FragZåne - Tråden om pizza

Medlem
Skrivet av Jiminy:

T om de pizzor du försöker beskriva som normala låter borderline oätliga.

Haha vad var det för fel på dom då?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Frilansare

Åt en av dr Oetkers (Vår filosofi: Kvalitet är bästa recept) fryspizzor till lunch idag, det var fan ingen FragZåne.

Medlem

Inte sett denna tråd innan... kul! Själv håller jag på att skapa den perfekta pizza. Jobbat som bagare i 20 år så lite skills har jag när det kommer till degar. Är väldigt inne på att öppna en egen pizza med en polare i framtiden när vi vunnit på lotto. Napolitansk pizza ofc... Kör en 3 dagars deg nu, utan jäst. Krävs mycket tid att vika degen men ibland snöar jag in på sånt. Det som är bra är att en deg med autolys inte behöver mixas speciellt mycket utan man blandar istort sett bara ihop den med händerna, glutentrådarna blir starkare och starkare för varje vikning. Skall skicka några bilder vid nästa bak. Det man är ute efter är en riktigt skön crust i kanten och en riktig pizza har bara tomatsås(egen såklart), olivolja, mozza, och basilika.,.. Parmesan kan användas för att höja smaken ännu mera.

Medlem

@Joakim Bennet: Jag tror dom har slutat med sorten som var god (för att vara fryspizza), jag gillade den som var svart förpackning på och hette Diavola (pepperonipizza)

Dom hära vita "ristorante" e inga höjdare.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Relik 📜
Skrivet av Joakim Bennet:

Åt en av dr Oetkers (Vår filosofi: Kvalitet är bästa recept) fryspizzor till lunch idag, det var fan ingen FragZåne.

Skrivet av Zymac:

@Joakim Bennet: Jag tror dom har slutat med sorten som var god (för att vara fryspizza), jag gillade den som var svart förpackning på och hette Diavola (pepperonipizza)

Dom hära vita "ristorante" e inga höjdare.

Alltså, det är flera som hyllat Oetker. Måste kanske vara så som du säger, att den "bra" har utgått? Alla gånger jag testat på senare år har jag blivit besviken, för att uttrycka det milt.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Skribent
Skrivet av Joakim Bennet:

Åt en av dr Oetkers (Vår filosofi: Kvalitet är bästa recept) fryspizzor till lunch idag, det var fan ingen FragZåne.

Den måste värmas i ugn för att komma till sin rätt. I micro blir det sladdrigt och jävligt. Godaste fryspizzan imo.

edit: gärna på ett bakplåtspapper som har några stänk av vatten (tänk fukta händerna och sprätta med fingrarna ett par gånger på bakplåtspappret) på sig för att få lite krispigare undersida/kanter.

Medlem

Jag vet inte om jag är diskvalificerad i denna tråden men kommer med ett tips iaf:

Skrivet av Joakim Bennet:

Åt en av dr Oetkers (Vår filosofi: Kvalitet är bästa recept) fryspizzor till lunch idag, det var fan ingen FragZåne.

Skrivet av emilakered:

Alltså, det är flera som hyllat Oetker. Måste kanske vara så som du säger, att den "bra" har utgått? Alla gånger jag testat på senare år har jag blivit besviken, för att uttrycka det milt.

Till skillnad mot Zymac så tycker jag att de tunnare varianterna (ristorante) är godare än de tjockare (tradizionale) då jag ogillar när det blir för mycket bröd i förhållande till topping. (Rustica har jag inte smakat då den inte finns där jag bor.)

Men som Shadee redan nämnt så måste man värma dom i ugn, vet inte hur det blir annars.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Relik 📜

Alright, får ge Oetker en till chans då. Sist jag käkade pizza från ugnen hemma gick det åt helvete, dock.
https://twitter.com/emilakered/status/1218094497990684677?s=2...


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av robbis:

Inte sett denna tråd innan... kul! Själv håller jag på att skapa den perfekta pizza. Jobbat som bagare i 20 år så lite skills har jag när det kommer till degar. Är väldigt inne på att öppna en egen pizza med en polare i framtiden när vi vunnit på lotto. Napolitansk pizza ofc... Kör en 3 dagars deg nu, utan jäst. Krävs mycket tid att vika degen men ibland snöar jag in på sånt. Det som är bra är att en deg med autolys inte behöver mixas speciellt mycket utan man blandar istort sett bara ihop den med händerna, glutentrådarna blir starkare och starkare för varje vikning. Skall skicka några bilder vid nästa bak. Det man är ute efter är en riktigt skön crust i kanten och en riktig pizza har bara tomatsås(egen såklart), olivolja, mozza, och basilika.,.. Parmesan kan användas för att höja smaken ännu mera.

Älskar sånt nörderi! Gief pics.


signatur
Frilansare
Skrivet av Shadee:

Den måste värmas i ugn för att komma till sin rätt. I micro blir det sladdrigt och jävligt. Godaste fryspizzan imo.

edit: gärna på ett bakplåtspapper som har några stänk av vatten (tänk fukta händerna och sprätta med fingrarna ett par gånger på bakplåtspappret) på sig för att få lite krispigare undersida/kanter.

Gjorde precis så (minus vattnet). Smakade röv!

Frilansare
Skrivet av Zymac:

@Joakim Bennet: Jag tror dom har slutat med sorten som var god (för att vara fryspizza), jag gillade den som var svart förpackning på och hette Diavola (pepperonipizza)

Dom hära vita "ristorante" e inga höjdare.

Det var en pepperoni men som du säger med en blek, tunn botten.

Skrivet av Joakim Bennet:

Gjorde precis så (minus vattnet). Smakade röv!

Du är helt säker på att det var en ugn?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du är helt säker på att det var en ugn?

Jag tänkte fråga honom om han var säker på att det var en pizza.

// edit

Han kanske glömde ta den ur förpackningen?

Fast pepperonin är imo en av de sämre av smakerna. Bolognese, Prosciutto och Funghi är väl ett par av de bättre. Vegetale är helt Ok om man inte vill ha kött på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skribent
Skrivet av Joakim Bennet:

Gjorde precis så (minus vattnet). Smakade röv!

Ofan. Då har vi olika smak gällande fryspizza. Vattenskvätten är bara pricken över i:et och är nog mer psykologisk än funktionell

Skribent

En sak är då i alla fall säker och det är alla typer av tjocka fryspizzor är kassa. Bara bröd och bröd och bröd.

Gällande pizza från pizzeria så är det dock tjock botten som gäller! Har en "house-special" favorit från mitt lokala American Take Away:

Buffalo Chicken
Tomatsås, ost, grillad kyckling, bacon, ananas, bbq-sås, mozzarellaost

Medlem

Dags att göra pizza igen i morgon i min pizzaugn. Pizzadeg på Tipo 00-mjöl, tomatsås på San Marzano-tomater (inget annat duger, ärligt talat) och den här gången ska jag toppa den med buffelmozarella, gorgonzola och kryddstark salami.

Medlem

Har olika städer olika pizzastilar (om vi pratar snabbmatspizza)?

Jag växte upp i Östersund, och pizzorna där var tunna, inte alltför mycket tomatsås, och precis lagom salta (jag är partisk förstås). Jag har provat flera ställen i stan ganska långt ifrån varandra, och de hade alla ungefär denna stil.

Bor nu i Göteborg där pizzorna inte alls faller mig i smaken. De är degiga, slöa, slafsiga, för mycket tomatsås etc. De är ofta OK i början, men efter några minuter blir jag bara less. Jag trodde till en början att det det bara var i Angered kvaliteten var låg, men jag provade sedan pizzerian som vunnit "Sveriges bästa" (Sannegårdens Pizzeria tror jag det var?) och det var till min besvikelse nästan likadant. Några ställen har varit bättre, men de har också haft den lite tjockare stilen.

Är detta confirmation bias incarnate, eller ligger det nånting bakom detta?


signatur

Övning ger träning.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Dags att göra pizza igen i morgon i min pizzaugn. Pizzadeg på Tipo 00-mjöl, tomatsås på San Marzano-tomater (inget annat duger, ärligt talat) och den här gången ska jag toppa den med buffelmozarella, gorgonzola och kryddstark salami.

Låter otroligt pretto! Men säkert gott om man skippar kräkluktande ost dvs

Har själv gjort pizza på annat än San Marzano-tomater och det duger ärligt talat jävligt bra!

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Låter otroligt pretto! Men säkert gott om man skippar kräkluktande ost dvs

Har själv gjort pizza på annat än San Marzano-tomater och det duger ärligt talat jävligt bra!

Klart det är pretto, hehe. Nu blev just den här pizzan rätt misslyckad pga att den blev för kladdig och rinnig, men det var mer ett handhavandefel än något annat.

Avstängd

Så vad är den perfekta fragzone pizzan?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Så vad är den perfekta fragzone pizzan?

Det mysteriet verkar inte vara löst än.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Bästa pizzan är Hawaii med bearnaisesås på. Sedan rullar man ihop den till en rulle och trycker i sig.

Gärna bakis, i kalsongerna, sittandes på en säng i en studentkorridor, och känner sorg över hur dissad man blev av sin eventuella drömfru på dansgolvet föregående natt.

Releasehästryttare

Sjukt sugen på en Calzone de senaste dagarna, enda varför jag inte varit och köpt någon är för jag vet ej om det finns någon pizzeria i närheten som gör just den bra, en dålig pizza kan ju förstöra hela dagen!

Releasehästryttare

Nä fy, 90% luft, och smakar nästan bara deg, vet ej varför min kropp blev så sugen på just på en Calzone -.-

Medlem
Skrivet av Seybsnilksz:

Har olika städer olika pizzastilar (om vi pratar snabbmatspizza)?

Jag växte upp i Östersund, och pizzorna där var tunna, inte alltför mycket tomatsås, och precis lagom salta (jag är partisk förstås). Jag har provat flera ställen i stan ganska långt ifrån varandra, och de hade alla ungefär denna stil.

Bor nu i Göteborg där pizzorna inte alls faller mig i smaken. De är degiga, slöa, slafsiga, för mycket tomatsås etc. De är ofta OK i början, men efter några minuter blir jag bara less. Jag trodde till en början att det det bara var i Angered kvaliteten var låg, men jag provade sedan pizzerian som vunnit "Sveriges bästa" (Sannegårdens Pizzeria tror jag det var?) och det var till min besvikelse nästan likadant. Några ställen har varit bättre, men de har också haft den lite tjockare stilen.

Är detta confirmation bias incarnate, eller ligger det nånting bakom detta?

Vet inte om du har sett men finns en kille på Instagram (kebabskatt) som recenserar kebabpizzorna på varenda pizzeria i Göteborg. Rätt underhållande läsningar och man hittar en del pärlor. Provat ett par av pizzorna på topplistan och för mig var det hur gott som helst! Hoppas du hittar något gott

Skriv svar