Vi som är 40+ och spelar

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Får man verkligen sämre reflexer när man blir äldre? Liksom även om man "övar" på dom, gamear ofta m.m.?
Hade varit intressant att veta. Är 30+ men tycker jag pangar lika bra i CS som när jag var ung. Men kanske bara inbillar mig?

Individuellt antar jag. Jag har sämre reflexer nu, sämre rörlighet osv. jämfört med hur det var för 20-25 år sen.

Medlem
Even older

LÄNK

Gjorde denna för några år sedan. Kändes relevant, själv precis 40 år fyllda. Ingen som spelar alien fireteam?

Medlem

49 (fyfaaan) och spelar lika mycket som tidigare, kanske mer för det finns mer spel nu och inte bara 2 cartridge spel som man köpte på Datacorner till Vic 20'n. Har gått genom C64, C128, Amigor och PCs över åren.

Tycker mig inte ha blivit slöare, reflexerna sitter där, fast det som är bättre är tankarna, kan tänka mer taktiskt och räkna ut vinklar i huvudet för granater typ. Enda genomgående intresset som varit med mig sedan barndomen är flyg, spelade 2D flightsimmar på C64 och numera så "sitter" jag i cockpit tack vare VR. Älskar att köra carrier landningar i DCS eller surra runt lite i Europa i MSFS2020.

Är hemmakodare så för det mesta blir det bara någon timma Cyberpunk eller StarTrek online.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

49 (fyfaaan) och spelar lika mycket som tidigare, kanske mer för det finns mer spel nu och inte bara 2 cartridge spel som man köpte på Datacorner till Vic 20'n. Har gått genom C64, C128, Amigor och PCs över åren.

Tycker mig inte ha blivit slöare, reflexerna sitter där, fast det som är bättre är tankarna, kan tänka mer taktiskt och räkna ut vinklar i huvudet för granater typ. Enda genomgående intresset som varit med mig sedan barndomen är flyg, spelade 2D flightsimmar på C64 och numera så "sitter" jag i cockpit tack vare VR. Älskar att köra carrier landningar i DCS eller surra runt lite i Europa i MSFS2020.

Är hemmakodare så för det mesta blir det bara någon timma Cyberpunk eller StarTrek online.

Testa din reaktionstid

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime

Vi gamers lär ju ha tränat upp vår reaktionsförmåga. Jag är 36 och fick 212 ms som slutresultat av 5 klick. Normal reaktionstid för människor är tydligen omkring 200-250 ms.

Skrivet av Trafiko:

Reaktionstid

Reaktionstiden är den tid det tar från att du upptäckt en fara, tills du hinner reagera. Reaktionstiden för en människa i trafiken är normalt cirka 1 sekund.

Reaktionstiden försämras med åldern, men förbättras av erfarenhet. De som har bäst reaktionstid är därför medelålders förare eftersom de inte är så gamla och har ofta mycket erfarenhet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag tror inte man pratar om 40 åringar när man säger att reaktionsförmågan blir sämre. Det är nog snarare vid 60-70 det börjar märkas. Före 60 kan man nog knappast skylla på att man är för gammal. Får du stryk så behöver du träna mer helt enkelt.

Kul att se så många andra 40+ som spelar!

Själv är jag 46 och har spelat sedan C64 var aktuell

Under många år så spelade jag enbart på Playstation och många roliga timmar har bland annat lagts på fps-coop och racing på delad skärm tillsammans med en barndomskompis!

För runt 4-5 år sedan upptäckte jag VR. Numera spelar nästan enbart VR (både PCVR och fristående på Quest 2) .

På vardagarna så är huvudfokuset att spela Onward i teamet ACCESS DENIED (vi tävlar i VREL ligan nu men har även varit aktiva i VRML). Har en svensk teamkompis där som är 51.

På helgerna brukar jag försöka hinna med lite sim-racing och annat kul, givetvis i VR.

Kan passa på att nämna att jag personligen upplever VR -formatet som enklare att hänga med i och att jag är betydligt mer konkurrenskraftig i fps- spel i VR än vad jag var de sista åren på platt skärm. Tror att det kanske kan ha att göra med att hastigheten tas ner litegrann i ett spel som Onward om man jämför med exempelvis COD och att vi vuxna kanske till och med har en fördel då det kommer varseblivandet i en mer realistisk miljö.


signatur

Spelar 100% VR på Quest 2. i5-12400f, 16GB Ram, RTX 3080 OC. Playseat Challenge. Thrustmaster T300RS.

Gen
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Testa din reaktionstid

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime

Vi gamers lär ju ha tränat upp vår reaktionsförmåga. Jag är 36 och fick 212 ms som slutresultat av 5 klick. Normal reaktionstid för människor är tydligen omkring 200-250 ms.

Puh, fick 250ms så det var på håret.

Är 42 och spelar fortfarande, dock mindre än tidigare. Dels pga. att man delar livet med någon men även att det finns annat som ibland är mer intressant. Sen hjälper det inte att det släpps så otroligt många spel nuförtiden, det går ju inte att lira allt. Tröttnar nog ibland lite lättare på spel pga att man vet att det finns en backlog eller utbud som ligger och väntar på en.

Lirade mer MP spel tidigare, något som jag nästan helt slutat med. Mest för att man med SP spel kan ta det i sin takt. Alla har så jävla bråttom hela tiden (se bara hur snabbt folk kör igenom dungeons i MMOs). PvP är man heller inte lika vass på nuförtiden.

Medlem
Skrivet av Gen:

Puh, fick 250ms så det var på håret.

Är 42 och spelar fortfarande, dock mindre än tidigare. Dels pga. att man delar livet med någon men även att det finns annat som ibland är mer intressant. Sen hjälper det inte att det släpps så otroligt många spel nuförtiden, det går ju inte att lira allt. Tröttnar nog ibland lite lättare på spel pga att man vet att det finns en backlog eller utbud som ligger och väntar på en.

Lirade mer MP spel tidigare, något som jag nästan helt slutat med. Mest för att man med SP spel kan ta det i sin takt. Alla har så jävla bråttom hela tiden (se bara hur snabbt folk kör igenom dungeons i MMOs). PvP är man heller inte lika vass på nuförtiden.

Haha är 40 och spelar regelbundet. Fick 303ms. Skyller på smutsigt mobil. Eller att jag bara har sovit 2 timmar inatt..

Medlem

Jag fyllde 40 i maj i år (2022)
Spelar mest WoW wotlk classic just nu.
Med en level 79 night elf hunter på servern mirage raceway om nån vill göra mig sällskap.
På samma server har jag även en night elf druid-alt och den är runt level 45 har jag för mig.
Ska gå över till retail och Dragonflight när det kommer.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Testa din reaktionstid

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime

Vi gamers lär ju ha tränat upp vår reaktionsförmåga. Jag är 36 och fick 212 ms som slutresultat av 5 klick. Normal reaktionstid för människor är tydligen omkring 200-250 ms.

Min kraftigaste reaktion från den siten var mängden cookies.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Testa din reaktionstid

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime

Vi gamers lär ju ha tränat upp vår reaktionsförmåga. Jag är 36 och fick 212 ms som slutresultat av 5 klick. Normal reaktionstid för människor är tydligen omkring 200-250 ms.

237 ms. Men som sagt, gamers har reaktionsförmåga över det normala. Kommer ihåg på en tidigare liknande test jag gjorde med en fysiskt knapp, första frågan jag fick "Spelar du datorspel?"

Har man en gång spelat FPS spel så sitter det. Tack Delta Force och Rogue Spear.

phi
Medlem

Jag fuskade. Jag är "bara" 38 år.

Medlem

43 här. 39:e året som gamer. Började märka av reflex-tappet ganska hårt vid 30. Spelar mest Overwatch nu, mitt första FPS. Bättre än de sämsta men långt från average… tidigare, innan barnen, var det mest WoW, innan dess single player (FF, BG, single player SC etc) o nes/snes/n64.

Är 49 år och har spelat sen nintendo snes som jag växte upp med 🎮

Jag har sån tur att min 11 årige son och jag spelar igenom nästan det mesta som finns i utbudet av Steam , Epic och givetvis Ultimate Gamepass

"Sorry Sony men vi få köpa en PS5 nu när ja fyller 50 och bättra på vår närvaro i PS värden"

Jag vill tacka för den här tråden kul och se att så många älskar att spela spel fortfarande 🖖

Just nu finkammar jag Skyrim på allt jag missade för fem år sedan

Vi ses i Starfield mina FZ vänner 😀🕹


signatur

"In To The Void "

Medlem

Jag är 62 och har nästan bara spelat RPG:spel de sista 10 åren.
Reflexerna är åt helsike för dåliga numera så nu är det Grounded som gäller.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Snart joinar jag också klubben. Väldigt snart. Innan vintern blivit vår i år slår jag om från 39 från 40.

Medlem

Som 42 åring känns det som att ju mer jag spelar desto mindre spelar jag spel där twitchiga reflexer spelar någon roll... Det behövs något mer än bara bra timing på reaktionerna för att jag ska fastna för ett spel, story eller skill...

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Får man verkligen sämre reflexer när man blir äldre? Liksom även om man "övar" på dom, gamear ofta m.m.?
Hade varit intressant att veta. Är 30+ men tycker jag pangar lika bra i CS som när jag var ung. Men kanske bara inbillar mig?

Vet inte. Jag vet dock att jag blir irriterad på allt för stressiga spel. Hade t o m lite problem med vissa moment i Luigis Mansion 3 och Links Awakening
Jag gillar nya spel, men de första spelen jag spelade mellan 1998-2004 kommer alltid vara de som ligger mig närmast hjärtat. Nostalgi förstås.

Medlem
Skrivet av joejjeman:

Med tanke på kärringafan bedrog mig 4 månader efter jag skrev det så va hon en sån

Hörru vet hur sårande sånt kan vara men bli inte en white trash MAGA imitation med din vokabulär. Känns smutsigt. Kalla inte din kvinna, den du älskat för "kärringafan.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Blev 50 år 2023, så 50+ i år. Spelar rally spel fortfarande, tänker inte sluta.
Har roligare nu än innan, barnen vuxna osv osv. Mer tid nu för egen tid, perfekt.

Medlem
Skrivet av alias:

Hörru vet hur sårande sånt kan vara men bli inte en white trash MAGA imitation med din vokabulär. Känns smutsigt. Kalla inte din kvinna, den du älskat för "kärringafan.

Håller generellt med dig. Är oerhört trött på allt snack om red pill och sån skit. Men om en partner är otrogen, något som jag anser är bland det värsta man kan göra i ett förhållande, tycker jag att man förtjänar att bli kallad kärringafan/gubbjävel (beroende på kön). Det är en sak om ens partner vill gå vidare i livet (sorgligt men sånt händer) och en helt annan sak att hen väljer att låtsas älska dig medan den ger sin kärlek och kropp till någon annan.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Men vad är det frågan om!? Jag är inte ens 50 och Sekiro spöar skiten ur mig

Jag är 42 år.
Spelar Sekiro just nu, många bossar har jag tagit på första försöket men då har jag halva spelet kvar.

Sedan i november har jag känt av en svag smärta i ena handen i vissa vinklar. Har nu insett att det är i båda mina händer och jag har funderat på vad det kan vara. Misstänker att det är att jag spelar så mycket tvspel med handkontrollers. Eller om det är mus arm. Något liknande. 😜

Spelar bara singelplayer idag. Känns som att man var mer sugen på multiplayer när man var yngre.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kom att tänka på en favorit:

Hon är så galet mysig. Blir nog att använda hennes videos att somna till från och med nu.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Håller generellt med dig. Är oerhört trött på allt snack om red pill och sån skit. Men om en partner är otrogen, något som jag anser är bland det värsta man kan göra i ett förhållande, tycker jag att man förtjänar att bli kallad kärringafan/gubbjävel (beroende på kön). Det är en sak om ens partner vill gå vidare i livet (sorgligt men sånt händer) och en helt annan sak att hen väljer att låtsas älska dig medan den ger sin kärlek och kropp till någon annan.

Det kan man absolut göra men kanske inte i ett forum där alla och var en kan läsa det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Releasehästryttare

Just det, är över 40 nu med

Medlem
Skrivet av stoffe20:

40 i maj hoppas jag kvalificerar

Samma här. Unnades ett quest 3 med boboVR samt ett gäng batterier i förtid. Nu tar denna "gubben" steget in i VR! Asgard's wrath 2 ligger topp på listan!

Medlem

Fyllde förti förra året. Märks att jag föredrar lite långsammare spel nuförtiden. Lirar mest SP och gillar spel med bra story.
Lite trist på ett sätt då Battlefield-serien alltid varit något jag gillat annars och spenderat tusentals timmar i men känns
som jag gibba tillräckligt för en livstid. Känns inte lika kul och reflexerna är inte vad dom brukade vara.

Medlem

Är en gubbe på 52 som spelat sedan tidigt 80 tal, spelar sällan online mer än gran turismo ibland. Tycker fortfarande
det är ett suveränt nöje och fritidsintresse.

Medlem

Levt som 40 lite mer än ett halvår nu, har ju barn varannan vecka men när dom inte är här blir det mest simracing i VR utanför arbetstid. Sen spelas det ju en hel del med barnen också! När det kommer till sånt utanför simracing så föredrar jag storydrivna rollspel numera. En gång i tiden var det CS och Battlefield i drivor men sällan jag tycker såna spel är särskilt roliga i längden längre. Visst kan vara kul att lira några rundor om man kör med polare men inte mer än så. Då ena grabben gillar Fortnite så blir det ju lite sånt också och man har ju inte helt tappat reflexerna, men det märks att man inte spelar sånt särskilt ofta längre!

Medlem

Vad skönt att se att jag inte är själv! Jag är född 71 (alltså 52 år nu), och har känt mig väldigt, väldigt ensam i mitt intresse dom senaste 40 åren. Jag som var övertygad om att "gammal" på fz innebär att man är runt 30. Jag kan prata spel med andra (jobbar med ungdomar med delat intresse), men vi ser liksom olika kvaliteer i spel. Jag kanske uppskattar karaktärsutvecklingen och story/foto/regi/berättande i spel som Last of Us, medan dom mest fokuserar på ren gameplay.

Skriv svar