Recension – The Legend of Zelda: Link's Awakening

Medlem

Jag fick sådan lust att själv spela det här spelet så jag tog fram min Nintendo 2DS och spelade Deluxe versionen av spelet från 1999.
Tänkte att jag skulle spela spelet utan att vara tjuvaktig för en gångs skull
Men tyckte att redan den första bossen var ganska svår innan jag klarade den. (dog kanske fem gånger eller något innan jag klarade av den)

Det kommer bli kul att själv jämföra originalet med remaken när jag får den.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Freakon: Tack för de vänliga orden!

Ja det är extra onödigt när den här sortens spel med den här sortens presentation inte behöver fokusera på högsta upplösning eller avancerade effekter. Att Breath of the Wild hade vissa prestandaproblem vid lanseringen (det var ju relativt illa innan den första patchen) är mer försvarbart med tanke på den stora och detaljerade spelvärlden , men i Link's Awakening gör det varken till eller från, samtidigt som svajig bilduppdatering stör. Som helhet förstör det inte en väldigt bra nytolkning, men det känns väldigt onödigt.

Jag spelade inte Botw vid release, så jag kanske underskattar problemet där. Jag reagerade egentligen som mest vid Kakariko village, och vid enstaka andra fall med mycket på skärmen. Men tyckte överlag att spelet höll en jämn framerate. Jämn, inte hög. Vill påstå att slowmo används väldigt väl här, utöver när man viftar bågen i luften. Små moment här och där, där tiden stannar upp för ett ögonblick när man daskar till en fiende eller spränger saker i luften. Det maskerade den låga bilduppdateringen väl.

I LA så finns inte den detaljen då striderna är mer.. direkta? Ett cut på en fiende och den studsar bort lite rappt för att direkt retaliera, då blir det störigt när det börjar hacka till mitt i allt. Inlevelsen tar stryk.

Att LA dippar från 60 till mindre än 30 märks kanske mer än droppen i Botw som var från 30 till ... 20?

Instämmer med att det är en väldigt bra nytolkning och hoppas på att Oracle of Seasons och Oracle of Ages kommer i samma motor, med lärdom från detta spelet.

Edit: måste nämna att mitt gnäll är riktat till övervärlden. I templen flöt det behagligt, mer eller mindre alltid.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Fan, enda nackdelen med att bara ha PC, man missar guldkorn som Zelda spelen :/

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av ForrestFox:

Fan, enda nackdelen med att bara ha PC, man missar guldkorn som Zelda spelen :/

Därför många ser Switch som den perfekta partnern till en bra PC 🙂


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Såg detta nu men det lades upp för några dagar sen, GameXplain pratar drops i Link's Awakening.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Bra recension!
Har haft några fantastiska timmar med spelet. Riktigt läckert designat men som alla talar om, droppet i framerate som kommer är en aning irriterande och stör ut att det ska bli full pott. Men det är ingen dealbreaker, inget viktigt moment som har drabbats pga droppen.
Lika härligt att lira handhållet som dockad.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Freakon: absolut, håller helt och hållet med, en svajig bilduppdatering runt 30 fps i BotW kändes av betydligt mindre än hopp från 60 till sub-30 fps i Link's Awakening. Då hade jag mycket hellre sett en hårt spikad framecap på 30 fps som spelet aldrig dippar under. Den här sortens spel behöver inte snabb bilduppdatering, den läckra designen och roliga spelvärlden/templen skulle vara precis lika fantastiskt i stabila 30 fps. Mer fantastisk till och med!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Loevet:

@Freakon: absolut, håller helt och hållet med, en svajig bilduppdatering runt 30 fps i BotW kändes av betydligt mindre än hopp från 60 till sub-30 fps i Link's Awakening. Då hade jag mycket hellre sett en hårt spikad framecap på 30 fps som spelet aldrig dippar under. Den här sortens spel behöver inte snabb bilduppdatering, den läckra designen och roliga spelvärlden/templen skulle vara precis lika fantastiskt i stabila 30 fps. Mer fantastisk till och med!

Håller med! Hade gärna sett ett val att kunna låsa spelet till 30fps. Men Nintendo är inte direkt kända för att ge spelare valmöjlighet runt inställningar...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Freakon: absolut, håller helt och hållet med, en svajig bilduppdatering runt 30 fps i BotW kändes av betydligt mindre än hopp från 60 till sub-30 fps i Link's Awakening. Då hade jag mycket hellre sett en hårt spikad framecap på 30 fps som spelet aldrig dippar under. Den här sortens spel behöver inte snabb bilduppdatering, den läckra designen och roliga spelvärlden/templen skulle vara precis lika fantastiskt i stabila 30 fps. Mer fantastisk till och med!

Håller med, det hade varit mycket bättre.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

köpte limited edition för 1495kr. Även om det patchas bort, så kommer jag alltid att veta att den dagen Nintendo stänger ner sina servar, den dagen har jag ett dyrt spel som hackar.

Trist.

Fast va? Detta är inget online spel. Vilka servar har Nintendo för detta spel menar du?
Även om det är sant så har inte nuvarande version 1.0 inget med det att göra.
När servarna stängs så går det inte att spela spelet överhuvudtaget. Men detta kommer inte ske med Zelda då det inte är uppkopplat till någon server.

Så, du kommer sitta om några år med din Limited edition fullt spelbart och i bättre skick än vad det är idag

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@JokerM6: jag tror det han menar är att när servrarna för mjukvaruuppdateringar inte finns uppe längre kommer man inte kunna patcha sin fysiska kopia till eventuella framtida versioner som förbättrar prestanda. För mig personligen är det inget problem, i en framtid när Switch sedan länge är pensionerad och jag inte kan installera spelet med patchar på en ny Switch kommer jag nog kunna leva med prestandaproblemen. De är störiga, men inte så farligt störiga


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Fast va? Detta är inget online spel. Vilka servar har Nintendo för detta spel menar du?
Även om det är sant så har inte nuvarande version 1.0 inget med det att göra.
När servarna stängs så går det inte att spela spelet överhuvudtaget. Men detta kommer inte ske med Zelda då det inte är uppkopplat till någon server.

Så, du kommer sitta om några år med din Limited edition fullt spelbart och i bättre skick än vad det är idag

Patcher måste laddas ner. De ligger på en server. När dessa servrar stänger så finns patchen ej tillgänglig, vilket resulterar i ett dyrt opatchat (hackigt) spel. Tänker om 10 år kanske.

Eller?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@JokerM6: jag tror det han menar är att när servrarna för mjukvaruuppdateringar inte finns uppe längre kommer man inte kunna patcha sin fysiska kopia till eventuella framtida versioner som förbättrar prestanda. För mig personligen är det inget problem, i en framtid när Switch sedan länge är pensionerad och jag inte kan installera spelet med patchar på en ny Switch kommer jag nog kunna leva med prestandaproblemen. De är störiga, men inte så farligt störiga

Det är så jag tänker. Egentligen inget stort problem, men mitt OCD mår illa vid tanken.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Patcher måste laddas ner. De ligger på en server. När dessa servrar stänger så finns patchen ej tillgänglig, vilket resulterar i ett dyrt opatchat (hackigt) spel. Tänker om 10 år kanske.

Eller?

Du tänkte så.
Ja om 10 år så har vi väl återigen köpt Super Mario Bros 1 igen, tre gånger tills dess.
Nintendo lär inte ändra sig...

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Du tänkte så.
Ja om 10 år så har vi väl återigen köpt Super Mario Bros 1 igen, tre gånger tills dess.
Nintendo lär inte ändra sig...

Jag köper helst inte om spel på det sättet. Jag har min classic konsoler, det är min nivå av retro.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag köper helst inte om spel på det sättet. Jag har min classic konsoler, det är min nivå av retro.

Fler mini konsoler till folket

Jag gillar när man får en bunt med spel direkt.
Det är praktiskt med digitala butiker men förr eller senare så stängs de ner och när spelen inte längre går att ladda ner så får man hoppas att man har de kvar på konsolen, SD kortet. Men om SD kortet slutar att fungera så är alla de spelen förlorade. Något som jag är lite rädd för att det tillslut händer.

Däremot gillar jag Nintendo Online (även att jag inte har haft något större intresse av att skaffa det än) för där får man ju ändå tillgång till flera NES och SNES spel utan extra kostnad under den perioden som man betalar för.
Men helst äger jag de spel som jag vill ha.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Fick hem spelet idag och har spelat tills jag blev klar med första templet.
Det jag kan säga än så länge är att det är mycket lättare än originalet.


signatur

ゼルダの城

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@ZeldasCastle: Ja strider mot bossar har blivit mycket enklare nu när man inte tvingas växla mellan utrustningen. Men även navigation av spelvärlden är mycket smidigare nu. Minns att jag rände runt som tusan vid olika tillfällen i originalet, i remaken var det egentligen bara ett tempel där jag hade glömt bort upplägget som tog lite mer tid, annars flöt nästan allt på mycket smidigare.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@ZeldasCastle: Ja strider mot bossar har blivit mycket enklare nu när man inte tvingas växla mellan utrustningen. Men även navigation av spelvärlden är mycket smidigare nu. Minns att jag rände runt som tusan vid olika tillfällen i originalet, i remaken var det egentligen bara ett tempel där jag hade glömt bort upplägget som tog lite mer tid, annars flöt nästan allt på mycket smidigare.

Jo det är sant, sen var det fyra mindre hål att ramla ner i på bossen, och där som det också var hål i originalet var det istället golv som går sönder.
Så det var mycket lättare att akta sig för den. I originalet dog jag 6 gånger vid bossen men i remaken dog jag inte en enda gång.

Sen tycker jag att det är mycket lättare att samla rupies med, något som är väldigt positivt eftersom vissa saker är ganska dyra i affären.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Köpte Zelda och en Switch Lite igår, spelat första templet nu och är väldigt nöjd med mitt köp! Spelet är precis lagom att spela handhållet och man kan spela upp tidigare meddelanden ifall man glömt var man skulle osv. Ritkigt mysigt och trevligt spel, blir härligt att svepa in sig i en filt, gosa ner sig i soffan med switchen, zelda och en kopp tea i höst


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@DKvarn: det är precis så det ska spelas! Så upplevde jag originalet (ok DX-versionen av originalet) när det begrav sig. Hade gärna spelat det så den här gången också om inte ett visst företag hade skickat recensionsexemplar dagen innan *host ahem*


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Tycker överlag gameplay är lite för enkelt, men är samtidigt fascinerad över hur knepiga vissa saker kan vara.

Gamleplay spoiler!!!!!

I nån grotta var man tvungen att slakta 3 monster i en viss ordning för att en nyckel skulle dyka upp, kan garanterat säga att jag aldrig hade listat ut det själv

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@whoo: ja de har justerat spelmekaniken till att bli mer lättillgänglig, men samtidigt är spelet fortfarande väldigt troget originalet vilket skapades under en era när spelet inte höll spelaren i handen alls lika mycket som idag. I ett av de senare templen yrade jag runt en hel del när jag skulle leta upp dörren som jag redan hade nyckeln till, trots att jag spelat igenom originalet. Det finns samtidigt en charm i att det är ett gamla skolans spel som fått nytt liv i ny skrud


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag har också spelat igenom spelet nu.
Riktigt roligt och snyggt.

Har dock aldrig haft några problem med att det har hackat. Inget som jag direkt tänker på så mycket.

Fick lust att spela igenom originalet (Deluxe versionen till GBC) igen med, det var några år sedan jag gjorde det nu.


signatur

ゼルダの城

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

För den som spelat spelet och är nyfiken på hur snabbt det går att klara ut det, titta gärna på speedrunnen!

Detta är rekordet som står just nu!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag har också spelat igenom spelet nu.
Riktigt roligt och snyggt.

Har dock aldrig haft några problem med att det har hackat. Inget som jag direkt tänker på så mycket.

Fick lust att spela igenom originalet (Deluxe versionen till GBC) igen med, det var några år sedan jag gjorde det nu.

Jag kommer aldrig kunna gå tillbaka till originalet efter detta. Man måste gå in i menyn konstant på Game boy vilket är otroligt jobbigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag kommer aldrig kunna gå tillbaka till originalet efter detta. Man måste gå in i menyn konstant på Game boy vilket är otroligt jobbigt.

Jag håller med, men det är lättare att jämföra spelen när man spelar de efter varandra utan för långt mellan rum mellan gångerna.

Som jag skriver i min lista över de bästa Zelda spelen så ligger Link's Awakening högre på min lista nu efter remaken än vad det gjorde tidigare.


signatur

ゼルダの城

Inaktiv
Skrivet av whoo:

Tycker överlag gameplay är lite för enkelt, men är samtidigt fascinerad över hur knepiga vissa saker kan vara.

Gamleplay spoiler!!!!!

I nån grotta var man tvungen att slakta 3 monster i en viss ordning för att en nyckel skulle dyka upp, kan garanterat säga att jag aldrig hade listat ut det själv

Ugglan säger ju att du ska göra exakt det så det var inte jättesvårt.

Jag har just spelat klart Links Awake på Switch och kan tyvärr ej ge mer än 3/5, ganska svagt som Zeldaspel betraktat. Visuellt var det nice men musiken var ganska dålig ofta och vissa saker man behövde göra för att ta sig vidare var inte bra alls som tunneln under en buske på ett ställe. Ganska illa när man slumpmässigt ska hugga ner gräs för att ta sig vidare. Vissa dungeons var bra medans andra var sega. Storyn saknade nyanser hade en övertydlighet som kändes som den främst riktade sig till barn vilket spelet kanske gör också.

12
Skriv svar