FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Efter fiaskot förra veckan i Australien så blev det idag en lugn söndagstur runt Nya Zeeland, måste sett mer ut som att jag var ute och övningskörde snarare än tävlade!
Men i mål kom jag till slut och eftersom jag är först ut får jag äran av att leda tävlingen för tillfället


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

brrap brrap pew pew
FZDZ 2022 Säsong 3 - Australien avslutat!

Tjabba tjena!

Då har vi stökat av det första rallyt i årets tredje säsong, och herrejäklar vad många vi är! Hela 36 förare har gett sig av vilket måste vara all-time rekord här på FZDZ, hur kul som helst

Resultat från Australien finnes nedan, väl sladdat folket! Kul att se att det finns någon Opel och Peugeot uppe på listorna även om dessa inte har turbo!

Nu kommande vecka är det alltså Nya Zeeland som gäller och glöm inte att det är one-make! Vi ska alla köra bilen BMW M2 Competition och inget annat, kör hårt!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

gasade igenom nz här på morgonen
vilken pärs det blev att hålla bilen på vägen efter halva körningen
verkligen inte samma sak som time trial
tog mig i mål med några mindre fadäser, så ganska nöjd iaf

Medlem

Körde genom NZ nu jag också, hittade inte riktigt rätt med setup så kände inte att jag kunde pressa på riktigt. Tappade som fan när det var blött på SS4-5 fast jag kände att jag krämade ur allt jag kunde ur bilen, så nåt blev mysko. Rätt cleant annars, några dumheter på SS3 när man började tappa fästet men inga större grejor. Lyckades hålla @Baklastarn bakom mig, men har på känn att jag ligger en bra bit från toppen i slutänden.

brrap brrap pew pew

Jag brummar live!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Min ratt totalt tappade det när jag testade senaste WRC…

Medlem
Skrivet av lerb:

Ska erkänna att jag inte spelat något WRC spel sedan det första på PS2, då satt jag och farsan och körde på kvällarna ibland

Men jag har hört att de senaste spelen haft lite halvtaskig bilkänsla, att bilarna känts för lätta och att Dirt Rally 2 har lite mer tyngd. Tydligen något de ska ha jobbat på till detta nya WRC spel.

Ja, jag tycket ändå bilkänslan är ok i WRC, inte lika bra som Dirt Rally 1 och 2. Men alla bilar känns "lika" när det kommer till vikt och balans och även väldigt lika i hur dom körs. Men nästa år är det Codemasters som har WRC-licensen att göra spel på, så får se om det blir mer åt Dirt Rally-hållet då. Jag är ju något osäker kring en sån licens och en sån titel just för att det troligtvis kan handla om en årlig release, och såna spel blir sällan lika bra som jag önskar, bara kolla på F1-spelen exempelvis.

Skrivet av Arete:

Har väl fortfarande inte fixat VR för WRC-spelen? Jag har ratten uppställd enbart för VR, så blir inget om det inte finns. Orkar inte flytta grejorna för olika spel

Det är korrekt. Som nämnt ovan så har Codemasters licensen för WRC-spel från och med nästa år så förhoppningsvis kommer det med VR då åtminstone. Själv har jag nästan samma situation, men jag har hjul på min rigg så kan rulla över den till TVn och köra från xboxen om jag skulle känna för det till min sexårings stora nöje! Nu spelar han inte simulatorer då utan tycker det är kul att glida runt i Forza Horizon 5!

Medlem

Tog mig i mål trotsallt. Motorn pajade 2 ggr, men som tur var vart det aldrig Terminal Damage. Testade att spela in när jag körde i VR, men med tanke på hur brutalt jag körde så blir det nog att slänga klippet i Papperskorgen och bränna upp det, och göra ett nytt försök nästa vecka

Medlem

NZ och Bakhjulsdrift är ju lite av en favoritcombo, hade nån halvsnurr på nån sträcka annars gick det felfritt med bra attack, video på körningen med setupen jag använde.

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

NZ och Bakhjulsdrift är ju lite av en favoritcombo, hade nån halvsnurr på nån sträcka annars gick det felfritt med bra attack, video på körningen med setupen jag använde.
https://youtu.be/pqwnWxiXc5w

Ja över lag gillar jag "Rally GT" på grus. Den här kombon va helt fantastisk! Tyvärr rätt grav sömnbrist hela veckan och det bara inte funkade alls efter första sträckan. Fokuset på sista sträckan var läskigt dåligt (försökte hoppa och skaka igång mig inför start och första minuten gick vettigt), nästan som att va full när man är för trött. Två inledande målgångar är nog ändå personbästa hittills, haha. Better luck next time! Polen.. Skräck! 😅

Får bli ett lunchtest inför nästa lopp. Rally är kul men svårt. Alla verkar galet begåvade här, hur många är på ratt/kontroll?

brrap brrap pew pew
Skrivet av Chipsgeneralen:

Får bli ett lunchtest inför nästa lopp. Rally är kul men svårt. Alla verkar galet begåvade här, hur många är på ratt/kontroll?

Det går att se på hemsidan faktiskt, vem som kör med ratt eller handkontroll. Gå längst ned på sidan och kolla filtren. Personligen kör jag med handkontroll!

https://dirtrally2.dirtgame.com/clubs/club/374230/results/cha...


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

NZ avklarat, det gick faktiskt långt mycket bättre än vad jag trodde det skulle, det faktum att jag ens var i närheten av @PV_544_1965 överhuvudtaget gjorde mig skitglad 😄
Bimmern var ett riktigt jävla åbäke att få runt sträckorna utan att slå i dess enorma arsle i diverse bergsväggar men setupen jag snodde från @PV_544_1965 hjälpte som fan 😅

Jag hade väl bara ett tragiskt misstag på SS3 där jag helt enkelt tappade taget om ratten vid en plötsligt korrigering vilket ledde till att jag gled av ett litet stup och fastnade på andra sidan ett staket. (runt 20:40 i videon nedan)

Något scuffed video på hela rallyt, testade att croppa videon direkt i OBS men jag tror inte det blev helt perfekt😅


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Tjena! Haft lite av en hiatus från rallyspelande senaste månaderna men tänkte förhoppningsvis vara mer aktiv framöver och delta i nästa säsong.

Något som jag tänkte ta tag i som jag stört mig på är hur dåliga strålkastarna på bilarna känns i VR nattetid. Känns som man kör runt med halvljus och ser endast marken ett tiotal meter framför mig, vilket gör det snudd på omöjligt att få bra tider på nattbanor. Någon här som lirar i VR och känner igen sig/har tweak:at så att det blir bättre visibility? Kör med eye accomodation-modden och har provat leka runt lite med min/max luminance men märker ingen jättteskillnad. Brightness mjölkar ju bara ut svärtan utan att påverka hur långt jag ser. Kanske kan vara en begränsning i hårdvara också eftersom jag kör med Rift S? Dagtid har jag bra draw distance och skärpa efter att ha lagt in FSR + sharpening + supersample 1.4 i occulus tools.

Medlem
Skrivet av Nito:

Någon här som lirar i VR och känner igen sig/har tweak:at så att det blir bättre visibility? Kör med eye accomodation-modden och har provat leka runt lite med min/max luminance men märker ingen jättteskillnad.

Jag upplever det som att mörkret är "korrekt" i min Valve Index, visst, vissa banor och väderförhållanden är det verkligen skitmörkt men jag ser det ju som att det är en del av utmaningen.

Det händer ju att man tex sliter loss motorhuven på sträckan innan vilket gör att man inte får de extra helljusen monterade på nattbanor och DÅ är det verkligen för mörkt för att kunna köra ordentligt.

Jag kör också med eye accomodation-modden men jag har inte pillat något med inställningarna i det och har väl höjt brightness i spelet några steg över vad man "bör" ha enligt menyerna

Hittade en video på hur det ser ut för mig på natten, är det likt vad du ser? Bilen jag kör här är R5 Polon


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem
Skrivet av PatchedPlayer:

Jag upplever det som att mörkret är "korrekt" i min Valve Index, visst, vissa banor och väderförhållanden är det verkligen skitmörkt men jag ser det ju som att det är en del av utmaningen.

Det händer ju att man tex sliter loss motorhuven på sträckan innan vilket gör att man inte får de extra helljusen monterade på nattbanor och DÅ är det verkligen för mörkt för att kunna köra ordentligt.

Jag kör också med eye accomodation-modden men jag har inte pillat något med inställningarna i det och har väl höjt brightness i spelet några steg över vad man "bör" ha enligt menyerna

Hittade en video på hur det ser ut för mig på natten, är det likt vad du ser? Bilen jag kör här är R5 Polon
https://youtu.be/s-aEv2dRab4

Pillat lite mer ingående med gamma på Nattinställningarna så nu är det något bättre. Ser nog ungefär ut som din video i New England. Som du säger så är det ju lite olika beroende på förhållanden och bana. Upplever att allt förutom Polen ger hyfsad sikt nu. Men den är ju väldigt kringel-krok på sina ställen vilket såklart bör påverka ljuskastet men det är nästan som att de lagt på extra mörkt filter i skogspartierna även om det är bäcksvart ute. Borde ju rimligen inte mörklägga extra bland träden när det är mulet och inget månsken nattetid.

Medlem

Aja.. Man får vara nöjd med att ha kommit i mål De e kul att ratta bakhjulsdrivet men jag är inget vidare på det. Som vanligt är @PV_544_1965 i en klass för sig. Men faan @PatchedPlayer, hade du snutjag på SS4 och SS5 eller? Jävel å köra! Ska bli spännande att se var @Limpler lägger sig

Medlem

Ytterligare optimering har ni gjort att jag landat på 1.5 supersampling med lite extra grafiskt lull lull som AO och medium skuggor, vilket jag tycker ger bra mycket bättre djup i bilden och även bättre möjlighet att bedöma avstånd till saker.

Möjliggjordes genom att crop:a fov i Oculus tools så att den inte behövde rendera hela bilden. Det fina är att Rift S verkar ha såpass trång fov från början med extra spelrum åt alla håll i renderingen av bilden för även om jag sänker till 0.8 i både vertikalt och horisontellt så ser jag inte några black bars i headsetet. Fick typ 30% extra prestanda att leka med i stort sett gratis med andra ord. Så kan rekommendera om ni har svårt att få till stabila fps i alla scenarion med bra skärpa.

Medlem

Finns det nåt uppenbart bilval eller specifikt att undvika inför up to 2000cc i Polen?

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Finns det nåt uppenbart bilval eller specifikt att undvika inför up to 2000cc i Polen?

Staket!!

UNDVIK STAKET!!!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Finns det nåt uppenbart bilval eller specifikt att undvika inför up to 2000cc i Polen?

Alla 2000cc-bilar kan vara snabba, men generellt så är Citroënen den snabbaste.

Medlem
Skrivet av Arete:

Alla 2000cc-bilar kan vara snabba, men generellt så är Citroënen den snabbaste.

Då ska jag undvika den! 😅

Medlem

Är för gasglad för att kunna hantera RallyGT, tänkte att jag tar det lugnt så kommer jag i mål i alla fall. Och efter två punkteringar, tre recoveries och två döda ambulansförare senare är jag faktiskt i mål!

Medlem

Drog igenom NZ igår.

Det gick riktigt bra förutom på ss3 då jag hade problem med att anpassa hastigheten efter väglag och grepp. Blev ett besök ute i spenaten och bromsade bort mig på något ställe 🙂

Försökte förtvivlat jaga ifatt tidstappet men ribban var satt riktigt högt. Rullade in på 2a plats vid tillfället.

Första sträckan hamnade på film

Medlem

Nu körs det fyrhjulsdrivet i denna video, men känns ändå lite bra att se att det inte är så lätt alla gånger även för proffsen!

Medlem

Bahh! Vad det svider i själen när man är käss!

Önskar att jag kunde skylla på mina nya pedaler men det är nog inte det som är problemet :C

Punkteringar o dikesbesök som vanligt i Nya Zeeland.

Medlem

tog mig igenom polen!
hjärtat i halsgropen hela vägen tror jag
fick till ganska bra tempo inbillar jag mig
första 4 sträckorna gick hyggligt men rullade ordentligt på sträcka 5%¤&
blir intressant se om folk kommer igenom med 4 däck kvar

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

tog mig igenom polen!
hjärtat i halsgropen hela vägen tror jag
fick till ganska bra tempo inbillar jag mig
första 4 sträckorna gick hyggligt men rullade ordentligt på sträcka 5%¤&
blir intressant se om folk kommer igenom med 4 däck kvar

Kom i mål ca 4 minuter efter med min Impreza S4. 😅 Det blev nån rullning, nån reset och ett pangat däck (100 meter innan mål och hela trunken va full med reservdäck, så ingen fara). Polen är hjärtat i halsgropen mest hela tiden för min del. De där kilometerna med 5-6-svängar... Kul och läskigt! Börjar kunna hålla lite högre fart för egen del, men det är fortfarande krypkörning jämfört med er i toppen, hah.

brrap brrap pew pew
FZDZ 2022 Säsong 3 - Nya Zeeland avslutat!

Hallå eller!

Säsongens andra rally är avklarat och vi ligger fortfarande på ett högt antal förare, hela 34st gav sig av på äventyr i Nya Zeeland! Bra rattat allesammans.

Resultat från rallyt hittar ni nedan, och en extra eloge till samtliga då alla valde rätt bil - alltid skönt när ingen missat att det är one-make rally!

Den här veckan ska vi sladda loss i Polen och detta ska göras i "Up to 2000cc"-klassen, vilket är lite av en favorit. Ett tips är att inte glömma reservdäcket hemma, det brukar vara vassa kanter i Polen Kör hårt! Och just det ja, ingen one-make denna gång, fritt val av bil!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Klarat mig helskinnad från Polenäventyret. Fick för mig att prova mediumdäck för att se om det gick att hålla bättre fart på sista sträckan innan byte men det verkade inte så. Tyckte det var lika halkigt med dessa, så jag bytte till soft vid servicen och jag tycker det går bättre. Får se hur långt det räcker.

Skriv svar