Spelar ni klart spelen...?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För egen del kÀnns det inte som att spelen Àr för lÄnga idag, det Àr snarare min fritid som blivit kortare sedan karriÀren tog fart tillsammans med att jag kan köpa fler spel Àn nÄgonsin. Det Àr helt enkelt fler saker som slÄss om min uppmÀrksamhet och nÀr jag börjar köra saker parallellt med varandra sÄ faller saker bort lÀngs vÀgen.

Du har absolut en poĂ€ng dĂ€r och jag kĂ€nner igen mig i att det Ă€r mindre tid för spel. Men samtidigt kan jag inte pĂ„minna mig om att spelen var sĂ„ mycket lĂ€ngre Ă€n ett par timmar, Ă€ven "back in the days". Satt man med spel som Global Gladiators eller CrĂŒe Pinball sĂ„ kunde man dra igenom det pĂ„ en kvĂ€ll. (Sedan att jag spelade dom om och om igen dĂ„ jag bara hade rĂ„d med typ 6 spel Ă€r en annan sak...) Nu betraktar en del 40 h speltid som kort, 60 h som grĂ€nsfall och folk slutar inte klaga förrĂ€n det gĂ„r mot 80 h. Det Ă€r ju tvĂ„ veckor heltidsspelande, helger ej inrĂ€knat, det har jag aldrig haft.

// edit: Undantaget LotRO som jag spelade vÀldigt mycket ett tag, men vet inte om det kan omfattas dÄ det Àr ett MMORPG.

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

Skribent

Jag slutar spela vĂ€ldigt mĂ„nga spel innan eftertexterna rullat. Dels Ă€r det nog för att det inte finns nĂ„gon anledning att lĂ€gga tid pĂ„ spel som man inte tycker Ă€r roliga lĂ€ngre, och dels Ă€r det nog för att jag nu – till skillnad frĂ„n nĂ€r jag var barn/ungdom – har tillrĂ€ckligt med pengar för att köpa alla spel jag Ă€r det minsta intresserad av.

Medlem

Jag kör igenom spel. DÄ jag nÀstan uteslutande kör storytunga RPGs, peka klicka Àventyrsspel, VNS samt strategispel dÀr man kan landa pÄ hundratals timmar per spel (stressar inte igenom spel, vill Àven utforska allt) sÄ blir konsekvensen istÀllet att jag fÄr en ganska stor backlogg med spel.

En tilltagen backlogg Àr dock bara bra eftersom man dÄ aldrig kommer ha trÄkigt. Backloggen gÄr ocksÄ över alla plattformar förutom mobilspel. Men dÄ jag snöat in mig pÄ sÄ fÄ genrer av spel sÄ Àr backloggen inte ohanterbar.

Jag lÀgger Àven ganska mycket tid i vissa mer vuxna online spel, sÄ som Eve Online.

Slutligen sÄ anser jag inte att bli "vuxen" behöver betyda att man spelar mindre eller inte slutför spel. Man spelar kanske bara annorlunda. Det betyder att man fÄr prioritera lite mer. Familj, barn och jobb kommer alltid gÄ först, men sedan sÄ har jag inrett ett spelrum/kontor dÀr jag kan bÄde jobba hemma och förkovra mig i hobbies pÄ övrig tid. LÀgger inte heller onödig tid pÄ att gÄ pÄ krogen, afterworks, droger eller liknande sÄ det blir dÄ ganska mycket tid över varje vecka. Sambon Àr Àven jÀkligt nöjd över att jag har de hobbies jag har eftersom jag dÄ Àr hemma och tillgÀnglig istÀllet för borta och super/drogar skallen av mig eller ligger runt.

Medlem
Skrivet av Kaffeglass:

Jag ogillar skarpt detta nya drag hos mig sjÀlv att inte köra igenom spel som bÄde Àr bra och roar mig.

Sprillans nya spel staplas pĂ„ digital hög och Ă€r halvt genomkörda... en del av dem drar man sig för att starta igĂ„ng för att det var lĂ€ngesedan och man inte kommer ihĂ„g det intrikata kontrollschemat (rdr2, dmc etc). SjĂ€lvklart vĂ€grar man köra nĂ„got pĂ„ easy eller annan hjĂ€lp som finns att tillgĂ„, för man Ă€r ju en gamer 💀

Hur gör ni andra? Har ni ocksÄ drabbats av vuxensyndromet?

Beror pÄ spelet. Oftast inte, tröttnar jag sÄ tröttnar jag. Annars tar jag de fÄtal timmar jag kan och nöter spelet lÄngsamt.

I drank what?

Medlem

MÄnga Àr inne pÄ det som jag ocksÄ kÀnner: Börjar spelet kÀnnas som en syssla eller irritera mer Àn det underhÄller sÄ lÀgger jag ner det. Dessutom Àr det enormt subjektivt. Jag kan sluta spela spel som de flesta verkar överens om Àr fantastiska, exempelvis Doom 2016 och RDR2. Jag Àr inte ung lÀngre men har klarat spela ut tvÄ spel i Är och njöt av bÄda (TLoU2 och Half Life-Alyx).

Medlem

Egentligen sÄ Àr det nog bara bra att Àndra sitt beteede lite. Utbudet Àr sÄ enormt idag nÀr det kommer till underhÄllning, sÄ varför plÄga sig genom nÄgot som man tröttnat pÄ? Det Àr ÀndÄ ofta en ganska stor tidsinvestering vi talar om.

Samma med serier. Har man varit uttrÄkade en halv sÀsong, varför fortsÀtta? Det Àr Är 2020, inte 2005. Utbudet Àr enormt.

Medlem

Till 95% gör jag det Finns ett fÄtal jag inte gjort för jag tycker de varit skrÀp

Medlem

FrÄn 2015 fram till i dag, har jag klarat ut 6 spel.
Witcher 3
Horizon zero dawn
RE 7
Shadow of tomb raider
Sekiro
Dark souls 3.

MÀngden spel jag införskaffat och pÄbörjat under samma tid Àr vÀldigt mycket mer haha

3440x1440 100hz
2080, 9600k, 16gb bling ddr4

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Egentligen sÄ Àr det nog bara bra att Àndra sitt beteede lite. Utbudet Àr sÄ enormt idag nÀr det kommer till underhÄllning, sÄ varför plÄga sig genom nÄgot som man tröttnat pÄ? Det Àr ÀndÄ ofta en ganska stor tidsinvestering vi talar om.

Samma med serier. Har man varit uttrÄkade en halv sÀsong, varför fortsÀtta? Det Àr Är 2020, inte 2005. Utbudet Àr enormt.

Dels Àr det skönt att bli klar, men jag kan ocksÄ avinstallera med gott samvete.

Medlem

Jag spelar alltid klart spelen. Men det hÀnder att jag Àndrar till lÀttaste svÄrighetsgraden bara för att det ska gÄ snabbt nÀr jag kÀnner att jag inte har tiden att spela ut spelet annars.
Jag har barn och tycker inte att det Àr vÀrt att offra sömn för spelandet sÄ jag brukar bara kunna spela nÄgon timme pÄ kvÀllen nÄgra gÄnger i veckan. DÄ gÄr 80h-spelen bort direkt. Jag tappar intresset om spelet tar 3 mÄnader att sig igenom.
Jag hoppas att det kommer komma fler AAA- spel dÀr eftertexterna börjar rulla efter 20-25h. DÄ hade jag hunnit och orkar mig igenom fler titlar.

Medlem

Är vuxen, och spelar i regel alltid klart ett spel jag pĂ„börjar, samt köper aldrig nĂ„got nytt spel förrĂ€n jag Ă€r klar. Lite betoning pĂ„ ”pĂ„börjar”, brukar ge ett nytt spel 30-60 min och fastnar jag inte för det sĂ„ lĂ€gger jag det direkt pĂ„ digitala hyllan eller sĂ€ljer om det köptes fysiskt.

Ibland kan jag ha ett par spel i gÄng samtidigt pÄ olika konsoller, ex Switch och nÄgot via GamePass, men ganska sÀllsynt.

Tyckte spelande kunde vara ganska stressigt förut nĂ€r det alltid kom nya spel man ”mĂ„ste” spela. Men nu spelar jag bara i min egna takt, ett spel i taget och köper sedan det som för stunden kĂ€nns bra. Har i och för sig nĂ„gon egen regel att varannat spel ska vara ett Ă€ldre som jag missade nĂ€r det kom, och varannan ett nytt. Har gillar det upplĂ€gget, har gjort att jag gĂ„tt tillbaka till Ă€ldre konsoller som NES, GBA och DS.

Brukar bli ca 15 spel per Ă„r totalt sett. Spelar endast singleplayer.

Medlem

För mig handlar det inte om att inte vilja spela klart, utan att det dyker upp nya spel hela tiden som jag kastar mig in i

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

nej men jag önskar jag gjorde det.

Samma hĂ€r men skrĂ€ckspel spelar jag alltid klart i alla fall 👌

Medlem

Jag spelar klart alla spel som Àr vÀlgjorda nog att fÄ mig att vilja avsluta dem.

----
Cyberpunk 2077-hype!

Medlem

Man inser varför singleplayer tappat mer och mer senaste decenniet efter att man lÀser hÀr. Brukar sjÀlv chockas av hur fÄ som har klarat ens första kapitlet i ett spel t.ex nÀr man ser procenten pÄ Steam achievements av hur mÄnga som har fÄtt den av alla som har spelet. Nu har ju mÄnga spel i bundles och backlogs sÄ det Àr inte den bÀsta mÀtmetoden men sa inte Naughty Dog ocksÄ nÄt om hur fÄ personer som ens hade klarat halva The Last of us av alla spel sÄlda eller nÄt sÄnt?

Medlem

KÀnner verkligen igen mig! Drog igÄng Horizon: Zero Dawn igÄr bara för att inse att jag mÄste spela om det för att det var sÄÄÄÄ lÀnge sedan sist - och stÀngde dÄ av istÀllet. Började ocksÄ precis om, igen, pÄ Divinity 2 efter att en god vÀn pÄmint om hur otroligt bra det Àr. Inser redan efter 20 timmar att jag förmodligen inte kommer spela klart det. Spelen Àr heller inte dÄliga - ofta tvÀrt om - men nÄgonstans pÄ vÀgen försvinner lusten/tiden/orken.

Samtidigt vill jag dock ge mig sjÀlv en mental klapp pÄ axeln för att Àntligen ha spelat klart bÄde The Witcher 3 OCH RDR2, efter vad som kÀnns som en smÀrre livstid. Ge mig fem Är till sÄ kanske jag hinner med Blood and Wine ocksÄ...

Medlem

Om spelet Àr kul sÄ Àr det vÀrt min tid. Men Àndlöst grind eller en story som ballar ur eller obalanserade bossar....Next!

Medlem

För mig Àr det tvÀrtom ibland. Jag Àr rÀtt duktig pÄ att köpa och spela ett spel i taget men jag tvingar mig sjÀlv att spela klart vissa spel Àven nÀr jag egentligen inte Àr taggad pÄ att ens spela.

Asgards Wrath Àr ett sÄdant exempel, men jag spelade ÀndÄ inte klart. 32 Är, gift och barn pÄ g sÄ jag fÄr ta och prioritera bort spel jag inte ens vill varva. Blir ju inte sÀrskilt mycket spelande just nu ÀndÄ.

Medlem

Japp, det var mycket vÀrre förr faktiskt, nÀr jag ladda ner allt pÄ torrent, idag och faktist tacksam för det, köper jag alla spel, mÄnga genom Kinguin mfl, det medger jag, men det Àr ju ÀndÄ köpa, Àn nÀr man inte ger ett öre nÀr man laddar ner. Det som dödade gaming för mig, med alla torrents, var att jag hade sÄ mycket att vÀlja mellan, sÄ inget blev lÀngre speciellt, det fanns inte det dÀr, "jag lade faktiskt 600 spÀnn pÄ detta, minsta du kan göra Àr Ätminstone försöka klara av det sÄ gott du kan?"... Jag fick dom gratis, men ocksÄ, det fanns ingen sÄn dÀr, vÀrde i spelen, sÄ jag började tröttna och bytte spel sÄ fort ett blev lite upprepande eller hade mycket backtracking, sÄ nÀe blev direkt nÄt nytt och bÀttre...

SÅ löjligt som det mĂ„ lĂ„ta, eller inte löjligt, men uppenbart egentligen, att jag uppskattade spelen igen mycket mer, nĂ€r jag hade investerat i spelet (mao köpt spelen, ibland kan jag fortfarande ladda ner spel, men jag som konsekvens för mitt syndiga beteende, brukar dĂ„ köpa spelet antingen till nintendo switch om sĂ„ Ă€r möjligt, eller nĂ€r jag har köpt PS4 versionen, och PC versionen kommer ut, sĂ„ kan jag pĂ„ ett sĂ€tt rĂ€ttfĂ€rdiga för mig sjĂ€lv, att ladda ner det. Min poĂ€ng var, jag försöker alltid ge 99% av tiden fullt pris för spelen jag verkligen vill ha och gillar, och dom spel jag inte köpt utan laddat ner, Ă€r inte av snĂ„lhet, utan ofta faktiskt att antingen Ă€r crackade versionen ren pĂ„ drm, men för det mesta, för att jag Ă€r pank nĂ€r det kommer ut, och har otroligt dĂ„lig impulskontroll och vill ha saker direkt, har aldrig sparat, utan alltid köpt pĂ„ kredit om inte jag haft fulla beloppet för köp?

Kort version för er som inte orkar lÀsa allt onödiga ovanför, ja hade detta problem, men uppskattade spel mer och ville klara av dom, av ren praktiskt pragmatisk tankesÀtt, "600-700kr" Àr vÀrt det, endast om du tar dig igenom spelen minst en gÄng...

Asus X370 Prime Pro|AMD Ryzen 1700|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3000mhz|Creative SB-Z|HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GBram-17" 120hz IPS|HTC Vive VR|Playstation 4 Pro|Huawei 8|

Medlem

Jag spelar nog mer klart spel nu sen jag blivit vuxen (36 bast). Men den kan bero pÄ att jag spelar mer mÄlmedvetet nÀr jag vÀl spelar och bara köper spel jag vet att jag kommer att gilla (nÀstan).

Nej, har försökt spela klart CS sen 1999.

Medlem

Nej. NÀstan alla spel Àr för svÄra för mig.
Men nĂ€r jag köper ett spel, sĂ„ köper jag alla dlc oavsett om jag behöver det eller ej, eftersom jag vill ha hela spelet. Jag vet ju inte hur lĂ„ngt jag kommer, men jag fĂ„r oftast ge upp. Även pĂ„ den lĂ€ttaste nivĂ„n. Har inte sĂ„ mycket tĂ„lamod.
Vanligast sÄ Àr det skjutaspel, action och bilspel. SÀllan nÄgot annat.
Men jag spelar för att det Àr kul och spÀnnande.

autograph

Medlem

Nej, tappar intresset alldeles för fort.
De flesta spel jag kört igenom senaste Ă„ren Ă€r indiespel pĂ„ 4-5 timmar vilket jag tycker Ă€r en alldeles lagomt lĂ„ng speltid. Är ett spel 10+ timmar sĂ„ Ă€r det sĂ€llan jag kör igenom det - undantaget spelet till Switchen dĂ„ jag kan köra igenom de pĂ„ jobbet

Medlem

Jag skulle pÄstÄ att majoriteten av spelen jag köper spelar jag ut. Gratis spel eller prenumerationsspel Àr det inte alltid jag slutför.

Medlem

Nej, jag spelar klart ytterst fÄ spel numera. De tvÄ senaste spelen jag har gett mig pÄ, Xenoblade Chronicles och Huntdown, gav jag t ex upp efter nÄgra timmar. Ett spel mÄste vara ofantligt bra för att jag ska orka lÀgga ner tid pÄ det numera. Jag spelar vÀldigt lite, och har inte tid för halvdana spelupplevelser.

Medlem

Jag spelar sÀllan igenom spel. Det har kommit till den punkten att jag drar mig för att köpa singelplayer-spel.
Just nu spelar jag death stranding. HĂ„ll tummarna.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Jag spelar sÀllan igenom spel. Det har kommit till den punkten att jag drar mig för att köpa singelplayer-spel.
Just nu spelar jag death stranding. HĂ„ll tummarna.

Spelar sÀllan igenom spel ... pÄbörjar Death Stranding ... jag gillar helt klart ambitionen

Medlem

Är nog vĂ€ldigt fĂ„ spel som jag har aldrig kört klart, samtidigt köper jag inte lika mĂ„nga spel nu för tiden sĂ„ det mesta blir fĂ€rdig spelat.

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Matthias:

Spelar sÀllan igenom spel ... pÄbörjar Death Stranding ... jag gillar helt klart ambitionen

Haha, tack! Det Àr sÄ coolt spel med sÄ spÀnnande story, sÄ jag hoppas verkligen jag lyckas. Men jag gÄr konstant runt med en gnagande oro att jag kommer tröttna och gÄ miste om den spÀnnande storyn. Men hittills sÄ har det gÄtt bra.

Medlem

Har helt klart börjat tröttna snabbare pÄ "Àldre" dagar eller sÄ har jag bara blivit mer krÀsen och bortskÀmd av bra spel helt enkelt. Suget som Àven fanns finns inte dÀr lÀngre, sorgligt nog. Men ibland vÀcks det till liv nÀr man hittar nÄgot riktigt roligt spel.

Dom spel jag verkligen spelar till fullo Àr dom frÄn FromSoftware och nu Àven en ny favoritstudio Team Cherry(Holllow Knight).

Tragglar mig igenom GTA V just nu, det har sina stunder, men gameplay Àr inte en sÄdÀr jÀttehöjdare direkt. Senaste spelet jag verkligen hade kul med var nog FTL: Fast Than Light.

The more I practice, the luckier I get.
http://www.twitch.tv/densetsu_

123
Skriv svar