Free Fly-helg i Star Citizen

Medlem

Mrpijey, lite det som är de intressanta med ett så här pass stort projekt. Riskerna är stora att det redan är gammalt när det släpps istället för att batchat ut det som WoW tex.
Nu har jag inte backat spelet och inte värst intresserad av det heller så sätt (eftersom jag inte har nån möjlighet att kunna spela datorspel längre).
Dock är det intressant att följa spelet samt utvecklingen.

Hade jag varit dom så hade jag ju släppt spelet i en första version, optimerad och bra. Utvecklad nästa del och släppt samt finputsat spelet som WoW.

Första WoW ser ju ut som Super Mario jämfört med dagens WoW.
Fast jag tror "risken" men det upplägget kan ha varit att man inte alls fått in dom summorna man velat samt kunnat släppa dyra skepp osv. för att finansiera allt.

Ingen hade pumpat in pengar till Blizzard om dom släppt WoW och sedan suttit å filat på expansioner. Men man hade pumpat in pengar till Blizzard om dom bara filat på WoW samt allt extra (mycket var ju tänkt att komma med grundspelet men slopades och kom i senare expansioner gällande WoW).

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Och för er som påpekar att datorn är OC och kan påverka osv osv: Alla andra Unreal-baserade spel funkar klockrent, kör allt annat utan problem maxat så det är inte stabilitetsproblem med hårdvaran. Spel kraschar oerhört sällan annars och datorn är väldigt ren då den är dedikerad för spel och endast spel.

Star Citizen bygger på Lumberyard som i sin tur är baserad på Cryengine. Håller dock med om att prestandan i 3.1 är all over the place. 3.0 flöt på mycket bättre. Har märkt genom åren att prestandan kan gå upp och ner mellan olika uppdateringar.

Medlem

Kraschade hela tiden efter jag skapat karaktär och man vaknar i sängen.

Medlem

Testade det, längtar enormt till full release. Men spelet hoppade ut till huvudmenyn med meddelande om att min internet uppkoppling hade kraschat. Så han aldrig fullfölja ett uppdrag pga av detta.

Sedan är då fps en plåga till och från, men jag fick i alla fall chansen att se lite granna av detta liret som jag tror kan bli riktigt nice den dagen det släpps fullt ut. Håller tummarna och tårna för detta.

Medlem

Försökte, men det var buggigt med allt för svajande prestanda, vilket jag inte riktigt väntat mig av ett spel som varit ute såpass länge.

Känns som att den som fattade beslutet om den här gratishelgen måste vara självmordsbenägen å spelet sina vägar, eller har absolut noll självinsikt...

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Försökte, men det var buggigt med allt för svajande prestanda, vilket jag inte riktigt väntat mig av ett spel som varit ute såpass länge.

Känns som att den som fattade beslutet om den här gratishelgen måste vara självmordsbenägen å spelet sina vägar, eller har absolut noll självinsikt...

Spelet är en Alpha!(or Pre-Alpha or whatever thy call it now ^^) aka inte färdigt än! Detta är bara en test version for att folk ska ge dom feedback!

Jag kan säga att det flyter bettre nu än tidigare men fortfarande server problem och crasher.


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Spelet är en Alpha!(or Pre-Alpha or whatever thy call it now ^^) aka inte färdigt än! Detta är bara en test version for att folk ska ge dom feedback!

Jag kan säga att det flyter bettre nu än tidigare men fortfarande server problem och crasher.

Min poäng kvarstår: att ge folk något sådant i detta skicket, efter alla dessa år, och låtsas som de gör oss en tjänst att vi får spela detta gratis. Nej, det visar bara en klar brist på självinsikt från utvecklarens sida.

Medlem

@Bojkott: Givetvis, skrev fel där och menade Cryengine och inte Unreal. Men samma sak gäller där, och prestandan är absurd jämfört med tekniken som används. Visst, motorn är modifierad till absurdum men det känns mer och mer som att de klämmer in ögongodis och bryr sig inte så mycket om prestandan. Motorn är rent grafiskt redan föråldrad och det enda som saknas nu är att de om 5 år uppgraderar alltihop och börjar om från början, då med ännu mer löften och nya utvecklingssteg som de inte hade förut. Neverending story.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Min poäng kvarstår: att ge folk något sådant i detta skicket, efter alla dessa år, och låtsas som de gör oss en tjänst att vi får spela detta gratis. Nej, det visar bara en klar brist på självinsikt från utvecklarens sida.

Jag tror du missförstått hur alphatestande fungerar. De har inte "gett folk" något. Orsaken att vi kan köra deras development builds just nu är för att de skall dels få feedback men också att koden stresstestas live så de kan göra förbättringar och fixa buggar före de släpper den skarpa versionen. Det är meningen att folk ska stöta på problem och helst köra sönder spelet, eftersom det förväntas att folk rapporterar dessa buggar och hur man kan reproducera dem. En spelande community är mycket större än en internt Q&A avdelning och spelar på mycket mer varierande hårdvara så det är således enklare för buggar att hittas av spelarna. Detta spel gör rent tekniskt saker som ingen gjort förr och många av de system som rullar just nu har inte köpts från hyllan som görs i de flesta andra spel idag utan utvecklats internt av de forskningsingenjörer som brukade jobba på Crytek. Nyutvecklade system kommer ha barnsjukdomar och vara i behov av stresstestning.

Att det är builds inte redo för primetime finns i alla disclaimers som står skrivna överallt. Det står alla fritt att vänta till release om man lätt frustreras av buggar och opolerade assets.

När det gäller stabiliteten så släppte de 3.1.2 patchen just före denna free flight weekend. Den introducerade en del instabilitet, bland annat på serversidan, vilket brukar lösa sig inom några dagar av justeringar. Det var således olyckligt att de körde en free flight just efter en patch var släppt av just den orsaken eftersom att free flight kommer vara över innan de löst crasherna. Det var samma visa när 2.6 släpptes tex. Free flight just efter och två dagar efter freeflight var över så var servrarna stabila igen efter några hotfixes.

mad
Medlem

Väldigt intresserad av detta projekt och kommer garanterat köpa vid release om det blir nån.
Tyvärr var det ospelbart denna helg. Snittade kanske 10 fps och alla gånger utom 2 krashade det innan jag kom ut till skeppet. En gång lyckades jag komma iväg med skeppet och flyga en stund innan det krashade igen.
FPS modulen flöt på fint dock men är inte så intresserad av den.
Väntar nog ett par år innan jag provar igen.

Medlem

Det var helt ospelbart för mig. Det kändes som att jag rörde i sirap och kraschade det inte omedelbart när jag klev upp från sängen så kraschade det innan jag ens hann komma till mitt skepp. Min dator har inga problem med moderna spel, men SC får mitt GTX 1080 att kännas ålderdomligt - utan att det lilla jag hann se ens såg särskilt snyggt ut.

Jag är väldigt förvånad över att ett spel som har varit i utveckling så länge är ett sådant fullständigt haveri.

Medlem

Det här är verkligen intressant!! Har en ryzen 1800x och ett GTX1060 6GB, fick runt 40-50fps på medium och det hoppade nästan aldrig under 35fps! Jag körde dock på en tid då många troligen sov vilket kanske gav bättre server prestanda?!

Medlem

@Aletheides: ja jo alpha hit och alpha dit, man bör inte öppna portarna för allmänheten om man vill att de som fortfarande funderar på att köpa spelet ska överväga att slå till...
Jag ser din poäng, men man brukar köra closed alpha tills det är spelbart iaf

Medlem

Goda nyheter för er som missade eller inte hade möjlighet att spela i helgen. Free Fly har förlängts 48 timmar.

https://twitter.com/RobertsSpaceInd/status/985966719347843073


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

@Whitefame: najs! Hur mycket ram har du?

Medlem

Har man alltså inte åstadkommit mer än detta under alla år? Det är ju på något sätt ett bevis på att detta kommer gå till historien som världens största pannkaka i slutändan. Och ni alla internetkrigare behöver inte gå försvar här nu. Men om 5 år kan vi titta tillbaka på detta inlägget och konstatera att jag hade rätt.

Medlem
eld
Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Har man alltså inte åstadkommit mer än detta under alla år? Det är ju på något sätt ett bevis på att detta kommer gå till historien som världens största pannkaka i slutändan. Och ni alla internetkrigare behöver inte gå försvar här nu. Men om 5 år kan vi titta tillbaka på detta inlägget och konstatera att jag hade rätt.

Derek Smart!!

Medlem
Skrivet av Vioche:

man brukar köra closed alpha tills det är spelbart

Fast det som "man brukar köra" gäller förstås inte alla spel.

I Star Citizen har man valt att köra med full transparens och alpha-versioner som kan testas av alla. Sedan litar man på att spelarna känner till skillnaderna mellan alpha, beta, release, osv, vilket de flesta gör.

Sedan verkar det inte spela någon roll hur många gånger det står "alpha" överalllt, det finns alltid en liten klick där hissen inte går ända upp.

Medlem

@Whitefame: Samma här. Jag brukar ligga runt 15-17gb och toppa på 21-22gb. Även om man har officiellt gått ut och rekommenderat 16gb tycker jag det är aningen lågt satt med tanke på rådande minnesläckor.

Jag testade att köra med endast 16gb ett tag men det gick i princip inte. 2-10 minuter max innan krasch ställt mot 2-5 timmar med 32gb.

Medlem
Skrivet av FN80:

@Whitefame: Samma här. Jag brukar ligga runt 15-17gb och toppa på 21-22gb. Även om man har officiellt gått ut och rekommenderat 16gb tycker jag det är aningen lågt satt med tanke på rådande minnesläckor.

Jag testade att köra med endast 16gb ett tag men det gick i princip inte. 2-10 minuter max innan krasch ställt mot 2-5 timmar med 32gb.

This. Det är väldigt RAM hungrigt detta spel. Har man inte tillräckligt med RAM i rådande stund så kommer man få väldigt tråkiga FPS oavsett övriga komponenter. Även om det kommer bli bättre när det finns en skarp version utan minnesläckor så kommer det aldrig rekommenderas att köra utan 16GB ram.

Här är en post med RAM tester som gjordes när 3.0 släpptes som kan ge en fingervisning. Kort sagt så är det en bra ide att installera spelet på en SSD och att vara säker på att Page filen ligger å en SSD. Observera att folk utan 16GB ram har kunnat köra windows readyboost och därmed använda en USBsticka för att bygga ut sitt RAM och göra spelet spelbart. Men det är inte rekommenderat som en långsiktig lösning då en USBsticka inte riktigt är lika snabb som RAM för ett spel som detta.

https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Medlem

Att få dålig FPS p.g.a. memory leaks är lite random. Ibland får man det hela tiden och ibland kan man spela i en timme eller längre utan problem. Jag har haft erfarenhet av båda. Belastningen på servarna påverkas såklart också av när amerikanarna kommer online så tidigare på dagen är bättre för oss.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Idag har STAR CITIZEN kommit till patch 3.1.3. (Står bara 3.1 i Roadmap) jämfört med tidigare patch 3.0 har det blivit en liten förbättring generellt sett när det gäller prestandan. Men inget som jag tycker är speciellt nämnvärt. Och jag förstår reaktionerna som jag läser här på dem som har provat spelet under Free Fly-helgen.

Som jag har förstått det så har STAR CITIZEN mycket länge saknat den teknik som är avgörande för att spelets prestanda ska bli mycket bättre. Och därför har spelet presterat dåligt.

Denna teknik fanns förstås inte i den patchen ni pröva 3.1. Och inte heller kommer den tekniken som verkligen behövs i nästkommande patch 3.2

De teknikerna jag syftar på kan man hitta i roadmap som tidigare har blivit länkad i denna tråd under patch 3.3 i facket Core Tech. Där Finns Object Container Streaming och Network Entity Streaming vilket är två väldigt viktiga delar för att STAR CITIZEN prestanda ska bli mycket bättre.

Object Container Streaming
“At its core, Object Container Streaming allows Star Citizen to create our Universe. We will no longer be restrained by the physical memory on your PC and will be able to stream in new environments, locations and ships seamlessly as you approach. This will also be one of the biggest wins for increased performance as your graphics memory will no longer be overloaded.”
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Network Entity Streaming
“Restructuring how the network code handles entity spawning and binding to allow for asynchronous streaming.”
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Som jag har uppfattat det är det först när dessa tekniker implementeras som vi kan börja se en stor förändring i prestandan. Vilket gör 3.3 en patch att hålla ögonen på lite extra. Men som alltid ska man vara försiktig och inte hoppas för mycket man kan bli besviken speciellt när det gäller spelutveckling.

För alla som har blivit besvikna på STAR CITIZEN skulle jag rekommendera att titta på det igen när 3.3 kommer, och se hur långt det har kommit då och om det har blivit bättre

För er som vill dyka ner djupare när det gäller STAR CITIZENS prestanda titta på denna video
https://youtu.be/EU0sMZbhqoU

Om ni vill spela med en stor svensk STAR CITIZEN klan titta här
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD


signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Medlem
Skrivet av Nemo:

Fast det som "man brukar köra" gäller förstås inte alla spel.

I Star Citizen har man valt att köra med full transparens och alpha-versioner som kan testas av alla. Sedan litar man på att spelarna känner till skillnaderna mellan alpha, beta, release, osv, vilket de flesta gör.

Sedan verkar det inte spela någon roll hur många gånger det står "alpha" överalllt, det finns alltid en liten klick där hissen inte går ända upp.

Idag skiljer det väldigt mycket mellan alpha och beta etc beroende på vilket spel det är, många använder till och med early alpha

Kanske skulle kalla star citizens early pre-alpha då eftersom jag bara kom till huvudmenyn en gång sen gick inte spelet att starta?

Medlem
Skrivet av Vioche:

Idag skiljer det väldigt mycket mellan alpha och beta etc beroende på vilket spel det är, många använder till och med early alpha

Kanske skulle kalla star citizens early pre-alpha då eftersom jag bara kom till huvudmenyn en gång sen gick inte spelet att starta?

Jag råkade ut för samma problem. I tidigare alpha-versioner har jag inte råkat ut för just den buggen, men däremot andra varianter.

Men det är inga konstigheter, alpha-versioner kan ha buggar och de kan även krascha på alla möjliga ställen.

Pre-alpha-versioner brukar inte släppas publikt så det gäller inte Star Citizen. Vi får ju tanka hem och testa i princip allt de släpper.

12
Skriv svar