vad ett spel kostar till PC. Endast framtiden kommer utvisa va detta betyder, men hittils verkar ju Hearthstone blivit en omåttlig succé, Heroes of the Storm återstår ju att se om det kan kriga något alls med jättare i MOBA scenen men i Digitala kortspelsvärlden har ju Hearthstone gjort EXAKT det WoW gjorde i MMO världen när det kom. De har en galen tendens att hitta rätt till den stora massan, de har inte lyckats med det 1 gång utan flera....rätt duktigt
Fan va lame!! Tror inte alls på att de saknade passionen. Tror snarare att de insett att de kan fortsätta tjäna pengar på ett gammalt spel och att de då kan spara in pengar på att skrota titan eftersom folk ändå spelar wow. Money talks, fyfan blizzard
Ja, att utveckla ett spel i sju års tid och sedan skrota alltet låter onekligen som ett typiskt snilledrag när det gäller pengasparande.
Frågan är vad Jeffrey "Tigole" Kaplan m fl börjar pyssla med nu. De är onekligen MMO-kungar, och det vore riktigt (!) sorgligt att se dem slussas över till MOBA eller kortspel.
Om Tigole plötsligt blir aktiv i WoW-teamet igen kan vi nog vänta oss både ett och annat, förmodligen någon form av seriös omstart. Eller åtminstone ett rejält facelift nu när WoW inte längre har någon efterföljare.
Cptn BaseballBatBoy!
Hittar inte passionen? Har de haft någon passion enda sedan företaget blev en del av Activision? Är det ens samma företag som innan Activision tog kommandot?
Känns som om att dem tappade passionen någonstans kring den tiden. Tror inte Activision var problemet utan det var nog mer att båda företagen hade samma vision. Att trycka ut mediokra men välpolerade spel i befintliga serier för maximal vinst per krona. Activision Blizzard börjar nästan (men bara nästan) kännas girigare än EA.
Med tanke på det ramaskri som kom när ESO hade en Imperial Edition för 60 dollar och månadskostnad på 15 dollar så är det en besegrad tystnad kring att Blizzard kör samma modell, plus expansioner, plus petshop, plus betalt för server transfer och renaming samt att dem till och med nu tar betalt för boosts till 90. Det är som om att Blizzard försöker se hur många betalmodeller dem kan ha samtidigt. Snart får vi nog köpa guld samt se DLC mellan expansionerna ska ni se.
Och detta är bara Blizzards del av Activision Blizzard...
Sen har Blizzard tappat all creativitet. Deras senaste IP var Starcraft från 1998. Deras enda spel som inte är renhåriga efterföljare än Hearthstone, som är deras svar på Magic the gathering samt Heroes of the Storm som är (ännu ett) MOBA. Hearthstone har i och för sig lite nytänk, i alla fall i genomförandet, men se på vad andra företag lyckats skapa sedan 1998. Varken Starcraft eller Warcraft är väl heller helt nya koncept men produkterna var ändå långt ifrån Warhammer-universumen.
Jag tror att nedläggandet av Titan bara visar hur mycket Blizzard gett upp på att återskapa forna framgångar. Dem vet att dem inte längre kan. Kortspel, MOBA och expansioner verkar vara allt dem duger till nu för tiden. Och visst tjänar dem bra med pengar så. Kostar ju mycket mindre att utveckla detta än att sitta och skapa AAA. Men en dag dör WoW och jag tror inte ett Starcraft 3, Diablo 4, Heathstone och Heroes of the Storm kan ersätta hålet.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Ultima Online gjorde samma sak, när de försökte sig på en remake. De skrotade flera projekt. Gång på gång. Slutade med att det aldrig blev något, och nu har de fått sota för det. Inte för att Blizzard står i en liknande situation (och de gör inte en remake), men WoW kan inte hålla för evigt. Antingen får de rusta upp spelet grafikmotor från grunden eller göra nytt, om de ska behålla mmo-marknaden. Rädslan att konkurrera med sitt eget spel kan komma att bita dem i röven.
Vore lite kul att se konceptbilder på vad titan var för något men antar att det kommer gå i graven med konceptet.
Då kanske du skulle blii superbesviken för att det inte blev av, jag är också nyfiken men tror det är bättre att vi inte såg nåt. Det man inte vet har man inte ont av eller?
Hittar inte passionen? Har de haft någon passion enda sedan företaget blev en del av Activision? Är det ens samma företag som innan Activision tog kommandot?
Känns som om att dem tappade passionen någonstans kring den tiden. Tror inte Activision var problemet utan det var nog mer att båda företagen hade samma vision. Att trycka ut mediokra men välpolerade spel i befintliga serier för maximal vinst per krona. Activision Blizzard börjar nästan (men bara nästan) kännas girigare än EA.
Med tanke på det ramaskri som kom när ESO hade en Imperial Edition för 60 dollar och månadskostnad på 15 dollar så är det en besegrad tystnad kring att Blizzard kör samma modell, plus expansioner, plus petshop, plus betalt för server transfer och renaming samt att dem till och med nu tar betalt för boosts till 90. Det är som om att Blizzard försöker se hur många betalmodeller dem kan ha samtidigt. Snart får vi nog köpa guld samt se DLC mellan expansionerna ska ni se.
Och detta är bara Blizzards del av Activision Blizzard...
Sen har Blizzard tappat all creativitet. Deras senaste IP var Starcraft från 1998. Deras enda spel som inte är renhåriga efterföljare än Hearthstone, som är deras svar på Magic the gathering samt Heroes of the Storm som är (ännu ett) MOBA. Hearthstone har i och för sig lite nytänk, i alla fall i genomförandet, men se på vad andra företag lyckats skapa sedan 1998. Varken Starcraft eller Warcraft är väl heller helt nya koncept men produkterna var ändå långt ifrån Warhammer-universumen.
Jag tror att nedläggandet av Titan bara visar hur mycket Blizzard gett upp på att återskapa forna framgångar. Dem vet att dem inte längre kan. Kortspel, MOBA och expansioner verkar vara allt dem duger till nu för tiden. Och visst tjänar dem bra med pengar så. Kostar ju mycket mindre att utveckla detta än att sitta och skapa AAA. Men en dag dör WoW och jag tror inte ett Starcraft 3, Diablo 4, Heathstone och Heroes of the Storm kan ersätta hålet.
Du kan köpa pets från shoppen och sälja ingame så mer eller mindre är det guldshop.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Titan har bara varit en bluff från början. Varför skulle Blizzard lägga ner hutlösa summor pengar på ett nytt MMO när dom har WoW. Man skaffar sig inte en ny ko så länge den gamla fortfarande ger bra med mjölk.
Nytt MMO från Blizzard hade med största sannolikhet bara urholkat spelarbasen i WoW.
Titan har varit en tanke och en möjlighet om WoW snabbt förlorade sin spelarbas, men aldrig något mer än så. Därför finns det inte en enda läckt bild. Titan lämnade aldrig ens ritbordet.