Blizzard varnar: fuska inte i Overwatch-spelläget Lucioball

Medlem
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av PcGamer:

Hade det inte varit för just "exploits" så hade det som många idag förknippar med Quake inte funnits. Det var knappast något som utvecklaren hade planerat, det var en "bugg" i motorn där hastigheten ökade så länge man var i konstant rörelse.

https://www.youtube.com/embed/aiBDSOknI9Q

http://flafla2.github.io/2015/02/14/bunnyhop.html

""Bunnyhopping" is an exploit of a very popular bug in games like Quake III Arena, Half-Life, and Counter-Strike. Bunnyhopping, or bhopping for short, allows a player to exceed the game-defined speed limit. It has created entirely new methods of play and allows very exciting, fast-paced emergent gameplay. As a decidedly skill-based mechanic, competitive players love bhopping because it is so hard to master. Thus, it may be useful to you as a game developer to "implement" bunnyhopping into your game. The purpose of this article is to define what bunnyhopping is, why it is important to consider as a game developer, and how to implement it mathematically into your FPS movement code. All code examples are open-source and free to use, as always."

Så ni som anser att detta är fusk, anser ni även samma sak om Strafe Jumping och Rocket Jumping? För hade det varit idag hade de säkerligen tagit bort det trots att det är ett "fusk" som kräver en hel del övning och mitt tycke förbättrar spelet. Hur är det med att hoppa i en hiss i UT 2004? Säkerligen inte något som Epic hade tänkt att man kunde göra och då är det ju fusk, eller?

Vad har bunnyjumping att göra med att spela med otillåtna karaktärer i Lucioball? Eller teleportera omkring i CSGO vilket var möjligt till den senaste patchen. Det finns exploits som förbättrar spel och sedan så finns det exploits som FÖRSTÖR spelet för de övriga som försöker att spela utan att göra allt i sin makt för att använda någon konstig exploit. Hade bunnyjumping inte varit önskvärt så hade det patchats bort och inte överförts från en generation till en annan generation.

Och om folk hade ansett att det hade förstört spelet istället? Dagens spelare hade aldrig gått med på att folk använder dessa "exploits", de hade krävt att utvecklarna tog bort dem. Det finns inte olika grader av fusk, antingen så använder man ett fusk eller inte på samma sätt är det med exploits/glitchar. Om en exploit anses vara fusk så är alla det. Det finns inget mellanting.

Att spela med dessa karaktärer är dock inte fusk, sedan har Blizzard självklart rätten att bestämma om det är tillåtet eller inte. Kalla saker för vad det är, det är att nyttja en otillåten exploit och det är inte samma sak.

Medlem

Det finns exploits som förbättrar spel och sedan så finns det exploits som förstör hela spelet. Att bunnyjumpa är inget fusk då det enda man gör är att släppa framknappen och hoppa runt, ville inte spelutvecklarna ha detta i spelet så kunde de patcha bort det hur lätt som helst. Att skriva in binds för att teleportera i CSGO är en stor fuskexploit. Att spawna som D.VA i lucioball är säkert också en exploit som kräver att man är aktiv och medvetet gör något onaturligt inom spelet. Att bryta ned en buggad item i ett mmorpg ''GW2'' för att bli snuskigt rik är också en fuskexploit då man vet att man förstör spelets ekonomi om man missbrukar exploiten, vilket de flesta gör som exploitar.

Medlem

https://www.rockpapershotgun.com/2014/09/02/quake-3-john-carm...

"Carmack was not a fan. On June 3, 1999, working on Quake 3 before release, he announced in his .plan file (a dev blog sorta thing) that he’d blocked strafe-jumping by forcing a quarter-second delay between jumps. Thankfully, his ‘fix’ turned out to have knock-on effects he disliked so he undid the change a few hours later. He added that the Internet “convinced me that a single immediate jump after landing may be important to gameplay”, but still didn’t like it:"

Medlem
Skrivet av Hecce:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av Hecce:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av PcGamer:

Jag har inga problem med att Blizzard inte tillåter "exploits", det jag har problem med är när man kallar det för att fuska när det inte är samma sak.

Ledsen, grabben, men det ÄR samma sak. Fusk är fusk, oavsett om man använder sig av ett tredjepartsverktyg eller inte.

Och faktum är att just att utvecklaren klassar exploits som fusk är det som gör att det är fusk. Det är utvecklarens spel, utvecklarens regler.

Baslinjen på den här tennisplanen är egentligen 10 cm längre bak, men vi har ingen ork att fixa det just nu. Men ni måste stå vid den osynliga linjen.

Dåligt försök till liknelse med en exploit, må jag säga. Hur menar du att en felaktigt målad linje skulle likna när någon gör nåt på ett sätt som det inte är tänkt att man göra och på så sätt skaffar sig orättvisa fördelar gentemot motspelaren?

Osynliga linjer förekommer dessutom på riktigt i regler i sporter. Offside i fotboll t ex.

Jag menar att det inte kan vara så jävla svårt att fixa. Tycker personligen att man ska få utnyttja allt som går i ett spel så länge man inte ändrar något själv.

Och exemplet med offside är också urkass. Alla försöker ligga på gränsen till offside för att få så stor fördel som möjligt, därför finns det en dommare där som bestämmer om man är det eller inte. Ska vi ha en dommare på alla publics som bestämmer vem som utnyttjar vad för mycket? Patcha skiten bara.
Svävande lådor i cs är ett jävligt bra exempel. Förbjudet i alla turneringar, men alla använde det online. Varför fixade de inte bara skiten direkt? Lata utvecklare är fan nästan värre än giriga utvecklare.

Edit. För att förtydliga så är det inte just den här händelsen jag syftar på utan buggar överlag.

Tro det eller ej, men alla buggar är inte helt enkla att fixa utan att skriva om enorma mängder kod.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Och om folk hade ansett att det hade förstört spelet istället? Dagens spelare hade aldrig gått med på att folk använder dessa "exploits", de hade krävt att utvecklarna tog bort dem. Det finns inte olika grader av fusk, antingen så använder man ett fusk eller inte på samma sätt är det med exploits/glitchar. Om en exploit anses vara fusk så är alla det. Det finns inget mellanting.

Att spela med dessa karaktärer är dock inte fusk, sedan har Blizzard självklart rätten att bestämma om det är tillåtet eller inte. Kalla saker för vad det är, det är att nyttja en otillåten exploit och det är inte samma sak.

Well, jag håller i princip inte med ett ord vad du säger, men det är ju charmen med att prata om såna här saker och få höra olika vinklar.

För mig är det iaf solklart, om utvecklare anser att något är otillåtet så är det fusk att använda sig av det. Skulle du plocka upp en puck i handen under en hockey match och slänga in den i mål är det uppenbarligen fusk, precis samma princip här. Det finns inget som stoppar dig från att ta upp pucken i handen men det går emot reglerna och är därför att fuska.

Definitionen på orden Fusk och Fuska är precis vad vi pratar om här "Att använda otillåtna metoder för att få ett övertag". Sen om det övertaget kommer ifrån att du drar ner ett tredjeparts program eller utnyttjar en exploit är verkligen ovidkommande. Exploits är en metod genom vilken man kan skaffa sig ett otillåtet övertag, dvs att fuska. Precis som att dra ner en aimbot är en metod för att göra samma sak.

Jag tycker att gör du som spelare ett aktivt val att gå emot reglerna för att få ett övertag trots att du vet om att det är otillåtet då förtjänar att du att bli straffad som vilken fuskare som helst.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Du gör ju ett val att använda "exploiten" om nu inte Blizzard vill att du skall göra det så får dom väl banna dig om dom vill. Tror inte dom skapade en sådan sårbarhet med flit.

Inte kört Overwatch men det verkar finnas en del andra "exploits" som folk använder. Varför gör Blizzard inget åt dessa, banna de som använder dem. Exploits är inte samma sak som fusk, hade det varit det så tvivlar jag på att det varit ok att använda dessa när man kör s.k speedruns.

Beror ju på vilken typ av speedrun du kör. Sjävl tycker jag den typen där man använder just exploits och glitches är helt meningslösa. Det blir ju mer en tävling i vem som fuskar bäst.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Du gör ju ett val att använda "exploiten" om nu inte Blizzard vill att du skall göra det så får dom väl banna dig om dom vill. Tror inte dom skapade en sådan sårbarhet med flit.

Inte kört Overwatch men det verkar finnas en del andra "exploits" som folk använder. Varför gör Blizzard inget åt dessa, banna de som använder dem. Exploits är inte samma sak som fusk, hade det varit det så tvivlar jag på att det varit ok att använda dessa när man kör s.k speedruns.

Beror ju på vilken typ av speedrun du kör. Sjävl tycker jag den typen där man använder just exploits och glitches är helt meningslösa. Det blir ju mer en tävling i vem som fuskar bäst.

Ungefär som friidrott, cykling och längdskidor då.

Medlem
Skrivet av iNemeq:
Skrivet av PcGamer:

Och om folk hade ansett att det hade förstört spelet istället? Dagens spelare hade aldrig gått med på att folk använder dessa "exploits", de hade krävt att utvecklarna tog bort dem. Det finns inte olika grader av fusk, antingen så använder man ett fusk eller inte på samma sätt är det med exploits/glitchar. Om en exploit anses vara fusk så är alla det. Det finns inget mellanting.

Att spela med dessa karaktärer är dock inte fusk, sedan har Blizzard självklart rätten att bestämma om det är tillåtet eller inte. Kalla saker för vad det är, det är att nyttja en otillåten exploit och det är inte samma sak.

Well, jag håller i princip inte med ett ord vad du säger, men det är ju charmen med att prata om såna här saker och få höra olika vinklar.

För mig är det iaf solklart, om utvecklare anser att något är otillåtet så är det fusk att använda sig av det. Skulle du plocka upp en puck i handen under en hockey match och slänga in den i mål är det uppenbarligen fusk, precis samma princip här. Det finns inget som stoppar dig från att ta upp pucken i handen men det går emot reglerna och är därför att fuska.

Definitionen på orden Fusk och Fuska är precis vad vi pratar om här "Att använda otillåtna metoder för att få ett övertag". Sen om det övertaget kommer ifrån att du drar ner ett tredjeparts program eller utnyttjar en exploit är verkligen ovidkommande. Exploits är en metod genom vilken man kan skaffa sig ett otillåtet övertag, dvs att fuska. Precis som att dra ner en aimbot är en metod för att göra samma sak.

Jag tycker att gör du som spelare ett aktivt val att gå emot reglerna för att få ett övertag trots att du vet om att det är otillåtet då förtjänar att du att bli straffad som vilken fuskare som helst.

Ska göra ett sista försök att förklara skillnaden mellan fusk och exploit i spel.

Vi tar ditt exempell. Om spelet tillåter att man använder handen så är det inte ett fusk, det är en "exploit". Om spelaren däremot visar sig vara dopad, så är det ett fusk eftersom denna har ett övertag som andra som spelar inte har. En domare kommer inte fälla en person som är dopad när den spelar, det sker efteråt eller innan.

OS pågår ju nu, och Ryssland har ju varit med om en rejäl dopningsskandal, det är fusk. När de tävlade bröt det inte mot några regler, då hade det varit ett regelbrott och domarna hade dömt efter det.

Om vi tar tennis så är en "exploit" att programmet tillåter att man spelar med de yttersta linjerna (alltså som om man spelade 2 mot 2) och då beror det på att utvecklaren kanske först gjorde spelet för just fyra spelare men sedan gjorde om det så att man kunde köra med bara två och glömde då att göra ändring i koden för ändra hur spelet "dömer".

Så programmet är alltså domaren, inte utvecklaren. Utvecklaren har gett spelaren regler, dessa regler är koden och det är koden som avgör vad som är ok och vad som inte är det. När man som spelare gör ändringar i koden, det är då man fuskar. Precis som de som använder dopning senare kan bli av med segern om tester visar att de var dopade.

Så återigen exploits är inte fusk och jag tvivlar på att någon här kan få mig att ändra mig på den punkten. Men jag håller med om att det är intressant att läsa om vad andra har för synpunkter när det kommer till fusk och exploit. Det blir ännu mer intressant att se vad som sker i framtiden när det kanske inte längre är fråga om enbart MP utan även SP. Vart drar man gränsen, om utvecklaren anser att de som använder "exploit" även i SP ska bannas så verkar det ju vara ok för det är ju deras spel, deras regler. Om det sedan beror på att det är för att de ska kunna sälja just "fusk" det har ju ingen som helst betydelse. EA fick mycket kritik för att de försökte sig på något liknande med Dead Space 3, då var det inte längre frågan om att det var deras spel, deras regler.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Du gör ju ett val att använda "exploiten" om nu inte Blizzard vill att du skall göra det så får dom väl banna dig om dom vill. Tror inte dom skapade en sådan sårbarhet med flit.

Inte kört Overwatch men det verkar finnas en del andra "exploits" som folk använder. Varför gör Blizzard inget åt dessa, banna de som använder dem. Exploits är inte samma sak som fusk, hade det varit det så tvivlar jag på att det varit ok att använda dessa när man kör s.k speedruns.

Beror ju på vilken typ av speedrun du kör. Sjävl tycker jag den typen där man använder just exploits och glitches är helt meningslösa. Det blir ju mer en tävling i vem som fuskar bäst.

Har du testat att själv använda en "exploit" eller "glitch"? Det är inte bara att trycka på en knapp och sedan så funkar det. Det kräver en hel del övning.

Jag testade en glicth i Metal Gear Solid, det tog ett tag innan jag lyckades och var det inte för att jag visste att det gick att göra så hade jag aldrig kommit på att det hade varit möjligt.

Testade även en i Deus Ex (en glitch där man använder en granat för att få ens karaktär att kunna "glida" igenom ett fönster) och inte heller det var så enkelt som de får det att se ut.

Jag tycker det är rätt komiskt att många inte verkar ha några problem med Speedruns eftersom man ju inte tävlar mot andra men då verkar dessa helt glömma en sak, man tävlar om tiden. När man använder en "exploit/glitch" så minskas denna rejält. Kolla bara på SMB där det nyligen slogs ett nytt rekord, personen använder alltså enligt de flesta här fusk och ska alltså inte tillåtas men som jag hela tiden påpekat, det är inte fusk det är att "tänja" på reglerna. Vår lag kan också nyttjas på ett sätt som det antagligen inte var tänkt att man skulle kunna göra, det är vad man brukar kalla för att hitta "kryphål i lagen".

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Ska göra ett sista försök att förklara skillnaden mellan fusk och exploit i spel.

Vi tar ditt exempell. Om spelet tillåter att man använder handen så är det inte ett fusk, det är en "exploit". Om spelaren däremot visar sig vara dopad, så är det ett fusk eftersom denna har ett övertag som andra som spelar inte har. En domare kommer inte fälla en person som är dopad när den spelar, det sker efteråt eller innan.

OS pågår ju nu, och Ryssland har ju varit med om en rejäl dopningsskandal, det är fusk. När de tävlade bröt det inte mot några regler, då hade det varit ett regelbrott och domarna hade dömt efter det.

Om vi tar tennis så är en "exploit" att programmet tillåter att man spelar med de yttersta linjerna (alltså som om man spelade 2 mot 2) och då beror det på att utvecklaren kanske först gjorde spelet för just fyra spelare men sedan gjorde om det så att man kunde köra med bara två och glömde då att göra ändring i koden för ändra hur spelet "dömer".

Så programmet är alltså domaren, inte utvecklaren. Utvecklaren har gett spelaren regler, dessa regler är koden och det är koden som avgör vad som är ok och vad som inte är det. När man som spelare gör ändringar i koden, det är då man fuskar. Precis som de som använder dopning senare kan bli av med segern om tester visar att de var dopade.

Så återigen exploits är inte fusk och jag tvivlar på att någon här kan få mig att ändra mig på den punkten. Men jag håller med om att det är intressant att läsa om vad andra har för synpunkter när det kommer till fusk och exploit. Det blir ännu mer intressant att se vad som sker i framtiden när det kanske inte längre är fråga om enbart MP utan även SP. Vart drar man gränsen, om utvecklaren anser att de som använder "exploit" även i SP ska bannas så verkar det ju vara ok för det är ju deras spel, deras regler. Om det sedan beror på att det är för att de ska kunna sälja just "fusk" det har ju ingen som helst betydelse. EA fick mycket kritik för att de försökte sig på något liknande med Dead Space 3, då var det inte längre frågan om att det var deras spel, deras regler.

Som sagt, jag håller inte med och eftersom du verkar ha en bestämd åsikt i frågan ska jag inte tjata för mycket, vill dock pressa en punkt:

Definitionen på att fuska är att skaffa sig ett otillåtet övertag - att plocka upp pucken är otillåtet, att dopa sig är otillåtet, att köra med aimbots är otillåtet och till sist att nyttja exploits utvecklaren/de som driftar ditt spel eller tjänst tycker är förbjudna är otillåtet. Alla dessa är att fuska, per definition. Som jag skrev tidigare, exploits är en metod för att fuska på precis samma sätt som en aimbot är en metod för att fuska.

Men för att summera allt: Bryter du medvetet mot de satta reglerna för att få ett övertag så fuskar du per definition, det spelar absolut ingen roll hur du gör det.

Medlem
Skrivet av iNemeq:

Definitionen på att fuska är att skaffa sig ett otillåtet övertag - att plocka upp pucken är otillåtet, att dopa sig är otillåtet, att köra med aimbots är otillåtet och till sist att nyttja exploits utvecklaren/de som driftar ditt spel eller tjänst tycker är förbjudna är otillåtet. Alla dessa är att fuska, per definition. Som jag skrev tidigare, exploits är en metod för att fuska på precis samma sätt som en aimbot är en metod för att fuska.

Det är därför det finns domare, dessa dömer när det sker, inte efter. Kolla bara på fotboll, de vägrar att än idag använda kameror för att döma matcherna och det leder till att vissa kan göra saker som inte reglerna tillåter. Domaren har alltså ansett att det var ok och då är det inte längre fusk. Domaren avgör vad som är det och inte är det när matchen spelas, inte när man sedan kollar på den efter att den är slut.

Samma sak med spel, spelaren har regler som de måste rätta sig efter. Om spelet tillåter att man använder handen i hockey så spelar det ingen roll vad utvecklaren anser. Spelet är i det här fallet domaren, och domaren har godkänt det.

Nej vi kommer nog inte komma så mycket längre. Jag har min syn på vad som är fusk i spel och du har din. Det här är även ganska off topic och jag kan nog inte förklara det bättre än vad jag redan gjort. Hade dock varit intressant om FZ gjorde en artikel om det. Har varit intressant att ta del av andras åsikter och det är alltid kul att diskutera med personer som man kan föra ett samtal med som inte leder till personangrepp eller liknande=).

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Komured:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Du gör ju ett val att använda "exploiten" om nu inte Blizzard vill att du skall göra det så får dom väl banna dig om dom vill. Tror inte dom skapade en sådan sårbarhet med flit.

Inte kört Overwatch men det verkar finnas en del andra "exploits" som folk använder. Varför gör Blizzard inget åt dessa, banna de som använder dem. Exploits är inte samma sak som fusk, hade det varit det så tvivlar jag på att det varit ok att använda dessa när man kör s.k speedruns.

Beror ju på vilken typ av speedrun du kör. Sjävl tycker jag den typen där man använder just exploits och glitches är helt meningslösa. Det blir ju mer en tävling i vem som fuskar bäst.

Har du testat att själv använda en "exploit" eller "glitch"? Det är inte bara att trycka på en knapp och sedan så funkar det. Det kräver en hel del övning.

Jag testade en glicth i Metal Gear Solid, det tog ett tag innan jag lyckades och var det inte för att jag visste att det gick att göra så hade jag aldrig kommit på att det hade varit möjligt.

Testade även en i Deus Ex (en glitch där man använder en granat för att få ens karaktär att kunna "glida" igenom ett fönster) och inte heller det var så enkelt som de får det att se ut.

Jag tycker det är rätt komiskt att många inte verkar ha några problem med Speedruns eftersom man ju inte tävlar mot andra men då verkar dessa helt glömma en sak, man tävlar om tiden. När man använder en "exploit/glitch" så minskas denna rejält. Kolla bara på SMB där det nyligen slogs ett nytt rekord, personen använder alltså enligt de flesta här fusk och ska alltså inte tillåtas men som jag hela tiden påpekat, det är inte fusk det är att "tänja" på reglerna. Vår lag kan också nyttjas på ett sätt som det antagligen inte var tänkt att man skulle kunna göra, det är vad man brukar kalla för att hitta "kryphål i lagen".

Beror ju på vilket spel. Fallout 3 vid release exploitade man ofrivilligt hela tiden tex.

Medlem
Skrivet av Hecce:
Skrivet av Komured:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Du gör ju ett val att använda "exploiten" om nu inte Blizzard vill att du skall göra det så får dom väl banna dig om dom vill. Tror inte dom skapade en sådan sårbarhet med flit.

Inte kört Overwatch men det verkar finnas en del andra "exploits" som folk använder. Varför gör Blizzard inget åt dessa, banna de som använder dem. Exploits är inte samma sak som fusk, hade det varit det så tvivlar jag på att det varit ok att använda dessa när man kör s.k speedruns.

Beror ju på vilken typ av speedrun du kör. Sjävl tycker jag den typen där man använder just exploits och glitches är helt meningslösa. Det blir ju mer en tävling i vem som fuskar bäst.

Ungefär som friidrott, cykling och längdskidor då.

Inget jag finner intressant det heller.

Medlem

Oavsett, i multiplayer spel är det fö¤#¤"%% med folk som använder exploits å buggar för att skaffa sig "övertag". Vad folk gör i singelplayer struntar jag i.

Medlem
Skrivet av Komured:

Oavsett, i multiplayer spel är det fö¤#¤"%% med folk som använder exploits å buggar för att skaffa sig "övertag". Vad folk gör i singelplayer struntar jag i.

Så om folk använder exploits och buggar i Elite Dangerous när de spelar SP så är det alltså ok?

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Komured:

Oavsett, i multiplayer spel är det fö¤#¤"%% med folk som använder exploits å buggar för att skaffa sig "övertag". Vad folk gör i singelplayer struntar jag i.

Så om folk använder exploits och buggar i Elite Dangerous när de spelar SP så är det alltså ok?

Så länge de aldrig spelar mot andra är det okej.

Medlem
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Komured:

Oavsett, i multiplayer spel är det fö¤#¤"%% med folk som använder exploits å buggar för att skaffa sig "övertag". Vad folk gör i singelplayer struntar jag i.

Så om folk använder exploits och buggar i Elite Dangerous när de spelar SP så är det alltså ok?

Så länge de aldrig spelar mot andra är det okej.

Är du medveten om att dessa i allra högsta grad påverkar andra spelare? Vad de gör påverkar hela spelet eftersom alla spelar i samma värld. Om någon fuskar drabbas andra. Det enda som utvecklaren har gjort är att "dölja" spelaren för andra spelare.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Komured:

Oavsett, i multiplayer spel är det fö¤#¤"%% med folk som använder exploits å buggar för att skaffa sig "övertag". Vad folk gör i singelplayer struntar jag i.

Så om folk använder exploits och buggar i Elite Dangerous när de spelar SP så är det alltså ok?

Så länge de aldrig spelar mot andra är det okej.

Är du medveten om att dessa i allra högsta grad påverkar andra spelare? Vad de gör påverkar hela spelet eftersom alla spelar i samma värld. Om någon fuskar drabbas andra. Det enda som utvecklaren har gjort är att "dölja" spelaren för andra spelare.

Elite är inte sann singelplayer så fuskar man där på´verkar det andra och är där med ett nej i min bok iaf. Folk som fuskar i spel där det inte påverkar andra än dem själva struntar jag i. Tror nog du förstod att det var det jag menade.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Komured:

Oavsett, i multiplayer spel är det fö¤#¤"%% med folk som använder exploits å buggar för att skaffa sig "övertag". Vad folk gör i singelplayer struntar jag i.

Så om folk använder exploits och buggar i Elite Dangerous när de spelar SP så är det alltså ok?

Så länge de aldrig spelar mot andra är det okej.

Är du medveten om att dessa i allra högsta grad påverkar andra spelare? Vad de gör påverkar hela spelet eftersom alla spelar i samma värld. Om någon fuskar drabbas andra. Det enda som utvecklaren har gjort är att "dölja" spelaren för andra spelare.

I så fall är det naturligtvis inte okej.

12
Skriv svar