Fräcka Fredag Live från Nerds bar i Stockholm!

Flakmonkey

Hoppas att det här kan bli något återkommande. Kanske någon gång i kvartalet eller så? Bor ju inte mer än några hundra meter bort så hade man inte varit inbokad på annat hade man definitivt tittat förbi.

Skrivet av uberpwnage2.0:

@Carl Johansson-Sundelius: Jag tycker ni gör det bra. Folk som jobbar med sådant där och då helst delar rummet och utrustning med andra människor som ni gör på Geeks vet att det lätt blir fel. Ni och vi lyckas skoja till det och många, om inte alla gånger hjälps också åt att fixa problemen.

I samma veva vill man givetvis att det ska funka, både ni och vi, men så länge ni gör erat bästa och bara fortsätter vara det härliga gäng ni är så tror jag inte de flesta bryr sig.

Nu är det helg så då får ni vila lite!

När det gäller ljud och bild så kommer det alltid finnas de som tycker att det inte duger. Har en snubbe på jobbet som fick en installationskonsult på köpet när han köpt sina högtalare som kontrollerade så att strömkabeln var vänd åt rätt håll innan de trycktes in i eluttaget. Uppenbarligen så kan sånt där påverka ljudupplevelsen på något sätt. Sen så finns en plats i ljudrummet där det är perfekt och gudnådedig om du flyttar på fåtöljen... Sen så är ju såna påfund som MP3 och spotify djävulens påfund.

Är rätt glad att man inte är på den nivån, det har ju en tendens att skena iväg i kostnader när ens krav blir högre på saker och ting, oavsett vad det är. Själv så är det okej så länge man kan urskilja vilka det är och att man hör vad som sägs. Det är ju innehållet i sig som spelar roll inte allt lullull runtomkring. Sen finns det givetvis en gräns men var väldigt långt ifrån den igår.

Backloggens befriare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sen förstår jag er frustration. Vi är en slimmad organisation och har inte alltid möjlighet att trippelkolla allt. Eller ha en tekniker som ständigt bevakar livesändningar. Bara att få till en livesändning, igår var intressant, minst sagt. Jag ska förklara setupen.

Vår mässkamera (Sony NEX-VG30) är inte byggd för streaming direkt men vi plockade ut bildsignalen, som egentligen är till för att visa upp semesterfilmerna på en tv, via en mini-hdmi-adapter, hdmi-sladd och in i en Elgato HD 60, kopplad via USB till en bärbar dator. Eftersom Elgato helst ser att du använder deras program Game Capture behövde det installeras, och startas, samt stängas, för att OBS (streamingmjukvaran) ens skulle hitta signalen. Dock ballade det ibland ur, OBS menade att enheten användes av ett annat program, osv. Utan OBS kunde vi inte lägga in intron och klipp. Ljudet tas in via en adapter på Sony-kameran som gör att den kan plocka in XLR-källor, i detta fall två par trådlösa Sennheiser AVX-ME2. Där vet vi att den ena har ballat ur förr, bland annat på intervjun med Lars Gustavsson-intervjun, så den kollades extra noga.

OBS kontrollerar vi via en Elgato Stream Deck, som gör att vi enkelt kan växla mellan scener. Där har vi lärt oss att konfa det så att mick-ljudet tas in som en egen kanal, så att den kan plockas bort ur varje inklippsscen och vi inte glömmer att manuellt slå på det när vi går till kameran. Det har hänt .

Lokalen hade inget fast nät, de kör en trådlös 4G-router så på förmiddagen testkörde vi via min mobils uppkoppling att det ens var möjligt att sända så. Vi sänkte upplösningen till 720p, istället för 1080p, framerate till 25 från 50 och en bitrate från 6000 till 3000. Youtube bedömde mottagningen som ”bad” men det gick upp till ”good” när vi väl torrkörde. Vi testkörde också två gånger på plats för att säkerhetsställa att även den linan höll. TPcast sa 35mbit uppström men det var på dagen, när inga andra belastade nätet.

Så även om vi säkert kan ge intrycket att vi tar allt med en klackspark låg det väldigt mycket tid och energi på att sätta sätta ihop och testköra en mobil studio. På kontoret har vi en annan setup som jag kan berätta mer om vid ett annat tillfälle.

Haters gonna hate, feel the love istället! ❤️❤️


signatur

Ad hoc addendum

Skägg.
10 Chambers

@keffkebab: Absolut, sen tycker jag det är viktigt att ta till sig kritik och bemöta den.


signatur
Ambassadör
Xbox

Jag tycker inte att det var något direkt fel på ljudet?

Rutnätet blev ju mest en kul grej, det är ju värt det bara för att se hur nervös Jocke blir när han inser att det är strul


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Mortaigne:

Jag tycker inte att det var något direkt fel på ljudet?

Rutnätet blev ju mest en kul grej, det är ju värt det bara för att se hur nervös Jocke blir när han inser att det är strul

😆


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Backloggens befriare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@keffkebab: Absolut, sen tycker jag det är viktigt att ta till sig kritik och bemöta den.

Ja, så klart, men när ni kör Fräcka Fredag live från undergångsbunkern kanske man får ta ett rutnät här och ett rutnät där. Hade ni haft det från studio 57 eller någon av de andra där på Kungsgatan varje gång så...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Tycker ni gör det riktigt bra.

Ett tag var ljudproblemen och jockes frustration lite av ett running gag.

På sistone har i alla fall inte jag märkt några problem, att det blir lite rock'n'roll on location är bara skoj.

Grymt jobbat alla på Redaktionen, ta inte åt er av allt gnäll.

Ljud var bra ingen mic dog och vad spelar ett rutnät för roll.

Det är LIVE och ingen jädra inspelning... allt kan hända


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Relik 📜
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det här är ändå topp 3 med hela kvällen. Och då var det en jävligt bra kväll!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Riktigt kul event, lätt värt att åka tåg i 4 timmar för (bara därför, lovar).

Calle nämnde något om att det skulle öppnas ett liknande ställe här nere i Lund, hoppas det blir något liknande event då!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Moderator | Testpilot
Skrivet av bellyman:

Riktigt kul event, lätt värt att åka tåg i 4 timmar för (bara därför, lovar).

Calle nämnde något om att det skulle öppnas ett liknande ställe här nere i Lund, hoppas det blir något liknande event då!

Det planeras nya träffar framför. Frågan är bara var den ska hållas haha.

Info kommer givetvis när det börjar bli dags.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers

@bellyman: Kappa Bar ska öppna i Malmö!


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Ah, just det ja! Då hoppas jag att ni drar er ner till Malmö, behöver ni en översättare är det bara att hojta.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

12
Skriv svar