FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew
Skrivet av Millmount:

Lancian stratosen var riktigt svårstyrd med kontroller, ett riktigt åbäke som jag hoppas jag aldrig behöver sätta mig i varken i dirt 2 eller i verkligheten igen hehe

På näst sista sträckan åkte bilen bara runt i donuts fick ingen kontroll trots minsta möjliga gas, hade inget reservdäck, tryckte på retire i ren frustration.

Ja, Stratos i Polen är ingen snäll utmaning det är jag medveten om.. Hoppas det inte var för frustrerande!

Edit: Vänta bara tills det blir Grupp B i Spanien...


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Wow, jag har glömt av hur skoningslös Stratosen är, det finns få saker som har förmågan att mörda en människa lika snabbt som en Stratos på grus 😅
Det gick helt ok för mig ändå, fick en punka halvvägs in på SS2 men utöver det är jag nöjd!


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Knappt snuddat på Grupp B i spelet.
Bara tacksam att jag kom i mål.
Lättsnurrad sak det där. Apsvår bil att möta upp med gasen i kurvorna. Helst med punka på bakhjulet. Så skrotad, Måste förköra lite tills nästa gång.

Medlem

Kul att det äntligen drar igång igen, hoppas det är många som hakar på det nya upplägget!

Jag är livrädd för den där Stratosen faktiskt, kommer garanterat att gå åt helvete men ska ligga i hårdträning under veckan.

Medlem

Ja då har man tagit sig igenom Polen med Stratosen. Etta efter tre sträckor kändes bra men tappade två positioner på sträcka fyra å det vet väl alla vad det innebär? Jo, man ska köra ikapp såklart, det funkar alltid Tappade ytterligare en minut såklart och gick in på fjärdeplats till slut (än så länge...). Eftersom jag körde med ratt och växelspak är jag även i behov av en dusch

Medlem

Har inte kört en minut Dirt Rally sen vi avslutade förra säsongen. Känner mig rätt färdig med detta spelet och har gått tillbaka till ett hårt moddat Richard Burns Rally och så lite racing i Automobilista 2 och Raceroom.

Meeen.... när jag läser här blir man ju allt lite sugen på en comeback. Vi får se om det blir nån tid över i veckan

Medlem

Första gången jag kör Stratosen i spelet och det var ju en utmaning måste jag säga
SS1 var en lärosträcka, SS2+SS3 gick hyggligt. Ett misstag på SS4 förstörde radiatorn, festen förstörd.
Kul med RWD som omväxling.

Medlem

Någon som är villig att dela med sig några tips på hur man hanterar denna Stratost? Kan behöva lite pointers innan jag vågar mig in för att övningsköra ikväll

brrap brrap pew pew
Skrivet av Brov:

Någon som är villig att dela med sig några tips på hur man hanterar denna Stratost? Kan behöva lite pointers innan jag vågar mig in för att övningsköra ikväll

Jag tycker det hjälper mycket att använda sig utav "halvgas" i kurvorna, för att stabilisera bilen. Känns som att bilen blir mer lättkontrollerad i just långsamma kurvor om man gör så.

Jag är kanske lite noob men ofta så kastar man ju gärna in bilen i kurvan och går rakt på fullgas igen, men det är nästan en garanterad dödsdom i Stratos (för mig). Tryck på med halv-ish gaspådrag tills bilen pekar åt det hållet du vill, sen kan du bränna på igen!

Sen hjälper det extremt mycket att leka med just tuning, men där är jag ingen expert. Men det finns gott om resurser online att kika på för oss som inte begriper bättre


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Brov:

Någon som är villig att dela med sig några tips på hur man hanterar denna Stratost? Kan behöva lite pointers innan jag vågar mig in för att övningsköra ikväll

Försök att vara snäll och mjuk mot bilen, är du för plötslig med dina inputs så kommer den döda dig 😅
Svänger du in för plötsligt så spinner du, släpper du gasen för snabbt i en kurva så spinner du, gasar du för mycket på vägen ut så, ja, du fattar 🤣


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Jag ber i förhand ursäkt om kvalitet på ljud och bild, ja jag filmade skärmen med min telefon. 😐
Men jag kan inte låta bli att dela när jag framförde Stratosen i Monte Carlo tidigare i år, även om det kanske inte var världens snabbast tid så var jag ändå nöjd över att jag inte kraschade.

Dessvärre har jag möblerat om i "spelrummet" och har helt enkelt inget bra sätt att ställa upp ratten på längre. Så får se om jag hinner joina den här säsongen. :/


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

brrap brrap pew pew
Skrivet av UncleJack:

Jag ber i förhand ursäkt om kvalitet på ljud och bild, ja jag filmade skärmen med min telefon. 😐
Men jag kan inte låta bli att dela när jag framförde Stratosen i Monte Carlo tidigare i år, även om det kanske inte var världens snabbast tid så var jag ändå nöjd över att jag inte kraschade.
https://www.youtube.com/watch?v=4OF9tYt3i9g

Dessvärre har jag möblerat om i "spelrummet" och har helt enkelt inget bra sätt att ställa upp ratten på längre. Så får se om jag hinner joina den här säsongen. :/

Det där var ju väldigt vackert framfört måste jag säga! En blir ju lite tårögd nästan!

Och kom ihåg att även om säsongen består av 8st rallyn, så är det bara poängen från vardera förares 6 bästa rallyn som räknas!
Så i praktiken kan man skippa/sladda omkring/DNFa I 2st rallyn och ändå ha en chans 🙂


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Vilken jävla SKITBIL! Nu fattar jag varför folk pratar illa om Lancia. Polen gjorde ju inte saken bättre.
Nåväl, skönt att vara tillbaka.

brrap brrap pew pew

Av allt att döma så förväntar jag mig lite hotbrev via PM efter det här rallyt 😂

Glädjande är väl ändå att nästa rally som går av stapeln är i Skottland, med en VW Golf Kitcar. Den är ändå hästlängder mer lätthanterlig än Lancia Stratos!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Jag har inte riktigt vågat sätta mig och köra än för jag VET att jag inte kommer kunna kontrollera den där jävla bilen, en stund kanske med lite tur. Har lagt en förbokning på CSL DD och de nya CSL-pedalerna från Fanatec så i OKTOBER, då jävlar kommer jag åtminstone ha lite schysstare utrustning, de pedalerna jag kör med nu är hemska för att försöka vara försiktig på gasen! Men ikväll får det bli ett försök.. Ingen annan seriös simracing denna vecka så kanske har det fokuset som krävs.

Det här var annars det iracing bjuder på denna veckan som egentligen är mellan säsong två och tre:

brrap brrap pew pew
Skrivet av Doed:

Jag har inte riktigt vågat sätta mig och köra än för jag VET att jag inte kommer kunna kontrollera den där jävla bilen, en stund kanske med lite tur. Har lagt en förbokning på CSL DD och de nya CSL-pedalerna från Fanatec så i OKTOBER, då jävlar kommer jag åtminstone ha lite schysstare utrustning, de pedalerna jag kör med nu är hemska för att försöka vara försiktig på gasen! Men ikväll får det bli ett försök.. Ingen annan seriös simracing denna vecka så kanske har det fokuset som krävs.

Det här var annars det iracing bjuder på denna veckan som egentligen är mellan säsong två och tre:
https://youtu.be/v2I0LgA8nyA

Inte min typ av racing i videon men ändå kul att titta på!

Får jag fråga, vad är det för VR-headset du kör med? Det ser riktigt grymt ut, har än så länge bara kört Gran Turismo Sport på PS4 I VR och bara det (en ganska begränsad upplevelse) är helt fantastiskt med ratt och pedaler i en Playseat Challenge.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Inte min typ av racing i videon men ändå kul att titta på!

Får jag fråga, vad är det för VR-headset du kör med? Det ser riktigt grymt ut, har än så länge bara kört Gran Turismo Sport på PS4 I VR och bara det (en ganska begränsad upplevelse) är helt fantastiskt med ratt och pedaler i en Playseat Challenge.

Jag föredrar själv banracing med GT3-bilar vilket är det jag kör i vanliga fall, sen älskar jag ju massa annat också så klart! Men att få släppa loss lite bara och inte köra så fokuserat som det normalt brukar kunna vara är grymt härligt!
Jag kör för tillfället med ett Oculus Rift S och har varit riktigt nöjd med det, det är möjligtvis FoV som det kanske saknas lite på egentligen men det är lätt att glömma när man väl kör. Använder det även för Dirt Rally 2! Makalös upplevelse att spela simracing i VR och personligen så började jag vinna ganska mycket tid på att gå från en stor skäm (min TV) till att köra i VR. Främst i Rally så får jag en bättre generell känsla för bilen och hastigheterna och vart kurvorna ligger någonstans.

Medlem

Öh…ja startade bara spelet o kör, ser alla kör stratos efter första sträckan…jag valde ju sierran, helvete då va de alltså modellspecifikt event ?

brrap brrap pew pew
Skrivet av Papphammar:

Öh…ja startade bara spelet o kör, ser alla kör stratos efter första sträckan…jag valde ju sierran, helvete då va de alltså modellspecifikt event ?

Ja, sorry 😞 Jag har försökt vara supertydlig med det här I tråden, både i första inlägget på förstasidan med all information och i foruminlägg jag gjorde när rallyt gick av stapeln.

Fel bil innebär tyvärr automatiskt diskvalificering.

Men eftersom det bara är de 6 bästa rallyn utav 8 totalt som räknas, så kan du fortfarande vara med i matchen!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Ah, okej, trodde de skulle vara låst i eventet, men de e lugnt, tar bara lite vila till nästa event.

brrap brrap pew pew

Tjena folket

Tänkte bara påminna lite snabbt om att det bara är lite drygt 24 timmar kvar innan rallyt i Polen är över och vi tar oss vidare till Skottland!

OBS!!

Glöm inte även Skottland är one-make, det innebär att man måste använda sig av den angivna bilen Volkswagen Golf (F2 Kitcar)

På söndag sammanställer jag och uppdaterar poängtabellen utefter resultaten i Polen.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Fick punktering efter 10s och efter 30s så körde jag chicken race mot ett träd, trädet vann.


signatur

I don't know what I want but I know how to get it

Medlem
Skrivet av AntonKG:

Vilken jävla SKITBIL! Nu fattar jag varför folk pratar illa om Lancia. Polen gjorde ju inte saken bättre.
Nåväl, skönt att vara tillbaka.

Ja verkligen, skulle jag vara rik skulle jag köpa upp alla världens lancia stratos bilar och elda upp dom.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Ja verkligen, skulle jag vara rik skulle jag köpa upp alla världens lancia stratos bilar och elda upp dom.

Billigare att ställa dem ute i regnet på västkusten så är de borta nästa vecka.

Medlem

Kunde inte låta bli att köra, dock ingen tid till träning vilket hade behövts efter flera månaders uppehåll från dirt.

Satte mig bara och tog en slumpmässig polsk sträcka som uppvärmning. Efter att ha kraschat gång på gång tidigt på sträckan bestämde jag mig för att ge upp hoppet om att hitta det gamla tempot och bara köra igenom tävlingen i lugnt tempo.

Några mindre avåkningar senare och en tidsödande snurr gick jag dock imål som ledare, Patched var snabbare på de flesta sträckor men tappade mycket på SS2.

Förmodligen kommer det inte räcka till seger när alla kört, men det var oväntat bra efter uppehållet

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Några mindre avåkningar senare och en tidsödande snurr gick jag dock imål som ledare, Patched var snabbare på de flesta sträckor men tappade mycket på SS2.

Förmodligen kommer det inte räcka till seger när alla kört, men det var oväntat bra efter uppehållet

Attans, jag som hoppades på att jag hade chans att vinna det här rallyt men den där punkan och+1 min penalty för att laga den på SS2 ställde verkligen till det...
Jag borde ha kört din approach istället, ta det lugnt och kom i mål så rent och snyggt som möjligt istället för att pusha den där dödsmaskinen 😅

Snyggt kört!


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Fick för mig att det pågick fram till söndag men ack vad fel jag hade! Kommer nog inte hinna hem och köra rallyt idag tyvärr. Får ta det som en av de avräknade tävlingarna 😁

Medlem

Trots att jag inte kan delta så är det kul att följa denna tråden! 😎

brrap brrap pew pew
Säsong 3 rally 1 (Polen) avslutat!

Tjena folket! Första rallyt för säsong 3 är nu avslutat och resultatlistor och säsongstabell är uppdaterade!

Snyggt jobbat Björn Borgqvist, Patch och Limp4h (steam-namn) som kammade hem första, andra respektive tredje plats!
Patch kammade hem tröstpriset "flest snabbaste sträckor" men hade av allt att döma en incident på sträcka 2 vilket gav vinsten till Björn Borgqvist!

Nu beger vi oss till Skottland där vi ska flyga omkring och undvika trästockar i den lilla ettriga Volkswagen Golf F2 Kit Car (one-make rally)!
Ni har till lördag nästa vecka (19:e Juni) klockan 18:00 på er att sätta era tider

Mycket nöje!

Edit:

Ni som inte deltagit ännu i säsongen har fortfarande möjlighet att göra så och ändå vara med i matchen! Det är bara varje förares 6 bästa rallyn som räknas ihop i slutet av säsongen vilket innebär att man kan missa två rallyn (det är 8st rallyn per säsong) utan att vara ute ur matchen helt

Så om man vill vara med och köra för snabba bilar på för smala vägar, skicka en förfrågan att joina klubben "FZDZ" på Racenet och skicka mig ett DM här på sidan eller skriv i tråden så löser vi det!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Fick inte möjlighet att köra Stratos rallyt (kanske lika bra!) men hoppas till veckan få montera tillbaks ratt o pedaler (och min nya handbroms ) och hoppa på tåget!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar