Rykte: Playstation 5 bakåtkompatibel med PS4, 3, 2, 1...

Medlem

Gott om det stämmer. Då får jag chansen att köra spiderman.

Sålde ps4an för ett xbox då ps4an var helt outhärdlig att ha i vardagsrummet då den överröstade dammsugaren...
Xboxet är tyst som musen

Medlem
Skrivet av Augustus:

När man stoppar in en skiva som man har ägt i 15 år

Veeem har ens skivor längre?! *Gömmer mig under bordet..

Medlem

Stort om det stämmer! Framför allt PS3-stöd. Men jag tar det med en nypa salt tills det har blivit officiellt bekräftat.

Medlem

Är en nybörjare när det gäller PS, men tänker skaffa en bara för death stranding. Vilka spel ska man hålla utkik för för ps1, ps2, ps3 ifall det blir bakåt kompatibelt? Jag kan spela vadsomhelst så länge det är kul, och udda eller intressant. Är det några titlar man måste spela helt enkelt?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Blir inte PlayStation 3 en tuff nöt att knäckas med BC stöd då den arkitekturen var i det drygaste laget. Jag hoppas verkligen detta stämmer dock. Jag vill kunna lira mitt gamla "GTA 4" (mästerverk) exemplar på PlayStation 5 så slipper jag ha PS3an för ett endaste spel.

:::::EDiT::::::
Angående ljudet i PlayStation 4 enheter. Har aldrig känt att min konsol låter mör mycket. Vet inte om jag har haft tur i frågan eller helt enkelt inte stör mig på sånt. Tycker personligen inte den låter högt.

Skrivet av Superfly74:

Är en nybörjare när det gäller PS, men tänker skaffa en bara för death stranding. Vilka spel ska man hålla utkik för för ps1, ps2, ps3 ifall det blir bakåt kompatibelt? Jag kan spela vadsomhelst så länge det är kul, och udda eller intressant. Är det några titlar man måste spela helt enkelt?

GTA 4 från 2008 är et måste. Även GTA: Episodes From Liberty City där 2 stora DLC expansioner till GTA4 finns med. "The Lost & the Damned" och "The Ballad of Gay Tony" heter de båda. Ratchet & Clank och Jak & Daxter spelen är kanon. 3D plattformarede båda. Uncharted spelen är tunga äventyr.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

@fz osso en VETTIG twat-länk till nyheten på det... varsågod. (skärpning fz!)
https://twitter.com/PSErebus/status/1178761535918882817


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Veeem har ens skivor längre?! *Gömmer mig under bordet..

haha.

Vi är nog några stycken som fortfarande kör med skivor. Jag köper iaf nästan uteslutande spel på skiva om det finns då jag inte kan motivera att betala samma summa för att få en kopia på en fil nedladdad. Köper digitalt only när det är reor osv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Plofgren:

Gott om det stämmer. Då får jag chansen att köra spiderman.

Sålde ps4an för ett xbox då ps4an var helt outhärdlig att ha i vardagsrummet då den överröstade dammsugaren...
Xboxet är tyst som musen

Jag äger både första generationen av Playstation 4 och XBox One, och jag kan säga att XBonen är minst lika högljudd när den kommer igång. Har även en ps4 slim, den är dock tyst, antar det är samma sak med senare versioner av XBox... Så när det kommer till ljudnivå är det nog snarare vilken generation man äger snarare än märke på den som avgör om den är högljudd eller inte

Medlem

Om detta är sant så köper jag nog mitt livs första launch-konsol! Har kvar spel till de tre första, skaffade aldrig PS4 och gpu i PS3 dog för en herrans massa år sen. Låter för bra för att vara sant tyvärr. Håller tummarna! 😎

Skrivet av twilek:

Jag äger både första generationen av Playstation 4 och XBox One, och jag kan säga att XBonen är minst lika högljudd när den kommer igång. Har även en ps4 slim, den är dock tyst, antar det är samma sak med senare versioner av XBox... Så när det kommer till ljudnivå är det nog snarare vilken generation man äger snarare än märke på den som avgör om den är högljudd eller inte

Det här som får mig att tveka att köpa PS5 direkt då den släpps. Har en första generation PS4:a som kan varva upp rejält, samtidigt som man hört att senare modeller är tystare. Har ju en rätt rejäl backlogg av spel till PS4:an så man kan iofs gott vänta lite med ett PS5 köp.

Medlem

Om det stämmer skaffar jag PS5 på studs. Börjar bli trångt hemma med alla konsoler och sladdar nu 🙃

Medlem

ja jäklar,de vore nåt av en våt dröm & priset på den blir för mig inte den avgörande frågan för fem öre! sitter o fingrar på silent hill 1 & 2 medans tjejen mer sneglar åt suikoden ser jag. skulle bli en lysande julklapp av sony men tyvärr så har jag rätt usla minnen av liknande önskedrömmar som fortfarande är just det,drömmar! den som lever får se,hoppas hoppas hoppas..!!

Skrivet av Tjobbing:

ja jäklar,de vore nåt av en våt dröm & priset på den blir för mig inte den avgörande frågan för fem öre! sitter o fingrar på silent hill 1 & 2 medans tjejen mer sneglar åt suikoden ser jag. skulle bli en lysande julklapp av sony men tyvärr så har jag rätt usla minnen av liknande önskedrömmar som fortfarande är just det,drömmar! den som lever får se,hoppas hoppas hoppas..!!

Haha, har själv också Silent hill 2 i tanke. Lirade det på PC då det begav sig, men jävlar vad slaktad den versionen var jämfört med PS2-versionen.

Medlem
Skrivet av twilek:

Jag äger både första generationen av Playstation 4 och XBox One, och jag kan säga att XBonen är minst lika högljudd när den kommer igång. Har även en ps4 slim, den är dock tyst, antar det är samma sak med senare versioner av XBox... Så när det kommer till ljudnivå är det nog snarare vilken generation man äger snarare än märke på den som avgör om den är högljudd eller inte

Möjligt.
Jag kan bara jämföra med de upplevelser jag själv haft.
Första generationens PS4 lät som en dammsugare. Skruvade isär den ett par gånger och gjorde rent men det hjälpte föga.
Sedan 1,5 år har jag en xbox one s som fortfarande är tyst som musen. Inte ett tillstymmelse till fläktljud från den oavsett hur krävande spel jag kör.

Medlem

Touchplattan kommer inte försvinna på DS5 eftersom konsolen kommer vara bakåtkompatibel med PS4-spel.

Medlem
Skrivet av SunShine:

haha.

Vi är nog några stycken som fortfarande kör med skivor. Jag köper iaf nästan uteslutande spel på skiva om det finns då jag inte kan motivera att betala samma summa för att få en kopia på en fil nedladdad. Köper digitalt only när det är reor osv.

Skämt å sido. Det var inte speciellt länge sen jag slutade köpa skivor heller. Min anledning är väl dels att jag tycker det är så fruktansvärt skönt å bara kunna starta på en gång sen att jag inte alls har lika mycket tid längre vilket gör att jag nästan aldrig köper på release utan alltid på rea istället.
Den enda skivan jag har kvar sitter dock alltid i men den börjar ju alltid snurra när konsolen startar vilket stör mig rätt bra😄.

Medlem

Smart av dom... Det har väl skrivits om att konsolernas era snart är ett minne blott? (jag läser sporadiskt nyhetsartiklar mellan blöjbyten, amning och powernaps så jag vet inte om det fortfarande stämmer 😅 )
Det gör väl att många köper 5an för att köra gamla goa spel :} där inklusive mig :}
Inte för att jag frivilligt kommer göra mig av med en enda äldre konsol 😅 men slipper iaf ha alla inkopplade 👍☺️
Så jag hoppas på att ryktet stämmer ^^


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

Medlem
Skrivet av GRAS:

Smart av dom... Det har väl skrivits om att konsolernas era snart är ett minne blott?

Man kan undra vad för naiva stackare som tror på något sådant? PS4:an har sålt i över 100 miljoner ex, ungefär lika många ex som Wii såldes i när det väl begav sig, och till och med mer än sin föregångare PS3:an som har sålt i knappa 90 miljoner ex. Swichen säljer också bra trots sitt höga pris och har för länge sedan gått om sin föregångare Wii U. Så ingenting tyder typ på att konsolernas tid är på nedåtgående, snarare motsatsen.

Medlem

@CARTMAN: ok. Ska skriva ner och hålla utkik. Tänkte också börja samla på lite japanska spel. Just nu spelar jag lite FInal Fantasy. Grymt fantastiskt saga.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av twilek:

Man kan undra vad för naiva stackare som tror på något sådant? PS4:an har sålt i över 100 miljoner ex, ungefär lika många ex som Wii såldes i när det väl begav sig, och till och med mer än sin föregångare PS3:an som har sålt i knappa 90 miljoner ex. Swichen säljer också bra trots sitt höga pris och har för länge sedan gått om sin föregångare Wii U. Så ingenting tyder typ på att konsolernas tid är på nedåtgående, snarare motsatsen.

Jaha, jamendåså
Tack för infot.
Personligen gillar jag fysisk enhet istället för online grejsimojsetvad det nu heter 😅

Å andra sidan ser jag framtida gamers gärna spelar på det sättet 🤔

Aja.. Det hör inte hit. Bakåtkomp ftw!


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

Medlem

Underbart om den klarar PS1 spel. Tänk att få åternjuta magnifika titlar som "Battle arena toshinden", "Destruction Derby" eller "Wipeout". Det var roligare förr, trots alla pixlar!

Inaktiv

Bakåtkompabiliteten lockar inte det minsta. Jag vill bara ha PS5 för att det blir det senaste och bästa.
Spelen är bättre och mer välgjorda nu och det finns väldigt få spel som håller samma standard än idag som det gjorde då. (På rak arm är väl HOMM3 det första jag kommer på)

Nä... ge mig nya feta spel. Bakåtkomp är en sjysst feature för folk som har massa gamla spel men för mig är det totalt ointressant

Medlem

Been there, done that... dags att glömma och gå vidare.

Inaktiv
Skrivet av Exxo:

Been there, done that... dags att glömma och gå vidare.

Been where och glömma vad exakt?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Been where och glömma vad exakt?

För att tydliggöra: Bakåtkompatibiliteten är ointressant även för mig.

Men som sagt en trevlig feature för dem som vill återuppleva gamla klassiker.

Inaktiv
Skrivet av Exxo:

För att tydliggöra: Bakåtkompatibiliteten är ointressant även för mig.

Men som sagt en trevlig feature för dem som vill återuppleva gamla klassiker.

Ah då förstår jag! Jepp.. håller med till 100%

Medlem
Skrivet av Augustus:

Tacka Xbox, sonyfanboys.😉

När man stoppar in en skiva som man har ägt i 15 år och det funkar BLIR man imponerad och glad, oavsett vad som inte tror att ni vill ha den här funktionen säger.

Funkade ju dock redan på den första PS3an så tacka Sony istället😋.

Kul om det funkar men när jag tänker tillbaka så använde jag det en endaste gång under hela ps3ans livslängd och det var med ett ps2-spel som släpptes i krokarna runt ps3ans release som jag inte hann spela klart innan jag uppgraderade.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Bakåtkompabiliteten lockar inte det minsta. Jag vill bara ha PS5 för att det blir det senaste och bästa.
Spelen är bättre och mer välgjorda nu och det finns väldigt få spel som håller samma standard än idag som det gjorde då. (På rak arm är väl HOMM3 det första jag kommer på)

Nä... ge mig nya feta spel. Bakåtkomp är en sjysst feature för folk som har massa gamla spel men för mig är det totalt ointressant

Eller för folk som har spel kvar på backloggen och helst inte vill köpa en gammal konsol.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag har oändligt långsamt och mycket motvilligt börjat acceptera att av de där fantastiska spelen jag minns från förr så är det bara rollspelen som faktiskt går att lira igen, grafiken är enkel och för mig inte lika viktig som den är i andra kategorier,som t.ex "Resident evil 4" ! RE4 är ett favoritspel som jag tänkt att lira igen många ggr och när nu det finns på game pass så började jag igår. jag slutade efter några min i första byn då jag inte ens hittade de stegar som finns,det gick fan inte😂👍🏻 grafiken va så dålig att när jag stängde av hade jag näsan mot skärmen i mina försök att se något! sällar mig därmed till dom som skiter i bakåt komp👍🏻🇸🇪

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_326725:

Bakåtkompabiliteten lockar inte det minsta. Jag vill bara ha PS5 för att det blir det senaste och bästa.
Spelen är bättre och mer välgjorda nu och det finns väldigt få spel som håller samma standard än idag som det gjorde då. (På rak arm är väl HOMM3 det första jag kommer på)

Nä... ge mig nya feta spel. Bakåtkomp är en sjysst feature för folk som har massa gamla spel men för mig är det totalt ointressant

Du måste vara den tråkigaste människan i världen att åka på semester med. ”Nae kan inte åka till sommarstugan igen för den bodde vi ju i förra året ett par veckor.” Eller för den delen åka o fiska med ”Nae en abborre har jag redan fått, nu vill jag ha blåval, sälar eller en vithaj!”

Förövrigt så var standarden mycket högre på den tiden. Inga dlc och halvfärdiga spel. Finns mycket bra spel från nes,snes,ps2,xbox,Wii,360 o ps3 tiden. Mass effect, ratchet and clank, Halo, Forza motorsport, last of us osv. osv. Men ja ps5 och Scarlet blir bra som tusan och äntligen tänker de på oss som gillar spel, även från förr


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar