FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Bra preview. Tycker det både ser och inte minst låter, fantastiskt.

https://youtu.be/kXWhmttFafM?si=QVKat9CUHNJSK0Yy

Medlem

Jag är sjukt sugen på att testa detta! Tror det kan bli jättebra.

Men alla är inte lika övertygade.

https://youtu.be/5nNQlNGksIw?si=9GFgeX6hkn7L-aqj


signatur

Mikael Karlsson

Medlem
Skrivet av mikel_83:

Jag är sjukt sugen på att testa detta! Tror det kan bli jättebra.

Men alla är inte lika övertygade.

https://youtu.be/5nNQlNGksIw?si=9GFgeX6hkn7L-aqj

Som jag ser det är det här något jag redan förväntat mig och det är för att Codemasters har aldrig haft som mål att göra en simulator, enligt mig åtminstone, utan det man gjort har varit väldigt roliga rallyspel som är hyfsat lättillgängligt men ändå svårt nog för utmaningen. Så han har absolut rätt, jag bara ser inga egentliga problem med det så länge det känns bra nog.

På PC finns som nämns i videon möjligheten att köra Richard Burns Rally om man absolut måste köra en simulator, ja det är gammalt och grafiken är gammal men det är det närmsta man kommer till en simulator.

Medlem
Skrivet av Doed:

På PC finns som nämns i videon möjligheten att köra Richard Burns Rally om man absolut måste köra en simulator, ja det är gammalt och grafiken är gammal men det är det närmsta man kommer till en simulator.

Ja, RBR har man ju kört en hel del genom åren.

Men nu ska det bli riktigt kul att testa det nya WRC, passande att det kommer lagom till vi kör årets sista tävling innan vinterservicen.
Kom gärna och heja på Novemberskölden i Nässjö 4:e november.


signatur

Mikael Karlsson

Medlem
Skrivet av mikel_83:

Jag är sjukt sugen på att testa detta! Tror det kan bli jättebra.

Men alla är inte lika övertygade.

https://youtu.be/5nNQlNGksIw?si=9GFgeX6hkn7L-aqj

Skrämmande bra analys. Precis som många av kommentarerna känner jag "aha"! Det förklarar så mycket av varför vissa saker känts så konstigt med styrningen. Kände direkt igen hans "take" på det där med att inte kunna komma ifrån en vägg/dike när man kommit för långt ut i en sväng. Sjukt. Och varför jag tyckte snö/is känts rejält off i DR2. 🤔 Handbromsat mycket framhjulsdrivet i snö i min ungdom och tycker inte nånting stämt med fwd, alls. Pusselbitar som trillar på plats.

Medlem
Skrivet av mikel_83:

Jag är sjukt sugen på att testa detta! Tror det kan bli jättebra.

Men alla är inte lika övertygade.

https://youtu.be/5nNQlNGksIw?si=9GFgeX6hkn7L-aqj

DiRT Rally har aldrig handlat om att vara 1:1 simulation med riktiga världen. Studion har väl velat skapa ett spel som balanserar simulation och arkad i en mix som gör att det är kul att spela, men samtidigt kan kräva lite skicklighet att få bra tider.

Som exempel; Sega Rally back in the day var mer eller mindre bara hålla in gasen hela tiden och ibland bromsa (t.ex. 180 svängarna). Väldigt arkadigt och lätt att komma in i. Däremot så (iaf jag) tröttnade man på det snabbt.

DiRT Rally är mer teknisk utav sig, men har kvar lite arkad-bitar så att folk i alla nivåer kan ha kul med spelet.

Vet själv att skulle WRC försöka sig på 100% Simulation så kommer säkert många spela det ett litet tag sen ge upp pga det är för svårt. Med tanke på att Rally som genre i sig är redan relativt litet så känns det som ett sett för studion att inte göra några vinster alls med spelet.

Av de jag har tittat på på YT som spelat spelet, så har de haft kul. Spelet har kvar DR 2.0 känslan fast med förbättringar, speciellt asfalt. Så personligen så ser jag riktigt fram emot spelet, och kommer lira det Day 1. Gillade DR 1.0 och 2.0, mycket mer än Colin McRae Rally samt vanliga Dirt-serien, så är rätt säker på att jag kommer gilla EA Sports WRC

Medlem

Ser ut o bli Dirt Rally 3.0 och det är exakt vad jag ville ha, enda som ser lite tråkigare ut är grafiken.

Medlem

Jag är glad att det mesta verkar vara oförändrat eller lite förbättrat. Många quality of life saker jag kunnat bocka av från min önskelista vilket är trevligt. Men jag tycker att det är synd att funktionerna kring reservdäck och däckbyte inte blivit omarbetade att närmare återspegla Rally-VM.
Många sträckor ser smalare och mer tekniska ut, medan det också finns utrymme för fler snabba partier, vilket är utmärkt. Jag får dock inte alltid känslan från omgivningarna att man är i landet det ska föreställa. Särskilt Finland är något helt annat än deras fantastiska version i de tidigare spelen.
Det sista på min lista med nackdelar är väl kopieringsskyddet de (eller kanske EA?) valt att använda. Det har allmänt dåligt rykte och är särskilt känt för att försämra prestandan i spel.
Men med allt det sagt väger nog ändå längtan efter att kunna delta i mer FZDZ tyngst och saker kommer förhoppningsvis förbättras medan de fortsätter jobba på spelet.

Medlem

Gott folk, om det är någon här som rattar rally med en Fanatec CSL DD skulle jag bli oerhört tacksam för att ta del av inställningar, jag har precis uppgraderat till en sådan och har lite svårt att få till en bra setup.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av KuShO:

Gott folk, om det är någon här som rattar rally med en Fanatec CSL DD skulle jag bli oerhört tacksam för att ta del av inställningar, jag har precis uppgraderat till en sådan och har lite svårt att få till en bra setup.

Jag kör efter dessa inställningar och tycker det funkar helt ok.

https://forum.fanatec.com/discussion/643/dirt-rally-2-0-ps4-f...

brrap brrap pew pew

Jag körde nya EA Sports WRC igår i ca 2 timmar och jag måste säga att jag gillar vad jag upplevde Har inga mer samlade tankar än så ännu, mer än att jag än så länge är positiv!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew

Hej allesammans!

Nytt spel innebär också en ny klubb, jag har skapat "nya" FZDZ.

1. Följ länken nedan
2. Släng iväg en friend request till mig (Lerb) OCH skriv till mig här på FZ (här i tråden eller via meddelande) vad du heter på Racenet.
3. När jag acceptat den, gå in på länken nedan igen och gå med i klubben

https://racenet.com/ea_sports_wrc/clubs/1564

Vid frågor ställ dem gärna här


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Hej allesammans!

Nytt spel innebär också en ny klubb, jag har skapat "nya" FZDZ och för att gå med följer man denna länken och instruktioner:

https://racenet.com/ea_sports_wrc/clubs/1564

Vid frågor ställ dem gärna här

Finns inte någon knapp för att ansöka/joina? Eller är jag korkad...


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

brrap brrap pew pew
Skrivet av KuShO:

Finns inte någon knapp för att ansöka/joina? Eller är jag korkad...

Kan vara så att man behöver slänga iväg en friend request till mig först, testa det


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Såg inte heller någon så drog iväg friend request, kommer från Koggr

klubben står som "inactive" om det har något med något att göra. Kanske bara är om det inte är något aktivt som körs.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Doed:

Såg inte heller någon så drog iväg friend request, kommer från Koggr

klubben står som "inactive" om det har något med något att göra. Kanske bara är om det inte är något aktivt som körs.

Japp det är för att vi inte kört något än.
Man måste skicka en friend request till mig såg jag nu, klubben är inställd till Friends only. Det finns bara det alternativet och öppen för alla.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew

Jag drog precis igång ett litet testrally i klubben, det är finland på vintern med Rally1 bilar Det kommer pågå i 7 dagar från och med nu. Alla välkomna så snart ni kommit in i klubben


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Får bli handkontroll fram tills helgen då ratten ligger nedpackad i garaget men är riktigt peppad på att testa nu!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag drog precis igång ett litet testrally i klubben, det är finland på vintern med Rally1 bilar Det kommer pågå i 7 dagar från och med nu. Alla välkomna så snart ni kommit in i klubben

Vet inte om det blev rätt då EAs kontohantering är det sämsta jag varit med om men du bör fått en friend request från mig (Attackmakk).


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Friend req skickad!

Lyckades efter en massa pill byta namn från 89asd8676sd980.
Så ser du en request från en sådan så kan det vara jag om namnbytet inte gick igenom.

Medlem

slängde iväg en request
tror jag heter dunderharry där
snyggt jobbat att du redan har uppe en klubb lerb!

Medlem

Även jag slängde iväg en request

Kom den i namnet @lln0n1e819em så är det jag.

Medlem

Skickade friend request jag med, Shamanfox87

brrap brrap pew pew

Nu var jag precis inne och accepterade typ 8 nya vänförfrågningar, kör hårt


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Jag körde sönder bilen ganska fort jag...


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

2/4 sträckor avklarade. Den längre sträckan var verkligen en mental utmaning, tappade lite koncentration på slutet och körde lite offroad. Fint tillägg att kartläsaren säger hur många kilometer det är kvar när man får en punktering, vilket jag fick erfara med 2km kvar på ss1.

Nu liten rast sen blir det sträcka 3 och 4 ikväll.

Edit: fick punktering ca 100m in på ss3 och hade glömt sätta in ett reservdäck så blir en kamp att komma imål. Knäckte kylaren och tog 50s penalty för att få ihop den, var kanske onödigt med bara en sträcka kvar men ville kunna ge fullt på sista och det gick helt okej.

Kul att vara igång med FZDZ igen 😊

Medlem
Skrivet av lerb:

Kan vara så att man behöver slänga iväg en friend request till mig först, testa det

Skickat

Medlem

om ni kör med ratt
ställ ner steering linearity till -10
blir ett helt annat spel

Medlem

Vet inte vad som hände men drog på mig massa penalties på första sträckan och kraschade nått i växellådan på andra så fick ge upp XD
Handkontroll går inte att spela med, måste gräva fram ratten asap.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har inte köpt spelet än men skickade en request så länge, samma användarnamn.
Är det steam store som gäller eller var köper ni? Något billigare på Epic men..

Skriv svar