Chris Roberts ger oss en uppdatering om Squadron 42

Robot
Chris Roberts ger oss en uppdatering om Squadron 42

Lite nya rörliga bilder och info om den efterlängtade "roadmapen".

#Cloud-imperium-games, #Squadron-42, #Star-citizen, #nyhetstips


Skribent

Och nu diskuterar vi civiliserat. Alla inlägg med förolämpningar och andra dumheter kommer raderas direkt och utan förvarning.

Medlem

Detta segmentet ska göras kvartalsvis, det är ganska avslöjande att de inte är ens i närheten av att släppa något färdigt överhuvudtaget. Sen att det var en timme av icke-information om huruvida spelet ligger till.. Åh, en rymdstation. Åh, man kan gå ur konversationer, för det är ju väsentlig information.

Också jättekul att han tar upp Cyberpunk, Red Dead som exempel på spel som blivit försenade, men lämnar ute den lilla vitala delen att de försenades under ett år medan hans eget spel är nu 4 år försenat (6 år om originalsläppet räknas) och inte ens är på horisonten.

Men ja, vad kan man vänta sig från någon som inte gjort klart ett spelprojekt sedan milleniumskiftet..

Medlem

De spel han jämför med har väl kommit ut eller har ett releasedatum...?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Har sedan länge slutat bry mig om det här projektet.
Kommer det någon gång så kommer det väl men känns som man hinner dö innan.
Nog aldrig varit med om mer oseriöst planerande.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Lustigt, har mentalt blockerat allt som har med Cloud Imperium Games att göra. Krävs sådana här inlägg för mig att ens lägga en tanke på dem och deras projekt. Kommer nog fortsätta så ett tag till, helt ärligt. Håller ett öga på Elite Dangerous kommande uppdateringar/expansioner, medans jag spelar lite NMS istället. Inte optimalt, då dessa två spel har en massa stora brister, men det är precis så att den där "open world rymdspels-klådan" blir kliad.

Inaktiv

Tycker det är rätt magstarkt att jämföra med spel såsom RDR2 och TLOU2, utelämnar CP2077 då det inte släpps förrän om en månad.

Men att jämföra med två extremt omtyckta spel är rätt nonchalant kan jag tycka, hade gärna sett lite mer ödmjukhet från deras sida.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Tycker det är rätt magstarkt att jämföra med spel såsom RDR2 och TLOU2, utelämnar CP2077 då det inte släpps förrän om en månad.

Men att jämföra med två extremt omtyckta spel är rätt nonchalant kan jag tycka, hade gärna sett lite mer ödmjukhet från deras sida.

haha ja de spel han jämför med kan man säga träffade nästan helt rätt på tiden jämfört med det här. 2014 sade han att squadron 42 skulle släppas första gången. Det är ett tag sedan det. Varken RDR 2 eller TLOU2 sköts upp i åratal som det här projektet gjort


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

När man pratar om ett spel som enligt egen utsago för några år sedan var "nästan färdigt" och nu inte ens verkar ha en road map alls, än mindre ens ett årtal för när det släpps. Säger som jag sagt tidigare: Squadron 42 var deras chans att visa att de kunde leverera och de valde att inte göra det. Man kunde släppt del 1 (för nu är det väl tredelat vill jag minnas?) med lite mindre "ambitioner" (mindre walking simulator, mer space pew pew) och kanske återskapat lite förtroende.
Har avinstallerat SC och slutat läsa mejlen jag får efter att de uppdaterat mig om att de uppdaterat modellerna som återigen är hopplöst omoderna för typ 4:e eller 5:e gången. Vid det här laget tror jag mest de hoppas att grafikkorten ska utvecklas så att de inte behöver optimera koden för att nå upp till ok framerate. Med allt lull-lull är varken HOTAS eller VR aktuellt. Tills CR omvandlas till "kreativ direktör" eller liknande och ersätts som projektledare & "kapten" för skeppet är mitt förtroende lika stort som för Molyneux, med skillnaden att Molly alltid utan undantag är underhållande.
Men som jag också brukar säga: Utan SC hade vi inte haft en massa andra underhållande, bra titlar, så...

Medlem

Jag har följt SC sedan starten och det här var verkligen nedslående nyheter. Som Fiddi ^^ skriver att de planerar kvartalsvisa uppföljningar antyder ju att de knappt kommit ur startgroparna ännu.

Jag har börjat komma till terms med att jag kanske inte kommer få uppleva SC men förhoppningsvis får mina barn eller barnbarn ett riktigt grymt rymd MMO i framtiden men jag hade verkligen hoppats att jag skulle få börja lita en betaversion av SQ42 till Jul eller nyår.

Nu inser man ju att det säkert är 3-4 år kvar till release av SQ42 och säkert 8-9 år till SC..

Problemet är att vid det laget har säkert seriösa företag snott bra ideer från SC/SQ42 så när de väl släpps kommer det finnas andra bättre spel ute på marknaden.

Medlem

Nice video, synd att de inte grävde djupare, tyckte dock teknologin att npcer reagear på hur spelaren bryter konvos är riktigt imponerande, kommer verkligen bli intressant hur det ser ut ingame!
Blir väl att vänta på anniversary för att få lite mer godbitar om sq42

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tycker det är en bra jämförelse, finns väl inga andra spel som ligger i närheten av skalan som squadron 42 kommer ha. RDR2 hade dock över 3000 pers som var inblandade i spelet. Men nu jobbar dom med två spel också så alla resurser går inte till singleplayer delen.

Känns som att ingen här ens kollade på videon.

Baserat på vad? Vi har inte sett något som syftar på att Squadron 42 kommer vara bättre, större eller roligare än något annat AAA-spel någonsin, det finns knappt någon information om spelets helhet alls, det enda vi sett är fin grafik, detaljrika omgivningar men ytterst lite faktiskt gameplay (om den "vertical slice" som vi såg år sedan nu är en regelrätt 'vertical slice' och inte bara ännu en missvisning, så kan man knappast säga att det är något särskilt banbrytande gameplay-mässigt).

Sen är det den lilla detaljen att det fortfarande inte har släppts och är inte i närheten att göra det heller (så hur kan man ens hävda hur det "kommer ha"?), trots >4 års försening, spel med "when it's done" som motto är sällan särskilt bra (exempelvis, DayZ, Duke Nukem Forever), särskilt om det är från en obeprövad utvecklare.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Bara för Duke nukem sög när det släpptes betyder inte att Squadron 42 kommer suga. Var nog inte 500 pers som jobbade med Duke Nukem forever heller. Men visst RDR 2 var väldigt påkostat men ändå så tycker jag många andra spel är mycket roligare. Tröttnade på det spelet ganska snabbt då det var inget för mig. Men jag gillar Sci-fi spel och filmer som tex Aliens så jag tror jag kommer gilla singleplayer delen för squadron 42. Det dom har visat på trailers har jag gillat, även inlevelsen i spelet kan ge en ett visst intryck på hur bra man tycker spelet är.

Spelar online delen ganska mycket, mest på PTU:n dock för man vill se det nya dom lägger till. Om jag gillar online delen så kommer jag nog gilla singleplayer delen med säkert. Buggarna är frustrerande dock.

Givetvis inte, men statistiskt sett så ser det inte särskilt ljust ut, ambition kan inte likställas med kvalité. Jag gillar också sådana spel men betyder fortfarande inte att det kommer bli bra bara för att. De har visat snygg grafik, och, om vi ska vara ärliga, gameplay-flyt som får ArmA att se smidigt ut, baserat på Squadron 42 videor, 'inner-thoughts' är tom. sämre än ArmAs scrollmeny (vill de ha inlevelse i interaktioner så kan de tex. titta på DCS eller fan, My Summer Car har tom. bättre interaktioner och det är gjort av någon som inte kan programmering). Sen går gränsen för inlevelse kontra klumpighet oerhört nära varandra och vill påstå att de är närmre klumpighet (likt ArmA) än inlevelse (upp till personlig tolkning såklart).

Hur som helst, så om vi går tillbaka till de exempel som Chris gav, varför är de bra, tycker du? Jag tycker inte de går att jämföra överhuvudtaget då de alla utvecklades fullt ut, försenades (jämförelsevis oerhört kort tid) och till slut släpptes under tiden detta har varit under utveckling (förutsatt nu då att det är helt osannolikt att spelet släpps innan november då Cyberpunk dyker upp), samtidigt som de var gjorda av erfarna utvecklare som, mer eller mindre, generellt litas på att göra spel av kvalité.

Medlem

lika arrogant som alltid.. det kommer när det kommer dvs om hundra år när inte en jäkel bryr sig.. skön inställning från snubben.. är det seriöst nån som tror på detta längre ? alla spel som tagit forever att utveckla var rena floppen när dom väl kom...

Medlem

”Vi väntar och ser hur Cyberpunk är och så vet vi hur mycket jobb som ligger framför oss”. Den känslan får jag.

Hittills har dem ju i princip bara visat renderade videor så man blir nyfiken på hur långt efter man egentligen är.

Medlem

Fina små pusselbitar, men att få ihop det till en stor helhet är en helt annan sak.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Mycket kan man säga om SC, men tråkigt har det inte varit att följa den närmast parodiskt svaga förmågan att komma i mål. Även om jag tycker synd om alla stackare som gått in med pengar, så finns det en del i mig som önskar att detta bara fortsätter pågå.

Det är som att se slow-tv-versionen av Netflix-dokumentären "Fyre: The Greatest Party That Never Happened".

Medlem

Kommer aldrig släppas. Inte en chans!


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av bluebird:

Mycket kan man säga om SC, men tråkigt har det inte varit att följa den närmast parodiskt svaga förmågan att komma i mål. Även om jag tycker synd om alla stackare som gått in med pengar, så finns det en del i mig som önskar att detta bara fortsätter pågå.

Det är som att se slow-tv-versionen av Netflix-dokumentären "Fyre: The Greatest Party That Never Happened".

Jo, jag har en kollega som enligt egen utsago lagt ca 30k på digitala skepp i ett spel som inte är i närheten av klart, efter så många års utveckling... men han verkar nöjd ändå.

Själv ser jag hela grejen som en stor scam där Roberts+Fru försöker sälja så mycket digitalt loot som möjligt, så länge det håller. Att det ska komma i mål är nog inte lika viktigt.
Jag har själv köpt det billigaste paketet för... 6, 8 år sedan? Ser det som förlorade pengar

edit: Roberts+Fru-videon jag såg för ett tag sedan :

Medlem

Det tar lång tid att göra spelet varför bli sur över det? Alt du kan göra är att acceptera det eller sluta bryr sig och låt dom som se framemot spelet att göra det.

Genomförsel från Chris är tiden att skapa, Cyperpunk 2077 har var i utvecklingen över 8 år vad vi vet. Samt 7 år för Red Dead Redemption 2. Varken av spelen ligger på en skala som Star Citizen är på. Ska du tänka att det är spel studios som redena existerade.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Det tar lång tid att göra spelet varför bli sur över det? Alt du kan göra är att acceptera det eller sluta bryr sig och låt dom som se framemot spelet att göra det.

Genomförsel från Chris är tiden att skapa, Cyperpunk 2077 har var i utvecklingen över 8 år vad vi vet. Samt 7 år för Red Dead Redemption 2. Varken av spelen ligger på en skala som Star Citizen är på. Ska du tänka att det är spel studios som redena existerade.

Detta handlar dock om Squadron 42 och inte Star Citizen.

Dax
Medlem

Nä borde klassas som scam, kommer aldrig att släppas utan C R kommer mjölka ut det han kan och sen lämna skeppet som vanligt och börja om igen.

Medlem

Borde finnas begränsningar när det gäller en insamling och hur lång tid de skall ta till release. (Funding)

Men som sagt kan också tycka det borde klassas som scam. Man hade kunnat göra som Blizzard och WoW och byggt vidare.

Medlem

Argumentet "men spelet x tog faktiskt också mycket lång tid att utveckla" har sitt ursprung hos de som supportar spelet, att nu även Chris Roberts har börjat använda det säger allt.

Tragiskt för de som har spenderat mängder med pengar.
Möjligheten till _stora_ kickstarters för spel kommer att vara nära noll tack vare Roberts.

Men Roberts behöver inte vara orolig, supporters har det här året öst pengar över projektet på ett sätt som de aldrig gjort tidigare, dock så ser oktober inte särskilt bra ut, så vem vet...

Medlem
Skrivet av aT1C:

Det tar lång tid att göra spelet varför bli sur över det? Alt du kan göra är att acceptera det eller sluta bryr sig och låt dom som se framemot spelet att göra det.

Genomförsel från Chris är tiden att skapa, Cyperpunk 2077 har var i utvecklingen över 8 år vad vi vet. Samt 7 år för Red Dead Redemption 2. Varken av spelen ligger på en skala som Star Citizen är på. Ska du tänka att det är spel studios som redena existerade.

Precis, det skall även tilläggas att CiG utvecklar två spel och det av en helt ny studio som under dessa 8 år gått från 7-8 vänner till 640 personer över 5 studios. Bara att bygga 5 studios är en enorm uppgift.
Har dom gjort misstag? absolut, dom har gjort massvis med rookie misstag där felbedömningar av releasedatum är ett av dom och till skillnad mot andra studios så har dom gjort detta för öppen ridå (Open development)

Man tycker ju att gamers här på FZ borde förstå sånt och se fördelarna med att utveckla spel utan att ha publishers som kräver att spelet skall vara klart till julhandeln.

Hatet mot CiG är nåt jag aldrig kommer att förstå men å andra sidan är jag inte en sån människa som går in på Apple/Intel/nVidia/Tesla forum och skriver skit bara för att jag har en Android/AMD/Bensinbil.

Medlem

Oooooh jag hade helt glömt detta spelets existens (eller icke sådan!)

Coolt, har ju beställt VR headset och allt så kanske..... one day

Medlem
Skrivet av IMSG:

Detta handlar dock om Squadron 42 och inte Star Citizen.

Det är som att prata om högra handen och inte vänstra handen. Tech byggs för båda.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Cyperpunk 2077 har var i utvecklingen över 8 år vad vi vet. Samt 7 år för Red Dead Redemption 2. Varken av spelen ligger på en skala som Star Citizen är på. Ska du tänka att det är spel studios som redena existerade.

Skrivet av aT1C:

Det är som att prata om högra handen och inte vänstra handen. Tech byggs för båda.

Gäller att hålla isär höger och vänster när du själv ställer ett mmo mot singleplayer. SQ42 ska inte vara i närheten av Star Citizen sett till "tech".

Medlem
Skrivet av IMSG:

Gäller att hålla isär höger och vänster när du själv ställer ett mmo mot singleplayer. SQ42 ska inte vara i närheten av Star Citizen sett till "tech".

Singleplayern kommer kräva online dock, för det körs med server side object containing streaming. Planeter och sånt man besöker i spelet ligger på en server. Både singleplayer delen och multiplayer delen använder samma tech. Spelet är för stort för att kunna köras på en klient. Om man skulle lagra alla planeter och sånt på en hårddisk så skulle spelet ta flera tusen gigg.

Dom sa det ganska nyligen på en utvecklar video, minns inte vilken dock. AI subsumption, används på båda spelen också. Så om den är muppad i Starcitizen är den ganska muppad i Squadron 42 också. Server loads påverkar det också, så det är kanske mindre muppat i singleplayer delen för det behöver bara laddas in för en klient.

Dom snackar också om att dom ska lägga till agent smithing i singleplayer delen med, så en vän kan ta över en npc i spelet. Varit känt sen länge att dom ska lägga till det för online delen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Singleplayern kommer kräva online dock, för det körs med server side object containing streaming. Planeter och sånt man besöker i spelet ligger på en server. Både singleplayer delen och multiplayer delen använder samma tech. Spelet är för stort för att kunna köras på en klient. Om man skulle lagra alla planeter och sånt på en hårddisk så skulle spelet ta flera tusen gigg.

Men det säger dom själva bara är till viss del i SQ42. Hur som helst så är du också inne och river på Star Citizen och inte SQ42 som inte alls är i samma skala. Samma utvecklare, samma team, samma tech (dock bantad av förklarliga skäl) men långt ifrån samma spel om du frågar mig.

12
Skriv svar