Den stora Metroid-tråden

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Den stora Metroid-tråden

Nu när Metroid Prime 4 står inför dörren (nåväl, det kommer väl släppas nästa år förhoppningsvis) tänkte jag i egenskap av lite lätt besatt av serien skapa en tråd som samlar diskussioner om serien i stort. Det är nog långt ifrån alla som är helt bekanta med Metroid, så jag tänkte inleda med en sammanfattning av seriens delar och huvudpersonen Samus Arans ursprung. Väl bekomme!

Samus ursprung

Metroid-serien tar sin början när seriens protagonist, Samus Aran, blir föräldralös vid tre års ålder efter att de ondskefulla rymdpiraterna attackerar gruvkolonin K-2L på hennes hemplanet i jakt på resursen Afloraltite. Rymdpiraternas ledare, den vedervärdige reptil-drake-hybriden Ridley, attackerar Samus men fäller istället Samus mor, som offrar sig för att rädda sin flicka.

Samus adopteras av det fågelliknande släktet Chozo, där fadersfiguren Old Bird lär henne använda speciella funktioner och förmågor som är kopplade till deras teknologi. Bland dessa finns den ikoniska dräkten som skyddar Samus och låter henne förvandla sig till en boll, skjuta allehanda missiler och skott från arm-kanonen, med mera. När Samus blir gammal nog ansluter hon sig till den galaktiska federationen där hon tjänade under Adam Malkovich, en person som skulle figurera i hennes liv flera gånger under efterföljande år när hon lämnade federationen för att utforska galaxen som frilansande rymdjägare.

Metroid – ett sci-fi-epos med banbrytande protagonist

(NES, 1986)
I det första Metroid ska Samus bege sig till planeten Zebes för att stoppa rymdpiraternas utveckling av nya vapen. Rymdpiraterna har stulit exemplar av den parasitiska organismen metroids från den galaktiska federationen och planerar att använda dessa som biologiska vapen. Den galaktiska federationen vänder sig till Samus Aran som infiltrerar rymdpiraternas näste på Zebes och besegrar till slut Moderhjärnan, den biomekaniska kontrollfunktionen som styr fästet och dess försvarsmekanismer.
Kuriosa: När vi gamlingar som var unga på 80-talet slut upplevde Metroid för första gången var det i tron om att vi spelade vad som var typiskt för genren på den tiden, och som fortfarande är kutym idag faktiskt. Vi trodde så klart att vi spelade en sci-fi-hjälte av den manliga sorten, men när spelet var genomspelat tar protagonisten av sig hjälmen och visar sig vara kvinna! Överraskande och banbrytande för sin tid, att galaxens främsta rymdjägare är en blond kvinna var det få av oss som hade väntat sig. En uppdaterad version av originalet släpptes till Gameboy Advance vid namn Metroid Zero Mission.

Metroid 2 – begränsningarna som formade design

Game Boy, 1991
I Metroid 2: Return of Samus ska vår hjältinna bege sig till SR388, metroidernas hemplanet. Den galaktiska federationen har bestämt sig för att det hot som metroidernas parasitiska egenskaper representerar ett för stort hot mot galaxen, och ger därför Samus Aran i uppdrag att utrota släktet och därmed hotet. Samus gör just detta, men när hon dräpt den sista metroiden kläcks en larv som förvirrat ser Samus som modersfigur. Samus kan inte förmå sig själv att dräpa larven som följer efter hennes varje steg, och tar den istället till en forskningsstation där dess egenskaper ska utforskas vidare.
Kuriosa: Eftersom Metroid 2 släpptes till Game Boy, med dess lågupplösta skärm som endast kunde visa fyra nyanser av grönt, krävde plattformens begränsningar en del justeringar av spelets design. Mer specifikt Samus rustningar. Eftersom skärmen inte kunde visa olika färger blev det svårt att få de olika rustningarna att särskilja sig från varandra, och därför justerade utvecklarna rustningarna så att de rent strukturellt skiljde sig från varandra. Varia suit, som låter Samus vistas i ogästvänliga miljöer, fick exempelvis de stora "axelvaddarna" som blev ikoniska för karaktärens design framöver.

Super Metroid - seriens rockstjärna

Super Nintendo, 1994
Super Metroid tar sin början med att Samus besöker samma forskningsstation. I samma veva blir stationen attackerad av rymdpiraternas general Ridley som flyr med metroid-larven. Samus beger sig utan dröjsmål till Zebes för att återigen utforska planeten, men den här gången en betydligt större del av den. Även här slåss Samus mot seriens bekanta bossar som Kraid och Ridley innan hon möter den mer avancerad version av Moderhjärnan från första spelet. Samus är nästan besegrad när Metroid-larven, som nu vuxit enormt efter att ha konsumerat livsenergi från andra livsformer, fäster sig vid Moderhjärnans huvud och suger ut energi som den sedan överför till Samus under sina dödsryckningar. Med den nya energin kan Samus aktivera ett supervapen som blåser Moderhjärnan till sina sälla jaktmarker.
Kuriosa: Super Metroid släpptes nästan ett årtionde efter originalet, och en av de stora förbättringarna som man nästan tar för givet nu för tiden var att spelet hade en karta som spelaren kunde ta till hjälp för att utforska den betydligt större världen. Metroid 2 till Game Boy hade inte heller en sådan funktion, även om detta tillkom i remaken Samus Returns till 3DS.

Fusion – beviset på att 2D är tidlöst fantastiskt

Gameboy Advance, 2002
I Metroid Fusion agerar Samus livvakt åt forskare som studerar livsformerna på Metroidernas hemplanet SR388. Efter att Samus utrotat metroid-släktet från planeten har en parasit vid namn X Parasite kunnat växa fram då metroiderna varit dess naturliga fiende. Samus blir infekterad med parasiten och måste få dräkten bortopererad då hennes liv är i fara. Hon överlever infektionen tack vare ett vaccin som tagits fram ur metroid-larven hon räddade på SR388, och allt förefaller lugnt. X-parasiten som infekterade Samus dräkt har dock lärt sig att imitera Samus och förvandlas till en spegelvariant av Samus kallas SA-X, kort för Samus Aran X så klart. I jakten på SA-X upptäcker Samus att den galaktiska federationen har forskat på att avla metroider, och innan hon vet ordet av har SA-X skjutit ut laboratoriedelen av forskningsstationen i rymden vilket dödar metroiderna.

Den galaktiska federationen börjar nu istället forska på X-parasiten, och ger skeppets kontrollsystem order om att förhindra Samus från att förstöra X-parasiten. Samus lyckas dock till sist övertyga systemet, som hon döper till ”Adam” efter sin första chef. I slutändan absorberar Samus X-parasiten som skadats i en kamp med en Omega Metroid, vilket återställer Samus förmågor och låter henne besegra Omega Metroiden. Fusion var inte bara ett ruskigt bra 2D-Metroid i en tid där 3D tagit över allt mer, det var också en del i sagan som skakade om receptet en hel del. Fusion är inte lika stort och öppet som Super Metroid, men har å andra sidan en mer tryckt och skräckingivande stämning när man jagas av SA-X, särskilt i början då man är för klen för att kunna ta sig an SA-X på allvar.
Kuriosa: Metroid Fusion släpptes samtidigt som Metroid Prime till Gamecube, och man kunde låsa upp bonusmaterial i Prime genom att koppla ihop spelet med Fusion på Gameboy Advance genom en länkkabel.

Prime – 3D-revolutionen som chockerade och frälste

Gamecube/Wii, 2002-2007
I Metroid Prime-serien, som utspelar sig före händelserna i första Metroid, kallas Samus till planeten Tallon IV av en nödsignal. Det visar sig att hennes adopterande släkte Chozo en gång vistats på planeten, men försvunnit i samband med att en meteor som störtade på planeten förde med sig ett korrumperande material vid namn Phazon. Givetvis är de illvilliga banditerna hos rymdjägarna intresserade av detta material, och Samus måste besegra både korrumperade rymdpirater och metroider under första spelets gång. I Metroid Prime 2: Echoes ska Samus istället undersöka planeten Aether som hemsöks av ett släkte vid namn Ing.

Dessa kan ta över andra varelser och skapa ”mörka” versioner av dem. Detta drabbar även Samus som måste tampas med en Dark Samus, ett mörkt alter ego, under äventyrets gång. I Metroid Prime 3: Corruption får vi till slut förklaringen bakom hur Moderhjärnan uppstod. Den galaktiska federationens styrenheter, kallade Aurora Units, blir infekterade med ett virus och Samus måste utforska vad det är och hur rymdpiraterna är inblandade i detta. Dark Samus återvänder från Prime 2 och gäckar Samus under äventyrets gång, och i slutändan får man slåss mot en infekterad Aurora-enhet som därmed agerar brygga in till vad som händer i första Metroid.
Kuriosa: Metroid Prime-serien var den första delen i sagan som tog steget över till 3D-grafik, och det var också den första delen där en studio utanför Nintendo (amerikanska Retro Studios) skötte utvecklingen. Även om de skötte utvecklingen var dock Nintendo i allra högsta grad delaktiga, och Shigeru Miyamoto ska ha lämnat flera förslag som var kritiskt viktiga för att spelet skulle bli så lyckat som det blev (enligt Retro Studios själva).

Other M – det svarta fåret

Wii, 2010
Metroid: Other M är en förskräckligt såpig historia som ska berätta Samus ursprung, och utspelar sig mellan Super Metroidi och Metroid Fusion. Other M innehåller mest historieberättande och karaktärsskapande sett till hela serien. Vi får veta mer om Samus förhållande till Adam Malkovich och resten av hans pluton hon lämnat. Även här ska vi utforska ett forskningsskepp, och även här visar det sig att den galaktiska federationen utfört olaglig forskning på biologiska vapen. Här får vi möta klassiska bossar som Ridley och Phantoon, och vi får till och med se en varelse som är i ett tidigt stadie av vad som sedan kommer utvecklas till Ridley. Other M är seriens svarta får och är häpnadsväckande dåligt på sina håll. Det värsta brottet är att Samus behandlas som ett våp, och använder inte funktioner i rustningen eftersom Adam inte tillåtit det. Ridå. Om ni ska hoppa över någon del i serien är detta ett måste … att hoppa över alltså.
Kuriosa: Spelet är den andra delen i sagan som utvecklas av en extern studio, i det här fallet japanska Team Ninja. Det bygger på en 3D-motor men växlar mellan 2,5D för utforskande av världen och förstapersonsvy när spelaren ska sikta med Wiimoten för at skjuta eller interagera i förstapersonsvy. De ursnygga mellansekvenserna gjordes av animationshuset D-Rocket, men det var bara läcker glasyr på en rätt rutten tårta.

Metroid: Samus Returns

3DS, 2017
Som tidigare nämnt är detta en remake av Metroid 2, fast här på 3DS. Spelet har stöpts i en 3D-motorn men visas upp i 2,5D, det vill säga 2D-vy med 3D-djup. Det är dock bra mycket mer än bara en 3D-konvertering av originalet. En hel del områden har tillkommit, det finns en faktisk karta att ta till hjälp, det finns nya expansioner och vapen som låser upp nya delar av spelvärlden som inte fanns i originalet, det finns helt nya bossar, och så vidare. Det kan mer ses som ett nytt spel med tydliga rötter i Metroid 2 än en vanlig remake av originalet. En av de tongivande nyheterna är också att musik från olika delar i serien lyfts in här, detta då Metroid 2 till Game Boy inte hade särskilt mycket musik och den som fanns var tämligen rudimentär.
Kuriosa: Spelet utvecklades av spanska studion MercurySteam men Nintendos radarpar Yoshio Sakamoto och Takehiko Hosokawa agerade producent respektive regissör. Yoshio Sakamoto har för övrigt varit en nyckelfigur för serien sedan Super Metroid.

Metroid Prime 4 – A New Hope

(Switch, 2019?)
Och så har vi då Prime 4, som vi vet nästan inget om. Spelet utvecklades av en helt ny studio, enligt rykten Bandai Namco Singapore. Efter ett avslöjande på E3 2017 var det tyst om spelet, fram till januari 2019 när Nintendo gick ut med att arbetet med uppföljaren inte nått deras kvalitetsstandard och att arbetet därför börjar om från grunden. Detta är naturligtvis nedslående, men då spelet numera utvecklas av Retro Studios som utvecklade den ursprungliga Prime-trilogin finns det ändå fog för hopp om att spelet blir så bra som serien förtjänar. Det lär med andra ord inte bli ett nytt Other M. Metroid Prime 4 lär vara 3-4 år bort, men den som väntar på något gott...

Det här var bara starten på den stora tråden om Metroid. Mer kommer läggas till, information kommer uppdateras och förhoppningsvis kommer det tillkomma ett positivt kapitel om Prime 4. Och om du har egna historier eller favoritögonblick från serien är det bara att ösa på så klart!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv

Otroligt bra! Blev så nostalgisk på alla plan. Kan knappt bärja mig tills MP 4 släpps.

Tråddemonen
Testpilot

Vi måste ju ge cred till @Loevet för att ha skapat en Megatråd! Tycker den vart superbra! Vi kan nu bara invänta nästa spel i Metroid serien! Att se Samus återinta skärmarna med sitt skepp kommer nog ge oss alla gåshud!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@anon_1418: Eller hur! Det är nästan så att jag skulle förlåta det om det är dåligt, bara jag får en ny fix av Metroid (nej jag är inte alls beroende, kan sluta när som helst!).

Har du kört Metroid: Samus Returns till 3DS? Inte riktigt på nivå med Super Metroid, Fusion eller Prime, men ändå riktigt finfint!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: tackar och bockar! Ja verkligen, minns när jag startade upp Metroid Prime och spelade igenom inledningen på rymdstationen. Var fortfarande osäker på om det skulle kännas som en genuin Metroid-upplevelse, men så landade jag på Tallon IV och alla tvivel var som bortblåsta <3 Även om Prime 4 inte är i närheten lika bra kommer det bli så fantastiskt fint att få landa med skeppet och utforska nya (eller bekanta) världar i Metroid-universumet!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv

@Loevet: Nu blev jag osäker, jag svarade visst dig angående precis just detta på Discord va?
Men ja, har spelat och spelar då och då Samsus Return till 2DS NEW XL (3DS), riktigt tjusigt!

Om vi skall prata om ikke-officiella speltitlar så tycker jag ändå att AM2 gjordes riktigt bra! Behöver väl inte ens fundera på om du har spelat igenom detta? *host*

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av anon_1418:

@Loevet: Nu blev jag osäker, jag svarade visst dig angående precis just detta på Discord va?
Men ja, har spelat och spelar då och då Samsus Return till 2DS NEW XL (3DS), riktigt tjusigt!

Om vi skall prata om ikke-officiella speltitlar så tycker jag ändå att AM2 gjordes riktigt bra! Behöver väl inte ens fundera på om du har spelat igenom detta? *host*

Ja det har tjötats en hel del på Discord de senaste dagarna, men jag vill minnas att du nämnt det där också

Oh ja, AM2R var på många sätt den remake jag ville ha, även om jag inte på något sätt kritiserar Metroid 2: Return of Samus. Det sistnämnda var på alla sätt en förbättring av originalet, och tillförde en hel del nytt vilket AM2R inte gjorde i den utsträckningen, så båda var ytterst välkomna tillskott i min bok.

Och Axiom Verge, har du kört igenom det? Ett riktigt fint homage till Super Metroid, även om jag inte riktigt tycker det är lika bra som de översvallande hyllningar det fått.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Själv fick jag Metroid Prime i födelsedagspresent och spenderade flera veckor med spelet

Inaktiv
Skrivet av Loevet:

Ja det har tjötats en hel del på Discord de senaste dagarna, men jag vill minnas att du nämnt det där också

Och Axiom Verge, har du kört igenom det? Ett riktigt fint homage till Super Metroid, även om jag inte riktigt tycker det är lika bra som de översvallande hyllningar det fått.

Givetvis!

Axiom Verge har jag bara läst lite om men aldrig testat det själv, nu när jag kollar på tuben i efterhand så känns det på något vis inte alls lika lockande. Men jag kanske får fel känsla, är det värt att spela igenom åtminstone?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: Det låter som den bästa av födelsedagar! Om spelet hade släppts när jag var liten, med eoner av fritid att lägga på spel, hade jag nog spelat Metroid Prime till skivan slets ut Spelade igenom det säkert 3-4 gånger inom loppet av två år, var helt tokigt kär i spelet. Var nog därför jag var extra kritisk till Prime 2: Echoes, egentligen inte på något sätt dåligt men jämfört med första Prime var det klart svagare. När jag spelar det idag uppskattar jag det mycket mer.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@anon_1418: Jag skulle definitivt säga att det är värt att spela igenom, det är bra och troget Metroid-formeln, men det kan inte hävda sig när det gäller musik, atmosfär och upptäckarglädje. Men det är en trevlig 2D-Metroidvania-upplevelse, och Nintendo får gärna känna sig inspirerade av det och göra ett nytt Fusion till 3DS eller Switch


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Gen
Medlem

Sjukt bra skrivet, tack!

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Oj missade att du skrev om Axion Verge, nej det har jag faktiskt inte lirat. Borde egentligen sätta upp en viss speltid för titlar som jag har planerat på att spela men aldrig riktigt haft tid med. Metroid för 3DS finns ju också med där.

Yepp det var en riktigt bra present. Vart frukost framför spelet när det inleddes med mackor och te.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Oj! Metroid Prime Trilogy för Switch har läckt, och påstås bli presenterat under The Game Awards. Hoppas hoppas hoppas att detta stämmer, har fortfarande min Wii U framme för att jag förmodligen kommer vilja köra igenom trilogin snart igen, hade jag kunnat köra igenom det på en av de moderna konsolerna och dessutom spela en stund här och där på resande fot skulle jag dö glädjedöden!

Nu håller vi alla tummar och tår möjliga för att detta visar sig vara sant!

Källa: Comicbook


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv
Skrivet av Loevet:

Oj! Metroid Prime Trilogy för Switch har läckt, och påstås bli presenterat under The Game Awards. Hoppas hoppas hoppas att detta stämmer, har fortfarande min Wii U framme för att jag förmodligen kommer vilja köra igenom trilogin snart igen, hade jag kunnat köra igenom det på en av de moderna konsolerna och dessutom spela en stund här och där på resande fot skulle jag dö glädjedöden!

Nu håller vi alla tummar och tår möjliga för att detta visar sig vara sant!

Källa: Comicbook

https://www.nintendowebben.se/media/k2/items/cache/2f6e9dfbf2...

HOPPAS!!

Medlem

@Loevet: Detta låter helt underbart! Comicbook nämner Inet som källa. Någon på bergsala som sagt lite för mycket kanske?

Är också ett stort Metroid-fan ända sedan jag spelade metroid 2.
Prime-trilogin köpte jag till Wii-u efter att ha spelat ettan och tvåan på Gamecube men att styra Samus med wiimote är ingen trevlig upplevelse. Förhoppningsvis slipper man det på Switch.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Balkp: eller hur! Ja man kan ju undra, om det är så får samma representant hos Bergsala också råka sälja ett exemplar alldeles för tidigt och också råka sälja det till mig Det kan ju handla om att Inet skapat placeholder-grafik för något de tror ska komma, men det känns som att det är för stor ansträngning (och för välgjort) för att de ska ha gjort den ansträngningen.

Jag gillade faktiskt Wiimote-styrningen i Metroid Prime 3 rejält, tyckte det var beviset på att rörelsekontroller kunde fungera bättre än traditionella fps-kontroller på konsol. Men jag håller med om att det inte var bekvämt för riktigt långa spelsessioner, så jag välkomnar också en återgång till de traditionella kontrollerna för den här trilogin om den nu kommer till Switch.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag tror tyvärr MP4 kommer vara 3:e person i stil med Other M. Japanska utvecklare avskyr first-person som pesten. Men det kanske ser annorlunda där ute i Singapore.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@NeoWeo: Mja men det är ändå en officiell del i Prime-serien, och de tidigare tre delarna har varit förstaperson med tredjepersonsvy för specifika dräktfunktioner (Morph Ball, etc), så jag skulle tro att de kör vidare på det även med fjärde utgåvan. Team Ninja hade ju ingen erfarenhet av fps-spel så jag kan förstå att de valde den riktningen de gjorde (hur de behandlade Samus på det sättet de gjorde är däremot en fullständig gåta). Och vi vet ju inget om sammansättningen av teamet hos Bandai Namco Singapore som jobbar på spelet, det kanske finns fps-veteraner där. Hoppas också att de satsar mindre på en fördjupad narrativ alá Other M och mer på Samus som den tystlåtna isolerade rymdjägaren i en främmande miljö, precis som alla de bra delarna i serien bestått av.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

En titel jag också hoppas på att Nintendo återupplivar är Project Dread. För er som inte känner till det var det ett 2D-Metroid som var under utveckling till Nintendo DS. Det skulle använt spelmotorn från Metroid Fusion, men utöver det är inte mycket känt om projektet. Nintendo har själva aldrig officiellt bekräftat projektet, men ett gäng detaljer grävdes fram av forumiter i Gameinformers forum.

Det som mer eller mindre också bekräftade Metroid Dread var en scen i Metroid Prime 3: Corruption. Längre fram i spelet kan man scanna av terminaler och där kan man läsa om "Project Dread". Specifikt står det följande:

Experiment status report update: Metroid project "Dread" is nearing the final stages of completion.

När jag först såg det när jag spelade igenom Prime 3 trodde jag att "nu, nu jädrar är Dread på gång!". Det finns förvisso en terminal bredvid denna där det står att experimentet misslyckades, vilket kan tolkas som att Dread lagts ner, men jag ville inte riktigt tolka det så Seriens frontfigur Yoshio Sakamoto har sagt att spelet har existerat, men att han skulle vilja starta om det helt och hållet om de bestämde sig för att göra något av det.

Hoppet lever än, det hade varit fantastiskt underbart med ett 2D-Metroid i Fusion-anda, oavsett om det är till 3DS eller Switch.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Kan bara hålla med. Ett riktigt påkostat 2d-Metroid tror jag skulle kunna bli hur bra som helst.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Ambassadör
Xbox

Min favorit var Super Metroid Bros, det man hoppar på svampar och ska rädda prinsessan Link. Fanns väl någon bana där man kör typ go-carts också?

Jag har jättebra koll på Nintendo!


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: Ja precis, och i uppföljaren spelar man Samus Master Chief som hoppar på sköldpaddeskal och samlar på Halo-halvmånar


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

För mig blir det Metroid-vaka under nattens The Game Awards. Vilka hänger på? @grukk @uberpownage2.0 @zimpan ?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Gärna för min del! Jag är ledig imorgon så jag tänker kolla!

Medlem

Finns det en specifik tid Nintendo ska hålla låda?
Går upp 04.45 varje morgon så har jag tur kanske inte metroid har visat då.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Balkp: nej Nintendo har bara lockat med ett stort avtäckande, men inte sagt något om vad det är eller när under TGA de kommer visas upp. Tyvärr, men jag hoppas att du lyckas pricka in deras presentation!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Loevet:

För mig blir det Metroid-vaka under nattens The Game Awards. Vilka hänger på? @grukk @uberpownage2.0 @zimpan ?

Fullspäckad dag imorgon från morgon till kväll så kommer inte kunna vara vaken för att spana. Men! Kommer vakna med nyfikenheten nära tillhands och kolla nattens nyheter direkt!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: det låter bra, du kommer mötas antingen av vår glädjeyra eller den totala sorgen, det blir bara ytterligheter


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Loevet:

@Mortaigne: Ja precis, och i uppföljaren spelar man Samus Master Chief som hoppar på sköldpaddeskal och samlar på Halo-halvmånar

Haha låter bekant!

Det kan vara så att det ligger en Switch under granen så det finns risk att jag får bekanta mig närmare med Mario the Hedgehog o Co.

Har en vän som pratar varmt om Metroid så det ska bli intressant att se vad det nya är för något!


signatur

Jump in.

123
Skriv svar