Spelar ni klart spelen...?

Medlem
Spelar ni klart spelen...?

Jag ogillar skarpt detta nya drag hos mig sjÀlv att inte köra igenom spel som bÄde Àr bra och roar mig.

Sprillans nya spel staplas pĂ„ digital hög och Ă€r halvt genomkörda... en del av dem drar man sig för att starta igĂ„ng för att det var lĂ€ngesedan och man inte kommer ihĂ„g det intrikata kontrollschemat (rdr2, dmc etc). SjĂ€lvklart vĂ€grar man köra nĂ„got pĂ„ easy eller annan hjĂ€lp som finns att tillgĂ„, för man Ă€r ju en gamer 💀

Hur gör ni andra? Har ni ocksÄ drabbats av vuxensyndromet?

Medlem

nej men jag önskar jag gjorde det.

Medlem

JajemĂ€n! vĂ€ldigt fĂ„ jag inte spelar ut. Är 30 Ă„r och Ă€r "vuxen" och det Ă€r ett sĂ„nt stort nöje sĂ„ jag tillbringar mycket tid Ă„t ett spel jag sett fram emot. Har inga barn och Ă€r singel för tillfĂ€llet sĂ„ ja kan lira pĂ„ om jag skulle vilja

Medlem

Spel som inte Àr fÀngslande eller spelmekaniskt bra nog för att kompromisslöst bibehÄlla mitt engagemang frÄn start till mÄllinje fÄr skylla sig sjÀlva. De kan gott sitta dÀr och skÀmmas, halvfÀrdiga i ett litet mörkt hörn av spelbibblan.

Farornas Konung
Medlem

Ja men det kan ta lÄng tid, i vissa fall Är innan jag spelar klart spelen.

Medlem

Spelar oftast klart spel.
Men vÀljer samtidigt att inte "köpa allt".
NÀr man spelat sÄ mÄnga Är och Àr "vuxen" lockar helt enkelt inte alla spel.
Man fÄr kÀnslan "det hÀr har jag kört tidigare" dÄ Àr det lÀtt att det hamnar pÄ ej spela klart högen just pga man ledsnat helt pÄ spelet

Medlem
Skrivet av Kaffeglass:

Jag ogillar skarpt detta nya drag hos mig sjÀlv att inte köra igenom spel som bÄde Àr bra och roar mig.

Sprillans nya spel staplas pĂ„ digital hög och Ă€r halvt genomkörda... en del av dem drar man sig för att starta igĂ„ng för att det var lĂ€ngesedan och man inte kommer ihĂ„g det intrikata kontrollschemat (rdr2, dmc etc). SjĂ€lvklart vĂ€grar man köra nĂ„got pĂ„ easy eller annan hjĂ€lp som finns att tillgĂ„, för man Ă€r ju en gamer 💀

Hur gör ni andra? Har ni ocksÄ drabbats av vuxensyndromet?

KĂ€nner igen mig i detta, jag köper otroligt mĂ„nga spel och majoriteten spelas aldrig klart. Vet inte varför det Ă€r sĂ„, Ă€ven spel jag har roligt med kan plötsligt en dag bytas ut mot nĂ„got annat och dĂ€refter aldrig Ă„terupptas. Hade sĂ€kert fĂ„tt ut mer av dem, samt sparat pengar, om jag kört max 2-3 spel Ă„t gĂ„ngen. Kring Ă„rsskiftet vill jag minnas att man kunde se sina stats frĂ„n det senaste Ă„rtiondet pĂ„ nĂ„gon webbsida och att jag hade ungefĂ€r 11% completion rate pĂ„ spelen jag startar 😔

SÄ sent som i gÄr avinstallerade jag tvÄ spel som inköptes för fullpris vid release men som inte avslutats..

It's not a lake, it's an ocean

Ibland.

De enda spel som jag alltid brukar spela ut Àr storydrivna action/Àventyrsspel i singleplayer (Tomb Raider, Uncharted, The Last of Us), Àven om det finns undantag dÀr ocksÄ. 10-15 timmar Àr lagom, sÄ jag tyckte TLOU2 var lite för lÄngt (tog mig drygt 25 timmar att ta mig igenom det).

I gigantiska öppna vÀrldar som RDR 2 och Assassin's Creed Odyssey doppar jag bara tÄrna, det ifnns inte en chans att jag kommer hinna spela ut dem.

Det var lite befriande att höra sjÀlvaste Major Nelson (Larry Hryb) i Greg Millers Kinda funny podcast sÀga att om ett spel inte Àr roligt direkt efter en timme eller sÄ, spelar han inte klart det. SÄ man kanske inte behöver ha sÄ dÄligt samvete, trots allt...

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spelar klart sÄ gott som alla spel. Försöker se till att jag inte pÄbörjar nÄgot nytt innan jag Àr klar. Normalt sett har jag ett sp-spel till pc, ett mp spel till pc och ett sp spel till Switch igÄng under samma period.

FM-guru

Ja, kĂ€nner igen det alltför vĂ€l, tyvĂ€rr. Men sĂ„ Ă€r jag rĂ€tt ombytlig över huvud taget ocksĂ„, inte bara nĂ€r det gĂ€ller spel, och det Ă€r knappast ett nytt drag hos mig sjĂ€lv. Alltid varit likadan. Har dock under de senaste Ă„ren gjort ett bĂ€ttre jobb med att spela klart spel - hĂ„ller pĂ„ att jobba mig igenom en massa titlar jag köpt genom Ă„ren men aldrig klarat. Är uppe i 20+ klarade i Ă„r (tack, corona) och har bara köpt en handfull, sĂ„ det gĂ„r framĂ„t.

jbx
Medlem

HÄller med! Har fortfarande inte spelat klart RDR2 fast jag tok-gillar de. Fast igÄr tog jag platinum i farming simulator 19.. Fattar ingenting(:

Medlem

Beror vÀl pÄ hur man definerar klart. Men jag tröttnar oftast vid 50-75% in i spelet och slutar nÀr jag börjar tycka att spelandet blir en syssla.

Medlem

KĂ€nner definitivt igen mig. Även om spelet Ă€r roligt sĂ„ tar det emot att starta upp pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.
Började kÀnna sÄhÀr vid typ 27 Ärs Älder och har en polare som kÀnner likadant.
Det kanske bara Àr att man börjar bli för gammal.

Förresten, jag hade en annan polare som tröttnade helt pÄ spel. Körde inte pÄ typ tvÄ Är. Sen sÄ fick han ont i huvudet ofta och gick till optikern. DÀr upptÀcktes det att han hade ett litet synfel som gjorde att han fick anstrÀnga ögonen lite extra, utan att han direkt mÀrkte det sjÀlv.
SÄ fick han glasögon, sen kÀnde han att han kunde koncentrera sig bÀttre och fick tillbaka spellusten!

Ryzen9 3900X - RTX 2080 Super

Medlem

Verkligen inte. Jag skulle med ganska stor sÀkerhet pÄstÄ att jag spelar klart ca 20 % av alla spel jag köper, och dÄ Àr det nog ÀndÄ lite i överkant med den procenten.

Ett spel kan vara fantastiskt pÄ papper, med vÀldigt höga betyg rakt igenom, men ibland "kÀnner jag inte för det". 40h in i Witcher 3 kÀnde jag bara, nÀ.. Jag tycker inte detta Àr roligt. Ibland Àr det sÄ enkelt som att jag Äterkommer till ett spel lÄngt senare och helt plötsligt tycker vÀldigt bra om det.

Even a broken clock is right twice a day

Vissa spel blir jag mÀtt pÄ efter kanske 75 % in alternativt har jag suttit sÄ lÀnge med ett och samma spel att andra spel börjar pocka pÄ uppmÀrksamhet.

Sen har jag vÀl inget direkt behov av att spela klart spel heller.

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag köper oftast bara spel som jag verkligen har vÀntat pÄ en lÀngre tid och som jag vet tilltalar mig. Det gör att jag oftast spelar igenom hela. Undantagen Àr oftast riktigt lÄnga spel, alltsÄ typ 50h+, eftersom man lÀtt tröttnar pÄ gameplayet och om det dÄ inte Àr en fenomenal story sÄ fÄr det vara.

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Beror pÄ spelet och hur lÀnge det legat i mitt bibliotek. En del spel har jag köpt i fullversion under rea pÄ gog som jag enbart kört demo eller shareware pÄ back in the day och andra hjÀlpte jag till att kickstarta, men efter det har de bara legat i biblioteket utan att ha fÄtt nÄgon kÀrlek.

Just nu Àr det Horizon zero dawn och serious sam 4 som stÄr pÄ "menyn", som jag vet med 100% att jag kommer att spela ut.

Who are you if im not me?

Medlem

Jag har ocksÄ detta vuxensyndrom. Men en fördel med game pass att jag fÄr en spark sÄ jag fÄr tummen ur dÄ spelet försvinner i slutet av mÄnaden. SÄ nu varvar jag dmc5 och det Àr riktigt kul.

Medlem

Ja tyvÀrr. Ska jag spela klart hela spelet sÄ mÄste det verkligen vara ett grymt spel. Senast jag varvade helt var Final Fantasy XV

Medlem

Spelar igenom nÀstan alla spel, sÄ lÀnge det inte Àr ett lÄngt spel och jag tidigt tröttnar pÄ det.

Glad att jag aldrig fastnat i konsuntionshetsen som verkar rÄda bland spelare. Att köpa mÀngder med spel och ha en enorm "backlog" Àr helt frÀmmande för mig.

Medlem

För mig beror det dels pÄ hur lÄngt spelet Àr och hur lÀtt det Àr att komma in i det igen efter ett uppehÄll.

Om ett spel Àr kort nog sÄ gÄr det oftast att spelas igenom ganska omgÄende (no shit). Men om spelet Àr lÀngre sÄ blir det en frÄga om det gÄr att starta upp igen och fortsÀtta utan att behöva spendera en timme eller tvÄ, eller kanske mer, bara för att kunna ta upp spelandet dÀr man var utan att starta om igen.

Anno-serien Àr ett exempel pÄ hur dumt det kan bli. Spelade det senaste, som Àr ett jÀttebra spel, satt i ett par timmar och kom ganska lÄngt in i kampanjen. StÀngde av datorn för dagen, dagarna gick utan att jag fick tid att spela det igen. Efter en tid sÄ glömdes det nÀstan bort, för att sedan lÀggas Ät sidan dÄ jag insÄg att om jag startade spelet sÄ skulle jag nog inte kunna fortsÀtta dÀr jag var dÄ jag har glömt mycket om hur man fÄr allt att fungera...

AC: Odyssey dÀremot Àr förvisso lÄngt, men det Àr ju inga svÄra kontroller eller skills. DÀr kan man mycket lÀttare fortsÀtta dÀr man slutade, sÄ det fick jag trots spelets lÀngd spelat klart.

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

Medlem

Ja och nej. Det finns tyvÀrr inte mÄnga spel som jag spelar "igenom". Brukar oftast tröttna lÄngt innan man ens kommer halvvÀgs.

Medlem

Inte bara spelar klart. Jag spelar klart dom flesta spelen jag har om och om igen

Undantaget WoW, DotA 2 och andra onlinespel som man inte kan bli fÀrdig med.

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Det vore intressant att se nÄgon form av genomsnittlig speltid (pÄ pÄbörjade spel). För nÀr denna frÄgan dyker upp sÄ verkar det som att det Àr mÄnga som inte spelar klart spelen, vilket vore ett bevis för att spelen Àr för lÄnga idag.

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

Medlem

Jag tycker inte att man kan jÀmföra idag och för 10 Är sen. Jag kanske har fel men spel Àr waaay billigare idag. Tex Steam deals och Humble Bundles (för att inte nÀmna Epics galna generositet i att ge bort spel hela tiden). Sen Àr ju utbudet inte direkt mindre idag. SÄ, man köper automatiskt mycket fler spel idag nÀr man dessutom har en inkomst. Allt detta gör sÄ att man blir selektiv i sitt spelande.

NÀr man var liten och hade pröjsat med hela sin förmögenhet (599 kr) för ett spel som visade sig vara medelmÄttigt spelade man ÀndÄ klart det, sÄ klart. Eller hur?

I'm like you, I have no name.

Skrivet av conthox:

Det vore intressant att se nÄgon form av genomsnittlig speltid (pÄ pÄbörjade spel). För nÀr denna frÄgan dyker upp sÄ verkar det som att det Àr mÄnga som inte spelar klart spelen, vilket vore ett bevis för att spelen Àr för lÄnga idag.

För egen del kÀnns det inte som att spelen Àr för lÄnga idag, det Àr snarare min fritid som blivit kortare sedan karriÀren tog fart tillsammans med att jag kan köpa fler spel Àn nÄgonsin. Det Àr helt enkelt fler saker som slÄss om min uppmÀrksamhet och nÀr jag börjar köra saker parallellt med varandra sÄ faller saker bort lÀngs vÀgen.

Viam inveniam aut faciam

Medlem

NÀr ett spel har gett allting det har att erbjuda sÄ brukar intresset sjunka, vilket kan ofta ske innan ett spel Àr slut. Ett fel som oftast ligger hos utvecklarna IMO.

Medlem

Jag kÀnner igen mig men ser det inte som nÄgot problem. Jag tÀnker mer sÄhÀr att spel Àr nÄgot jag spelar för att jag har roligt. MÄnga spel Àr roliga i början och dÄ spelar jag spelen. Men det man ser med vÀldigt mÄnga spel Àr att efter ett tag sÄ blir det vÀldigt repetitivt och dÄ dalar intresset. Jag ser absolut ingen anledning till att fortsÀtta spela om jag inte har kul. SÄ dÄ lÀgger jag spelet Ät sidan och gör nÄgot annat. Kanske jag kommer tillbaka, kanske inte.

Medlem
Skrivet av nils45:

NÀr ett spel har gett allting det har att erbjuda sÄ brukar intresset sjunka, vilket kan ofta ske innan ett spel Àr slut. Ett fel som oftast ligger hos utvecklarna IMO.

HÄller med. Titanfall 2 gjorde detta perfekt i mitt tycke, de försökte inte ÄteranvÀnda samma koncept om och om igen genom spelet som mÄnga spel tycks försöka göra. Bara för att en grej Àr hÀftig en eller tvÄ gÄnger innebÀr inte att jag vill göra det gÄng pÄ gÄng. Mass Effect Andromeda kommer pÄ tanken hÀr. Första gÄngen jag sÄg de dÀr enorma bossarna pÄ den första öppna planeten blev jag vÀldigt imponerad, Àlskade det. PÄ nÀsta planet var det dock samma boss igen och dÀr kÀnde jag att jag var klar med spelet, att det inte lÀngre fanns nÄgot för mig att upptÀcka. Jag vet inte om jag har fel dÄ jag slutade, men det Àr sÄnt som fÄr mig att direkt kÀnna mig fÀrdig.

123
Skriv svar