CD Projekt fast beslutna att hålla fast vid Cyberpunk 2077, så det kan sälja "i åratal"

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nu finns ju så väl No Mans Sky (GOG) som Fallout 76 (Bethesdas Store) på andra plattformar, vilket gör att siffrorna enbart från Steam kan bli missvisande. Att därutöver använda endast denna statistik som måttstock för ett spels popularitet är också lite skevt - sådana som börjar spela vid X tidpunkt kan ha "spelat klart" (oavsett anledning, från att ha tröttnat/blivit missnöjd till att ha plöjt igenom det den specifika individen anser som spelets spelvärda innehåll) vid tidpunkt Y, när nya spelare strömmar till. Det gäller därför att även se andra aspekter, så som återspelningsvärde (ex. genomsnittligt antal spelat timmar per spelare), hur snabbt förlusten av spelare går, om det är nya spelare som tillkommer/som köper spelet eller om det bara är gamla som kommer tillbaka, vad spelets försäljningspris varit över tid, vilka utgifter/inkomster det inbringat, när det sålts mest exemplar, o.s.v., o.s.v.
Det där med statistik är lurigt, och det riskerar att förenkla saker som egentligen är mer komplexa. Orsakssamband är så väl intressant som viktigt att ha koll på, snarare än bara korrelationer.

Jag använder samma statistik som användes för motargumentera min åsikt, så det är inte missvisande i den kontexten det användes för. Jag har aldrig påstått att Steams statistik är 100% och visar all data, men det går att använda statistiken så länge man jämför med andra spel på samma platform.
Det är helt omöjligt att dra 100% statistik för något om man ska vara petig, men det betyder inte att man inte kan använda det som finns tillgängligt.
Man kan också använda statistiken för att påpeka trenden, även om det är trenden för 1 platform.
Tittar vi på No Man's Sky trenden, så spikar den aldrig uppåt, den är mer eller mindre stadig, med bara 3 peaks under den tiden den har sålts (och varje peak är mindre än föregående). Witcher 3 har flertal gånger peaks som är relativt jämna med varandra, och större peak under Corona-perioden (varpå No Man's Sky knappt vart populärare under samma period).
Den statistik säger oss något: No Man's Sky, har inte ökat populäritet på något drastiskt sätt sen den dippade extremt i början, medan Witcher 3 har haft populär concurrent players sen release.

Skrivet av PeTTs0n:

Vi pratar dessutom en mängd faktorer som spelar in i besluten att fortsätta arbeta med en titel snarare än att gå vidare, exempelvis vilka idéer, visioner och förutsättningar som driver arbetet vidare. Det är inte säkert att det är rimligt för en studio att gå över till en ny titel, medan det för en annan studio kan vara ett klart rimligare alternativ än att fortsätta arbeta vidare på den titel som inte mottagits väl, och/eller har mer problem att lösa än vad studion har möjlighet till.

Klart det är en mängd faktorer som spelar in, varpå vi inte kan veta vilka faktrorer det är som CDPR baserar deras strategi på. Men även så så kan man ändå ha en åsikt vad man själv tycker de borde göra.
CDPR har ju nu valt strategi med att fixa upp spelet och hoppas göra det populärt. Jag tror inte de kommer lyckas med det. Jag kan ha fel, men det är den åsikten jag har baserat på hur spelet är, hur den marknadsförde och vilken "reception" spelet fick från spelarbasen efter release.

Skrivet av PeTTs0n:

Så det där med "t.o.m. Blizzard vet om att e.x. [sic] Warcraft 3 Reforged är ett katastrof..." är en rätt intetsägande formulering.

Jaså? Spola tillbaka tiden till W3R släpptes. Det fanns de som tyckte att Blizzard kan fortfarande fixa spelet, och sen de som tyckte att spelet var så oslipad och dåligt gjort att de borde bara gå vidare.
Jag anser att CP2077 är lite i samma båt. Jag tycker inte CP2077 är ett spel som går att fixa. Det saknas för mycket som var tänkt att ha inkluderat i spelet, som man känner/ser i spelet att det fanns en plan men implementerades aldrig. Även om de skulle göra en Blood and Wine-stil expansion där det känns som ett nytt spel så vet jag inte om det skulle förbättra grundspelet på något vis. Du skulle fortfarande behöva dra dig igenom grundspelet för att komma till den expansionen.

Därmed min åsikt att jag tycker CDPR borde patcha bort buggar med CP2077, sen gå vidare till nästa spel (förutsatt att de har möjlighet/resurser till det).

Medlem
Skrivet av spikes:

Nej, jag vill inte ha dig som dev för du vill lämna spel efter 6 månader efter releasedatum. Inget mer content efter 6 månader låter fan värre än vad fan CoD håller på med...

Det är inte "Dev" som bestämmer. Det är Leads/Managers. Jag sa inte att de skulle lämna spelet efter 6 månader. Jag sa att de borde fokusera på nytt spel istället för att göra DLC/expansions. Såklart vill jag att de patchar till spelet så majoriteten som äger spelet kan spela det utan att den har massvis med buggar.
Det som styr om något ska ha mer content eller om det är bättre att utveckla nytt är analys om hurvida många kommer köpa DLC/Expansion. Om de inte tror att tillräckligt många kommer göra det så är det inte värt att spendera resurser på det. Allt handlar ju om ifall de kommer få in mer pengar än vad de gör av med.

Skrivet av spikes:

Finns stor community som verkligen älskar CP2077. Mod support kom ju för inte alls länge sen etc?

Jaså? Alla spel har väl en stor community enligt de som är med i communityn eller gillar spelet? Frågan är inte om communityn är stor, utan det handlar om att få in nya spelare, och i CDPR's fall handlar det om att "reboota" sin image.
Och det är där jag känner att de borde skala ner extremt med vad de ska släppa till CP2077, och försöka fokusera på nästa projekt som de kan göra rätt istället.

Skrivet av spikes:

Spelar ingen roll om dom skalar ner, är väl bara bra om dom är ärliga med det?

Ärlighet är bra, men det betyder inte att spelare som har redan en åsikt om CP2077 kommer köpa spelet. Eller att de som köpt spelet kommer spela det igen då de kanske redan har känt att CP2077 är "done with", då de känner sig lurade.

Skrivet av spikes:

Eller är det bättre att bara "nae, vi tappade folk för snabbt, vi skrotar all våran development för framtiden som vi har jobbat ett par år med. Menar, vi har ju redan fått våran cash så fuck våran spelarbas, PÅ NÄSTA SPEL GRABBAR! LETS GOOOO! NÄSTA CALL OF DUTY FRANCHISE WOOOOOOOOOOOOOOOOO!"

Eller? Kan det vara bättre att vara lite transparent och fixa det man snackat om innan?

Det är bättre att bara "Vi fuckade upp det rejält. Vi patchar vårt spel så gott vi kan, sen börjar vi med nästa spel där vi gör om och gör rätt för våra konsumenter. Vi ljuger inte i våra trailers, vi överhypear inte det, vi tar det lite lugnt med att förklara vilka features vi kommer ha i spelet. Vi håller fast vid vårt motto "It will be released when it's done" på riktigt."

Att visa transparens nu är ju ett måste för dem, de har ju redan förlorat tilliten hos många av deras kunder. Förstår inte varför man applåderar något som de bokstavligen måste göra för att rädda deras ansikte.
Och nej, de kommer mest sannolikt inte "fixa det man snackat om innan", dvs göra staden livligare, implementera features som de har plockat bort.
Min gissning är att det de kommer göra är att fixa buggarna, sen med DLC expandera världen lite, men de kommer inte ändra mycket när det kommer till saker som de tog bort för de inte hann göra den content i tid.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

...skitlångpost...

Ja, du vill att dom ska dumpa sitt planerade content som varit planerat och announcat sen flera år tillbaka bara för att dom fick för mycket backlash vid release?

Varför tror du det skulle vara bättre för företaget? Att inte hölla löften är ju ett bra sätt att få mer haters iaf... Tror mer att spelet inte var för dig, du var för sönderhypead och nu gråter du blod inombords och hoppas på nästa.

Du tog ju upp No Man's Sky som exempel förut? Dom skulle ju med ha bara skitit i att uppdatera spelet enligt dig? Hade det sett bättre ut än vad dom faktiskt gjorde?

Btw, No Man's Sky har 10x mer spelare i snitt nu jämfört med 2 månader efter release...

Medlem

Ser flera problem i det här hypetåget och krossade förväntningar.

Jag har följt spelet slaviskt, skaffade till och med vissa av böckerna. Genomhypad.

Följt Q and A på twitter, tuben, allt från CDPR. De har varit ganska transparenta med under utvecklingens gång vad som är med och vad som inte är med. Vad som plockats bort eller inte.
Samtidigt så fanns det så inihelvete många content creators som la ut material med massa antagningar om vad som skall vara med. Samma gökar som bashar spelet sönder och samman nu.

Det jag inte tycker om med lanseringen är att det inte putsats färdigt med buggar.
Det är en stabil upplevelse nu om hårdvaran finns.

Låt de jobba på. Det kan ju inte bli sämre.

Medlem
Skrivet av spikes:

Ja, du vill att dom ska dumpa sitt planerade content som varit planerat och announcat sen flera år tillbaka bara för att dom fick för mycket backlash vid release?

De har ju redan dumpat med massa content under utvecklingen som de hade planerat och announcat sen flera år tillbaka. Content som vi troligtvis aldrig kommer se i spelet, även med de 2 DLCs de planerar att släppa.

Skrivet av spikes:

Varför tror du det skulle vara bättre för företaget? Att inte hölla löften är ju ett bra sätt att få mer haters iaf... Tror mer att spelet inte var för dig, du var för sönderhypead och nu gråter du blod inombords och hoppas på nästa.

De har redan brutit extremt många löften, ser inte att de skulle få fler om de skulle ha gått ut med att spelet floppade totalt då de gjorde utvecklingen helt fel, och vill börja från en clean slate istället med ny management etc och visa det med nytt spel.

Jag ser inte att spelet kommer bli populärt till den graden att den kommer bli GOTY eller storsäljare. Därmed som jag skrev tidigare, tolkningen på "successfully sell for years to come". Jag ser inte att det kommer hända, men återigen är termen "successfully" en tolkningsfråga.

Sen gällande sista kommentaren, jag gråter inte blod inombords bara för jag tycker de borde gå vidare istället. Bara för man är utav en åsikt så ska man inte anta saker om varför man är utav den åsikten. Var jag hypead? Ja, lite svårt att inte bli det när varenda media marknadsförde spelet samt CDPR gjorde det själva. Men hypen avtog innan spelets release när man började se varningssignaler att allt inte verkar som det ska (alltid samma trailers, knappt något nyttt visades i nya Nightwires eller trailers. Konsol-trailers såg ut som PC trailers, rececenter fick inte använda egen media i deras recension innan lansering. Ingen fick recensera konsol-versionen. Konsol-gameplay kom ut extremt nära launch-datumet, alla delays de gjorde, alla motsägelser de gav till investerare i deras Investor Conference Calls etc.)

Skrivet av spikes:

Du tog ju upp No Man's Sky som exempel förut? Dom skulle ju med ha bara skitit i att uppdatera spelet enligt dig? Hade det sett bättre ut än vad dom faktiskt gjorde?

Ingen aning om det hade sätt bättre ut. Även om det finns de som säger att spelet ska vara fixat nu och bättre än vid release, så hör jag inte någon som pratar om spelet (även de som jag vet äger spelet), jag ser inga nyheter om det, jag ser ingen marknadsföring om spelet, och tittar vi de som spelar det genom Steam så ökas ju inte concurrent players något markant (vilket i sin tur, enligt mig, är ett tecken på att försäljningarna skjuts inte upp i höjden bara för att de har fortsatt utvecklat spelet).
Men ja, jag hade nog tyckt att de borde släppa nytt spel där de visar sig att de har tagit emot kritiken och lärt sig utav det och visar att de kan göra bättre spel idag.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

De har ju redan dumpat med massa content under utvecklingen som de hade planerat och announcat sen flera år tillbaka. Content som vi troligtvis aldrig kommer se i spelet, även med de 2 DLCs de planerar att släppa.

De har redan brutit extremt många löften, ser inte att de skulle få fler om de skulle ha gått ut med att spelet floppade totalt då de gjorde utvecklingen helt fel, och vill börja från en clean slate istället med ny management etc och visa det med nytt spel.

Jag ser inte att spelet kommer bli populärt till den graden att den kommer bli GOTY eller storsäljare. Därmed som jag skrev tidigare, tolkningen på "successfully sell for years to come". Jag ser inte att det kommer hända, men återigen är termen "successfully" en tolkningsfråga.

Sen gällande sista kommentaren, jag gråter inte blod inombords bara för jag tycker de borde gå vidare istället. Bara för man är utav en åsikt så ska man inte anta saker om varför man är utav den åsikten. Var jag hypead? Ja, lite svårt att inte bli det när varenda media marknadsförde spelet samt CDPR gjorde det själva. Men hypen avtog innan spelets release när man började se varningssignaler att allt inte verkar som det ska (alltid samma trailers, knappt något nyttt visades i nya Nightwires eller trailers. Konsol-trailers såg ut som PC trailers, rececenter fick inte använda egen media i deras recension innan lansering. Ingen fick recensera konsol-versionen. Konsol-gameplay kom ut extremt nära launch-datumet, alla delays de gjorde, alla motsägelser de gav till investerare i deras Investor Conference Calls etc.)

Ingen aning om det hade sätt bättre ut. Även om det finns de som säger att spelet ska vara fixat nu och bättre än vid release, så hör jag inte någon som pratar om spelet (även de som jag vet äger spelet), jag ser inga nyheter om det, jag ser ingen marknadsföring om spelet, och tittar vi de som spelar det genom Steam så ökas ju inte concurrent players något markant (vilket i sin tur, enligt mig, är ett tecken på att försäljningarna skjuts inte upp i höjden bara för att de har fortsatt utvecklat spelet).
Men ja, jag hade nog tyckt att de borde släppa nytt spel där de visar sig att de har tagit emot kritiken och lärt sig utav det och visar att de kan göra bättre spel idag.

Om du inte hör folk som snackat no mans sky sen dom började fixa det så har du ju bara varit blind för det, har ju varit nyheter och diskussioner om det i princip överallt...

Det enda jag kan läsa ut av dina romaner till posts är "Om inte spelet blir en viral smash hit från start, dra lite plåster patch fixar och on to the next one!"

SMUTS har jag bara att säga om det.

Medlem
Skrivet av spikes:

Om du inte hör folk som snackat no mans sky sen dom började fixa det så har du ju bara varit blind för det, har ju varit nyheter och diskussioner om det i princip överallt...

Det enda jag kan läsa ut av dina romaner till posts är "Om inte spelet blir en viral smash hit från start, dra lite plåster patch fixar och on to the next one!"

SMUTS har jag bara att säga om det.

Som sagt, det är min personliga åsikt. Förstår inte varför du tar så illa vid den, bara för att du är utav en annan åsikt?

Jag har inte hört någon prata om No Man's Sky utav de som äger spelet som jag känner. De få nyheter som har skrivits har inte gjort mig gå "Åh, fan vad nice! Nu vill jag spela spelet!". Om du vart hypead av någon patch, bra för dig? Men tittar vi på steamcharts där du så flitigt visade Witcher 3 aktivitet, så ser vi att aktiviteten för No Man's Sky har inte fått så stora ändringar fastän de har aktivt försökt fixa till spelet och göra det bättre. Det har gått 4 år sen spelet släpptes, och under de 4 åren har de haft 3 spikes utav concurrent players, och även de spikesen var väldigt små, samt väldigt korta.

Vad får dig tro att CP2077 kommer göra det bättre och därmed sälja "successfully for years" när andra spel har svårt att göra det?
Det enda spelet som jag känner till som har lyckats är Final Fantasy XIV, och där gjorde de om spelet nästan helt, det var inte bara "ett par patchar och extra content".
Även Anthem så försökte de göra om spelet helt istället för att fixa med lite extra content och patchar.
Så jag förstår verkligen inte hur man förlitar sig på att CDPR kommer lyckas göra det med CP2077.

Sen sist; du behöver inte hålla med min åsikt, lika väl där jag inte håller med dig. Och nej, spel behöver inte vara viral smash hit från start för att vara "berättigad" för mer content, men däremot spel som har haft extrem skitstorm kring sig tycker jag man borde lämna bakom sig och visa med nytt IP/spel att man har lärt sig från sina misstag.

Avstängd

Spelet bör göras om helt, massor av saker dom skippat som skulle gjort spelet astronomiskt bättre, för att inte tala om ai som är skit.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Som sagt, det är min personliga åsikt. Förstår inte varför du tar så illa vid den, bara för att du är utav en annan åsikt?

Jag har inte hört någon prata om No Man's Sky utav de som äger spelet som jag känner. De få nyheter som har skrivits har inte gjort mig gå "Åh, fan vad nice! Nu vill jag spela spelet!". Om du vart hypead av någon patch, bra för dig? Men tittar vi på steamcharts där du så flitigt visade Witcher 3 aktivitet, så ser vi att aktiviteten för No Man's Sky har inte fått så stora ändringar fastän de har aktivt försökt fixa till spelet och göra det bättre. Det har gått 4 år sen spelet släpptes, och under de 4 åren har de haft 3 spikes utav concurrent players, och även de spikesen var väldigt små, samt väldigt korta.

Vad får dig tro att CP2077 kommer göra det bättre och därmed sälja "successfully for years" när andra spel har svårt att göra det?
Det enda spelet som jag känner till som har lyckats är Final Fantasy XIV, och där gjorde de om spelet nästan helt, det var inte bara "ett par patchar och extra content".
Även Anthem så försökte de göra om spelet helt istället för att fixa med lite extra content och patchar.
Så jag förstår verkligen inte hur man förlitar sig på att CDPR kommer lyckas göra det med CP2077.

Sen sist; du behöver inte hålla med min åsikt, lika väl där jag inte håller med dig. Och nej, spel behöver inte vara viral smash hit från start för att vara "berättigad" för mer content, men däremot spel som har haft extrem skitstorm kring sig tycker jag man borde lämna bakom sig och visa med nytt IP/spel att man har lärt sig från sina misstag.

Ja, det är din PERSONLIGA åsikt. Som jag totalt skiter på. Trist att du ogillar det. Men det är ju min åsikt att din åsikt är cashgrabbing scum tactics.

Medlem

det finns så mkt dom kan förbättra och utöka, men är lite besviken över att det inte skeppades i det skicket man förväntade sig från första början. citizen ai tex är ju en total immersionkiller


signatur

//monster

Medlem

Kommer absolut köpa det när de är fixat samt när PS5 patch släpps inte innan.

Medlem
Skrivet av steelbeat:

Kommer absolut köpa det när de är fixat samt när PS5 patch släpps inte innan.

Själv sitter man och väntar på ett 3080 som var beställt på releasedag innan jag ska ge det den tid det förtjänar, haha, så om ett par månader kanske? ;D

123
Skriv svar