Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Tråddemonen
Testpilot
Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Story

Cyberpunk 2077 utspelar sig året 2077 och världen styrs nu utav teknik och samhällen är numera högteknologiska metropolis. Inom samhället så styrs olika delar utav företag, gäng, politik och andra viktiga makter. Du som spelare kommer att få anta rollen som V, var din karaktär härstammar ifrån och alla val och hur handlingen utspelas kommer att grundas efter spelarens val, spelet har en mörk handling som ofta utspelas utav olika typer av korruptioner och kriminalitet. Ditt mål i spelgenomgången och hur handlingen påverkas är ditt val, CD projekt har även berättat att spelet kan spelas ut till 100% pacifist, utan att spelaren dödar en enda NPC.

Lore

I Cyberpunk 2077 så kommer en del viktiga event och karaktärer att ha en stor betydelse för spelvärlden, och din karaktär V kommer att få träffa en del utav dem och även besöka platser som en gång har varit krigszoner. Tänkte att jag skulle sammanställa några bra videos från Gamespot som har sammanfattat det som sker innan året 2077.

Night City
Staden där allt utspelar sig.

Night city districts
De olika områdena i Night City har varierande miljöer men även en bakgrund kring dem.

Gängen
I staden alla olika områden så sker det mycket gängkrig och alla gängen har egna motiv och ambitioner som påverkar stadens miljö och även hur gatorna styrs. Vilket eller vilka gäng kommer du som spelare att enas med eller gå emot?

Arasaka
Ett av de dominerande företagen som har en stor makt och inflytande över staden.

Militech
Ett av de största företagen som drivs av vapen, soldater och krig.

Corpo wars
i Cyberpunks värld så har företagen Skl. "corpos" haft stort inflytande på samhället och de splittrade samhällsklasserna, många gånger hamnar de större företagen i krig som skiftar maktspelen och vem som styr.

Johnny Silverhand
En karaktär ur Cyberpunks värld som har en stor betydelse i spelvärlden och som är en känd musiker. Johnny kommer vara en karaktär som V kommer att ha en väldigt påtvingad relation med, men vem är han?

Adam Smasher
En utav de allra farligaste Cyborgs i hela cyberpunk universumet och har även dödat Johnny Silverhand enligt rykten.

Skapa karaktär

Spelaren kommer att få skapa en helt egen karaktär, där allt från karaktärens bakgrund, till var karaktären härstammar ifrån och vad karaktären presterar som bäst inom. Karaktären är även inte bunden till ett kön, man får skapa en helt egen karaktär med olika könmodifieringar.

Varning för spoiler

Videon innehåller gameplay och visar hur vissa system inom spelet funkar, men det innehåller vissa storydelar som kan spoila.

Lite musik från spelet till läsningen.

Stats

Din karaktär kommer att bestå utav olika stats som kommer att påverka vad din karaktär kommer att vara kapabel till inom vissa områden. De olika områdena som stats kommer tilldelas inom är

Intelligence
Din karaktärs intelligens som kommer påverka dina prestationer kring hacking bla. Intelligence är det som främst behövs om spelaren skall skapa en ”Network runner”.
Reflexes
Din karaktärs reflexer som kommer att göra din karaktär snabbtänkt och mobil, detta kommer främst påverka hur du hanterar lättare skjutvapen och smidiga närstridsvapen som mantisblades.

Cool
Din karaktärs hantering kring långdistansvapen som snipers och hur bra karaktären är på att smyga och ta kål på fiender utan att bli upptäckt.

Technical
Technical kommer avgöra hur bra din karaktär kommer att fungera kring teknik, det kan handla om att reparera och bygga saker, samt hur bra förståelse kring teknologi man har.

Body
Hur stark och uthållig din kropp är, många poäng på body kommer att vara avgörande för närstrid, styrka, Shotguns och kroppens rörelse.

Level/Perks

När en karaktär uppnår en level så får karaktären Perks, För vajre perks så kan karaktären förbättras inom vissa områdena kring stats som hacking, fysisk styrka, reflexer m.m.

Street Cred

Street Cred är som en level för karaktärens rykte/kändisskap, desto mer igenkänd som karaktären blir, desto mer möjligheter erbjuds. Karaktären kommer att få tillgång till bättre uppgraderingar kring cyberware, finns mer vapen och fler vendors att handla hos, andra personer kommer att även känna igen karaktären i spelvärlden.

Eddies

Eddies är slang för Eurodollars som är valutan i Cyberpunks spelvärld, med valuta kommer spelaren att kunna införskaffa allt från gear till fordon, det kommer även kunna ha påverkan för olika val och hur vissa val kan göras genom ekonomiska fördelar.

Cyberware

I Cyberpunk så kommer spelaren att kunna uppgradera olika mekaniska delar i och på kroppen, i spelet så kallas detta Cyberware och kan ge spelaren enorma fördelar i spelet. För att köpa och installera uppgraderingar så finns det doktorer inom yrket som kallas för Ripper Doc’s. Ripper Doc’s kan sälja utrustning både lagligt och olagligt på svarta marknaden. Det kommer finnas en mängd olika Cyberware för spelaren att installera under spelets gång för rätt pris. Exempel på vad som har visats är Mekaniska ögon för analysering, inprintade grepp i handflatan för bättre grepp på vapen samt sensorer som visar ammunitionen som finns tillgänglig i vapnet, Mantis blades som är gömda svärd inom armarna på spelare, Nanowires som är lysande piskliknande vapen som spelaren är kopplad till, Nanowires kan användas för att hacka fiender på distans utan att vara i närheten.

Utrustning

Inom Cyberpunk så kommer spelaren att få skräddarsy sin egen karaktär, det är inte bara karaktärens färdigheter som kommer att kunna avgöra vissa saker men även utrustning som Cyberware implantat, kläder som jackor, tröjor, byxor, skor, accessoarer, vapen med modifikationer och olika typer av utrustning. Spelaren kommer att kunna både finna utrustning men även köpa och sälja dem.

Vapen

Inom cyberpunks världs så kommer det att komma en mängd olika vapen, det kommer att finnas allt från pistoler, shotguns, sniper rifles, granater, kastvapen, närgångna vapen som svärd, släggor osv och sist men inte minst cyberware med en rad olika augmentations. Alla dessa vapen finns även i olika typer av kategorier som gör att de kommer med egna fördelar.

Jag tänkte gå igenom några olika utav dessa kategorier med vapen som finns inom spelvärlden.

Tech Weapons

Tech weapons är en kategori som främst kommer i starkare kaliber som shotguns och är utrustade med elektromagnetiska skott. Tech Weapons penetrerar allt från olika ytor och fiender, vilket gör att skottet tar sig igenom allt i dess väg. Ett perfekt vapen när man vill skjuta fiender som gömmer sig bakom väggar eller objekt.

Power weapons

Power weapons kanske inte är lika avancerade som resten av kategorierna, men dessa vapen kan även skjuta skott som studsar från ytor och gör det möjligt att skjuta fiender bakom väggar och andra hinder. Många vapen som exempelvis hagelsprakaren "Carnage" ett budget vapen kan se rätt så simpla ut, men det gör dem inte mindre dödliga för det.

Smart weapons

Smart weapons är vapen som verkar vara med avancerad bland kategorierna, smart weapons kommer med ett speciellt sikte som ser mer ut som en display och använder något som kallas för "smart link" för att markera in siktet på fiender. När fiender är markerade så kan vapnen avfyra sina skott som är målsökande, det är omöjligt för fiender att gömma sig eller söka skydd när skotten är avlossade och innebär en säker död.

Melee weapons

Kommer att finnas en hel del olika närstridsvapen att välja emellan, det kommer att finnas allt från svärd, baseballträ, slägga, batonger m.m. dessa vapen kommer även att kunna moddas för en mer personlig smak.

Cyberware

Cyberware augmentations har en egen kategori inom spelet, i cyberpunks värld så kan vapen inte bara bäras med händer men även kan installeras i kroppen. Så även en obeväpnad person kan ha ett ess i rockärmen.

Throwables
Kommer att finnas vapen som går att kastas om granater, kanske knivar osv. De har en egen kategori från videon "Tools of destruction".

Weapon mods
Kommer att finnas en mängd olika mods för vapen som ger lite extra bonus i olika typer av skada bland annat.

Weapon attachments
Som de flesta vapen idag som kommer vapen att ha olika delar som går att utrusta vapnen med. Olika sikten, ljuddämpare m.m.

Fordon

Inom spelet så kommer spelaren att kunna köra en mängd olika fordon, det kommer att finnas allt från bilar till olika typer utav motorcyklar, dessa fordon kommer även att kunna utrustas med olika typer av mods som skottsäkerhet m.m.

Världen

Inom Cyberpunk så kommer spelet att utspelas sig i den jättelika staden Night City i norra Kalifornien. Staden är uppdelad i olika delar som främst olika samhällsklasser ofta avgör, det kommer att finnas finare delar där lagen främst styrs utav polis och militärer, men det finns även ghettoliknande slumområden som styrs utav olika kriminella gäng.

48minuter med tidig content från spelet, kan innehålla spoilers trots dess tidiga version.

Medlem

@Zimpan is back


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Tråddemonen
Testpilot

@Molotov:

"Wake the fu*k up samurai, we have a city to burn."

Medlem

Cyberpunk 2077, 2020 mest efterlängtade spel?
Iaf för mig tillsammans med half life alyx


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers

Woop! Trådkanonen är tillbaka.

Tänkte också tipsa om forumtråden där medlemmar diskuterar visningen på Dreamhack Winter och såklart våra videos från E3 och Gamescom förra året.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Cyberpunk 2077, 2020 mest efterlängtade spel?

För min del ja, kan till och med vara det mest efterlängtade spelet för mig på åratal. Å andra sidan längtar jag inte så mycket efter spel nuförtiden, senaste var väl RDR2 och nu är det Cyberpunk och Mount & Blade: Bannerlord som hägrar, haha.

För mig behöver spelet inte ens vara perfekt, vet att jag ändå kommer att njuta av att springa runt i en cyberpunk-värld, framförallt när det är RPG.

Medlem

Kommer skaffa direkt, ser verkligen fram mot det här! Kommer pausa allt rörande backlog för detta spel


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Moderator | Testpilot

Många som kommer tillbaka nu. Kul att se dig här igen @Zimpan


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

I april kommer jag byta verklighet...fy fan vad skönt!
Bra tråd, bra sammanfattat, blir intressant att följa inför stundande släpp.
Jag ser nog mer fram emot detta än nextgen konsoler.

Medlem

Ser fram emot att komma tillbaka till detta inlägg om över 100 dagar när jag klarat ut spelet och minnas tillbaka på min ivriga längtan...

Det är btw exakt 7 hela år sen dem först släppte announcement teasern.
https://www.youtube.com/watch?v=P99qJGrPNLs

Medlem

Precis uppgraderat till ny dator och köpt spelet på Steam. Jag är redo.

Tråddemonen
Testpilot

@mondo: Your cyberware modified body is ready. 👌

GSX
Medlem

Är också väldigt ivrig på att få spela detta spel, hoppas på att det inte blir några förseningar eller stora bugg problem vid release.


signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NvME 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Medlem

Jag har knappt följt spelet alls men kikat på någon gameplay video. I den mån jag har några förväntningar alls försöker jag hålla dem på ett minimum. Förhoppningsvis blir detta spelet ett som gör att jag kan motivera inköp av ett nytt grafikkort.

Som många skriver, köper det dag 1. Ser fantastiskt ut. Spännande spelvärld.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Värma upp med att kolla på Johnny Mnemonic 😎

(Om ni tycker 80gb låter för lite behöver ni inte vara orolig, han uppgraderar sen i filmen till 160gb, så han får nog plats med spelet)

Medlem

Ser fram emot spelet!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

@Sapiens: En av mina favvofilmer! Älskar miljöerna, soundtracket, Dolphan och förstås Monofilamentpiskan som ju även kommer finnas i Cyberpunk 2077!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Redan ansökt om semester


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Tråddemonen
Testpilot

Cyberpunk memes kan vara det bästa som har hänt internet.

Medlem

Finns det risk att dom skjuter på release till next gen?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

CTI
Medlem

"Saxat från Avanza"

Aktien som stigit 21 338 procent.

Under de gånga tio åren är den överlägset bästa aktien den polska spelutvecklaren CD Projekt, vars aktie stigit med inte mindre än 21 338 procent på tio år.

Avanza Bank, CD Project Red

Jösses det är en investering man skulle ha gjort


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Avstängd

När är släppdatum?
Inte orkat följa med spelet alls eller lägga saker på minnet. Kanske blir kul att testa.

Men jättetack för trådstarten. Kanske tar mig tid att läsa allt


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Tråddemonen
Testpilot
Avstängd
Skrivet av Zimpan:

Ah tack. Kan hända att det var den enda infon du missade i trådstarten. Eller så är det jag som bara är väldigt, väldigt trött


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av DrAg00nEn:

Ah tack. Kan hända att det var den enda infon du missade i trådstarten. Eller så är det jag som bara är väldigt, väldigt trött

Nej, du har rätt. Det står faktiskt inte med.

Medlem

Går det att anpassa kroppsform alls? Dvs om man vill skapa en fetare karaktär el hur man nu vill anpassa.

Medlem
Skrivet av Faulisto:

Går det att anpassa kroppsform alls? Dvs om man vill skapa en fetare karaktär el hur man nu vill anpassa.

Inte vad jag har sett. Det enda som man kan ändra verkar vara hudfärg och huvudet. Jag kan förstå varför eftersom ens utseende är så tungt baserat på kläder som ska passa bra tillsammans med synliga cyberware som ska funka med animationer och allt annat som man kan interagera med. Att ha en fet eller smalare karaktär skulle flytta på cyberware och kläder och då behöver de göra om alla relevanta animationer och kläder så det funkar med just den kroppsstorleken.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Ambassadör
Xbox

@Zimpan: En megatrådstart från Zimpan! Härligt


signatur

Jump in.

Frilansare

Härligt! Något säger mig att den här tråden kommer att gå farligt varm framåt april...

Skriv svar