FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Tror jag gick med första året det kördes, men blev pappa samma år så var ju ingen vidare kombo

subonez - subonez

brrap brrap pew pew
Skrivet av SuBOnez:

Tror jag gick med första året det kördes, men blev pappa samma år så var ju ingen vidare kombo

subonez - subonez

Varmt välkommen tillbaka då och ett väldigt sent grattis till tillskottet

Det är bara att tuta och köra, har accepterat din ansökan! Glöm inte att läsa reglerna i första posten och kolla vilka bilar som gäller denna säsongen, vi kör lite annorlunda nu mot första året.

Hojta om det dyker upp nån fråga!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Varmt välkommen tillbaka då och ett väldigt sent grattis till tillskottet

Det är bara att tuta och köra, har accepterat din ansökan! Glöm inte att läsa reglerna i första posten och kolla vilka bilar som gäller denna säsongen, vi kör lite annorlunda nu mot första året.

Hojta om det dyker upp nån fråga!

Tack, skulle nog ha övningskört lite innan verkar det som. Ses på vägarna, ni kan hitta mig i ett par diken eller en bit ut i skogen verkar det som.

Medlem

Då var första rallyt avklarat. Gick väldigt bra för att vara mig, frånsett en missad hårnål och ett hopp ut på en åker som resulterade i 17 sekunder penalty på ss1 så var resten stabil körning med bara enstaka småduttar i de en miljard stenar de ställt upp på sidan om vägen.

Sen måste jag klistra en lapp på skärmen som säger åt mig att komma ihåg att byta däck på service, blev lite tvålartat på slutet men borde inte kostat så många sekunder.

brrap brrap pew pew

15 startande hittills i Tyskland, härligt!

Natten till lördag tar vi tåget till Polen där vi ska ratta runt en Citroen C4 från klassen "Up To 2000cc" - glöm inte välja rätt bil!

Vem är det som ligger bakom användarnamnet Pierrot_1954 på resultatlistorna? Någon som vet?


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Spännande att se en 🇨🇭 i resultatlistan.. Vad hände där? 😁 Tyskland börjar gå bättre men jag totalmissar vissa ettor fortfarande! 😅 Fokus, fokus gamle man!

brrap brrap pew pew
Skrivet av Xstioph:

Spännande att se en 🇨🇭 i resultatlistan.. Vad hände där? 😁 Tyskland börjar gå bättre men jag totalmissar vissa ettor fortfarande! 😅 Fokus, fokus gamle man!

Ja det är det som gör mig lite fundersam.. Det är ingen jag minns att jag har släppt in i klubben så jag har verkligen ingen aning hur personen dök upp.

Men, får jag inget svar innan lördag på om det är någon här inne som är Pierrot_1954 så diskar jag dem och tar bort dem från klubben, för tanken är ju att det bara ska vara FZare med. Det går trögt att få reda på vem som heter vad på Racenet överlag, vilket är lite trist.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew

Kan meddela att jag dog ca 250 in på sträcka 1. KUL Det positiva är att det nästan omöjligt kan gå sämre nästa gång


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Kan meddela att jag dog ca 250 in på sträcka 1. KUL Det positiva är att det nästan omöjligt kan gå sämre nästa gång

Själv blev jag så glad över att få en grön sektor (näst sista) på SS3 att jag totalt missade följande instruktion och bombade in sidan i en höbal så jag fick dubbelpunka på höger! 😅 Jag har stängt av allt på skärmen utom den på vänster sida med sektorer och hastighetsmätaren (för att undvika distraktioner).. Vill ha den för att ha hum om hur långt kvar.. Men mina tävlingsnerver är ju gjorda av smörpapper! Hah..

Med bara en halv sektor kvar så gick det ju att komma i mål innan det bara var fälgarna kvar..

brrap brrap pew pew

Då så gott folk, då är det rally i Polen som gäller! Trevlig helg på er och glöm inte välja rätt bil (se nedan). Ska försöka hinna sammanställa resultatet från Tyskland i helgen!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Kul att se så många i premiären Polen är ju ruggigt kul men jag har bara två lägen där "fort (för mig) och in i träd" eller "långsamt och på vägen(oftast)" tyckte jag körde hyfsat stabilt men fick en reset penalty på 8 sekunder på ss4 trots att jag knappt var av vägen och det var ingen publik där. Men är överlag nöjd med min prestation.

Lycka till, till övriga deltagare:)

Medlem
Skrivet av rosski:

Kul att se så många i premiären Polen är ju ruggigt kul men jag har bara två lägen där "fort (för mig) och in i träd" eller "långsamt och på vägen(oftast)" tyckte jag körde hyfsat stabilt men fick en reset penalty på 8 sekunder på ss4 trots att jag knappt var av vägen och det var ingen publik där. Men är överlag nöjd med min prestation.

Lycka till, till övriga deltagare:)

Story time, Polen:
Vi hade nog kunnat ha bra fight, @rosski (jag hade ca 50/50 grönt/rött på sektorerna).. Men jag fick fånig punka i början av SS1 så redan där 1 minut efter och prickade (fucking jävla) målstolpen såpass illa att kylet blev kass.. Redan på SS1 🤷‍♂️ Då förstår ni ju resten.. All service gick åt enbart kyl+motor = straff på nästan 4 minuter. Turbo fortfarande illa däran och pajade nog helt innan SS4 var över. 🤬😅

Är de där målstolparna gjorda av betong eller? Råkat toucha dem mer är en gång och de gör löjligt mycket skada..

PS. Det är mycket roligare än det kanske låter! Bra utformad runda i Polen @lerb, med lite regn och så! ✌️

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Story time, Polen:
Vi hade nog kunnat ha bra fight, @rosski (jag hade ca 50/50 grönt/rött på sektorerna).. Men jag fick fånig punka i början av SS1 så redan där 1 minut efter och prickade (fucking jävla) målstolpen såpass illa att kylet blev kass.. Redan på SS1 🤷‍♂️ Då förstår ni ju resten.. All service gick åt enbart kyl+motor = straff på nästan 4 minuter. Turbo fortfarande illa däran och pajade nog helt innan SS4 var över. 🤬😅

Är de där målstolparna gjorda av betong eller? Råkat toucha dem mer är en gång och de gör löjligt mycket skada..

PS. Det är mycket roligare än det kanske låter! Bra utformad runda i Polen @lerb, med lite regn och så! ✌️

Ja målstolparna är verkligen inte att leka med. Har pajat ett gäng kylare på det.

brrap brrap pew pew

Tror jag kom till SS5 innan jag for i 120km/h rakt in i ett stackars taggstängsel, problemet var bara att de som gjort spelet ansåg att det stängslet var en betongvägg så det blev terminal damage, kul Två DNF på raken bådar inte gott för denna säsong...


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Tog steget över till PC från Xbox och köpte noter av Tommy Hamréus. Så nästa vecka har jag inget att skylla på

Medlem

körde åxå på fälgen redan efter sträcka ett
sen skrotade jag bilen totalt redan nästa sträcka¤#%
nya tag nästa rally

Medlem
Skrivet av rosski:

Tog steget över till PC från Xbox och köpte noter av Tommy Hamréus. Så nästa vecka har jag inget att skylla på

Välkommen till skaran! För mig var det natt och dag. Jag var snubblande nära att sluta spela DR2 med fulla Phil i passagerarsätet. Men Tommys demo räckte ju att testa nån enstaka sträcka innan det blev köp. 😁

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Välkommen till skaran! För mig var det natt och dag. Jag var snubblande nära att sluta spela DR2 med fulla Phil i passagerarsätet. Men Tommys demo räckte ju att testa nån enstaka sträcka innan det blev köp. 😁

Tackar Ja det är verkligen en otrolig skillnad, Inte långt kvar till top 1000 nu

brrap brrap pew pew

Hallå alla rallyvänner!

Tysklands rally är avslutat och 2023 är igång, härligt! Hoppas alla uppskattade att få dra igång säsongen på trygg greppig asfalt, det gjorde jag men det spelade inte roll för jag dog innan 300 meter var kört ändå. Så kan det gå!

Nedan finner ni resultaten och glöm inte att denna veckans rally, Polen, är ONE-MAKE så samtliga förare ska ratta bilen Citroen C4 Rally! Kör hårt!

Säsongstabell

Resultattabell

Positionstabell

Snabbaste tider

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Bra roddat lerb och kul kombo av banor. Men hur fixar man en punktering? Har provat att stå still och tror jag har reservhjul i bilen. Att köra sista banan med punka var bra träning på 360 grader vändningar

brrap brrap pew pew
Skrivet av SuBOnez:

Bra roddat lerb och kul kombo av banor. Men hur fixar man en punktering? Har provat att stå still och tror jag har reservhjul i bilen. Att köra sista banan med punka var bra träning på 360 grader vändningar

Tack!

För att fixa punka måste man stå helt still med bilen, då ska det dyka upp en liten anvisning nere till vänster (?) I bild om vilken knapp man byter däck med. Men jag tror bara den dyker upp om man har reservdäck med sig!

Jag har dock hört i andra klubbar om att vissa förare anser att det finns någon bug i spelet som ibland plockar bort reservdäcket när du laddar en befintlig bilsetup. Men jag har aldrig råkat ut för det och spelet ska väl slänga in ett däck som standard om jag inte missminner mig.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Tack!

För att fixa punka måste man stå helt still med bilen, då ska det dyka upp en liten anvisning nere till vänster (?) I bild om vilken knapp man byter däck med. Men jag tror bara den dyker upp om man har reservdäck med sig!

Jag har dock hört i andra klubbar om att vissa förare anser att det finns någon bug i spelet som ibland plockar bort reservdäcket när du laddar en befintlig bilsetup. Men jag har aldrig råkat ut för det och spelet ska väl slänga in ett däck som standard om jag inte missminner mig.

Japp, det finns en bugg där. Om du har en setup som du sparat medans du hade 0 reservhul och laddar om den så blir det satt till 0.
Så om du t.ex. startar ett rally, ställer in 1 reservhjul, och sen laddar din setup (som har 0), så kommer du att starta med 0 reserv. Kolla därför alltid inställningarna på reserver det sista du gör innan du ger dig ut

Medlem
Medlem
Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Hann inte se början, hur ställer du in bilen för att få så direkt styrning? Kanske yrkeshemlighet, i så fall säger jag bara snyggt kört!

Medlem
Skrivet av SuBOnez:

Hann inte se början, hur ställer du in bilen för att få så direkt styrning? Kanske yrkeshemlighet, i så fall säger jag bara snyggt kört!

Tack ! setupen jag körde med är efter 1:28 in i streamen

Medlem

Jahapp... för första gången sen jag gick med i FZDZ så blev det en DNF, så klart i Polen. Distraherad av regnet och bara drygt en sektion in på SS04 så missade jag helt noterna före ett krön och gjorde en fin flygtur med landningsbana helt utanför vägen och rätt in i ett träd. Hann få ner bilen till 65 kmh men det räckte för terminal damage.. extra surt då jag var uppe på andra plats vid servicen

Medlem
Skrivet av SuBOnez:

Hann inte se början, hur ställer du in bilen för att få så direkt styrning? Kanske yrkeshemlighet, i så fall säger jag bara snyggt kört!

Kan även rekommendera Rally technical https://youtube.com/@RALLYTechnical

Medlem
Skrivet av SuBOnez:

Hann inte se början, hur ställer du in bilen för att få så direkt styrning? Kanske yrkeshemlighet, i så fall säger jag bara snyggt kört!

Ursäkta, inte mig du frågar och har glömt exakt vad det heter.. Men kanske steering/soft lock? Stänga av soft lock var nåt av det bästa jag gjort.. Sen har jag steering saturation på 40% av 900° (=360°). Så alla bilar har samma rattutslag. Det var ett helvete att köra de gamla bilarna med 900 😅 Nu är det mer som att köra gokart. Smaksak säkert. Ett instick bara, hoppas PV har ett bättre svar. 😁

Skrivet av rosski:

Kan även rekommendera Rally technical https://youtube.com/@RALLYTechnical

Oh ja! Det är nog bästa tipset. Standardvärdena i tuning är helt röv. Inte koll på hur optimala technical's är, men de är löjligt mycket bättre än standard även för mig som glad amatör.

Medlem
Skrivet av SuBOnez:

Hann inte se början, hur ställer du in bilen för att få så direkt styrning? Kanske yrkeshemlighet, i så fall säger jag bara snyggt kört!

Så här ser mina rattinställningar ut:

Skriv svar