Monster Hunter PC

Medlem

Körde det tills jag klarade sista stora bossen som fanns i maj. Har inte haft tid till annat en destiny 1 & gta v online+lite smått till. Nu har jag iaf alla troféer i destiny (inte expansionerna). Så efter många år av spelande tar jag bort den för sista gången från hårddisken tror jag.

Medlem

Kom nyss hem från semestern. Tog en titt på Steam.
50% av 10413 är positiva till spelet. Nä, tror jag skippar den här gången eller väntar tills priset är på någon hundring.
Plus att det är sån kraftig instant immersion breaker med överdrivet orealistiska vapen i spel. "Asien-ifierade" vapen, pff.

Medlem

Det är Monster Hunter Online?

Stora vapen och kat memes är hela poängen


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Moderator | Testpilot
Skrivet av ForrestFox:

Kom nyss hem från semestern. Tog en titt på Steam.
50% av 10413 är positiva till spelet. Nä, tror jag skippar den här gången eller väntar tills priset är på någon hundring.
Plus att det är sån kraftig instant immersion breaker med överdrivet orealistiska vapen i spel. "Asien-ifierade" vapen, pff.

Mycket av det där betyget handlar dock inte om att spelet är dåligt sett till gameplay utan att folk har problem med online-delen samt att det är dåligt mus-stöd och i vis mån bara en halv taskig port.

Spelet i sig är riktigt kul faktiskt. Även om det kan se lite löjligt ut med en gubbe som kan svinga stora svärd så är det djupt och kul game play i spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Hade längtat efter att få spela spelet på vettig hårdvara, men för att det har denuvo så kommer titeln inte röra mitt steam library

Har du vettig hårdvara är prestandan inget problem bara man sänker någon/några mindre viktiga saker (beroende på vilken upplösning du kör i). Denuvo är inte direkt -50% prestanda som många tror.

Skrivet av ForrestFox:

Kom nyss hem från semestern. Tog en titt på Steam.
50% av 10413 är positiva till spelet. Nä, tror jag skippar den här gången eller väntar tills priset är på någon hundring.
Plus att det är sån kraftig instant immersion breaker med överdrivet orealistiska vapen i spel. "Asien-ifierade" vapen, pff.

Som personen ovan sa, allt handlar om att Online inte fungerar som det ska. Personligen har jag märkt av det men är inte direkt game breaking (iofs har jag inte kört med polare och då kanske det är mer störande). Kör man i en Online session är det ändå aldrig någon som joinar ens quest så tycker man kör solo större delen av spelet ändå, mao spelar disconnects ingen roll eftersom det enda det gör att man inte längre är i en session och kan köra med andra.

Medlem
Skrivet av Gen:

Har du vettig hårdvara är prestandan inget problem bara man sänker någon/några mindre viktiga saker (beroende på vilken upplösning du kör i). Denuvo är inte direkt -50% prestanda som många tror.

Som personen ovan sa, allt handlar om att Online inte fungerar som det ska. Personligen har jag märkt av det men är inte direkt game breaking (iofs har jag inte kört med polare och då kanske det är mer störande). Kör man i en Online session är det ändå aldrig någon som joinar ens quest så tycker man kör solo större delen av spelet ändå, mao spelar disconnects ingen roll eftersom det enda det gör att man inte längre är i en session och kan köra med andra.

Kör man mer än 2 pers så är online ett rent helvete. Vid 4 så kan man garantera att någon får disconnect på varje uppdrag.
Jag och brossan sitter på samma 100 mbit lina & privat instans, och har fortfarande problem med disconnects då och då.

Sen är det helt jävla pantat att båda måste ha sett filmsekvenserna innan man får spela tillsammans.
Vad är fel på att tillåta multiplayer om båda inte har set filmsekvensen innan? Och sedan ha någon vänteperiod ifall där är synkproblem med cut scenes i olika framerates.

Gen
Medlem
Skrivet av xermalk:

Kör man mer än 2 pers så är online ett rent helvete. Vid 4 så kan man garantera att någon får disconnect på varje uppdrag.
Jag och brossan sitter på samma 100 mbit lina & privat instans, och har fortfarande problem med disconnects då och då.

Sen är det helt jävla pantat att båda måste ha sett filmsekvenserna innan man får spela tillsammans.
Vad är fel på att tillåta multiplayer om båda inte har set filmsekvensen innan? Och sedan ha någon vänteperiod ifall där är synkproblem med cut scenes i olika framerates.

Det sista du skrev kan jag hålla med om. Ville joina ett quest men kunde inte eftersom personen tittade på cut scenes så jag väntade en stund men till sist orkade jag inte vänta mer.

Jag hoppas verkligen att de löser problemen med disconnects.

Gnällkuk
Skrivet av ForrestFox:

Kom nyss hem från semestern. Tog en titt på Steam.
50% av 10413 är positiva till spelet. Nä, tror jag skippar den här gången eller väntar tills priset är på någon hundring.
Plus att det är sån kraftig instant immersion breaker med överdrivet orealistiska vapen i spel. "Asien-ifierade" vapen, pff.

Som überpwnage säger så handlar det om olika tillkortakommanden som känns lite märklig där den största dealbreakern är att det inte finns någon riktig mouse input utan någon slags emulerad joystik vilket innebär en horribel inputlag om du kör med mus+tbord. Jag skulle hävda att det är ospelbart utan handkontroll.

Sen finns det en volymetrisk dimma som suger prestanda så in i helvete. Stänger man av den och drar ned skuggorna ett hack så fick jag i princip dubblerad fps med allt annat på max i 1440p. Har du inte testat dig fram, eller kanske missat det så kan jag tänka mig att det blir en mindre behaglig upplevelse.

Slutligen verkar multiplayerdelen fungera halvbra i dagsläget där man blir bortkopplad från andra sessioner stup i kvarten. Just nu är det som en sämre variant av GTA V Online (som även den är horribel).

Spelet i sig är det absolut inget fel på, dert är ju fortfarande samma spel som orginalet med skillnaden att porten inte verkade vara riktigt färdig. Sen är det ett jävligt konstigt argument om att det är en "instant immersion breaker" (vad det nu ens betyder) att det är överdrivet orealistiska vapen i ett jrpg-spel. Känns ju lite som att rata en anime-serie för att personerna har lustiga frisyrer och överdrivna magiska förmågor - det är ju liksom det som kännetecknar genren.

Skrivet av xermalk:

Kör man mer än 2 pers så är online ett rent helvete. Vid 4 så kan man garantera att någon får disconnect på varje uppdrag.
Jag och brossan sitter på samma 100 mbit lina & privat instans, och har fortfarande problem med disconnects då och då.

Sen är det helt jävla pantat att båda måste ha sett filmsekvenserna innan man får spela tillsammans.
Vad är fel på att tillåta multiplayer om båda inte har set filmsekvensen innan? Och sedan ha någon vänteperiod ifall där är synkproblem med cut scenes i olika framerates.

Även solo tycker jag det är problem, även om det inte är lika påtagligt. Har du på toast window när någon startar ett spel har man säkert undrad varför personer som spelar monster hunter world stitter och startar om spelet stup i kvarten. Verkar som om Steam tappar kontakten med deras servrar vilket gör att den tror att man stängt av och sedan startat spelet, troligtvis i dessa stunder som man blir desynced också.

Ja, det där håller jag med om. Otroligt märkligt, dessutom kan ju vissa uppgrad bestå av en cutscene på 1-2min i början för att sedan innehålla gameplay på 10 min eller så innan nästa kommer vilket gör att det tar otroligt lång tid om du ska vänta tills personer tagit sig tid innan man kan joina. Väldigt konstigt multiplayersystem tycker jag... Hur ska det vara så svårt att se cutscenes tillsammans?

Någon som spelat det på konsol? Var det likadant även där?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är det någon som behöver sällskap så är det bara att adda, är en rätt färsk spelare på HR 9 atm.

Xorpen
xorpen@hotmail.com

Gnällkuk

@xorpen: adda vart?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@tricky: Sorry, Steam menade jag.
Heter Xorpen nu på FZ-discord'en dessutom.

Ligger nu på HR 14, craftade ett Nergal Judicator-Greatsword igår (HYPE)

Medlem
Skrivet av xorpen:

@tricky: Sorry, Steam menade jag.
Heter Xorpen nu på FZ-discord'en dessutom.

Ligger nu på HR 14, craftade ett Nergal Judicator-Greatsword igår (HYPE)

Craftade mitt Nergal Reaver Long Sword igår
https://monsterhunterworld.wiki.fextralife.com/Nergal+Reaver

Hcz
Medlem

Är det nån som spelar fortfarande? Kör lite då och då är HR 35 så nöter inte så mycket.
Kan adda mig på Steam om ni vill spela.

Namn: Hcz

Medlem

Hallå nån som sitter på mer budget hårdvara och fått spelet att flyta bra?

Jag och tjejen letade ett nytt lir och täntke ge oss på monster hunter, jag själv har en high end dator som klarar det utan problem, hon däremot.. inte lika high end. Får just nu knappt det att flyta ok med lägsta inställningar 30 fps.

Tänkte göra en lite mer budget uppgradering så vill höra om nån som inte har det värsta av det värsta som får det att fungera bra i åtminstone 30 (helst 60) fps

Vad har ni för delar i burken ?

123
Skriv svar