Game of Thrones (Spoilers S8!)

Medlem

Nästan 1 500 000 personer har skrivit under namnlistan att göra om säsong 8.
https://www.change.org/p/hbo-remake-game-of-thrones-season-8-...

Inaktiv
Skrivet av Dannemannen99:

Nästan 1 500 000 personer har skrivit under namnlistan att göra om säsong 8.
https://www.change.org/p/hbo-remake-game-of-thrones-season-8-...

Jävla massa snowflakes som tror det kommer ha någon som helst effekt

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Jävla massa snowflakes som tror det kommer ha någon som helst effekt

Mjae, tror snarare att de flesta som skrivit under vill skicka en fingervisning till både HBO och Disney.

Bättre kvalitet på manus i prequels, och Disney borde verkligen dra öronen åt sig. Om det är nått Dumb & Dumber inte klarar så är det att skriva originalmanus.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

@jonis: Tror det finns en hel del nötter som inbillar sig att de faktiskt kommer spela in en ny säsong 8 tyvärr

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Screen Rant har en träffande satir angående sista säsongen av GoT.

https://www.youtube.com/watch?v=jAhKOV3nImQ

Suverän, tack för länk!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av anon_326725:

@jonis: Tror det finns en hel del nötter som inbillar sig att de faktiskt kommer spela in en ny säsong 8 tyvärr

Haha, jo säkerligen. Jag vill hoppas att majoriteten inser det absurda i det men du har säkert rätt. ;P

Kontentan är dock att 1.5miljoner är uppenbart missnöjda och det blir, oavsett motivering till underskrift, en bra fingervisning för D&D:s framtida äventyr!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av jonis:

Haha, jo säkerligen. Jag vill hoppas att majoriteten inser det absurda i det men du har säkert rätt. ;P

Kontentan är dock att 1.5miljoner är uppenbart missnöjda och det blir, oavsett motivering till underskrift, en bra fingervisning för D&D:s framtida äventyr!

Helt enig att det är många missnöjda.
Men tror det behövs lite mer än typ 2-3% av tittarbasen som klagar innan det kommer ses som allvarlig kritik

Inaktiv

Fler som är missnöjda med GoT.
Dock av andra anledningar än tidigare diskuterat i tråden.
Bara väntade på att någon skulle börja klaga på jämlikhet och kvinnohat i Game of Thrones 🤣

https://www.svt.se/kultur/game-of-thrones-starka-kvinnor-star...

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Fler som är missnöjda med GoT.
Dock av andra anledningar än tidigare diskuterat i tråden.
Bara väntade på att någon skulle börja klaga på jämlikhet och kvinnohat i Game of Thrones 🤣

https://www.svt.se/kultur/game-of-thrones-starka-kvinnor-star...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd

signatur

PS5 och inget annat.

Inaktiv

Exakt min reaktion på den nyheten också

Avstängd

Ingen av er som har någon åsikt om Bloodmoon som kommer utspela sig 5000 år före allt detta? Inspelningarna verkar vara igång.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ingen av er som har någon åsikt om Bloodmoon som kommer utspela sig 5000 år före allt detta? Inspelningarna verkar vara igång.

https://i.imgur.com/grQTSm1.jpg

Min åsikt är att jag har noll hype och bryr mig inte just nu. Anledningen till detta är att dom senaste 4 säsongerna av GoT gav mig en bitter eftersmak(speciellt sista säsongen då).

Kommer jag se det? Förmodligen, men intresset är noll.

Det enda intressanta är väl att George R.R Martin verkar skriva storyn, men annars, meh.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av Fezk:

Min åsikt är att jag har noll hype och bryr mig inte just nu. Anledningen till detta är att dom senaste 4 säsongerna av GoT gav mig en bitter eftersmak(speciellt sista säsongen då).

Kommer jag se det? Förmodligen, men intresset är noll.

Det enda intressanta är väl att George R.R Martin verkar skriver storyn, men annars, meh.

Hoppas det blir bra tycker jag, vore kul med Bran med i serien också och läste några rykten om att han var med som tidsresande.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

För er som tycker fan theories och fan fiction är kul...

Ett GoT-fan har gjort en alternativ version av säsong 8.

Jag gillar den. Jag tycker det här slutet känns mera intressant och episkt än det slut som vi fick se. Framför allt är det två saker som jag uppskattar i den här alternativa versionen:

Dels så respekterar den karaktärsutvecklingen hos huvudkaraktärerna som vi fått följa genom hela serien på ett bättre sätt (IMO) och dels så tar den hänsyn till några viktiga saker vi fått uppleva i tidigare säsonger men som helt ignorerades av manusförfattarna i säsong 8.

Och så ges Night King en större och betydligt mäktigare roll i handlingen.

Klippet börjar med en genomgång kring problemen med säsong 8. Den alternativa versionen börjar efter 4:40.

Medlem
Skrivet av Nemo:
  • Westeros historia är tusentals år gammal. Varför har ingen rest västerut under denna tid och försökt rita en karta där?

Skrivet av Sisyr:

Just den frågan är felställd. Det har funnits gott om folk som rest västerut och försökt rita en karta tidigare. Problemet är att ingen någonsin har kommit tillbaka. Finns en del lore om detta från böckerna. Bland andra försökte sig en av de gamla kungarna i the North själv på att segla västerut med sin flotta. De kom aldrig tillbaka heller.

Självklart är frågan helt korrekt ställd eftersom frågan gäller ju TV-serien, inte böckerna!

I TV-serien har man så vitt jag vet inte tagit upp detta i något avsnitt. Hur ska folk som inte läst böckerna och bara sett TV-serien kunna känna till något om människor som rest västerut och aldrig kommit tillbaka?

Det finns dessutom rätt många saker som skiljer sig mellan böckerna och TV-serien (titta bara på listorna som presenteras här), så det går inte att referera till lore i böckerna som källa eller "facit" när det gäller TV-serien. Skillnaderna är för stora. Allting är relativt förstås men det går inte att komma ifrån att det finns stora skillnader och de är så pass stora att böckerna inte funkar som referens längre. Hur ska vi kunna veta när det gäller historien som existerar i TV-serien att ingen varit västerut och kommit tillbaka? Det går inte. Inte baserat på böckerna i alla fall för de stämmer som sagt inte med TV-serien. Det skulle bara bli cherry picking.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nemo:

Självklart är frågan helt korrekt ställd eftersom frågan gäller ju TV-serien, inte böckerna!

I TV-serien har man så vitt jag vet inte tagit upp detta i något avsnitt. Hur ska folk som inte läst böckerna och bara sett TV-serien kunna känna till något om människor som rest västerut och aldrig kommit tillbaka?

Det finns dessutom rätt många saker som skiljer sig mellan böckerna och TV-serien (titta bara på listorna som presenteras här), så det går inte att referera till lore i böckerna som källa eller "facit" när det gäller TV-serien. Skillnaderna är för stora. Allting är relativt förstås men det går inte att komma ifrån att det finns stora skillnader och de är så pass stora att böckerna inte funkar som referens längre. Hur ska vi kunna veta när det gäller historien som existerar i TV-serien att ingen varit västerut och kommit tillbaka? Det går inte. Inte baserat på böckerna i alla fall för de stämmer som sagt inte med TV-serien. Det skulle bara bli cherry picking.

Ja? Det är precis det manusförfattarna har gjort? Cherrypickat de detaljer man vill ha med från förlagan, och struntat i de man inte vill ha med. Man har tagit med vad jag skrev om Sunset Sea, vilket framgår med tydlighet i och med Aryas beslut att ta reda på vad som finns västerut. Man har valt att inte ta med de dödliga fjärilarna på Naath som håller allt främmande folk borta, vilket framgår eftersom Grey Worm och hans Unsullied får för sig att åka just dit (ja, förutsatt att de inte planerar att begå kollektivt självmord då).

Ibland får man använda sin egen slutledningsförmåga. Inget konstigt med det.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_326725:

Fler som är missnöjda med GoT.
Dock av andra anledningar än tidigare diskuterat i tråden.
Bara väntade på att någon skulle börja klaga på jämlikhet och kvinnohat i Game of Thrones 🤣

https://www.svt.se/kultur/game-of-thrones-starka-kvinnor-star...

Haha, jag skulle vilja höra hur deras statistik kom fram till denna helt godtyckliga åsikt; "Det kvinnor tycker och säger är inte lika viktigt, säger Ceretais vd Matilda Kong."

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Ja? Det är precis det manusförfattarna har gjort? Cherrypickat de detaljer man vill ha med från förlagan, och struntat i de man inte vill ha med. Man har tagit med vad jag skrev om Sunset Sea, vilket framgår med tydlighet i och med Aryas beslut att ta reda på vad som finns västerut. Man har valt att inte ta med de dödliga fjärilarna på Naath som håller allt främmande folk borta, vilket framgår eftersom Grey Worm och hans Unsullied får för sig att åka just dit (ja, förutsatt att de inte planerar att begå kollektivt självmord då).

Ibland får man använda sin egen slutledningsförmåga. Inget konstigt med det.

Så hur ska någon som bara sett TV-serien och inte läst böckerna kunna veta något som nämns i böckerna men inte tas upp i TV-serien?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nemo:

Så hur ska någon som bara sett TV-serien och inte läst böckerna kunna veta något som nämns i böckerna men inte tas upp i TV-serien?

Fråga genierna som skriver den.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Fråga genierna som skriver den.

Det var därför jag tog med frågan "Westeros historia är tusentals år gammal. Varför har ingen rest västerut under denna tid och försökt rita en karta där?"

TV-tittarna (som inte läser böcker) kommer aldrig att få veta det. 😁

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nemo:

Det var därför jag tog med frågan "Westeros historia är tusentals år gammal. Varför har ingen rest västerut under denna tid och försökt rita en karta där?"

TV-tittarna (som inte läser böcker) kommer aldrig att få veta det. 😁

Du spelade alltså djävulens advokat, menar du?

Nåja, de som undrar vet svaret en googlesökning senare.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Du spelade alltså djävulens advokat, menar du?

Nåja, de som undrar vet svaret en googlesökning senare.

Haha, bra TV-serie... Det som manusförfattarna inte klarar av att berätta via serien måste tittarna googla själv. 😄

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nemo:

Haha, bra TV-serie... Det som manusförfattarna inte klarar av att berätta via serien måste tittarna googla själv. 😄

Japp, det är den nivån manuset ligger på numera.

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

Du spelade alltså djävulens advokat, menar du?

Nåja, de som undrar vet svaret en googlesökning senare.

Undrar inte. Räcker med det man fick reda på från serien. Det var tillräckligt komplett

Medlem
Skrivet av Nemo:

Haha, bra TV-serie... Det som manusförfattarna inte klarar av att berätta via serien måste tittarna googla själv. 😄

Apropå. Om ni inte vill googla så finns det nu (tror den släppts) en 2 timmar lång dokumentär på HBO. Som handlar om manusarbetet, filmning, bakom scener och allt som en dokumentär skall innehålla, antar jag. Det skall vara om sista säsongen, har inte sett den än. Heter iaf Game of thrones: THE LAST WATCH.
Så alla som är sura får veta hur det gått till och alla som är glada också.😀

Medlem
Skrivet av breahl:

Ingen av er som har någon åsikt om Bloodmoon som kommer utspela sig 5000 år före allt detta? Inspelningarna verkar vara igång.

https://i.imgur.com/grQTSm1.jpg

För mig som boknörd kan det nog bli helt okej. Har läst om hur "människorna" kom till landet och förstörde för det folket på bilden. Det är ju de som är trädfolk. Därav de stora dyrkade träden i norr i TV-SERIEN GOT. Det skall även enligt källor handla om hur "isvarelserna" kom till. Alltså DK med följe. Så min förhoppning är väl att det blir ordentlig fantasy med lite känsla av mytologi.

Den som lever får se. 🙂

Medlem
Skrivet av Över45:

Apropå. Om ni inte vill googla så finns det nu (tror den släppts) en 2 timmar lång dokumentär på HBO. Som handlar om manusarbetet, filmning, bakom scener och allt som en dokumentär skall innehålla, antar jag. Det skall vara om sista säsongen, har inte sett den än. Heter iaf Game of thrones: THE LAST WATCH.
Så alla som är sura får veta hur det gått till och alla som är glada också.😀

Den måste jag se. Alla i serien har gjort ett fantastiskt arbete. Allt från skådisar, musiker, effektmakare, med mera till de som gjort kostymer och byggt kulisserna.

Manusförfattarna gjorde också fantastiskt arbete på sitt sätt för de lyckades ju få till århundradets magplask i sista säsongen. Inte så illa pinkat det heller! 😂

Skriv svar