En titt i backspegeln - Age Of Empires 2 (+expansioner)

Inaktiv
En titt i backspegeln - Age Of Empires 2 (+expansioner)

Så sitter man ännu en gång med den klassiska menyn framför sig. Hur många gånger har man inte startat upp detta spela och vetat att man kanske äntligen kommit på den perfekta taktiken med just DEN nationen? Så många sena LAN-matcher, så många svordommar när man blir överraskad från fel håll och så många segerrop när man plöjer igenom ett par rader murar på några ögonblick. Age Of Empires 2 är ett strategispel som för alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta. Men över till själva spelet!

Det första man lägger märke till - intron - har så klart ganska utdaterad grafik men när man kommer förbi den möts man av en enkel, snygg huvudmeny som leder dig vidare till spelets olika delar. Känner du för att prova den maffiga kampanjen, dra igång ett slag mot några bots eller gå online och prova din skicklighet? Inga kussiduller här, bara "Single Player", "Multiplayer" och de andra småsakerna.
Kampanjen består utav flertalet historiska slag med bland andra Joan de Arc och Atilla The Hun i huvudrollerna. Det finns inga knepiga val att göra utan du möts av uppdrag efter uppdrag tills du klarat varje akt - repetera sedan x antal gånger. Kan verka lite stramt men ta steget in i spelet innan du dömmer det. Många uppdrag innuti akterna har sina små variationer och händelser som gör det mer intressant. När du startar som Atilla The Hun får du t.ex. börja med att rida efter din rådgivare en bit ifrån huvudlägret där du blir överfallen av ett vildsvin och sedan förråd av sagda rådgivare. Så lojal var han ja... Det jag tyckte var intressant var antalet sätt denna situation kunde lösas på. Till exempel kan man låta rådgivaren bli dödad av vildsvinet, försöka besgera honom och de hunner som överfaller en eller helt enkelt döda honom medan han fortfarande är lojal mot en. Hur som helst rider du ifrån gläntan och tar kontroll över din första armé. Det roliga börjar.
Kontrollerna kunde egentligen inte varit enklare, detta är hur ett strategispel ska kontrolleras. Du styr enklast med musen, väljer dina trupper och ger deras order. Det finns snabbkommandon men själv tycker jag att det går lika snabbt att använda det vänliga gränssnittet. Du kommer snart ha ett tjog arbetare som samlar in mat, järn, guld och ved för att förstora din armé ytterligare. Du bygger barracker för soldater, stall för kavalleri och universitet för forskning. Simpelt!
När du rör dig ifrån kampanjen till Skirmish eller Multiplayer märker du att du helt plötsligt får välja vilken nation du ska spela som, vilket inte bara innebär olika stil på byggnaderna eller att dina soldater pratar annorlnda, utan även att du får olika bonusar som till exempel snabbar arbetare eller en ny sorts båt. Vissa nationer är klart underlägsna andra på rätt banor men i övrigt tycker jag att detta gör att din armé ändå känns lite mer "personlig". Vissa moderna spel har skalat ner på sånna här saker betydligt (*host* Empire Earth *host* AoE3) och det drar så klart ner känslan av storskalighet lite.
Grafiken är enkel men krispigt detaljerad trots sin lågupplösta form. Det är i stort sett alltid klart vad som är vad. Det är klart, jämfört med nya bjässar som Company Of Heroes så saknas det vissa animationer, trupper som tar skydd och så vidare men AoE2 verkar inte handla så mycket om realism som att bara ha kul(utvecklarna sa säkert annat när det gjordes, men, men).
I multiplayer börjar spelet glänsa ytterligare, med sin balancerade mekanik fungerar det utmärkt på alla LAN. Se bara till att vara beredd på att botarna kan vara väldigt enkelspåriga och var beredd när guldgruvorna börjar sina!

Ska det klagas får jag väl inflika att jag gärna hade sett fler sorters trupper, större skillnad på nationerna (iallafall starkare bonusar) och vissa uppdrag känns inte alltid helt uppenbara med vilka olika alternativ du har(hittade inte vildsvinet förrän förra veckan t.ex.). Det är kul att ett så gammalt spel fortfarande kan överraska och AoE är en strategimonolit som fortfarande reser sig stolt och högt. Nuförtiden klassas det kanske mer som "arkadstrategi" eller nåt liknande efterssom den saknar den "djupa taktiken" som blivit så populär. Dock var detta spel en stor milstolpe i spelvärlden och många spel har hämtat inspiration från det.

++++++
Krispig och fin grafik
Enkelt
Överraskar mig fortfarande

--------
Smakar bäst i små doser
Nationbonusarna är knappt värda att prata om
Något obalancerat

Betyg:
88%

#blogg


signatur

You try to scream, but growl instead,
you are bound to the ground!

1
Skriv svar