Recension – Greedfall

phi
Medlem

Verkar inte vara någon höjdare direkt. Blir att avvakta tills det kommer någon superrea.

Jag blir lite lätt oroad av referenser till Pocahontas. Tar spelets narrativ sin utgångspunkt i att 1600-talets exploatering var dålig och särskilt ondskefull gentemot urinvånare och natur?

Det hade varit mycket mer intressant om de höll sig till 1600-talets optimism gentemot exploateringen av nya världen än att lägga en modern kommentar till det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av hannes.theorell:

Jag blir lite lätt oroad av referenser till Pocahontas. Tar spelets narrativ sin utgångspunkt i att 1600-talets exploatering var dålig och särskilt ondskefull gentemot urinvånare och natur?

Det hade varit mycket mer intressant om de höll sig till 1600-talets optimism gentemot exploateringen av nya världen än att lägga en modern kommentar till det.

Tja, spelet innehåller en hel drös karaktärer som påminner om Guvernör Ratcliffe till sättet. Högljudda xenofober som ropar "Det måste vara vildarna som ligger bakom detta!" varje gång en olycka sker. För det mesta verkar de olika fraktionerna inte vara så intresserade av ön bortsett från jakten på ett botemedel mot pesten där hemma.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Kommer det aldrig något spel där man väljer en fast klass som skiljer sig mycket från de andra valen och där man liksom blir låst? ._. VILL ju det.

Medlem

Jag såg på lite let's plays av första timmen i spelet (jag är inte annars mycket för att vilja titta på när andra spelar) och det ser ju faktiskt ruskigt bra ut!

Verkar ha en riktigt skön atmosfär i en genuin värld och combat ser roligt ut.

Nu är frågan bara om spelet kommer kännas utmanande nog (och lagom balanserat för just mig) på "hard" difficulty. Jag ser ingen poäng med att spela utan att behöva anstränga mig för att komma vidare. Jag vill ha ett spel där det både är viktigt att man skärper sig i combat för att överleva samtidigt som ens val i RPG-delen av ett spel ska spela roll (det ska krävas smarta val bland skills, vapen och föremål och man ska ha ont om pengar).

Höga krav man ställer.


signatur

Memento Mori

Skrivet av Gustav Höglund:

Tja, spelet innehåller en hel drös karaktärer som påminner om Guvernör Ratcliffe till sättet. Högljudda xenofober som ropar "Det måste vara vildarna som ligger bakom detta!" varje gång en olycka sker. För det mesta verkar de olika fraktionerna inte vara så intresserade av ön bortsett från jakten på ett botemedel mot pesten där hemma.

Försiktigt positiv.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Spelet dimper ner i brevlådan imorgon Se när jag har tid att spela det men ser fram mot de!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Ett helt underbart spel Min hype blev besvarad
😁

Medlem

Helt ok spel. Är ju som sagt inget direkt dåligt eller fantastiskt med det här spelet.
Har lirat i 10 timmar och dom 4-5 första timmarna är lite sega men det rullar på åt rätt håll.

Grafiskt sett så är det helt ok. Staden Sérène ser helt fantastiskt ut men är ju begränsat i vad
du kan utforska. En Dlc i framtiden?

Kommer att spendera en jäkla massa timmar med Greefall och inte bara en vända till slutet.
Finns ju tre klasser att välja mellan som spelet Greedfall använder för att utföra uppdragen.

Medlem

Tack för recensionen! 15 timmar in här - för dom som gillar pyssla lite å dra runt och hacka fiender helt random - ett mycket trevligt spel.

Men om man verkligen gillar inlevelse så är det bedrövligt tyvärr. Utströsslade fiender som man helt random slår ihjäl. Värre än Tomb Raider gällande meningslöst tråkigt dödande av stackars björnar å skit. Varför är det alltid såhär!

Oengagerande kompanjoner som man inte bryr sig om. Man kan inte ta bort kompanjonerna och vara själv - vilket blir rätt bisarrt tex när man ska smyga lite smidigt - och de två andra tassar runt förvirrat bakom en fullt synliga. Vissa vet man inte heller varför dom egentligen hänger efter en - dom bara gör det. Varför kan man inte vara själv!

Går man utanför dom osynliga stridsområdena slutar fienden blir intresserade, vilket innebär att du kan kuta förbi en massa fiender, fly nerför en trappa - medan dina kompanjoner slåss - för att sedan vänta in dom. Kollar du sedan runt hörnet 5 meter bort har fienden gått tillbaka till sina positioner. Lite kul att "lura spelet" men inlevelsehöjande? Njä.

Kläder och ansikten verkar liksom områden återanvända (finns väl en 10-15 stycken?) - vilket också bidrar till förstöra inlevelsen. När man kommer till en handlare som ser exakt likadan ut som personen man mötte nyss.

Du kan göra ett uppdrag på många olika sätt - vilket är jättebra - men alla sätten är oftast helt uppenbara - du behöver inte tänka själv. Antingen slår du dig fram, lockpickar några lås, spränger en vägg, eller pratar dig fram.

Med allt det sagt - så har spelet en viss charm. Miljöerna och karaktärerna är fint gjorda. Röstskådespelarna bra. Stämningen är bra. Mycket som stör "realismen" och inlevelsen som sagt, och inte särskilt engagerande, men ändå om man tar det med nypa salt och spelar väldigt "casual" - ett ganska trevligt spel. (mitt intryck såhär långt)

Medlem

''Not great, not terrible''

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Men om man verkligen gillar inlevelse så är det bedrövligt tyvärr. Utströsslade fiender som man helt random slår ihjäl. Värre än Tomb Raider gällande meningslöst tråkigt dödande av stackars björnar å skit. Varför är det alltid såhär!

Hehe, apropå såna saker... jag dödade 6 björnar i AC Odyssey igår inklusive en extremt arg alfahanne och jag hade riktigt skoj under sammandrabbningarna. Jag slogs även mot slumpmässiga banditer här och där vilket också är väldigt underhållande. Tycker det är kul att experimentera och testa olika sätt att klara av striderna. Jag brukar även tycka sånt är kul i Tomb Raider, Far Cry, osv. Det är väl "my cup of tea" helt enkelt.

Om Greedfall har såna saker gemensamt med de andra spelen så tycker jag det låter rätt trevligt. Det verkar finnas goda chanser att jag kommer att gilla spelet.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Om Greedfall har såna saker gemensamt med de andra spelen så tycker jag det låter rätt trevligt. Det verkar finnas goda chanser att jag kommer att gilla spelet.

Det gör du säkert

...å jag vill bara betona att jag inte har nåt emot strid, det kan vara jättekul - men i ett rollspel där man lever sig i karaktären vill jag veta varför. För mig, måste det vara rimligt för att bli spännande. Varför får jag XP av att hacka ihjäl massa random djur? Rimligt? Det är ju inte svårt, med tanke på narrativet borde det rimligtvis vara minus XP. (Ifall det inte är nån farlig best som härjar tex eller på nåt sätt har med handlingen att göra, tex att jag svälter å måste jaga)

Nä, vill jag ha hjärndött dödande spelar jag hellre nåt zombie spel, resident evil, wolfenstein, GTA eller dylikt. Där passar det dessutom in. Men man är olika

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

...å jag vill bara betona att jag inte har nåt emot strid, det kan vara jättekul - men i ett rollspel där man lever sig i karaktären vill jag veta varför. För mig, måste det vara rimligt för att bli spännande. Varför får jag XP av att hacka ihjäl massa random djur? Rimligt? Det är ju inte svårt, med tanke på narrativet borde det rimligtvis vara minus XP. (Ifall det inte är nån farlig best som härjar tex eller på nåt sätt har med handlingen att göra, tex att jag svälter å måste jaga)

Ja, det skulle vara intressant om det fanns en "Roleplay yes/no"-inställning i spelet. Om man spelade med den påslagen så skulle det inte längre gå att få XP genom att döda random djur, mm. Kanske till och med så att det blir minus-XP i vissa lägen som du var inne på. Jag skulle nog testa att spela med den påslagen för det låter skoj.

Skrivet av Nemo:

Ja, det skulle vara intressant om det fanns en "Roleplay yes/no"-inställning i spelet. Om man spelade med den påslagen så skulle det inte längre gå att få XP genom att döda random djur, mm. Kanske till och med så att det blir minus-XP i vissa lägen som du var inne på. Jag skulle nog testa att spela med den påslagen för det låter skoj.

Nog måste hackandet av djur ge lite erfarenhet ändå? Historiskt sett så har ju jakt utgjort en militär träning för adeln.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nog måste hackandet av djur ge lite erfarenhet ändå? Historiskt sett så har ju jakt utgjort en militär träning för adeln.

Jo, det har du rätt i. Såna actions kanske inte ska påverka XP. Det kan ju vara lite svårt att motivera varför det inte skulle ge erfarenhet ifall spelaren skulle välja att hacka några djur.

Men det kanske kunde finnas en till mätare, t ex morality, reputation eller liknande, som påverkas av spelarens val. Beroende på hur den mätaren utvecklas, vilket beror på vad spelaren gör i spelet i vissa lägen, så kunde omgivningen reagera på lite olika sätt.

Skrivet av Nemo:

Jo, det har du rätt i. Såna actions kanske inte ska påverka XP. Det kan ju vara lite svårt att motivera varför det inte skulle ge erfarenhet ifall spelaren skulle välja att hacka några djur.

Men det kanske kunde finnas en till mätare, t ex morality, reputation eller liknande, som påverkas av spelarens val. Beroende på hur den mätaren utvecklas, vilket beror på vad spelaren gör i spelet i vissa lägen, så kunde omgivningen reagera på lite olika sätt.

Finns ju mängder med olika upplägg att undersöka. Däremot tror jag att man ska vara försiktig med att ta sig moraliska friheter med vad som är bra och dåligt när det kommer till jakt. Det får ju inte bli något sorts moraliskt debattinlägg mot jakt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Nått som är kul med spelet är att NPC:erna inte verkar ha nått att göra, särskilt fiender. Dom bara står där

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Finns ju mängder med olika upplägg att undersöka. Däremot tror jag att man ska vara försiktig med att ta sig moraliska friheter med vad som är bra och dåligt när det kommer till jakt. Det får ju inte bli något sorts moraliskt debattinlägg mot jakt.

När jag skrev "morality" som exempel på möjlig spelmekanik så tänkte jag väl mest på ett system liknande det som finns i Red Dead Redemption 2. Det är inget perfekt system där på något sätt, men jag tycker det ändå är rätt intressant som ren spelmekanik.

Till exempel om spelaren är ute i skogen och skjuter ett vilt djur i RDR2 så får denne positiv morality om djuret fälls med ett enda dödande skott, men om djuret träffas av flera skott så får spelaren negativ morality. I ena fallet räknas det i spelet som jakt, i andra fallet som någonting annat. Det gäller bara i skogen utanför civilisationen förstås. Om spelaren börjar skjuta med människor runt omkring så kan morality påverkas på andra sätt.

Inaktiv

12h in i spelet och jag har gjort följande observationer:

+Bra berättelse
+Uppdrag/sidouppdrag á la Witcher 3
+Lore
+Välgjord värld

+/-Stridssystem á la witcher 3
+/-De personliga val du kan göra finns, dock kan du inte "personifiera" din karaktär i dialog

-Repitivt grafiskt. Ex med karaktärer och rum/miljöer som upprepar sig
-Ingen direkt moralpåverkan

Kort och gott summerat. Detta spel slår ex. DA:I, ME:A med hästlängder då jag faktiskt VILL utföra uppdrag etc. Tillkortakommanden kan för min del ursäktas med den lägre budgeten som spelet haft.

Rekommenderas starkt!

Medlem
Skrivet av anon_326114:

12h in i spelet och jag har gjort följande observationer:

+Bra berättelse
+Uppdrag/sidouppdrag á la Witcher 3
+Lore
+Välgjord värld

+/-Stridssystem á la witcher 3
+/-De personliga val du kan göra finns, dock kan du inte "personifiera" din karaktär i dialog

-Repitivt grafiskt. Ex med karaktärer och rum/miljöer som upprepar sig
-Ingen direkt moralpåverkan

Kort och gott summerat. Detta spel slår ex. DA:I, ME:A med hästlängder då jag faktiskt VILL utföra uppdrag etc. Tillkortakommanden kan för min del ursäktas med den lägre budgeten som spelet haft.

Rekommenderas starkt!

Tack för denna. "Stritssystem a la witcher" gör att jag skippar detta , allt jag behövde veta. Hade hoppats på ett combat likt mer dragons dogma eller kanske kingdom of amalure...

Medlem

@anon_326114 och @Gustav Höglund: Förlåt om detta redan har besvarats, men kan man köpa ett hus i spelet? Alltså mer än att bara förvara saker i, som man kan inreda osv.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av conthox:

@Daugeleven och @gh0glund: Förlåt om detta redan har besvarats, men kan man köpa ett hus i spelet? Alltså mer än att bara förvara saker i, som man kan inreda osv.

Nej inget sånt alls. I varje stor stad får du tillgång till ett hus men endast med kista för utrustning, dina companions etc. Ingen inredning alls.

Medlem

@anon_326114: Ah, synd. Men tack för svaret.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Köpte detta för några dagar sedan och tycker det är ett enormt kul spel.
Man får inte glömma det här är en liten studio och jag är impad över vad de lyckats få ut. Helt klart bättre än de senare dragon age spelen som varit väldigt mediokra från en studios som bioware som man förväntar sig borde kunna göra bättre ifrån sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar