Den officiella Star Citizen-tråden
Star Citizen är verkligen intressant, jag hoppas som Walter att det blir ett bra spel. Men jag har en fråga till er som har lagt 1000 kronor eller mer på det här spelet, har ni spenderat liknande på något annat spel? Vad är det som gör just Star Citizen så speciellt?
Jag ser givetvis också fram emot det, och var jättehypad för några år sedan, men när man blivit äldre och livit ändrar sig så känns dessa ändlösa spel inte lika intressante längre - det känns som att man kommer missa en massa om man inte lirar ett par timmar varje dag.
Som sagt, inget hat utan bara en ärlig fråga.
Som nämnts innan så är tex wow ett bra exempel. Jag lirade detta mellan 2005-2010 med 3 köpta expansioner för några hundra styck, och en månadskostnad på 120 kr. Detta borde bli över 6000 kr om jag räknar rätt, dvs mer än vad jag lagt på star citizen sedan 2013. Det är just denna detalj angående avsaknaden av månadskostnad i ett mmo som också är en av de stora anledningarna varför folk är villiga att öppna sina plånböcker lite mer, då de vet att på sikt så blir spelet billigare för slutkonsumenten.
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Detta är förvisso lite över 1 veckas gammal video då jag glömde lägga upp den här på FZ, men den kanske roar någon ^^
Här testar vi att använda en Caterpillar som "taxi" för flera ROC:s med hjälp utav tractorbeam-operatörer ombord på skeppet. Kanske inte det mest crediteffektivaste sättet i spelet, men roligt hade vi
Som synes på videon, så är det aldrig fel att ha en ambulans i närheten för mindre försiktiga spelare (kan det vara jag? ).
På fredag skall vi bygga ut detta eventet ytterligare med fler inblandade parametrar och fler gameloops inbakade i samma event
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
https://www.youtube.com/watch?v=0glwJA_0saU
Detta är förvisso lite över 1 veckas gammal video då jag glömde lägga upp den här på FZ, men den kanske roar någon ^^
Här testar vi att använda en Caterpillar som "taxi" för flera ROC:s med hjälp utav tractorbeam-operatörer ombord på skeppet. Kanske inte det mest crediteffektivaste sättet i spelet, men roligt hade vi
Som synes på videon, så är det aldrig fel att ha en ambulans i närheten för mindre försiktiga spelare (kan det vara jag? ).
På fredag skall vi bygga ut detta eventet ytterligare med fler inblandade parametrar och fler gameloops inbakade i samma event
Jag ger dig en like på youtube
Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7
Jag ger dig en like på youtube
Det var snällt. Tack å bock 🙂
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Då var det dags igår igen för ett industri-event. Vi körde 3 stycken olika gameloops bredvid varann, transport, ROC-mining och Salvage mellan olika svenska organisationer och enskilda spelare.
Vi delade upp oss initcialt på 3 kanaler efter vilken bransch man jobbade med, och sedan kommunicerade vi mellan grupperna via SRS (simple radio standalone). Då ena gruppen blev upp emot 9-10 pers med tillhörande snack, så fick vi dela upp denna grupp på 2, för att få ner antalet spelare per kanal. Det blir helt enkelt näst intill omöjligt att både ha en effektiv kommunikation på en kanal som övestiger 5-6 spelare, om spelarna samtidigt vill ha roligt och snacka skit under tiden man spelar. Att välja bort casual-snacket när man spelar är ok för vissa, men för andra (såsom jag) så uppskattar jag definitivt detta kompis-tjöt man har under tiden man spelar en datorspel. För att förena både effektivitet och detta casual-snack, så måste gruppen dels bli mindre, men också ha externt program för denna kommunikation mellan grupperna. Då SRS hörs med ett brusande ljud, så förstår man direkt när någon viktig information sänds ut, och således är det lättare att sortera ljudet man hör via hörlurarna.
Då planerar vi upp nästa event i 3.23
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
CIG har meddelat att de tänker släppa 3.23 patchen början på denna vecka. De planerar också att nollställa allas pengar och hyrda skepp. Skepp som köpts för ingame pengar ska vara kvar dock. Passa på att ta ut alla skeppskomponenter i era skepp så ni inte blir av med dem ni köpt.
CIG har också meddelat när Invictus Flight Week är i år. Det hela går av stapeln mellan 17 och 29 maj. Vad som händer är att det kommer vara en ingame mässa i Area 18, Arccorp med olika tillverkare varje dag som ställer ut alla sina militära skepp och spelare kan testa dem gratis. Det pågår också som alltid en Free Fly samtidigt så alla som har ett konto kan spela spelet utan att ha köpt spelet.
https://robertsspaceindustries.com/invictuslaunchweek2954#/sc...
Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.
Live Version: 3.23.0 ▪ PTU - ▪ EPTU -
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/197...
Patch Notes
3.23 är en av dom största/viktigaste patcharna för Star Citizen på väldigt länge.
Många välpolerade spelfunktioner från Squadron 42 kopieras nu för första gången till Star Citizen och är listade nedan.
Viktigt att tänka på:
Den nya avancerade karaktärsskaparen låter oss nu spara undan men även dela med oss av våra skapelser. (En Klon Org kanske?)
Man kan lägga ner enormt med tid på det perfekta utseendet och då vore det synd att få göra om det vid nästa reset.
Du hittar filerna här: RSI\StarCitizen\EPTU\user\client\0\CustomCharacters
Keybinds för till exempel Medpens, Quantum jump mm har ändrats.
Dhos Dfaur har sammanfattat det bra här,
https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/1cnhcft/323_sur...
Personliga hangarer, frakthissar och utrustningsautomater(!) kommer INTE med 3.23.0 patchen utan i en senare 3.23.x patch.
Man har hintat att .x kommer "några veckor senare" så räkna snarare med början eller mitten på juni.
Kända problem och buggar i den här releasen
PU - Stanton - GrimHEX - Locations / Actor Feature - Player corpses will not despawn at GrimHEX
PU - Stanton - UGF - Locations - Bunker elevator does not return up when called
PU - Stanton - Lorville - Female / AI - Females - There are no female social AI present around Lorville
PU - Stanton - Lorville - Fleet Manager - UI - The ASOP terminals for ground vehicles at Lorville gates get stuck on infinite load, accessing list of ships
PU - Stanton - UI - HUD / AR Markers - Misaligned HUD Markers with Ultrawide or TSR graphics upscaling enabled
PU - Gamewide - Using a medpen causes you to drop your weapon
PU - Locations - Transit - Elevators - Internal Transit Elevator shows up when called but doors remain closed, no carriage
PU - Greycat ROC - Stanton - ROC Mining Laser Not Activating
PU - Stanton - Multiple Locations - Transit / Network - Transit will intermittently desync off course
PU - HUD - Vehicle - Ship warning/alert text is very small and can be difficult to read
PU - Locations / Vehicles / VMS - Can't repair/refuel/restock at Pyro Gateway Jump Point Station
PU - Locations - Distribution Centers - Security Checkpoint elevator vis area and missing collision
PU - Stanton - NPE - Missions - Objectives can be softlocked by player leaving bed before their objective record has updated
PU - Multiweapon - Graphics - Backpack Reloading - Weapons reload invisible magazine when reloading from backpack
PU - RSI Scorpius Antares - Vehicles/EMP - unable to activate EMP
PU - Multivehicle - Vehicles / UI - QT effects are breaking HUD UI
AC - Squadron Battle - Friendlies showing up as enemies
AC - Grav Race - All Maps - Low gravity can launch players far above the track when hitting bumps or hills
Här är släpptrailern för Star Citizen 3.23 - Adventure beckons.
.
.
Replication layer
Replication Layer har flyttats från spel servrarna och är nu sin egen service. Kortsiktigt kommer detta att underlätta för spelaren att återansluta om servern kraschar.
Långsiktigt är det ett kritiskt steg på väg mot implementeringen av Server Meshing i kommande 4.0.
.
.
Character customizer
En helt ny version av karaktärsskaparen som nu är bland dom bästa i spelvärlden?
Parametrarna är helt baserade på riktiga skannade ansikten så det är inte möjligt att skapa "freaks of nature".
Den låter oss nu spara undan men även dela med oss av våra skapelser.
Filerna hittas här: RSI\StarCitizen\EPTU\user\client\0\CustomCharacters
.
.
Djurliv
Två ickehumanoida varelser är nu inlagda i spelet.
Kopion, en hyenaliknande aggressiv varelse.
Marok, en flygande icke aggressiv ditto.
Utforska grottor med ficklampa är nu om möjligt ännu mer intensivt.
.
.
Nya jakt uppdrag
Knappt har vi fått in nya varelser i spelet så ska vi döda dom av olika anledningar.
.
.
Nya platser att besöka
De nya logistikcentrumen kan lätt ses som bara en storebror till de befintliga bunkrarna men är enorma redan nu och kommer bli ännu större med tiden då de nedre nivåerna kommer att byggas ut.
Logistikcentrumen är nästan lika stora som Area18, New babbage etc. och är hubbar för en blandning av olika uppdrag.
.
.
MobiGlas
Flash är nu ett minne blott i den här nya versionen av mobiGlas.
Hemsidan, Kartan, Kontrakt samt Journalen har fått sig en rejäl uppgradering.
Kartan kan nu sömlöst skrollas från till fots ända ut till solsystemsnivå.
Man kan söka och sätta destinationspunkter och det gäller även till fots vilket kan vara en lättnad då en del rymdstationer kan vara ... utmanande and navigera.
Kartan visar även insidan på skepp.
Starmappen har LÄNGE varit ett stort irritationsämne och det är otroligt skönt att den nu blivit markant förbättrad.
.
.
Visiret och HUD uppdateringar
Systemet har förbättrats och Flash har kastats ut.
En minikarta i ena hörnet visar var du är nu.
.
.
EVA T2
EVA i Star Citizen var ganska ok men samtidigt väldigt klumpigt och allmänt struligt.
Den nya iterationen ger oss en mer Iron man liknande stil och introducerar även momentum.
Det betyder att du nu behåller farten ända tills du utövar en kraft i motsatt riktning.
.
.
Interaktion med spelvärlden PIE
Olika system för att göra det lättare att interagera med objekt i världen.
.
.
Ditt rykte i spelet
Ryktessystemet har uppdaterats så att våra aktioner i spelet ändrar hur NPC:er beter sig mot oss när vi möter dom beroende på vilken organisation dom tillhör.
.
.
Master Modes MM
NAV och SCM mode är det som gäller nu.
Kort version: I NAV mode kan du färdas snabbare men inte skjuta, i SCM blir du långsammare men kan skjuta.
Skeppen har justerats för detta.
.
.
Dynamiskt sikte
Vissa (alla?) stridshjälmar projekterar nu ett virtuellt sikte så att det blir lättare att skjuta från höften.
.
.
Vulkan stöd
Vulkan API:t möjliggör multi-core stöd samt Ray-tracing.
I nuläget är det dock inte säkert att Vulkan ger bättre FPS men det är värt att testa.
Det går att välja mellan Directx11 och Vulkan men i framtiden kommer Vulkan helt att ersätta Directx11.
.
.
Uppskalning
Man kan nu välja mellan DLSS, FSR, CIG:s egen TSR lösning.
.
.
Vatten simulering och förbättringar av renderingen
Simuleringen av vattnet sker nu på ett effektivare sätt.
Vattnet reagerar dynamiskt på raketmotorer, vågor, explosioner och kollisioner.
Även kvaliteten på renderingen av vattnet har förbättrats.
.
.
Volymetriska moln
Molnen har uppdaterats både kvalitets och prestandamässigt.
Man har nu lagt till volymetriska skuggor och mark skuggor.
Moln är extremt krävande för grafikkortet i nuläget så alla prestandaförbättringar är välkomna.
Tips! är du ny i Star Citizen kan sänka Molnkvaliteten vara en snabb fix för bättre FPS.
.
.
Arena Commander
Nya banor för racing men även experimentella modes för att testa Engineer gameplay.
Man kan nu även skapa sina egna lobbies.
.
.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/199...
Nästa patch kommer va 4.0 och är uppskattat att släppas q3 2024.
4.0 är också tillagd i roadmapen.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/release-view
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
Dlss 2.0 uppdatering för starcitizen i nvidias senaste drivrutiner.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/dlss-hellblade-2-se...
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/199...
Xenothreat eventet har börjat igen på starcitizen, denna gång kan man boarda en idris.
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
Äntligen så kan vi tillslut spara både koordinater och se alla i organisationen live utan att vara i party! Att tex bedriva mining på planet-yta har aldrig varit enklare. En scoutar och noterar platserna, medan miningskeppen med ROCs kommer efter. Nu är det slut på att lägga ut quest-lådor för att markera ut platser. Nu e det slut på att tvingas vara i grupp för att göra gemensamma event. ÄNTLIGEN
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Vi körde lite star citizen ikväll (min lilla svenska organisation har stående event varannan fredag med de som är intresserade) och fortsätter testa ett tredje parts kartprogram, vilket vi nu hållit på med de sista 6 veckorna. Riktigt coolt då vi hur enkelt som helst kan köra till de olika sakerna som finns på de olika planeterna/månarna utan att behöva leta. På 1.5 h så har vi hunnit med 2 crasch sites, och är nu på väg till sandgrottorna på månen clio för lite handmining. Perfa för en fullsatt carrack .
I vanlig ordning kör vi också srs ifall utomstående grupper vill kommunicera med oss, men också för att vi har en radiostation på srs-servern, vilket sänder ut lite myspys-musik under tiden vi lirar tillsammans 🙂
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...
Nu har alla tillgång till ptu 3.24. Med lite tur så kommer 3.24 till PU innan veckans slut 🙂
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Då var 3.24 live 🙂
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
🚀 ASGARD tog sig an eventet "Blockade Runner" i Star Citizen! 🚀
Under helgens ingame-event blockerade Nine-Tails handeln runt Everus Harbor, men vi i ASGARD var redo att anta utmaningen! 💪
👥 Vi organiserade oss i fem grupper som bestod av ca 30 Asgarder:
Grupp 1 & 2: Strid – Klodan och Tux ledde våra piloter för att säkra området och eliminera fienderna.
Grupp 3-5: Transport – Våra transportteam hämtade Zeta-Prolanide och levererade säkert tillbaka till stationen.
Efter intensiv strid lyckades vi samla ihop de 1000 SCU vi behövde, trots ett oändligt flöde av fiendeskepp! 👊 Vi hade förväntat oss en finalstrid mot ett capital skepp, men till vår förvåning var segern redan vår när vi nått 1000 SCU!
Tack till alla som deltog! ASGARD levererar ännu en gång! 🙌
Några av deltagarna kan du se nedan 😊
Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7
28 september, kl. 19.30,
Vi i den svenska organisationen Asgard in våra vänner från 7Hills och vår allierade finska organisationen MARS, till ett Org vs Org vs Org-markstridsevent. Målet var att erövra distribution center Dupree Industrial Manufacturing, En free for all där den organisation som stod sist kvar var segrare.
Alla organisationer hade samlats på Everus Harbor, fullt utrustade med armor och vapen. Vi var redo för den första rundan. Men när jag bjöd in de sista av mina medlemmar lade jag märke till något oroväckande i serverlistan – några namn fick mig att tveka: GN-1140- CP. Och det fanns inte bara en, utan tre sådana namn. Vi undersökte vidare kunde se andra namn som var ökända och associerade med akronymen GN
Jag räknade mig till cirka 25 ökända spelare till hörande samma organisation. Det var ingen tvekan det var ute efter vårat event vi skulle bli attackerade av GriefNet, en ökänd organisation som gör det till sin uppgift att sabotera event
Jag samlade ledarna för de deltagande organisationerna i en Discord-kanal. Vi insåg snabbt att vi hade ett numerärt övertag vi hade 54 spelare mot deras cirka 25. Vi hade piloterna, skeppen och utrustningen för att eliminera GriefNet från servern. Men en direkt konfrontation skulle innebära en strid i rymden och vi skulle behöva överge vårt event, vilket var precis vad GriefNet ville.
Men det skulle visa sig att något mycket farligare vistades på servern. Det välkända Discord-meddelandet gjorde sitt läte känt. Shadow Moses....
Plötsligt satt jag i DM med Vergil, ledaren för Shadow Moses – en organisation som inger respekt hos alla som har koll på PvP i Star Citizen. Shadow Moses har vunnit den prestigefyllda dogfight-turneringen Fight or Flight flera år i rad, där de främsta PvP-organisationerna tävlar. Men frågor gnagde i mig: Hur kunde GriefNet fått nys om vårt event? Och ännu mer förbryllande, hur viste Shadow Moses att GriefNet skulle attackera oss?
Snart stod det klart att 7Hills hade fått två nya medlemmar samma dag som eventet skulle äga rum. Detta väckte misstankar, och organisationen tog snabbt beslutet att kicka dem från Discord och eliminera de två misstänkta spionerna under deras färd mot Duppers. Shadow Moses påpekade att 7Hills' event hade varit synligt för alla på deras Discord-server; vem som helst som gick med kunde se deras event. Det blev sannolikt att Shadow Moses hade infiltrerat GriefNet, medan GriefNet i sin tur hade infiltrerat 7Hills. Och vårt event hade blivit en möjlighet för Shadow Moses att griefa grieferna.
Den första rundan gick smidigt, och Asgard vann över både 7Hills och MARS. På grund av att GriefNet spionerna hade elimineras hade GriefNet svårt att hitta vilket distributionscenter vårt event utspelade sig vid. Och Shadow Moses väntade på dom i luften
Men under andra rundan fann de oss! Vi hade tur vi hade hunnit tagit oss en bra bit in i distribution center vilket gjorde att Asgard, MARS och 7Hills kämpade relativt ostört inuti komplexet. Medan explosioner och strider hördes utanför mellan GriefNet och Shadow Moses lyckades MARS vinna andra rundan, och när det sista skeppskottet hade träffat marken stod det klart att Shadow Moses hade krossat GriefNet.
Den tredje rundan gick helt obehindrat, och Asgard vann över 7Hills och MARS, vilket gjorde oss Asgard till segrare med två av tre vunna rundor. Och event var nu slut
Vi kunde genomföra eventet tack vare Shadow Moses! Jag trodde aldrig att jag skulle kunna få säga vi blev räddade av Shadow Moses. Som är kända för att göra allt möjligt busa och inte var "the good guys"
Tack till alla deltagande organisationer: 7Hills, MARS och alla Asgard medlemmar, Och ett stor tack till Star Citizen farligaste räddare Shadow Moses!
Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7