CD Projekt kritiseras för kovändning angående Devotion-släpp på GOG

Robot
CD Projekt kritiseras för kovändning angående Devotion-släpp på GOG

Skräckspelet som inledningsvis gjorde narr av Kinas president ratas.

#Devotion, #GOG, #Red-candle


Medlem

Jag ska aldrig mer köpa spel av dom.
Alla företag som böjer sig för Kina är big no no för mig

Medlem

Kina stryper långsamt den kreativa friheten i konsten... Men vad bryr sig folk om det, det ges ju ut massa fräna gratisspel på Epic, hur kan det skada? ^^

Medlem
Skrivet av SlimJim:

Jag ska aldrig mer köpa spel av dom.
Alla företag som böjer sig för Kina är big no no för mig

Blir inte så många spel för dig i framtiden då XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Är Red inblandade i det här? Har alltid trott att GOG drivs av CDP och att CDPR är deras studio som enbart utvecklar spel.

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Är Red inblandade i det här? Har alltid trott att GOG drivs av CDP och att CDPR är deras studio som enbart utvecklar spel.

Helt rätt, var för snabb på avtryckarfingret där. CD Projekt (utan Red) ska det vara.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Är Red inblandade i det här? Har alltid trott att GOG drivs av CDP och att CDPR är deras studio som enbart utvecklar spel.

Ja du har rätt;
https://en.wikipedia.org/wiki/CD_Projekt


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

CDP kanske snart kan byta ut sitt D mot två C om det fortsätter så här. Vekt men tyvärr ganska väntat. Alla storbolag suger snart kommuniströv, ironiskt nog pga kapitalistiska anledningar.

Medlem

Man kan undra när det ska vända, när företag och stater skiter i vad Kins tycker?
Att man värderar, iofs kanske förståeligt då det är en av världens största marknader, med sån försiktighet att man faktiskt anpassar sig därefter.
Hollywood är ju även delvis styrt av Kina nuförtiden, är ju deras största marknad efter USA. Därav så många kineser i filmer, där även filmerna utspelar dig delvis i Kina.
Sen äger ju Kina även AMC, en av dom största biokedjorna i USA, även ägare till SF.

Medlem

Det går bra nu.

Medlem

Att böja sig för totalitära regimer det è punk!


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Blir inte så många spel för dig i framtiden då XD

Nu är jag med på vad du menar. Uttalandet stämmer om man tänker sig mainstream spel och att vara med i den större diskussionen. Men finns ju inget fel med att välja att bojkotta det, sen att du inte tror på honom är ju en annan femma. Men utanför mainstream finns det sjukt många högkvalitativa spel inom indiemarknaden där du inte behöver bry dig om den här typen av grejer. Så. Visst. Tekniskt sett kan du köra det och ändå njuta av grymma spel, bara man inte kör på mainstream spåret.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Nu hänger jag inte med. Det här är en gammal nyhet, varför har en gammal nyhet blivit en ny-nyhet? Har jag missat något?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

CDP kanske snart kan byta ut sitt D mot två C om det fortsätter så här. Vekt men tyvärr ganska väntat. Alla storbolag suger snart kommuniströv, ironiskt nog pga kapitalistiska anledningar.

Ganska säker på att det är flera än GOG som har vikt sig. Spelet skulle väl släppas på andra stores först men togs även bort där?
Oavsett tråkigt när företagen kuvar sig åt Kina.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Blir inte så många spel för dig i framtiden då XD

Inte så många köpta iaf 🙄😉

Medlem
Skrivet av jehuty:

Nu hänger jag inte med. Det här är en gammal nyhet, varför har en gammal nyhet blivit en ny-nyhet? Har jag missat något?

Så att vi kan klanka ner mer på CDP/CDPR!

Medlem

Nyheter om CD/CDPR etc är för tillfället det som genererar mest klick och diskussioner, så lär nog få se en hel del som återupprepas framöver i nyskrivna artiklar.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Medlem
Skrivet av SlimJim:

Inte så många köpta iaf 🙄😉

Haha, sant!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av jehuty:

Nu hänger jag inte med. Det här är en gammal nyhet, varför har en gammal nyhet blivit en ny-nyhet? Har jag missat något?

Skrivet av Ronzem:

Så att vi kan klanka ner mer på CDP/CDPR!

Skrivet av matt76:

Nyheter om CD/CDPR etc är för tillfället det som genererar mest klick och diskussioner, så lär nog få se en hel del som återupprepas framöver i nyskrivna artiklar.

Nu tycker jag ni är lite väl cyniska. Incidenten ifråga har utspelat sig under de senaste dagarna, så jag har svårt att hålla med om att det skulle vara gammalt (och definitivt inte "upprepat").

Och nu kan jag bara tala för mig själv, men personligen ser jag ett rätt stort nyhetsvärde i att en stor digital butik som GOG plötsligt väljer att inte släppa ett spel som tidigare fått grönt ljus, enbart på grund av påtryckningar från "gamers", speciellt med tanke på spelets turbulenta förflutna.

Hade det varit gammal skåpmat jag grävt fram för att hoppa på nått "hate train" hade jag accepterat kritiken, men jag vågar påstå att detta är högaktuellt.

Medlem
Citat:

After receiving many messages from gamers, we have decided not to list the game in our store.

Jo tjena...

Det här var utan tvekan påtryckningar från Sjumilaskogstroll och narcissistiska, empatilösa kostymnissar som med glädje slickar diktaturröv för lite extra klirr i kassan. Ett buggigt spel kan jag förlåta, men att vika sig så här för en brutal diktatur är inget jag tänker blunda för, så det blir en fet bojkott av CD Projekt hädanefter.

eld
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Helt rätt, var för snabb på avtryckarfingret där. CD Projekt (utan Red) ska det vara.

Visst är det tekniskt fel att skylla vänsterhanden för något högerhanden gjorde men personen som äger båda bär ju hela ansvaret.

Medlem

Ska vi verkligen snacka med tanke på allt vi i Väst outsourcar till Öst, främst för billig slavande arbetskraft.

Medlem

Kul att man nyligen varit med i släppt ett spel som Cyberpunk och vad allt det innehåller och så gör man en sån här grej. Utgår ifrån att ironin inte går förlorad för CD Projekt. 😆

Medlem
Skrivet av Proximately:

Nu är jag med på vad du menar. Uttalandet stämmer om man tänker sig mainstream spel och att vara med i den större diskussionen. Men finns ju inget fel med att välja att bojkotta det, sen att du inte tror på honom är ju en annan femma. Men utanför mainstream finns det sjukt många högkvalitativa spel inom indiemarknaden där du inte behöver bry dig om den här typen av grejer. Så. Visst. Tekniskt sett kan du köra det och ändå njuta av grymma spel, bara man inte kör på mainstream spåret.

Gillar inte heller Kina, men det är ett heltidsjobb att försöka undvika allt som har med Kina att göra. Vart man ska dra gränsen bara. Kina har ju ett finger i allt. Sluta gå på bio också? Inte åka med i Volvo-bilar? Inte använda Spotify? Aldrig flyga med Norwegian?

Också en fråga vart man drar gränsen för "äger" och "investerare", men Kina har ju ett finger i allt.

Medlem

Pengar eller konst? Visst, det går att blanda, men vilket kommer först? Det är det som är frågan. Det kommer ju ut en massa coola spel från Kina, det må jag säga, men att böja sig ned för deras påtryckningar är lite B. Hursomhelst, nu ska jag inte direkt klaga, men tråkigt att man inte kan vara oberoende på riktigt. Blizzard har gjort det, GOG har gjort det, och kön är lång.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

NuZ
Testpilot

Jag trodde GOG och CD Projekt var bättre än rövhattarna Actiblizz, EA mfl. Men nu sitter de bredvid varandra i girighetens bord och skrattar åt lidande människor och i deras vokabulär saknas orden mänskliga rättigheter och demokrati.

Hade inte Red candle bett om ursäkt samt tagit bort memen i spelet? Alltså jag blir så förbannad....


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jo tjena...

Det här var utan tvekan påtryckningar från Sjumilaskogstroll och narcissistiska, empatilösa kostymnissar som med glädje slickar diktaturröv för lite extra klirr i kassan. Ett buggigt spel kan jag förlåta, men att vika sig så här för en brutal diktatur är inget jag tänker blunda för, så det blir en fet bojkott av CD Projekt hädanefter.

Av vad vi sett från sk. "review bombs" från Kinesiska spelare tror jag inte det är så långsökt att det här skulle vara sant, det finns tillräckligt med nationalistiska as även i Kina, så om GOG fick ett par tusen arga mejl om ett specifikt spel så är det såklart något som påverkar. Nu är det inte särskilt mycket bättre för det, men allting behöver inte vara någon lömsk konspiration.

Sen om man ska kunna spela spel på PC utan att inblanda sig med dem som har "vikt" sig till Kina finns det ju i stort sett ingen kvar, kanske itch.io, möjligtvis Microsoft (men de har säkert gjort något också). Kina är en alldeles för stor marknad för företagen att ignorera, tyvärr.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Gillar inte heller Kina, men det är ett heltidsjobb att försöka undvika allt som har med Kina att göra. Vart man ska dra gränsen bara. Kina har ju ett finger i allt. Sluta gå på bio också? Inte åka med i Volvo-bilar? Inte använda Spotify? Aldrig flyga med Norwegian?

Också en fråga vart man drar gränsen för "äger" och "investerare", men Kina har ju ett finger i allt.

Nej, jag jobbar på ett ställe där vi säljer massvis med Kina-tillverkade varor (Designed in Sweden) så problematiken förstår jag. Tror inte man behöver jobba med det för att förstå det heller. Men man börjar någonstans, och lite är mer än ingenting. Hade väldigt gärna se att Kina slutade med maktkampen och gjorde så man kunde känna sig glad över att köpa en vara som var tillverkad där men med tanke på hur arbetsförhållanden och likannde ser ut finns det ingen anledning att stoltsera direkt.

Att höja rösten är en bra start. Att prata med plånboken hjälper också. Man är ett kugghjul, hoppar ett kugghjul ur ett maskineri kanske maskinen rullar på men lite sämre. Ser någon annan att det gick att hoppa loss och joinar så fortsätter det. Anser att argumentet "man har ingen makt" är helt värdelöst. Jag förstår poängen, men argumentet har inget värde. Det är en ursäkt för att slippa ta ansvar över något som andra inte tar ansvar över eftersom man inte kan föreställa sig effekten av ens handling, men man vet ändå att pengarna går till något annat.

Just nu är min egen ekomoni helt trasig men lyckas den återhämta sig så har jag som målsättning att hitta företag som täcker olika områden för att minska de negativa effekterna av min konsumtion. Jag meddelade utvecklarna och hoppas att de öppnar upp en egen butik om inte det går vägen, eller bara släpper spelet via något enkelt system på sin hemsida. Jag tycker mer illa om tanken att leva under Kinesiska regeringens regelverk och moralism än jag tycker om dataspel.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Pengar är ju mer värt en frihet...fast så tyckte man inte förr. När man fick slåss för den!

12
Skriv svar