CS:GO Svensklag inblandade i två pågående turneringar

Skribent
CS:GO Svensklag inblandade i två pågående turneringar

Är du bara intresserad av matchtiderna så bläddra ner till slutet av inlägget.

Turnering 1: WESG (World Esport Games).

Turneringen går i Kina och har det annorlunda upplägget att endast lag som har spelare från samma land får vara med. Har man då ett lag av spelare mixade från olika lag så heter man helt enkelt som sitt land. Därför har vi lag som "Russia" och Ukraine" med och det är också anledningen att lag som FaZe inte är med. Trots den höga prissumman på $890 000 och ett förstapris som är lika stort som Valves major så lider turneringen av flera avhopp och de bästa lagen är inte intresserade av att vara med. Varför det är så vet jag inte men NiP drog sig ur p.g.a. personliga anledningar och ENCE hävdade problem att få VISA i tid samt familjeorsaker.

Fnatic är dock med och har överlevt de två första speldagarna med två oavgjorda matcher och en andraplats i sin grupp. Matcherna spelades över två kartor och vann lagen en karta var så blev det oavgjort. Spelmässig så har det stundtals sett bättre ut än majoren men flera frågetecken kvarstår och rent krasst så ska faktiskt Fnatic köra över det här motståndet. Laget är dock inne i en svacka och vi kan bara hoppas att de hittar formen till morgondagens slutspelsmatch då Fnatic ställs mot Russia.

Matchen ja. Eftersom turneringen går i Kina så är det långt ifrån optimala tider för oss här i Sverige. Fnatic - Russa börjar 08.15. Matchen är en åttondelsfinal och spelas bäst av tre. För fullständigt spelschema se här Det går två matcher samtidigt men tror att den matchen kommer streamas på https://www.twitch.tv/wesg_csgo

Turnering 2: ECS Season 7 Europe

ECS består av fem onlineturneringar för varje region (Europa och Nordamerika) och sedan ett LAN-slutspel där de kvalificerande lagen möts. Varje turnering består av åtta lag och spelas som ett rent slutspel där varje match är bäst av tre. Reglerna är omgjorda till i år och det är inte helt lätt att kort och pedagogiskt förklara vilka som går vidare, så jag hänvisar till HLTV för den biten. ECS-Format
Om man inte är intresserad av hela formatet som sådant så är det enda du behöver veta just nu att det bara är vinnaren av denna veckas turnering som är klar för finalspelet.

NiP spelar i den här turneringen och har sedan majoren bytt en spelare i laget. Dennis "dennis" Edman har klivit åt sidan och William "draken" Sundin har gått in i startfemman. Draken spelade i NiP mars 2017 - juni 2018, men bytet kom överraskande med tanke på NiPs senaste framgångar. Det ska dock nämnas att den officiella versionen är att draken endast är en stand in eftersom dennis ska ha upplevt en del utmattningssyndrom och ska genomgå läkarundersökningar under kommande dagar. Hur länge dennis blir borta vet vi inte i nuläget. För den intresserade finns mer att läsa här

Imorgon, på en betydligt bättre tid än Fnatics match, klockan 20.00 är det semifinaldags mot stjärnlaget FaZe. Vid vinst så väntar Astralis och finalen går av stapeln på torsdag.
Matchen streamas på svenska och engelska

Matchtider:
Fnatic - Russia bo3 kl 8.15 onsdag. Åttondelsfinal i WESG.
NiP - FaZe bo3 kl 20.00 onsdag. Semifinal i ECS Season 7 onlinekval.

Skribent

Fnatic vann övertygande med 2-0, inte så mycket mer att säga.

NiP blev överkörda på första kartan, tog andra kartan på övertid och körde över Faze på tredje kartan. Starkt att komma tillbaka från att ha blivit mosade och sedan slarvat bort ett överläge på andra kartan. Draken visade fin form och var en bidragande orsak till att NiP kunde utklassa Faze på avgörande kartan. Få se om NiP kan utmana Astralis mer nu än kvartsfinfalen i majoren där Astralis vann tämligen enkelt, även om en karta då slutade 16-14.

Matcher torsdag 14/3

WESG
Kvartsfinal: Fnatic - OptiC bo3 06.00

ECS Season 7 Europe qualification week 1
Final: NiP - Astralis bo3 20.00

Streams är samma som i förra inlägget.

Medlem

De flesta av NiPs framgångar mot Astralis har ju varit online så matchen lär bli mer intressant än major-kvartsfinalen oavsett resultat. Särskilt när Astralis har sett lite skakiga ut hittills och förbereder sig för att dra till Brasilien i dagarna.

Gällande WESG gavs specifika anledningar för alla lag som drog sig ut, samtidigt förekom stark kritik mot turneringens seeding i grupperna där alla stora/bra lag placerades i samma fåtal grupper snarare än att spridas ut över alla grupperna. Turneringen har dessutom en historia av problem med såväl utrustning som boende och utbetalning av prispengar (allt har dock skett relativt smärtfritt i årets upplaga).

Skribent

Fnatic tog sig vidare efter 2-0. Jag såg inte matchen själv men det verkar varit lite nerv, kartorna slutade 16-14 och 16-11 till Fnatic. I en annan match i turneringen så åkte favoriterna (MIBR) ut och Fnatic får nu räknas som favoriter att casha hem $500 000 på söndag. Matchfri dag imorgon och sedan semifinaler på lördag och final och match om tredjepris på söndag.

Fnatic är förresten regerande mästare i turneringen, men det är bara två av fem som spelar kvar i laget som vann förra året (JW och Krimz).

NiP får försöka igen i nytt onlinekval för att ta sig till ECS finalerna i London senare iår. Efter en skakig inledning av Astralis så gjorde de processen kort med NiP, faktum är att efter NiP gått upp till 6-0 på första kartan så vann NiP endast fyra rundor till på hela matchen. Slutresultet skrev till 16-9, 16-1 till Astralis favör. NiP tog bara en runda som T under hela matchen och saknaden av dennis märktes vid spel som T. Ersättaren draken spelade riktigt bra som CT på första kartan men hade sedan 0 frags som T.

Allt som allt en bra turnering av NiP, gör det man ska mot ForZe i första omgånen och vinner mot FaZe i semifinalen trots förlust av första kartan. Att bli överkörd av Astralis har många topplag blivit så det är inte så mycket att analysera mer än återigen konstatera att Astralis är på en annan nivå. Framtida kval kommer dock inte innehålla Astralis så jag tror det finns goda chanser att vi får se NiP i London när finalerna i ECS säsong 7 avgörs. Ny kvalturnering nästa vecka tis - tors, inte helt klart vilka lag som spelar än så jag vet inte om NiP är med eller inte.

WESG Seminfinal:
Fnatic - AGO bo3 Lördag 08.45

Skribent
Skrivet av kebbe:

De flesta av NiPs framgångar mot Astralis har ju varit online så matchen lär bli mer intressant än major-kvartsfinalen oavsett resultat. Särskilt när Astralis har sett lite skakiga ut hittills och förbereder sig för att dra till Brasilien i dagarna.

Gällande WESG gavs specifika anledningar för alla lag som drog sig ut, samtidigt förekom stark kritik mot turneringens seeding i grupperna där alla stora/bra lag placerades i samma fåtal grupper snarare än att spridas ut över alla grupperna. Turneringen har dessutom en historia av problem med såväl utrustning som boende och utbetalning av prispengar (allt har dock skett relativt smärtfritt i årets upplaga).

Jo, jag trodde också att det kunde bli spännande. Hade t.o.m. lagt en slant på NiP, fick 6 i odds så kunde inte motstå

Visste inte att det varit problem med pengarna men att det varit gnissel om boendet och dylikt hade jag hört. Jag tänker mig ändå att $500 000 är en rejäl prispeng att kamma hem för den som vinner så turneringen borde ha större status och lag än vad den faktiskt har. Sedan påverkar det säkert att det är långt att åka för alla lagen samt att många har levt i Polen i två veckor eller mer för att spela majoren sen bara hem och vända så iväg till Kina för ny turnering. Det blir slitigt, men som sagt en prischeck på $500 000 borde lockat fler och bättre lag.

Skribent

Fnatic kraschade ur turneringen idag mot polackerna i AGO. Första kartan verkade inte svenskarna ha vaknat för AGO vann med 16-0. Andra kartan så tog Fnatic tillbaka initiativet och vann nästan lika övertygande, 16-6. Sista kartan blev lite av en nagelbitare men tyvärr Fnatic tappade en 10-5 ledning i halvtid och förlorade med 16-12.

En match återstår för Fnatic och det är morgondagens match om tredjepris. Enligt HLTV.org så börjar matchen 09.00 men som jag förstod imorse (när jag gick upp och drog igång streamen 08.40 så var första kartan redan slut.) så går de efter ett rullande schema, så matchen kan börja tidigare om det går snabbare än vad som är tänkt. Personligen så gillar jag tredjeprismatchen även om jag vet att många tycker den är meningslös. I det här fallet så är det $50 000 som står på spel, trean får $100 000 och fyran får $50 000.

Matchtid
Fnatic - G2 bo3 WESG match om tredjepris. Preliminär starttid 09.00.

Skribent

Det blev förslut för Fnatic i tredjeprismatchen. Tämligen avslagen tillställning trots att $50 000 stod på spel. G2 vann med 2-0 och Fnatic behöver lite tid på sig att fundera vilken väg de vill gå och om det här är de rätta spelarna för laget, för just nu så presterar inte Fnatic på den nivån som förväntas. Resultatet i matchen skrevs till 16-8, 16-8 till G2.

Medlem

Riktigt trist att JW och Krimz skrev kontrakt för 3 år med Fnatic, hade varit roligt att se Krimz antingen i FaZe (ersätta Olofmeister) eller NiP, båda lag med betydligt ljusare framtid än detta Fnatic. Känns just nu som ex-Red Reserve/Godsent-spelarna är ett lag medan JW/Krimz kör på som gamla vanliga Fnatic. Kanske går att styra rätt med mer tid, tvivlar dock på det. Tydligast just nu är väl att Xizt borde ersättas snarast, de behöver någon som gör sin hemläxa på veton snarare än någon som alltid väljer motståndarnas bästa karta.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Riktigt trist att JW och Krimz skrev kontrakt för 3 år med Fnatic, hade varit roligt att se Krimz antingen i FaZe (ersätta Olofmeister) eller NiP, båda lag med betydligt ljusare framtid än detta Fnatic. Känns just nu som ex-Red Reserve/Godsent-spelarna är ett lag medan JW/Krimz kör på som gamla vanliga Fnatic. Kanske går att styra rätt med mer tid, tvivlar dock på det. Tydligast just nu är väl att Xizt borde ersättas snarast, de behöver någon som gör sin hemläxa på veton snarare än någon som alltid väljer motståndarnas bästa karta.

Ja, att Xizt kom in i laget var för mig en skräll i alla fall, tyckte de spelade rätt bra med Golden. Blir intressant att se hur det går ikväll i ECS season 7 week 2. Jag är tveksam till att Fnatic vinner ikväll dock, dels för att formen inte verkar vara där och dels för att de är nyss hemkomna från Kina med jetlag och allt vad det innebär. Det som talar för Fnatic är dock att Mouz spelar sin första match med nya medlemmar.

1
Skriv svar