Det första spelminnet!

Medlem

Väldigt svårt att säga, mitt första som jag minns såhär på rak arm är från när jag kanske är 4-5 år gammal, då spelar jag något på SEGA med min lillebror, men jag vet inte riktigt vad. Mega man vill jag säga, mest troligt. Detta var runt 1994, men spelade från att jag var nyfödd då farsan introducerade det fort för mig. Sen dess har jag varit oerhört intresserad av gaming i alla dess former, speciellt e-sport. Önskar jag kunde varit lite äldre runt 2005 för att våga följa drömmen om att jobba med gaming och e-sport. Nu är det lite för sent kanske utan någon som helst koppling till det rent karriärmässigt när man närmar sig 30 :p.

Medlem

@Ravenknight: kommer endast ihåg namnet på hoppert men det fanns ju en massa spel, allt programmerat i basic. Underbart va det på den tiden i alla fall.
Vi hade både band och diskettstation till den.
Datorn funkade fortfarande för typ 10 år sedan för då skänkte farsan den till nått dator museum. Hoppas den lever vidare.

Skrivet av Ellakk:

Nåt av de första minnena från videospel är scramble på vectrex, minns att det var sjukt svårt=)

Åh ljuva minnen. Det var skitkul!! Hyrde konsolen några gånger över helgen från Lek & Hobby, och då givetvis med Scramble. Då skärmen saknade färg, så medföljde en genomskinlig plasthinna att placera framför skärmen. Den för Scramble var gul, grön och röd/rosa om jag minns rätt?Ångrar än idag att jag inte hyrde det spelet som hade lite av Starwarsvibbar över sig. För oss som växte upp på 70talet och 80talet fanns inte så mycket att snöa in på. Det var James Bond, Starwars, rockgruppen Kiss och Spindelmannen. Som tur var, så var utbudet av serietidningar och seriealbum gott! Framförallt var det billigare. Troligtvis av den anledningen att papper var billigare, och att upplagorna var så mycket större. Fantomen och Buster trycktes nog i sexsiffriga upplagor. (ursäkta om jag lämnade ämnet några rader, men nostalgi är kul att diskutera)

Medlem

va nog när man blev körd av sin mamma till video hyrbutiken o hyrde nån konsol där man satte plast skivor framför skärmen o det fanns nåra spel i burken. vet inte va skapelsen hette. annars C-64= spola tillbaka kasettband i evigheter o skruva på ”tonhuvudet” för o få spel o funka. Rent spel mässigt så va thruster en favorit o sen kom choplifter. Kört alla flightsim spelen som finns. Därför fick jag lust o ta flyg certifikat. Spel har format en mer än skolan gjort i min mening. Lärde mej engelska av sierras spel,

Medlem

Minns inte årtalet, skulle tro att det var runt 93-94, men minns hur jag fastnade för Zool på min brors Amiga 500. Älskade Chupa Chups-reklamen utan minsta tanke på konceptet om produktplacering.

Medlem

Super Mario på Nintendo 8 bit

Medlem

Tidigaste minnet är från Armor Attack till Vectrex (hos den välbärgade grannungen som jag egentligen inte hade mycket till övers för, men hade hade som sagt en Vectrex...).
Gorf på Atari 2600 och Bubble Bobble till C64 som spelades på en svartvit finlux.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Min passion väcktes när jag som typ 10-åring under mycket tidigt 00-talet såg operation Flashpoint I en stor "spel för 99:-"låda av misstag på siba. Efter att farsan övertalat kassörskan att släppa det för hundringen påbörjades en lååång operation Flashpoint session. Vilket tålamod man hade då, kunde knappt ett ord engelska men måste med trial and error ha tagit mig igenom det säkert 50 gånger ^o^

Medlem

Aces of the deep..
Normandy scenariot

Medlem

Det första spel jag körde var "Battlestar Galactica Space Alert"
https://www.youtube.com/watch?v=Pi5cF8OH_74

Sen den första "konsolen" jag köpte var Game & Watch Parachute
https://www.youtube.com/watch?v=ZPrDFHMfdS8

Medlem

Fan va roligt att läsa igenom alla minnen, mitt första var Lego Racers på dagis, tror fortfarande jag kommer ihåg alla genvägar

Medlem

första minnet av ett pc spel som jag riktigt hajade till av. var outcast. skithäftigt med grym ai och sånt. på den tiden.
samt unreal då grafikkort började spela roll. mest i tvåan då.

De första spelen jag fick var "Tuffa Jobb" och "Kalabaliken med de gröna musikmössen" på en hemplockad pc från pappa. Har för mig att jag var ungefär fem år gammal och satt hemma och spelade för fullt med min tvillingbror. Tog även tillfälle att spela Super Mario World på storebrorsans SNES varje gång tillfälle gavs.

Ett av mina starkare minnen är däremot att min fem år äldre bror krävde 10 kronor av mig (sin sjuåriga lillebror) för att spela Tony Hawk's pro skater 2 för att han skulle kunna gå iväg och köpa två drickor till sig själv. Var dock välinvesterade pengar.

Medlem

Mitt första spelminne är det klassiska dos-spelet Digger (1983). Körde det tyvärr ett par år senare, säg 1990 men oj vilket spel. Musiken var Hot Butter - Popcorn * och bara det gjorde att man kunde spela i timmar.

Spelet gick ut på att gräva (oväntat?!) sig runt för att hämta diamanter och sedan var det en massa små figurer som försökte ta mig och dessa kunde man stoppa genom att släppa säckar med pengar över dem. Underbart spel.

Video finns på min Youtubekanal: https://www.youtube.com/watch?v=6aGrQcvLUhQ

För den som själv vill uppleva detta fantastiska spel så finns det att spela på: http://www.futrega.org/digger/

*
https://open.spotify.com/track/6Z5wWOqBfk4G3bP1KF2Vbj?si=E7VA...

Medlem

Härligt när man åkte till pulsen på åsbogatan i borås o köpte spel till c-64 på kasett. Spelade i en vecka o lämnade tillbaka spelet o sa att det inte funkade o tog ett annat. Tror priset låg på 50-80kr. He he!

Skriv svar