Påtvångad kvotering inom dataspelsbranschen?

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@conthox: skojar du? Det är 2017,.allt det här är redan allmän kunskap.
Det är bättre med jämn könsfördelning, alltså vet du inte varför??

Man skulle kunna påstå vad som helst och slänga på "det är allmän kunskap". Om du inte kan förklara varför så antar jag att du inte vet varför. "Det är så, det vet väl alla." Jaha, ok.

Av egen erfarenhet, som har jobbat på både platser med nästan bara män och som nu när vi är 4 män och 3 kvinnor, så spelar könet ingen roll alls. De olika individernas personligheter är 90 % och 10 % är chefens attityd. Har man en chef som inte tillåter "grabbskämt" så kommer grabbskämt inte finnas, även om det bara är män på arbetsplatsen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@conthox: skojar du? Det är 2017,.allt det här är redan allmän kunskap.
Det är bättre med jämn könsfördelning, alltså vet du inte varför??

Kvinnor och män ska bara kela med varandra, bilda familj. Övrig tid ska man hållas isär. Eftersom kvinnor kräver total uppmärksamhet förstör hon det hon inte kan få/nå. Så om ni inte har giftermål, avsatt tid för "gull" på schemat förklara för mig varför, gärna hälften del kvinnor, lol!, i en grupp män, gärna alfa-män, lol!, ska vidga den kreativa processen, verkligen? Gärna kvinnor, men max 20% av dom, annars rasar bygget tills ruiner återstår. Fy! Det jag förstår är att kvinnor lovligen bråkar och ställer till det, i synnerhet om män är i närheten och företrädesvis om andra attraktiva kvinnor gör lokal, vad tror du om 15% kvinnor och 85% män? Tyvärr kan man inte göra den omvända sättningen, kvinnor är för labila för det.

Vad tror du om det här?, gillas detta?, inte?, varför inte?

Avstängd

@MiniSara: nej så säger vi aldrig och den formuleringen är inte det jag pratar om. Jag har inga "argument" utan vidarebefordrar bara hur saker funkar/är. "relayar" fakta så att säga.
Däremot har vi på jobbet problem med beslutsprocesser, visioner, directions m.m. Som enbart görs av män, för män.
Detta är på ett strukturellt plan, du verkar tänka att ett spel bara blir bra om det är kompetenta människor som jobbar på det? Så är det inte alls. "skills" är inte det som ger kvalitet.
Du måste se detta ur ett arbetsplatsperspektiv, inte ur ett konsumentperspektiv. Utveckling handlar mest om processer, gruppdynamik etc. Jag tänker inte googla fram powerpointpresentationer eller forskningsresultat för att "bevisa" nåt men i stora drag. Jämnare könsfördelning leder till:
- Trevligare arbetsförhållanden
- Högre kvalitet
- Högre omsättning

När grabbarna grus ska försöka själva så blir det
- Långsammare och mer hierarkisk beslutsfattning
- Lägre kvalitet pga ineffektiva processer
- Sämre arbetsmoral = lägre kvalitet på produkten
- I högre grad mer stress och utmattning

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

Jag har inga "argument" utan vidarebefordrar bara hur saker funkar/är. "relayar" fakta så att säga.

Haha, ursäkta ordvalet men detta är nog fan det sämsta jag läst på länge.

Precis som det som jag skrev i mitt inlägg ovan: "Det finns inga argument, utan det bara är så. " Likt en slags religiös person. Vi har bestämt att det är så.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd

@lackis: äh, lilla lackis... Jag ser igenom dig. Jag vet att du fnissar och myser av att provocera. Gulligt hörru. Är du 17 år? Fortsätt lek du, jag ignorerar sånt här trams. Fel snubbe att försöka varva upp om man säger så

Avstängd

@conthox: vad pratar du om egentligen? Vi diskuterar huruvida dataspelsbranschen borde försöka få in fler kvinnor eller inte, du känns lite som en övertrött 7åring som hellre vill äta glass. Hade du någon poäng?

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: nej så säger vi aldrig och den formuleringen är inte det jag pratar om. Jag har inga "argument" utan vidarebefordrar bara hur saker funkar/är. "relayar" fakta så att säga.
Däremot har vi på jobbet problem med beslutsprocesser, visioner, directions m.m. Som enbart görs av män, för män.
Detta är på ett strukturellt plan, du verkar tänka att ett spel bara blir bra om det är kompetenta människor som jobbar på det? Så är det inte alls. "skills" är inte det som ger kvalitet.
Du måste se detta ur ett arbetsplatsperspektiv, inte ur ett konsumentperspektiv. Utveckling handlar mest om processer, gruppdynamik etc. Jag tänker inte googla fram powerpointpresentationer eller forskningsresultat för att "bevisa" nåt men i stora drag. Jämnare könsfördelning leder till:
- Trevligare arbetsförhållanden
- Högre kvalitet
- Högre omsättning

När grabbarna grus ska försöka själva så blir det
- Långsammare och mer hierarkisk beslutsfattning
- Lägre kvalitet pga ineffektiva processer
- Sämre arbetsmoral = lägre kvalitet på produkten
- I högre grad mer stress och utmattning

Du kanske har rätt efter allt! Spelbranschen är ju inte direkt fräsch idag. Tänkte mig själv att den var en bedragarbransch, men det kanske är så att grabbarna borde meka bilar istället, japp! helt rätt! Tror du pekar på något här, ska väl säga att jag trivs bra mycket bättre med kvinnligt sällskap före grabbar med hjältekomplex, du vet!, "söner av jord" som vi säger, så! Nu!, är era kollegor så förbannat dåliga?, jag menar Destiny?, lol!, alltså raggare på fel plats? Tänker även att Mass Effect Andromeda måste utvecklats av "killar som inte umgåtts med kvinnor för mycket", att det är så jävla illa, ok?, visst? Bra att du påpekar detta, jag ger mig!, du vinner!

Tack ska du ha, denna information är guld värd.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: nej så säger vi aldrig och den formuleringen är inte det jag pratar om. Jag har inga "argument" utan vidarebefordrar bara hur saker funkar/är. "relayar" fakta så att säga.
Däremot har vi på jobbet problem med beslutsprocesser, visioner, directions m.m. Som enbart görs av män, för män.
Detta är på ett strukturellt plan, du verkar tänka att ett spel bara blir bra om det är kompetenta människor som jobbar på det? Så är det inte alls. "skills" är inte det som ger kvalitet.
Du måste se detta ur ett arbetsplatsperspektiv, inte ur ett konsumentperspektiv. Utveckling handlar mest om processer, gruppdynamik etc. Jag tänker inte googla fram powerpointpresentationer eller forskningsresultat för att "bevisa" nåt men i stora drag. Jämnare könsfördelning leder till:
- Trevligare arbetsförhållanden
- Högre kvalitet
- Högre omsättning

När grabbarna grus ska försöka själva så blir det
- Långsammare och mer hierarkisk beslutsfattning
- Lägre kvalitet pga ineffektiva processer
- Sämre arbetsmoral = lägre kvalitet på produkten
- I högre grad mer stress och utmattning

Du flummar för mycket. På vilket sätt har kön något att göra med beslutsprocesser och visioner? Du kan inte bara påstå något och göra lösa antaganden. Eller kan kan du väl, men då ska du inte räkna med att folk lyssnar.

De forskningsresultat som finns baseras för övrigt helt på att man körsbärsplockar ett fåtal faktorer (i den här fallet kön) och sedan jämför man vilka företag som gått med mest vinst. Problemet är att hundratals faktorer spelar in, men forskningen du nämner tar bara hänsyn till ett fåtal.

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@lackis: äh, lilla lackis... Jag ser igenom dig. Jag vet att du fnissar och myser av att provocera. Gulligt hörru. Är du 17 år? Fortsätt lek du, jag ignorerar sånt här trams. Fel snubbe att försöka varva upp om man säger så

Jag är 20, kolla MiniSaras - Experiment riktat åt killar och tjejer tråd. Kolla in denna, är kanon, du borde säga ditt där.

Är du så stadig?

Ha det!

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@conthox: vad pratar du om egentligen? Vi diskuterar huruvida dataspelsbranschen borde försöka få in fler kvinnor eller inte, du känns lite som en övertrött 7åring som hellre vill äta glass. Hade du någon poäng?

Vad jag pratar om? Läs mina inlägg igen. Jag vet vad tråden handlar om och jag förklarade mycket tydligt varför jag tycker att kvotering är dåligt och att en "könsbalans" på arbetsplatsen är av mindre vikt. Förstod du inte vad jag skrev, eller trollar du bara?

// edit: Läs t ex inlägget jag skrev 10:25 som svar på ditt inlägg.

// edit igen:

Skrivet av SenseMaker:

@lackis: äh, lilla lackis... Jag ser igenom dig. Jag vet att du fnissar och myser av att provocera. Gulligt hörru. Är du 17 år? Fortsätt lek du, jag ignorerar sånt här trams. Fel snubbe att försöka varva upp om man säger så

Skrivet av SenseMaker:

@conthox: vad pratar du om egentligen? Vi diskuterar huruvida dataspelsbranschen borde försöka få in fler kvinnor eller inte, du känns lite som en övertrött 7åring som hellre vill äta glass. Hade du någon poäng?

Så din "argumentation" går alltså ut på att förolämpa och ogiltigförklara personens åsikter med diverse "du verkar omogen"-kommentarer? Det känns ju väldigt seriöst.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Trodde inte att det skulle bli sånn här fart I diskussionen.
Jag bytte rubrik på tråden, hoppas denna blev bättre på att beskriva ämnet jag avsåg.

Några av er har lämnat frågor till mig, jag återkommer till dem senare.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd
Skrivet av Sipmo:

Vilken fart det blev i det här ämnet!

Jag bytte rubrik på tråden, hoppas denna blev bättre på att beskriva diskussionsämnet.

Några av er har lämnat frågor till mig, jag återkommer till dem senare.

Hahaha! Tänkte det samma, jäklar vilket driv här blev, hahaha!

Medlem

SenseMaker lever inte riktigt upp till sitt namn i den här tråden. Herrejesus vad flum.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@lackis: nej. Alltså, skolan misslyckades med dig, inte tvärtom. Om du på allvar tror de där trollgrejorna du nyss gjorde bort dig med att posta ang kvinnor

Abolut! Nej!, det är inget fel på skolan, den är förträfflig. Det är jag som inte räcker till, tro mig!

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@conthox: vad pratar du om egentligen? Vi diskuterar huruvida dataspelsbranschen borde försöka få in fler kvinnor eller inte, du känns lite som en övertrött 7åring som hellre vill äta glass. Hade du någon poäng?

Vilken klippa du är ändå SenseMaker, som du plockar ner vederbörande. Undrar just om dito vågar visa sig här igen?

Avstängd

@MiniSara:
Decennier av arbetslivserfarenhet.
"På vilket sätt har kön något att göra med beslutsprocesser och visioner"

Aldrig sagt. Har sagt att köns f ö r d e l n i n g e n har med det att göra.
1.Teams med enbart killar
2.Teams med nästan bara killar
3.Teams med jämn fördelning

Fungerar olika. Vi (branschen, utvecklarna) VILL ha bättre fördelning, därför att beslutsprocesserna blir bättre. Varför är det flum? Vi vill ju ha det så. Vi är kräklessa på att det bara är snubbar. Du pratar med branschen just nu, inte med en "gamer".
Helt ärligt så skiter vi i pengar och vinst på. "fabriksgolvet" vi vill arbeta i dynamiska och PROGRESSIVA team som för utvecklingen FRAMÅT. Det görs inte på möten med 12 killar runt ett bord, punkt. Det görs inte när alla på leads position har skägg och rutig skjorta. Det görs inte när vi skickar ut folk på mässor och det är samma uttjatade grabbar som ska sälja produkten. Det görs inte när storyn skrivs av enbart dudes. Det görs inte när samma "tänk" återupprepas projekt efter projekt.
Mixas det kön, etnicitet,nationalitet, bakgrund, musiksmak, what have you m.m.m. Så ökas ÖPPENHETEN i teamen och man fastnar inte i STATISK beslutsfattning.
Jag är verkligen övertydlig nu. Det är så här det är, det finns liksom ingen "åsikt" att lägga i detta.

Lek med tanken att ett politiskt parti enbart hade män eller nästan enbart män, tror du det blir bra? Nä. Det blir typ SD då. Jämställdhet är viktigt, inte bara för att det ska bli mer rättvist mellan könen, men även pga att det leder till bättre utveckling. Förklara vitsen med att kämpa emot detta?

Avstängd

@roob: överkurs för FZ folk I guess.
Låt oss diskutera vilket vapen som är bäst i CS istället?

Avstängd

@conthox: Men att du tror att könsfördelning på arbetsplatser inte är av vikt, har ju ingenting med saken att göra. Du kommer troligen att fortsätta tro det tills du lär dig. Du har chansen idag att lära dig, om du läser mina svar till minisara

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara:
Decennier av arbetslivserfarenhet.
"På vilket sätt har kön något att göra med beslutsprocesser och visioner"

Aldrig sagt. Har sagt att köns f ö r d e l n i n g e n har med det att göra.
1.Teams med enbart killar
2.Teams med nästan bara killar
3.Teams med jämn fördelning

Fungerar olika. Vi (branschen, utvecklarna) VILL ha bättre fördelning, därför att beslutsprocesserna blir bättre. Varför är det flum? Vi vill ju ha det så. Vi är kräklessa på att det bara är snubbar. Du pratar med branschen just nu, inte med en "gamer".
Helt ärligt så skiter vi i pengar och vinst på. "fabriksgolvet" vi vill arbeta i dynamiska och PROGRESSIVA team som för utvecklingen FRAMÅT. Det görs inte på möten med 12 killar runt ett bord, punkt. Det görs inte när alla på leads position har skägg och rutig skjorta. Det görs inte när vi skickar ut folk på mässor och det är samma uttjatade grabbar som ska sälja produkten. Det görs inte när storyn skrivs av enbart dudes. Det görs inte när samma "tänk" återupprepas projekt efter projekt.
Mixas det kön, etnicitet,nationalitet, bakgrund, musiksmak, what have you m.m.m. Så ökas ÖPPENHETEN i teamen och man fastnar inte i STATISK beslutsfattning.
Jag är verkligen övertydlig nu. Det är så här det är, det finns liksom ingen "åsikt" att lägga i detta.

Lek med tanken att ett politiskt parti enbart hade män eller nästan enbart män, tror du det blir bra? Nä. Det blir typ SD då. Jämställdhet är viktigt, inte bara för att det ska bli mer rättvist mellan könen, men även pga att det leder till bättre utveckling. Förklara vitsen med att kämpa emot detta?

Du sa det i ditt förra inlägg, men OK. Du säger bara att "beslutsprocesserna blir bättre", men du har inga belägg för det. Sedan vänder jag mig extremt starkt emot när du försöker göra åsikten du har till universal fakta.

Du pratar ungefär som att alla män och kvinnor var likadana. Så är det inte, de är individer. Jag kan absolut hålla med om att det finns könsskillnader, men de har ingenting att göra med beslutsfattande och kreativitet på en arbetsplats.

Kvoteringshetsen är en trend och ingenting annat. Jag håller absolut med om att det är bra med olika infallsvinklar, men det har återigen inte med kön att göra utan med individen.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

överkurs för FZ folk I guess.

Skrivet av SenseMaker:

@conthox: Men att du tror att könsfördelning på arbetsplatser inte är av vikt, har ju ingenting med saken att göra. Du kommer troligen att fortsätta tro det tills du lär dig. Du har chansen idag att lära dig, om du läser mina svar till minisara

Så nu gör du det igen. "Det JAG vet är det rätta.", "Ni som tycker annat fattar inte", "det är överkurs för er ", "Om du lär dig att tycka som jag.", "Vad du TROR" osv osv

Om du tror att du kan övertyga någon med den attityden och den retoriken so tror du fel. Det vet jag.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Du sa det i ditt förra inlägg, men OK. Du säger bara att "beslutsprocesserna blir bättre", men du har inga belägg för det. Sedan vänder jag mig extremt starkt emot när du försöker göra åsikten du har till universal fakta.

Det är precis den retoriken som jag försöker förklara för honom är fel. Men signalerna verkar inte gå fram. Svårt att diskutera med någon som ser sina åsikter som fakta och som dessutom inte kommer med argument. Lägger man till taskig och nedlåtande attityd så blir det knappast bättre.

Jorden är platt. Det behöver jag inte bevisa, för det är ju fakta. Dom som säger emot mig borde växa upp, inse fakta och tycka som mig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd

@MiniSara: forcerad kvotering är jag emot.
Att göra så att en arbetsplats eller en hel bransch blir lika spännande och attraktiv för alla slags människor (män, kvinnor, icke binära etc) är det jag pratar om. Men så länge det är grabbarna grus som bestämmer så kommer det uppenbarligen inte bli så.

Därför: om Sara och Sune söker samma jobb som t.ex product manager på ett företag just nu som redan har 7st killar som det och 0 tjejer, ja, om de båda har likvärdig "kompetens" (relativ term även det) så är det bättre för arbetsplatsen, branschen, världen, att Sara får jobbet.

Som exempel.

Kvotering kan göras på massor av olika sätt, folk tror att det bara finns ett sätt (det sämsta) och det sämsta sättet är som sagt fel väg att gå. Men att strukturellt ändra könsfördelningen på sikt mot att åtminstone "trenda" åt mer jämlikt, det är BRA. Tycker typ alla.

Detta är inte ett åsikt vs fakta ämne. Detta är inte mina "åsikter". Jag existerar inte i det här sammanhanget

Avstängd

@conthox: har aldrig försökt övertyga nån eftersom jag inte bryr mig vad random folk på internet tycker

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@conthox: Men att du tror att könsfördelning på arbetsplatser inte är av vikt, har ju ingenting med saken att göra. Du kommer troligen att fortsätta tro det tills du lär dig. Du har chansen idag att lära dig, om du läser mina svar till minisara

Problemet är inte mixade arbetsplatser farfar. Problemet är lagstiftning, eller av princip. 50/50 är inte heller fruktbart som jag tidigare sagt. Män och kvinnor (gruppen män/kvinnor) är helt enkelt för olika. Och eftersom vi attraheras av varandra, därför, startas parningslekar/spel som inte går att komma ifrån, obotligt beteende, vare sig barnkammare ska fyllas eller inte. Vi är skogstuppar och marskatter, kärlek eller krig, välj mellan dessa två. Om du säger liten andel kvinnor, ja! Om du säger stor andel kvinnor, nej! Antingen helt kvinnodominerat eller procentuellt liten del kvinnor, inget annat.

Måste kila, ser fram emot nästa runda!

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: forcerad kvotering är jag emot.
Att göra så att en arbetsplats eller en hel bransch blir lika spännande och attraktiv för alla slags människor (män, kvinnor, icke binära etc) är det jag pratar om. Men så länge det är grabbarna grus som bestämmer så kommer det uppenbarligen inte bli så.

Därför: om Sara och Sune söker samma jobb som t.ex product manager på ett företag just nu som redan har 7st killar som det och 0 tjejer, ja, om de båda har likvärdig "kompetens" (relativ term även det) så är det bättre för arbetsplatsen, branschen, världen, att Sara får jobbet.

Som exempel.

Kvotering kan göras på massor av olika sätt, folk tror att det bara finns ett sätt (det sämsta) och det sämsta sättet är som sagt fel väg att gå. Men att strukturellt ändra könsfördelningen på sikt mot att åtminstone "trenda" åt mer jämlikt, det är BRA. Tycker typ alla.

Detta är inte ett åsikt vs fakta ämne. Detta är inte mina "åsikter". Jag existerar inte i det här sammanhanget

"icke binära"

Och där tappade du all trovärdighet och min respekt. Tack iaf för debatten!

Avstängd

@MiniSara: vi har många på min arbetsplats som inte identifierar sig som varken man eller kvinna, ja. Trans/homo personer flertalet också. Jag rekommenderar att du nämner den där inställningen om du ska söka jobb inom spelbranschen, så att de kan sortera bort dig. I princip ingen studio i Sverige accepterar sånt där snack.

Btw: jag är ointresserad av att ha någon slags "trovärdighet" på nåt random forum. Debatten handlar inte om "mig"

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

Jag är verkligen övertydlig nu. Det är så här det är, det finns liksom ingen "åsikt" att lägga i detta.

Det är såhär det är. Allt blir bättre om allt är jämställt. Kunnande, kompetens, värderingar eller på något vis utstickande åsikter spelar ingen roll. Vi vill ha det "lagom" här. En lagom historia. Ett lagom spel. Allt ska bli betyg 3 på FZ-skalan. För det är så det är.
Tråd avklarad.

Svenska staten har vunnit denna medborgare.

Vad väntar ni andra på?


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Avstängd

@roob: vad har du nu sniffat?

Vad har "lagom" med saken att göra? lol

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: vi har många på min arbetsplats som inte identifierar sig som varken man eller kvinna, ja. Trans/homo personer flertalet också. Jag rekommenderar att du nämner den där inställningen om du ska söka jobb inom spelbranschen, så att de kan sortera bort dig. I princip ingen studio i Sverige accepterar sånt där snack.

Btw: jag är ointresserad av att ha någon slags "trovärdighet" på nåt random forum. Debatten handlar inte om "mig"

Att någon identifierar sig själv som ett påhittat kön innebär inte att det skapas ett nytt kön. Finns roliga videor där folk gör narr av studenter som på fullaste allvar står och funderar på om Max 16 år kan identifiera sig som en 70-årig pensionär bara för att han känner för det.

Hela den debatten är så sjukt skrattretande att man baxnar.

Avstängd

@MiniSara: De påstår inte att de skapar ett nytt kön. Vill du ha en genusvetenskapsdebatt nu? På riktigt...?

Det finns miljontals människor som inte har en "manlig" eller "kvinnlig" könsidentitet. Acceptera det nu och gå vidare, ingenting du skriver här kommer påverka dem ändå.

Skriv svar