Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem
Skrivet av jonis:

Minns att jag gillade Gosford Park.

Tack! Nu när jag kollade upp den har jag menat att se den i åratal! Så äntligen dags nu!

Medlem
Skrivet av almblad:

Squid Game

https://www.youtube.com/watch?v=oqxAJKy0ii4

Handlar om en grupp människor som får chansen att vinna en stor summa pengar genom att delta i en överlevnadstävling, där de olika akterna i tävlingen baseras på olika barnlekar.

Var en helt okej drama serie, blev dock betydligt brutalare än vad jag trodde den skulle vara.

3/5

Hade premier på Netflix 17 september 2021, med 9 avsnitt.

Tack för tipset, den serien var ”brutalt” bra.
Ger den 4 av 5 i betyg.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Såg klart The Wire och vad än andra påstår här så håller den fortfarande. Mästerlig serie helt klart 5/5.

Avstängd
Skrivet av almblad:

Squid Game

https://www.youtube.com/watch?v=oqxAJKy0ii4

Handlar om en grupp människor som får chansen att vinna en stor summa pengar genom att delta i en överlevnadstävling, där de olika akterna i tävlingen baseras på olika barnlekar.

Var en helt okej drama serie, blev dock betydligt brutalare än vad jag trodde den skulle vara.

3/5

Hade premier på Netflix 17 september 2021, med 9 avsnitt.

Bingeade den idag. Den var riktigt bra fram till ungefär andra halvan av sista avsnittet. Ogillade slutet skarpt. Men definitivt nöjd med att ha sett den!

It's not a lake, it's an ocean

The Serpent (Netflix).

Bra serie baserad på sanna händelser om mord på västerländska turister i Sydostasien på 70-talet. Så här i efterhand kan jag dock tycka att de borde ha kunnat trimma serien lite från åtta till kanske sex avsnitt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Animal Kingdom

Säsong 5 av serien var precis lika bra som de tidigare. Rekommenderas varmt om du gillar serier som Ozark, Sons of Anarchy eller andra serier där huvudpersonerna är sådana som inte följer lagen.

https://www.imdb.com/title/tt5574490/

Medlem

Maid på Netflix, om en ung mamma vars partner är agressiv mot henne och misshandlar psykiskt - vilket gör att hon försöker slita sig loss. Då hon är mycket fattig är det enklare sagt än gjort. Rekommenderas starkt då den är gripande och engagerande om något som antagligen är rätt vanligt i vårt samhälle tyvärr.

Medlem

Midnight Mass - Netflix

Drama/Skräck.

Senaste serien av Mike Flanagan (Haunting of hill house/bly manor, Geralds Game, Dr Sleep, Hush etc) handlar om invånarna i ett litet fiskesamhälle på en isolerad ö. De flesta invånarna är djupt troende och deras liv kretsar kring den lokala katolska kyrkan och när deras präst mystiskt försvinner och ersätts av en främling börjar mysteriet....

Jag gillar i princip allt Mike Flanagan har gjort och denna serien följer samma stil och är mycket sevärd. Bra skådespeleri, vackert foto och en story som snuddar vid Stephen Kings Salems Lot. Det negativa med denna är att den är väldigt långsam i början, speciellt de 2 första avsnitten händer inte jättemycket i, men sen tar det fart ordentligt. Dock har man känslan att det nog hade gått att klippa bort en del långa samtals-scener så att antalet avsnitt hade stannat vid 4-5 istället för 7st.

4 av 5

Medlem

Foundation på Apple TV

Är bara fyra avsnitt släppt än så bara fyra avsnitt in men detta är tillräckligt…
Inte nog med att serien fullständigt slaktar allt som har med boken att göra till den grad att den enda kopplingen till originalberättelsen är ett antal namn, serien i sig är inte särskilt bra och skulle inte stå väl på egna ben heller.

Det är en VÄLDIGT medioker scifihistoria som utvecklar sig så långsamt att jag tror inte jag orkar se mer. Kanske i framtiden men att kalla detta för en adaption av boken, eller ens inspirerad av den, är ett stort skämt.

Efter fyra avsnitt, 2/5, hade kunnat nå 3/5 om det aldrig fanns någon koppling till boken och sålunda inte satt några förväntningar.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Clarkson's farm på Amazon Prime.

Clarkson är lika rolig som vanligt och ämnet är intressant- Jeremy Clarkson ska börja jobba med lantbruk på egen mark.

5/5

Ser fram emot nästa säsong (om det blir någon)!

Medlem

Star wars: The Clone wars.

Utspelar sig mellan film 2 och 3, där den sista säsongen även utspelar sig under film 3, får följa främst Anakin Skywalker, hans padawan Ahsoka Tano och Obi-Wan Kenobi under det stora kriget.

I mitt tycke väldigt spretig, har en del riktigt bra avsnitt men även riktiga bottenskrap. Finns så oerhört många karaktärer i filmerna som de vill få med så man tappar den överhängande storyn.

Sista säsongen som kom förra året är dock riktigt bra.

Totalt betyg 2.5/5 men sista säsongen gör det värt det!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Star wars: The Clone wars.

Utspelar sig mellan film 2 och 3, där den sista säsongen även utspelar sig under film 3, får följa främst Anakin Skywalker, hans padawan Ahsoka Tano och Obi-Wan Kenobi under det stora kriget.

I mitt tycke väldigt spretig, har en del riktigt bra avsnitt men även riktiga bottenskrap. Finns så oerhört många karaktärer i filmerna som de vill få med så man tappar den överhängande storyn.

Sista säsongen som kom förra året är dock riktigt bra.

Totalt betyg 2.5/5 men sista säsongen gör det värt det!

Fanns en gammal tecknad serie med korta avsnitt på cartoon network för längesedan som hette Clone Wars, av tartakovsky (dexters lab, time squad mm) som var tokbra!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Fanns en gammal tecknad serie med korta avsnitt på cartoon network för längesedan som hette Clone Wars, av tartakovsky (dexters lab, time squad mm) som var tokbra!

Om det är den jag tror du menar så finns den också på att disney+, inte kommit mig för att se den än. Tack för tipset!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Maid på Netflix var riktigt bra 4:a i betyg.

Sett foundation 4 avsnitt och det är en serie som bygger upp med tiden, ger den en 3a nu men är säker på att det blir en 5a med tiden. Har inte läst böckerna så jag behöver inte jämföra med nåt.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Jag gillar i princip allt Mike Flanagan har gjort och denna serien följer samma stil och är mycket sevärd. Bra skådespeleri, vackert foto och en story som snuddar vid Stephen Kings Salems Lot. Det negativa med denna är att den är väldigt långsam i början, speciellt de 2 första avsnitten händer inte jättemycket i, men sen tar det fart ordentligt. Dock har man känslan att det nog hade gått att klippa bort en del långa samtals-scener så att antalet avsnitt hade stannat vid 4-5 istället för 7st.

4 av 5

Såg precis klart den själv och håller med helt, de två första avsnitten fick mig nästan att inte fortsätta - men är väldigt glad att jag gjorde! Även om några monologer drog ut på det i onödan. Annars var ju kultkänslan och dödsängeln väldigt obehagliga.

Medlem

The Next Generation. I sin helhet 5/10 men serien lämpar sig verkligen inte för att se alla avsnitt eftersom det mesta är skräp, dock finns det tiotals avsnitt som man verkligen är glad av att ha sett: "The Best of Both Worlds" och "Tapestry" är nog favoriterna.

Medlem

Justified

Efter att ha sett alla säsonger så kan jag rekommendera de som missat den här serien att se den.
https://www.imdb.com/title/tt1489428/
Betyg 4/5

FM-guru
F.d. Sisyr

Oklart om en standup-special bäst passar i TV-serietråden eller i filmtråden. Jag röstar TV-serie, I guess.

Sett The Closer, Dave Chappelles senaste special, och den sista i hans Netflix-deal (därav titeln, antar jag). Om jag skulle göra en lista över favoritståuppare genom tiderna skulle Chappelle ta en plats, men inte på grund av detta uppträdande. Ganska trötta skämt överlag där Chappelle mest trampar vatten och levererar sämre varianter av såväl set-ups som punch lines som ark från tidigare alster. Redan levererat sitt bästa material i de tidigare Netflix-showerna, får man väl lov att anta. Även lite väl politiserat kan jag tycka, med långa försvarstal (mot diverse kritiker & andra som anklagat Chappelle för rasism, transfobi osv) med invävda skämt. Den avslutande berättelsen om Daphne var dock fin och räddar ett godkänt betyg.

2/5.

Medlem

The Seven Deadly Sins

Netflix, fem säsonger. (Eller fyra, eller sex, beroende på hur man räknar. Säsong två var en mini-säsong som mest kändes som fillers, och det finns en till mini-säsong som utspelar sig samtidigt som huvudserien men är fristående från den.)

Inte lika bra som Full Metal Alchemist: Brotherhood, men ganska nära. Den fåniga humorn går över gränsen till cringe lite då och då, och att striderna i serien ibland ser ut som att de kunde ha hämtats direkt ur ett Final Fantasy spel, i kombination med karaktärernas tendens att pladdra på under sagda strider irriterar mig lite.

Trots detta ger jag den (Fortfarande?) betyget Sex dödssynder av sju.

(Jag vill minnas att jag gjorde ett inlägg i den här tråden om samma serie när jag hade sett färdigt en av de tidiga säsongerna, allt som fanns på Netflix för tillfället. Orkar dock inte leta runt för att kolla.)

Trailer för Säsong ett nedanför.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Kastanjemannen

Dansk kriminalthriller med viss spänning, dramatik och intressanta karaktärer. Förväntade mig mer av den, men å andra sidan var den inte dålig heller så ger den tre av fem kastanjemän.

Medlem

Kastanjemannen var träffsäker och välgjord, men saknade helt överraskningar. Så standard en nordisk thrillerserie kan bli.

Medlem

Jag tröttnar rätt fort på serier. Fångas jag inte efter 3-4 avsnitt ser jag sällan någon anledning att fortsätta. Nu ger jag t ex upp American Rust, som jag finner långsam, stillastående och allmänt ganska tråkig. Däremot börjar säsong 3 av världens
,just nu, bästa tv-serie på måndag. Succession alltså. Vilken lycka!

Medlem

Twin Peaks (3 säsonger, 1990-91 & 2017) https://www.imdb.com/title/tt0098936/?ref_=nv_sr_srsg_0
- https://www.imdb.com/title/tt4093826/?ref_=nv_sr_srsg_3

Hur beskriver man ens Twin Peaks? En unik upplevelse ingen TV-serie kommer i närheten av är det man definitivt kan säga åtminstone. Den är ibland helt obskyr,absurd och surrealistisk, mörk, allvarlig och känslosam, men även full med humor och helt underbar, allt är som det ska vara när man kollar på Twin Peaks. Även när man inte riktigt förstår vad fasen det är som pågår så är det bara att njuta av åkturen. Det som förhöjer serien, utöver det mystiska och surrealistiska, är det audiovisuella och dom väldigt många minnesvärda karaktärerna.

Jag är överlag nöjd med säsong 3, men hade önskat mig några fler avsnitt för att få mer insyn/djup på vissa saker och kanske ett mer "konkret" avslut samt sett lite mer av vissa karaktärer. Men vem vet, det kanske kommer mer. En del tveksamma skådespelarval, tänker främst på Chrysta Bell som FBI agenten Tammy, hur hon fick den rollen är för mig en gåta, riktigt urusel(även om det var ett medvetet val att hon skulle vara "dålig" så tyckte jag att hon inte passade in alls).

Jag tyckte det var fint att en del av originalskådisarna orkade ställa upp och ge deras karaktärer ett avslut, även när dom var väldigt gamla eller sjuka(eller båda). Tänker på b.la Catherine Coulson, känd som The Log Lady. Det kändes ändå lite vemodigt att se alla unga och fräscha skådisar från originalserien komma tillbaka, äldre, gråare och en aning skrynkligare, men samtidigt kul att se dom flesta ställa upp 25 år senare. Kyle MacLachlan som agent Cooper är fantastisk i originalet och minst lika fantastisk i säsong 3.

Serien är långt ifrån perfekt, speciellt med haveriet i mitten av säsong 2 där serien nästan dog, tills Lynch kom tillbaka och lyckades få serien på fötter igen mot slutet(sista avsnittet i säsong 2 är helt fantastiskt). Den är stundtals väldigt pretentiös och obegriplig(vilket inte alltid är negativt dock) samt led av en del undermåliga skådespelarinsatser(somliga var ett medvetet val, en del inte). Men trots dom sämre delarna som serien lider av ibland så är serien i slutändan otroligt hypnotiserande och alldeles underbar. (Man får heller inte glömma långfilmen 'Fire Walk with Me' som också var fenomenal)

Betyg: 9/10


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Squid Game

Koreansk actiondrama där människor i stora skulder erbjuds att gå med i ett spel för att kunna vinna stora summor pengar. För att vinna måste de delta i en serie barnlekar från förr - och överleva. Originell och oförutsägbar hela vägen in i mål. Allt är så välskrivet och surrealistiskt men ändå verklighetsnära. Skådespelarna är alla väldigt bra. Tyvärr ska originaldialogen vara mycket bättre än den vi fick i översättningarna, så mycket briljant dialog tycks ha gått "lost in translation". Men det är bara vad jag läst på sociala medier så känns väldigt hypotetiskt för mig. Den var väldigt bra som den vi fick serverad! Kan vara en av de bästa serierna någonsin. 10/5.

Skribent

Har också sett Squid Games nu, jag blir annars lite negg när saker blir för hajpade. Inte så att jag ska vara den som ska vara emot strömmen och ogilla allt som blir populärt. Men jag har en tendens att falla in för mycket i hajpen och sen istället bli besviken, så brukar därför vänta med serier och filmer så hajpen hinner lägga sig lite.

Men jag gillar Squid Game, helt klart sevärd!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Squid Game

Tyvärr ska originaldialogen vara mycket bättre än den vi fick i översättningarna, så mycket briljant dialog tycks ha gått "lost in translation".

Syftar det på undertexterna eller dubbningen?

Medlem
Skrivet av Brainsubstans:

Syftar det på undertexterna eller dubbningen?

Hittar inte inlägget nu, men är ganska säker på att det var speciellt undertexterna som kritiserades. Eftersom personen i fråga kunde Koreanska ganska bra antar jag att hon inte skulle ens överväga att se det dubbat. Å andra sidan lär ju inte dubbningen vara bättre översatt, om de inte hyrt in olika översättare såklart.

Medlem

Squid Game.
Den var bra, men otroligt överhypad.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Twin Peaks (3 säsonger, 1990-91 & 2017) https://www.imdb.com/title/tt0098936/?ref_=nv_sr_srsg_0
- https://www.imdb.com/title/tt4093826/?ref_=nv_sr_srsg_3

https://cdn.wallpapersafari.com/82/1/OcYKxR.jpg

Hur beskriver man ens Twin Peaks? En unik upplevelse ingen TV-serie kommer i närheten av är det man definitivt kan säga åtminstone. Den är ibland helt obskyr,absurd och surrealistisk, mörk, allvarlig och känslosam, men även full med humor och helt underbar, allt är som det ska vara när man kollar på Twin Peaks. Även när man inte riktigt förstår vad fasen det är som pågår så är det bara att njuta av åkturen. Det som förhöjer serien, utöver det mystiska och surrealistiska, är det audiovisuella och dom väldigt många minnesvärda karaktärerna.

Jag är överlag nöjd med säsong 3, men hade önskat mig några fler avsnitt för att få mer insyn/djup på vissa saker och kanske ett mer "konkret" avslut samt sett lite mer av vissa karaktärer. Men vem vet, det kanske kommer mer. En del tveksamma skådespelarval, tänker främst på Chrysta Bell som FBI agenten Tammy, hur hon fick den rollen är för mig en gåta, riktigt urusel(även om det var ett medvetet val att hon skulle vara "dålig" så tyckte jag att hon inte passade in alls).

Jag tyckte det var fint att en del av originalskådisarna orkade ställa upp och ge deras karaktärer ett avslut, även när dom var väldigt gamla eller sjuka(eller båda). Tänker på b.la Catherine Coulson, känd som The Log Lady. Det kändes ändå lite vemodigt att se alla unga och fräscha skådisar från originalserien komma tillbaka, äldre, gråare och en aning skrynkligare, men samtidigt kul att se dom flesta ställa upp 25 år senare. Kyle MacLachlan som agent Cooper är fantastisk i originalet och minst lika fantastisk i säsong 3.

Serien är långt ifrån perfekt, speciellt med haveriet i mitten av säsong 2 där serien nästan dog, tills Lynch kom tillbaka och lyckades få serien på fötter igen mot slutet(sista avsnittet i säsong 2 är helt fantastiskt). Den är stundtals väldigt pretentiös och obegriplig(vilket inte alltid är negativt dock) samt led av en del undermåliga skådespelarinsatser(somliga var ett medvetet val, en del inte). Men trots dom sämre delarna som serien lider av ibland så är serien i slutändan otroligt hypnotiserande och alldeles underbar. (Man får heller inte glömma långfilmen 'Fire Walk with Me' som också var fenomenal)

Betyg: 9/10

Håller helt med och ger en stark 9a i betyg. Säsong 3 var sjukt bra, en av få serier jag sett om.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Avstängd
Skrivet av Issue:

Squid Game.
Den var bra, men otroligt överhypad.

Vad exakt är det som gör den överhypad?
Den är ju otroligt populär men du anser att den inte är lika bra som dess populäritet eller?

Skriv svar