Anita Sarkeesian attackerar Sargon of Akkad

Medlem

@marcus8958: Fast nu pratar vi ju inte om NES-originalet.

Men om jag frågar dig så här då - vad hade du INTE accepterat angående Samus utseende? Hade det till exempel varit OK om hon snaggat håret? Hade det varit OK om hon helt plötsligt fått en betydligt mindre, och mer vältränad rumpa? Du verkar ju inte bry dig om hur karaktärerna ser ut eftersom du inte anser att deras utseende påverkar inlevelsen.

Eller?

Medlem

@MiniSara: Jupp det hade varit okej, så länge själva spelet är utmanade och roligt att spela.

Brukar ändå tänka att det är jag som är "spelgubben". Metroid har ju ingen vidare dialog ändå.
Retoriken står ju jag för:
-Aj, jävlar!
-Shit va jobbig..
-Ååå nej!!
-Ooh, najs rustning, jag ser ballare ut i den här.
-Oj, detta vapnet var riktigt najs!
-Helvete vad damage!


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@marcus8958: Fast nu pratar vi ju inte om NES-originalet.

Men om jag frågar dig så här då - vad hade du INTE accepterat angående Samus utseende? Hade det till exempel varit OK om hon snaggat håret? Hade det varit OK om hon helt plötsligt fått en betydligt mindre, och mer vältränad rumpa? Du verkar ju inte bry dig om hur karaktärerna ser ut eftersom du inte anser att deras utseende påverkar inlevelsen.

Eller?

Snaggat hår och mindre rumpa är helt ok!

Jag skrev ju tidigare att jag bryr mig. Läs det jag skrev om Bayonetta så ser du att jag tycker den karaktärsdesignen är perfekt och passar in spelet och storyn.
Kan säga exakt samma om den översexualiserade manliga motsvarigheten i DmC.

Jag frågade tidigare om vad som är fel med spelutvecklarnas kvinnosyn? Kan du förklara varför det är sexism att tycka om sexiga kvinnor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@marcus8958: Så var går din gräns? Vad hade inte varit OK att göra med Samus utseende enligt dig?

Men jag har ju redan förklarat det tre miljarder gånger nu. =_=

De sexualiserar utan att tänka på vad sexualiseringen gör med karaktärens trovärdighet. Tycker du även det är OK att tjejerna i MMOs har stringbikini medan killarna har full rustning?

Medlem

@MiniSara:
Spelar du ens spel för den svåra utmaningen?
Sluta va så utseendefixerad - det är fantasifigurer i ett tv-spel, inte någon verklighet.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: OK, fair enough. Vi kommer nog inte längre. Du struntar i karaktärernas utseende, jag tycker utseendet är av yttersta vikt för att smälta samman med storyn och karaktärens allmänna drag.

Så nu är frågan, jag förstår hur du tänker - men kan du förstå hur jag tänker?

Medlem

@MiniSara:

Japp, och då tänker jag att du har valt ett väldigt udda spel för att kunna göra detta.

Mass Effect är nog ett bättre väl om du vill spela ett spel med din utgångspunkt på vad som är roligt.
Metroid är ju ett action-spel... handlar just om action/vapnen/pussel och bossar.. Din karaktär kan du tänka att det är du själv.

Bättre du läser en bok där karaktärerna är i fokus snarare än ett action-spel som fokuserar på utmaningen av att lösa pussel, dodge:a missiler och spöa bossar.

Jag är inte ledsen på Battlefield-spelen för att de helt saknar realism, det är en fantasivärld.
Jag skulle däremot bli ledsen om jag av någon anledning förväntade mig realism av Battlefield-spelen.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Hahaha, vi har verkligen helt olika syn. Jag spelar inte för utmaningen utan för inlevelsen.

Och det stör dig inte att Samus numera betraktas som ett sexobjekt? Du är helt likgiltig inför karaktären?

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@marcus8958:
1. Så var går din gräns? Vad hade inte varit OK att göra med Samus utseende enligt dig?

2. Men jag har ju redan förklarat det tre miljarder gånger nu. =_=

3. De sexualiserar utan att tänka på vad sexualiseringen gör med karaktärens trovärdighet.

4. Tycker du även det är OK att tjejerna i MMOs har stringbikini medan killarna har full rustning?

1. Vet inte. Jag önskar dom lycka till med att förstöra hennes design och när dom lyckats får dom tummen upp!

2. Du har inte förklarat vad sexism är.

3. Det är inte sexism för det förtrycker inte det kvinnliga könet på något sätt. Du tycker det är sexism för att du inte tycker sexiga kvinnor passar in i dina förväntningar.
Däremot det du gör när du tror att det bara är män som gör sexiga kvinnliga karaktärer är sexism då du har extrema synpunkter på det manliga könet. Du har gång på gång yttrat sexistiska kommentarer om män utan att du själv verkar förstå det.

4. Jepp om det är som i World of Warcraft och i Tera Online. Passar in där så kan inte klaga.
Om nu utvecklarna av Uncharted hade gjort så att Chloe hade hoppat runt i enbart stringtrosor så hade det varit en dealbreaker. Men nu gör dom inte det så jag har inget att klaga på. Äger inget spel eller hört talas om ett enda spel där karaktärsdesignen är så extremt dålig av just sexualisering att hela spelet blir dåligt. För så jävla dumma är inte spelutvecklare.
Självklart finns det spel som är jävligt dåliga och enbart lever på att vara översexualiserade som tex. Scarlet Blade.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@Sipmo: Hahaha, vi har verkligen helt olika syn. Jag spelar inte för utmaningen utan för inlevelsen.

Och det stör dig inte att Samus numera betraktas som ett sexobjekt? Du är helt likgiltig inför karaktären?

Om spelet är "för enkelt", "orättvist" har "stela kontroller" och har "tråkig spelmekanik" är värre problem.
Samus har väl aldrig direkt haft någon personlighet eller karaktär i sig - den har du själv fått fylla i.

De senare upplagorna av Samus går väl ändå klädd ifrån topp till tå?
Äsch, det finns gott om värre spelkaraktärer:

Onechanbara:

I detta spel blir sexualiseringen bara löjlig, men det är nog meningen också.
Har jag något emot det... delvis.. men mest för jag tycker de fokuserar för mycket på karaktärerna och för lite på antagonisten och utmaningen i spelet.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@marcus8958: OK, ursäkta. Jag kanske var lite för aggressiv. Jag förstår dina poänger här och ser hur du menar. Helvete vad dum jag känner mig nu, hahaha!

Medlem

Alltså ironin i folk som säger sig inte alls bry sig om hur karaktärer ser ut men som blir nästan panikartat defensiva så fort man börjar ifrågasätta karaktärsdesignen. Jag sitter mest och är förundrad över bristen på medvetenhet, eller kanske självinsikt. Som nån som går runt med hemsk kroppsodör oviss om att alla andra kan känna stanken.

Om en person inte ens kan förmå att hålla någon slags intern logik i sina egna resonemang och hela tiden byter fot för att deflektera motargument, hur ska denne då kunna ta till sig andras resonemang?

Medlem

@Sipmo: Hon är inte avklädd, men hela bakdelen av hennes zero suit ser ju precis ut som en string som går upp mellan skinkorna på henne.

Medlem

@MiniSara: Japp, det är ett "sånt" spel.

Det är lite som i spel som Mario - att det är inte så stor fokus på karaktärerna, utan mer på utmaningen av banorna man spelar.

Fokus i Metroid är all utmaning och pussel på vägen fram till slutmålet -
för de mesta kan du tänka att det är du själv som springer runt i världen - för Samus i sig är ett oskrivet ark som du får fylla i.

Värt att lägga till att jag inte spelat något av de spel där man har Samus i Zero-suit och fokuset är "Storyn"...
Det enda spel jag testat med Zero-suit Samus är Smash Bros Brawl, men det spelet har heller ingen fokus på story eller karaktärsutveckling.

Jag har svårt att tro att Metroid gått och blivit ett storydrivet spel med fokus på att utveckla karaktärerna snarare än, att bjuda på svåra utmaningar och action till en tajt kontroll.

Det problem som jag tror du har är att du förväntar dig inlevelse i ett spel story-mässigt och karaktärs-mässigt, men där kärnan i spelet är ren och skär action.

Det är lite som att starta Need for speed och förvänta sig realism och bli besviken på hur overkligt spelet är.

Men visst du trycker på att det är en pinup-flicka som är "karaktären" man går runt och spelar som.. men jag tror nog ändå målgruppen för detta spel är män/pojkar... Precis som målgruppen för Sex and the City samt Twilight är kvinnor/flickor.

De allra flesta bryr sig inte - det är mest feminister som har ont av det.

Men vad kan hända om en fantasi-figur går runt med string i ett spel?

- Att vissa personer inte kommer köpa spelet för att de inte kan leva in sig i spelet?
- Okej, men är de fler eller färre än de som köper spelet för att de vill ha utmaningen och sedan inget emot pinup-flickan?

För min del får Pinup-flickor får existera i fantasivärldar - där kommer ingen verklig människa till skada.

Det är mycket värre med damtidningar... men hur ofta hör man feminister gnälla om dem?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd

Totalt förståndshandikappat! Som att tycka om någons val av skor?, eller färg på hatten? Skrämd in i ett hörn, återigen!

Avstängd

Naomi ´SexyCyborg´ Wu är en kvinna man gillar! Hon hjälper er med era dator och elektronik bekymmer som den stjärna hon är. Ni finner henne på YouTube, är verkligen kunnig inom high tech, väldigt begåvad, helt suverän! All kunskap samlad på ett ställe. Stalin är död, länge leve Josef Stalin!

Avstängd

@marcus8958: Anita och FemFreq är bland det bästa som hänt spelindustrin det senaste decenniumet. Vakna ffs

Skriv svar