Återvänder Diablo-skaparen till spelserien?

Robot
Återvänder Diablo-skaparen till spelserien?
Medlem
Återvänder Diablo-skaparen till spelserien?

Exakt vad hade David Brevik för roll i skapandet av Diablo?
På tal om det, var det inte någon annan nyckelperson bakom Diablo-serien som gick bort för något år sedan?

Jag vill minnas att personen i fråga hade att göra med handlingen på något höger, men kan inte hitta någon information gällande det.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Exakt vad hade David Brevik för roll i skapandet av Diablo?
På tal om det, var det inte någon annan nyckelperson bakom Diablo-serien som gick bort för något år sedan?

Jag vill minnas att personen i fråga hade att göra med handlingen på något höger, men kan inte hitta någon information gällande det.

http://www.gamasutra.com/view/news/268507/20_years_later_Davi...

Medlem
Skrivet av Petrik:
Skrivet av Puscifer:

Exakt vad hade David Brevik för roll i skapandet av Diablo?
På tal om det, var det inte någon annan nyckelperson bakom Diablo-serien som gick bort för något år sedan?

Jag vill minnas att personen i fråga hade att göra med handlingen på något höger, men kan inte hitta någon information gällande det.

http://www.gamasutra.com/view/news/268507/20_years_later_Davi...

Jag skummade bara igenom lite snabbt, men som jag förstår det är David alltså ansvarig för hela skapandet av Diablo; allt från spelstil och mekanik till design och handling. Om han skulle återvända för att jobba på ett Diablo 4 skulle han med andra ord se över projektet på en heltäckande nivå, och inte enbart fokusera på, låt säga, spelets handling och berättande?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Men Diablo var ju också ett spel för den stora breda massan, precis som WoW var det inte direkt nyskapande men tillgängligare och enklare att spela än sina föregångare så att vem som helst kunde sätta sig in i det.

Medlem

Vad spelar det för roll om det kommer tillbaka massa som var med och skapade spelet från början?
Dom har ju inget inflytande på den generella grafiska hållningen Blizzard har, den går inte att ändra även om man skapade Diablo 2.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Men Diablo var ju också ett spel för den stora breda massan, precis som WoW var det inte direkt nyskapande men tillgängligare och enklare att spela än sina föregångare så att vem som helst kunde sätta sig in i det.

Det beror väl på vad man jämför med, men om man jämför med trean så var det verkligen inte så. Sen handlar det självklart inte om hur nyskapande någonting är, utan hur "nerdummat" spelet är.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Dunder:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Men Diablo var ju också ett spel för den stora breda massan, precis som WoW var det inte direkt nyskapande men tillgängligare och enklare att spela än sina föregångare så att vem som helst kunde sätta sig in i det.

Det beror väl på vad man jämför med, men om man jämför med trean så var det verkligen inte så. Sen handlar det självklart inte om hur nyskapande någonting är, utan hur "nerdummat" spelet är.

Hur är D3 "nerdummat" jämfört med D2?

Gnällkuk
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Men Diablo var ju också ett spel för den stora breda massan, precis som WoW var det inte direkt nyskapande men tillgängligare och enklare att spela än sina föregångare så att vem som helst kunde sätta sig in i det.

Det beror väl på vad man jämför med, men om man jämför med trean så var det verkligen inte så. Sen handlar det självklart inte om hur nyskapande någonting är, utan hur "nerdummat" spelet är.

Hur är D3 "nerdummat" jämfört med D2?

Precis allt är förenklat och du kan byta skills och inriktning "on the fly". Antingen har du inte spelat D2 eller så har du inte spelat D3. Förenklingen med spelet i D3 mot D2 är väldigt stor om du frågar mig, på gott och ont.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Men Diablo var ju också ett spel för den stora breda massan, precis som WoW var det inte direkt nyskapande men tillgängligare och enklare att spela än sina föregångare så att vem som helst kunde sätta sig in i det.

Det beror väl på vad man jämför med, men om man jämför med trean så var det verkligen inte så. Sen handlar det självklart inte om hur nyskapande någonting är, utan hur "nerdummat" spelet är.

Hur är D3 "nerdummat" jämfört med D2?

Precis allt är förenklat och du kan byta skills och inriktning "on the fly". Antingen har du inte spelat D2 eller så har du inte spelat D3. Förenklingen med spelet i D3 mot D2 är väldigt stor om du frågar mig, på gott och ont.

Håller helt med dig, diablo 3 är riktigt nerdummat om man jämför till d2...saknar d2 men snart har vi mossen i SC2 varse of tristram!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Men Diablo var ju också ett spel för den stora breda massan, precis som WoW var det inte direkt nyskapande men tillgängligare och enklare att spela än sina föregångare så att vem som helst kunde sätta sig in i det.

Det beror väl på vad man jämför med, men om man jämför med trean så var det verkligen inte så. Sen handlar det självklart inte om hur nyskapande någonting är, utan hur "nerdummat" spelet är.

Hur är D3 "nerdummat" jämfört med D2?

Hur är det INTE nerdummat?

Det finns ingenting kvar i D3 som gör vissa spelare bättre än andra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Blizzard har insett att man tjänar pengar på om man fördumma spel o får alla att känna sig lika bra och delaktiga. Kolla deras senaste titlar, gamla blizzard är borta o det är nu cashen som styr likt alla andra stora.
Vill man se fram emot ett riktigt bra spel nu för tiden får man hoppas på en mod (som knappt går längre) eller att någon mindre tillverkare kliver fram.

Medlem

Med nerdummat menas såklart att de skapade Diablo 3 för att så många som möjligt skulle kunna komma in i spelet och ha roligt med det. Och att det var alla items som bestämde dina färdigheter istället för ett skilltree som var svårt att ändra i efterhand, om man nu valt "fel".

De gjorde såklart många misstag i skapandet av Diablo 3, men de allra flesta har rättats till i efterhand. Och jag förstår Blizzard, de gillar inte att göra om samma spel fler gånger. Diablo 2 finns redan och gillar man det kan man fortsätta spela det, de gjorde ett Diablo 3 som var klart annorlunda men byggde på många liknande principer. Och jag tror även nästa Diablo-spel kommer vara något helt annorlunda, som inte kommer likna varken D2 eller D3. De kommer våga ändra konceptet ytterligare en gång.
För det är så Blizzard fungerar.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Men Diablo var ju också ett spel för den stora breda massan, precis som WoW var det inte direkt nyskapande men tillgängligare och enklare att spela än sina föregångare så att vem som helst kunde sätta sig in i det.

Det beror väl på vad man jämför med, men om man jämför med trean så var det verkligen inte så. Sen handlar det självklart inte om hur nyskapande någonting är, utan hur "nerdummat" spelet är.

Hur är D3 "nerdummat" jämfört med D2?

Precis allt är förenklat och du kan byta skills och inriktning "on the fly". Antingen har du inte spelat D2 eller så har du inte spelat D3. Förenklingen med spelet i D3 mot D2 är väldigt stor om du frågar mig, på gott och ont.

Kan du vara lite mer specifik med vad du menar med "Precis allt"? Och frågan var inte "förenklat", det var "nerdummat". Hur är det "nerdummat" att folk inte måste grinda om karaktärer för att ändra skills?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det finns ingenting kvar i D3 som gör vissa spelare bättre än andra.

Om du har rätt, varför existerar det leaderboards i D3 då?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Dunder:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Men Diablo var ju också ett spel för den stora breda massan, precis som WoW var det inte direkt nyskapande men tillgängligare och enklare att spela än sina föregångare så att vem som helst kunde sätta sig in i det.

Det beror väl på vad man jämför med, men om man jämför med trean så var det verkligen inte så. Sen handlar det självklart inte om hur nyskapande någonting är, utan hur "nerdummat" spelet är.

Hur är D3 "nerdummat" jämfört med D2?

Hur är det INTE nerdummat?

Det finns ingenting kvar i D3 som gör vissa spelare bättre än andra.

Kan du serilöst ge något exempel på vad du tycket är nerdummat?

I season resets så grindar folk upp till max level snabbare, folk pushar grifts snabbare, folk pushar paragon snabbare, folk clearar torments snabbare/effektivare, etc. Det finns hur mycket som helst som gör "spelare bättre än andra", kunskap, taktikt, reaktionsförmåga, etc.

Medlem

Jag är ingen mjölkärring! Oh vilken summa pengar! Nvm...

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Men Diablo var ju också ett spel för den stora breda massan, precis som WoW var det inte direkt nyskapande men tillgängligare och enklare att spela än sina föregångare så att vem som helst kunde sätta sig in i det.

Det beror väl på vad man jämför med, men om man jämför med trean så var det verkligen inte så. Sen handlar det självklart inte om hur nyskapande någonting är, utan hur "nerdummat" spelet är.

Hur är D3 "nerdummat" jämfört med D2?

Hur är det INTE nerdummat?

Det finns ingenting kvar i D3 som gör vissa spelare bättre än andra.

Kan du serilöst ge något exempel på vad du tycket är nerdummat?

I season resets så grindar folk upp till max level snabbare, folk pushar grifts snabbare, folk pushar paragon snabbare, folk clearar torments snabbare/effektivare, etc. Det finns hur mycket som helst som gör "spelare bättre än andra", kunskap, taktikt, reaktionsförmåga, etc.

För att inte tala om dessa vansinniga människor som spelar grifts på nivåer som en annan trodde var helt omöjliga att klara. Finns mycket i D3 som gör spelare "bättre" än andra.

Jag har personligen inget emot spelstilen i D3, det jag saknar från framförallt D1 (eftersom det var mörkare och brutalare än d2 imo) och D2 är atmosvären, känslan av att allt håller på att gå åt hellvete, mörkret, ondskan osv. Nästan borta helt i D3, går att skönja spår av det i Act1 men alla bossar från act 2 och framåt käns bara som statiska clowner med dålig humor...

Glömde skriva att jag även tycker att lootsystemet och hur items fungerade var bättre i D2.

Medlem

Tyckte Grim Dawn påminde mer om Diablo än vad Diablo 3 gjorde.

Vad Blizzard borde göra är att släppa D2 men med bättre grafik. Skulle sälja som smör.

Mig veterligen så är D2 fortfarande populärt.

Medlem

spela path of exile så förstår folk varför dialbo 3 är nerdummat
path of exile free to play har allt man önska diablo 3 hade. utmande stor skill träd många olika builds. kan göra flera mages på olika sätt. inte göra en mage sedan bara byte skills.


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Medlem

Vad säger ni? Blizzard gör inget bra längre? Har ni testat Overwatch?

Medlem
Skrivet av Gogge:

Kan du vara lite mer specifik med vad du menar med "Precis allt"? Och frågan var inte "förenklat", det var "nerdummat". Hur är det "nerdummat" att folk inte måste grinda om karaktärer för att ändra skills?

Ett av de största problemen är att de gjorde det för att kunna släppas till konsol. Det har totalt 6 skills som går att använda. Lite likadant som ESO som jag har för mig har 5 skills + musknapparna. Allt för att der ska kunna gamepad-anpassas.

Personligen är jag inte emot att begränsa antalet aktiva skills. Det finns spel där man hade alldeles för många (typ Riftt). Men då tycker jag begränsningen borde ligga högre, t.ex. 10-12 som GW2.

Annars tycker jag D3 är mycket bättre på många saker jämfört med D2, speciellt efter ROS när de började få fason på spelet. Skulle aldrig generalisera kritiken mot D3 på det sättet.

Medlem

https://twitter.com/BillRoper/status/784444268836290560

Tydligen inte bara David som vart på Blizzard, utan även en kollega vid namn Bill Roper som var i Blizzard North.

Satan, låter faktiskt spännande nu..

Medlem

Jag hoppas verkligen att Diablo4 går tillbaka ett steg och gör spelet lite djupare igen. Ta tillbaka id scrolls och tp scrolls och ge spelet en mörkare ton, bara det att man kunde fylla på scrolls i sina böcker gjorde att man hade något att göra i spelet.. Svårighetsgraderna borde även kräva att man klarar svårighetsgraden innan för att avancera. Bältet med olika potions var även det en sak som gjorde spelet D2 djupare än D3, Bältet var lite otympligt i D2 men man hade något att göra, det var likadant med D1, det var kul att hålla på med sina potions även fast det var otympligt... Det gamla skill-trädet var även det tusen gånger bättre då man kunde göra unika builds, det kan man knappt göra i Diablo3.

phi
Medlem

Det kan väl tilläggas att flertalet Diablo-relaterade tjänster har tillsatts, så någonting är onekligen på gång inom Diablo. Sedan om det är Diablo 4, en Diablo 3-expansion, någon smartphone/tablet spinoff eller liknande återstår ju att se.

Medlem
Skrivet av Nightswipe:

Vad säger ni? Blizzard gör inget bra längre? Har ni testat Overwatch?

Overwatch är ju det mest nerdummade spelet på flera år. Fruktansvärt svårt att vara ren carry, när varenda skill o framförallt ult i hela spelet är alldeles för bra. Alla ska passa in. Vill du sätta widowhooken vart du vill? Glöm det, här har vi en dum jävla autoaim till dig för att alla ska kunna göra det. Samma sak med varenda jävla sak.
Det tragiska är att man ändå får man för sig att spela det lite då o då, 3400 top. för alla spel ser likadana ut nu. De tjänar massa pengar på det här. Hela spelindustrin är ju åt helvete. Tack för mig

Medlem
Skrivet av Dunder:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Synd att du ser det så. Jag håller inte med överhuvudtaget. Diablo 2 var kul, men så förbannat roligt som folk påstår att det var kan jag inte hålla med om. Tror inte det finns något rätt och fel där.

Jag anser att Diablo 3 är ett betydligt bättre spel. Okej, inte på release. Då var det katastrofalt dåligt, men idag är det ett bra spel.

Det är synd att det aldrig blev någon PvP aspekt, och det är synd att Auction House inte fungerade som planerat.

Jag hoppas dock på att Diablo 4 kommer bli en rejäl upplevelse. Då menar jag inte med Auction house...det klarar jag mig utan. Men att tjata om ett Diablo 2 Remaster? Blegh... jag ser hellre något nytt.

Folk som säger att "nytt" inte är bra låter enligt mig bara som gubb-gnäll.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Jag hoppas verkligen att Diablo4 går tillbaka ett steg och gör spelet lite djupare igen. Ta tillbaka id scrolls och tp scrolls och ge spelet en mörkare ton, bara det att man kunde fylla på scrolls i sina böcker gjorde att man hade något att göra i spelet.. Svårighetsgraderna borde även kräva att man klarar svårighetsgraden innan för att avancera. Bältet med olika potions var även det en sak som gjorde spelet D2 djupare än D3, Bältet var lite otympligt i D2 men man hade något att göra, det var likadant med D1, det var kul att hålla på med sina potions även fast det var otympligt... Det gamla skill-trädet var även det tusen gånger bättre då man kunde göra unika builds, det kan man knappt göra i Diablo3.

De hade "stegrande" svårighetsgrad i början men folk ledsnade på att spela samma trista kampanj 3 gånger innan de fick komma till högsta svårighetsgraden. D3s kampanj var okej första gången men sen håller jag med många andra om att den bara blev tjatig att spela igen. D2 var annorlunda, kanske för att spelet inte hade mycket till prat och quests mm.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Synd att du ser det så. Jag håller inte med överhuvudtaget. Diablo 2 var kul, men så förbannat roligt som folk påstår att det var kan jag inte hålla med om. Tror inte det finns något rätt och fel där.

Jag anser att Diablo 3 är ett betydligt bättre spel. Okej, inte på release. Då var det katastrofalt dåligt, men idag är det ett bra spel.

Det är synd att det aldrig blev någon PvP aspekt, och det är synd att Auction House inte fungerade som planerat.

Jag hoppas dock på att Diablo 4 kommer bli en rejäl upplevelse. Då menar jag inte med Auction house...det klarar jag mig utan. Men att tjata om ett Diablo 2 Remaster? Blegh... jag ser hellre något nytt.

Folk som säger att "nytt" inte är bra låter enligt mig bara som gubb-gnäll.

Att det klagas på uppföljare är inget nytt, folk klagar för klagandets skull och för att uppföljare inte är exakt som originalet fast annorlunda (vilket är en paradox jag vet men det vet tydligen inte många som klagar). När Fallout 2 släptes klagades det på att det inte var Fallout 1 tex och de spelen om några är ju samma lika fast med olika storry.

Det klagades även på att Diablo2 var neddummat jämfört med Diablo då man inte längre kunde bygga sina karaktärer hur man ville och för att spellbooks försvann mm mm mm.

12
Skriv svar