FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew
Säsong 3 rally 6 (Grekland) avslutat!

God midnatt mina vänner, rallyt i Grekland är avslutat. Resultatlistor och säsongstabell är uppdaterade!

Patch kniper förstaplatsen med extremt liten marginal, dryga 0.6 sekunder före Björn på andraplatsen när vi tittar på totaltiderna! Vilken fantastisk fight och kul att det kan vara så lite som skiljer i slutändan. Vi noterar även två snabbaste sträckor och säger med det stort grattis till Patch för en härlig förstaplats i värmen.

Björn Borgqvist tog som sagt hem andraplatsen, något snopet som sagt så tätt inpå Patch. Men man ska inte hänga läpp, det är 25 starka poäng att ta med sig nu när toppstriden i mästerskapet avgörs med två avslutande rallyn! Grattis till andraplatsen Björn (och två snabbaste sträckor)!

Limp4h kammar hem sista medaljplats, och med bara 13 sekunder upp till de två i täten och med två snabbaste sträckor får man lov att säga att det var en väldigt stark insats! Det var onekligen dessa tre förare som gjorde upp om medaljerna denna veckan och vi gratulerar Limp4h för en fin tredjeplats!

Vi blickar nu framåt till säsongens näst sista rally, där vi beger oss till Argentina, där någon jubelidiot (läs: undertecknad) har beslutat att vi ska ratta en Chevrolet Camaro GT4-R från den vidriga Rally GT-klassen (mina personliga åsikter kan sippra igenom här). Jag spår många avåkningar, gott om DNF's och ett gäng stötdämpare redo att begå Seppuku när vi är framme på lördag nästa vecka!
Kom ihåg att det är ett one-make rally så se till att välja rätt bil!

Ha det bra i värmen nu allihop, och kom ihåg att dricka vatten!

Passar även på att länka till frågeformuläret inför säsong 4 om man har missat att svara på detta.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av PatchedPlayer:

Wow vilket rally!
Extremt jämnt hela vägen och för en gångs skull så lyckades jag hålla både bra pace och bilen på vägen! Mestadels i alla fall, jag käkade en punktering i sista splitten på SS2 men tappade inte så mycket tid på den som tur var.

Dessutom så var inlevelsen lite extra bra tack vare VR och denna extrema värme, kändes verkligen som att jag var där 😅

Bra kört! Kul när det är så jämnt! Andra gången jag tappar segern med nån sekund 😬😅

Kände mig tvungen att göra nåt för att få slut på dessa sekundförluster så köpte en ultrawide-monitor i helgen 😁

VR är fantastiskt när man får till inställningarna, men frågan är om inte detta blev ännu bättre!

https://youtu.be/2ac19eSimkU

brrap brrap pew pew
Skrivet av Bborgqvist:

Bra kört! Kul när det är så jämnt! Andra gången jag tappar segern med nån sekund 😬😅

Kände mig tvungen att göra nåt för att få slut på dessa sekundförluster så köpte en ultrawide-monitor i helgen 😁

VR är fantastiskt när man får till inställningarna, men frågan är om inte detta blev ännu bättre!

https://youtu.be/2ac19eSimkU

Herrejäklar vad kul det där såg ut, snyggt!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Bra kört! Kul när det är så jämnt! Andra gången jag tappar segern med nån sekund 😬😅

Kände mig tvungen att göra nåt för att få slut på dessa sekundförluster så köpte en ultrawide-monitor i helgen 😁

VR är fantastiskt när man får till inställningarna, men frågan är om inte detta blev ännu bättre!

https://youtu.be/2ac19eSimkU

Snyggt! Brukade köra triples men stör mig så förbannat på att DR2 inte har äkta stöd för det. Att det blir fel aspect ratio på sidoskärmarna.

Medlem
Skrivet av bogani:

Snyggt! Brukade köra triples men stör mig så förbannat på att DR2 inte har äkta stöd för det. Att det blir fel aspect ratio på sidoskärmarna.

Jag har kört ”allt”, vanlig skärm, projektor, triples, VR och nu Ultrawide.
Allt har sin tjusning, både triples och VR är fantastiskt när man får till alla inställningar men kräver ofta mycket trixande.

Ultrawide känns som en väldigt bra kompromiss.
Dirt får dock lite konstig förvrängning av bilden ute i kanterna även på denna. Något som inte alls märks i racingspelen.

Medlem

Ikväll försvann nog alla mina chanser att vinna mästerskapet. Ont om tid att spela i veckan så hoppade bara in och tänkte köra på säkerhet.

En dum miss i början av SS3 gav dock dubbelpunka och minuterna försvann iväg medan jag kämpade mig mot mål.

Nya tag i Finland nästa vecka! Då ska jag se till att avsluta säsongen med bra attack!

Medlem

Fy skatan, vilken pärs!
Jag insåg direkt på första sträckan att jag aldrig kört Argentina med degradation. Jämfört med min uppvärmning i time trial, där jag slog mitt personbästa med två sekunder, var det som att köra en båt.
I första hårnålen körde jag rakt fram och hittade självklart ett hål i muren. Sedan när vägen rätar ut sig lyckas jag skrapa emot bergväggen och får punktering, min första för säsongen.

Men utan dessa missöden hade jag ändå som mest kunnat tjäna en position, jag har inte farten att utmana toppgubbarna.

brrap brrap pew pew

Tjena folket! Jag ligger lite efter schema då det vart bröllop igår, men ska försöka sammanställa Argentina under dagen.

Nu tar vi styrketag i säsongens sista rally, i Finland! Kom ihåg att välja rätt bil, 2000CC Peguot 206 Rally!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Säsong 3 rally 7 (Argentina) avslutat!

Hej vänner!

Jag är ledsen för långsam hantering denna vecka. Bröllop, djurpark och allmänt semester-trams har fått ta förtur nu innan ovädret drar in över Sverige Nu är dock tabeller och resultat efter Argentinas rally uppdaterade i förstaposten.

Limp4h drar hem en klar seger i Argentina där vi noterar hela 5 snabbaste sträckor, utav 6 möjliga. Utan tvekan har Limp4h koll på hur man får plats med en alldeles för stor rallybil på alldeles för trånga rallysträckor mellan bergspartierna. Grattis!

Patch klockar in på en stark andraplats, ca 41 sekunder efter Limp4h när vi kollar på totaltiden. Vi noterar en snabbaste sträcka vilket således är den enda som inte gick till Limp4h. Bra jobbat, 25 starka poäng rätt ner i börsen.

Lerb kammar hem tredjeplatsen (nu sitter jag här och skriver om mig själv i tredjeperson igen) och klockar in ca 9 sekunder efter Patch när vi kollar på totaltiden.

Tack alla förare som deltog och grattis alla som tog sig i mål i ett av säsongens kanske svåraste rallyn (enligt mig)!

Nu blickar vi som sagt fram mot säsongens sista rally, där vi ska ratta den lilla ettriga Peguot 206 Rally från "Up to 2000cc"-klassen genom skog och över hopp i Finland! Kör hårt, men kom ihåg att inte hamna i omloppsbana på de riktigt stora hoppen, och försök även hålla er borta från högar med Gudrun-timmer som ligger alldeles för tätt inpå vägen...

Passar även på att länka till frågeformuläret för säsong 4 en sista gång. På lördag, när rallyt i Finland är över så stänger jag ned omröstningen. Vi tar då en veckas paus (det har ni förtjänat) och jag lägger upp resultaten och ger en bild av hur säsong 4 kommer se ut. Säsong 4 kommer alltså börja 7:e Augusti!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Ja fy. Vet inte riktigt hur jag skall beskriva min senaste körning. Typ såhär gör sig nog ganska bra.

Ett bra tapp på stage 5 där det var extremt tight. Och stressen när man inser att man inte minns vilken knapp man resettar sin bil, och istället ivrigt försöker ta sig loss.

Medlem

Argentina i Camaron trodde jag skulle bli en hemsk upplevelse, men det var ju svinkul! 😃

Jag hade planerat att köra Finland men racenet hade uppenbart problem igår. Jag fick köra retry connection 3 gånger innan jag kunde starta första sträckan så jag får köra resten senare i veckan.

Medlem

Jag spelade in en vända från time trial, förvisso inte någon av sträckorna vi körde i rallyt

Medlem

Camaro känns ändå rätt snäll och lättkörd må jag säga.

Tyvärr föll rallyt offer för usel planering från min sida så hann bara köra första sträckan, sen inget mer.

Medlem

Wooo!

Tror jag aldrig har kört så bra som jag gjorde igår kväll i Finland. WOW vilken underbar bil WOW vilken bana!!!!

Medlem

Tyvärr så kan jag inte delta i sista rallyt i Finland, det kommer bli skitspännande att se vad slutresultatet blir 😁


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem
Skrivet av PatchedPlayer:

Tyvärr så kan jag inte delta i sista rallyt i Finland, det kommer bli skitspännande att se vad slutresultatet blir 😁

Riktigt synd. Jag som hoppades på en hård fight i Finland

Men jag vet hur det är så här i semestertider, jag har dock sån tur att sambon inte går på semester förrän nästa vecka så säsongen hinner avslutas.

Medlem

Körde lite träning i Finland idag, vad jag kunde se på listorna så är detta den snabbaste tiden i världen med Peugeoten. Tyvärr kan man ju inte sortera leaderboarden på enstaka bilmodeller utan man ser alla i samma klass.

Så nu vet ni vilket tempo som krävs om ni vill vinna denna veckan

brrap brrap pew pew
Skrivet av Bborgqvist:

Körde lite träning i Finland idag, vad jag kunde se på listorna så är detta den snabbaste tiden i världen med Peugeoten. Tyvärr kan man ju inte sortera leaderboarden på enstaka bilmodeller utan man ser alla i samma klass.

Så nu vet ni vilket tempo som krävs om ni vill vinna denna veckan

https://youtu.be/GDtG6ewRwMo

Det var då HELVETE vad du kör 😂 Helt galet, snyggt jobbat!

En annan får hoppas att men tjänar på att hålla sig på vägen (säger jag, innan jag kört...)


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Körde lite träning i Finland idag, vad jag kunde se på listorna så är detta den snabbaste tiden i världen med Peugeoten. Tyvärr kan man ju inte sortera leaderboarden på enstaka bilmodeller utan man ser alla i samma klass.

Så nu vet ni vilket tempo som krävs om ni vill vinna denna veckan

https://youtu.be/GDtG6ewRwMo

Hahaha. Ta mig fan det sjukaste jag har sett på länge.

Medlem
Skrivet av lerb:

Det var då HELVETE vad du kör 😂 Helt galet, snyggt jobbat!

En annan får hoppas att men tjänar på att hålla sig på vägen (säger jag, innan jag kört...)

Av de 350h speltid jag har i spelet har nog minst en tredjedel spenderats på de finska vägarna, därav ganska bra tempo

Men riktigt så här fort kommer jag inte köra när det väl är tävling, då behövs lite mer säkerhetsmarginaler.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Bborgqvist:

Av de 350h speltid jag har i spelet har nog minst en tredjedel spenderats på de finska vägarna, därav ganska bra tempo

Men riktigt så här fort kommer jag inte köra när det väl är tävling, då behövs lite mer säkerhetsmarginaler.

Förstår det! Imponerande ändå!

Det finns en kurva i Finland jag aldrig lär mig. Det är en högerkurva direkt efter ett hopp, och kör man bara lite för fort så dundrar man rakt ut in i en hög med trästockar och kvaddar bilen. Missar man trästockarna så finns det en telefonstolpe istället. Har dött i den kurvan så många gånger.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Körde lite träning i Finland idag, vad jag kunde se på listorna så är detta den snabbaste tiden i världen med Peugeoten. Tyvärr kan man ju inte sortera leaderboarden på enstaka bilmodeller utan man ser alla i samma klass.

Så nu vet ni vilket tempo som krävs om ni vill vinna denna veckan

https://youtu.be/GDtG6ewRwMo

Haha, herre jävlar.. Och med en fluga på "vindrutan" dessutom!

Själv hamnade jag ungefär där jag brukar; endast DNF som var långsammare 😅 Hade visst ådragit mig skador jag inte märkt mycket av, så illa att jag inte kunde reparera flertalet saker. Vanligtvis kan jag med lätthet laga allt (såvida det inte är terminal damage). Redan halvvägs in på SS4 kom motorlampan (utöver det redan lysande kylet) och däromkring placerade jag vänsterfoten på avbytarbänken, den blev liksom helt överflödig.. Maxfart på 120-125. Men fick helt enkelt sätta målet att ta mig hela vägen till just målet.. Det gick ju, men uhuj va tråkig sista sträckan var! Haha, sååå sakta.

Missat ett par länder pga semester.. Nu laddar jag för ett högst mediokert, men ack så kul, deltagande i säsong 4! 😁😎

Medlem

Usch vilken katastrof Finland blev för mig. Omställningen från världsrekordtempo på träning till att försöka köra på säkerhet gick helt åt skogen.

Med ca 40 sekunders ledning inför SS5 gav en felstuds över ett hopp bakjulspunka tidigt på sträckan. Bestämde mig för att ta tidsstraffet och byta hjulet och så försöka köra in den förlorade tiden.
Som det brukar när man ska köra in tid slutade det dock med ännu en avåkning och ny punktering.

Slut på reservhjul och halva ss5 och hela ss6 fick köras på tre hjul.

Skulle bara kört full attack från första stund…

Tack för en fin och rolig säsong,

Det är tveksamt om jag återkommer till säsong 4 då jag känner mig rätt färdig med Dirt 2.0, men det sa jag å andra sidan efter säsong 2 också

Medlem

Bitvis nöjd med tempot i Finland men på SS2 blev det ett dikesbesök som resulterade i en punktering ganska tidigt in på sträckan. Blev till att byta däck. Ytterligare en höghastighetsspinn på SS3 eller SS4. Av någon dum anledning valde jag att inte laga kylaren vilket resulterade i en motor som hostade och harklade sig fram på SS5/6.

Grattis till totalsegraren. Väl kört

Medlem

Finland var en katastrof. Körde c:a 200m sen rakt in i ett träd. Terminal damage...

Medlem

Får väl bjuda på ögonblicket där en enkel seger i tävlingen och förmodligen hela mästerskapet försvann på en sekund….

Medlem

Tog två sträckor att vänja sig vid full degradation och mediums + ett extra däck där bak jämfört med solsken o fina däck i time trial.

Var inte långt ifrån att skrota hela bilen men lyckades reparera varenda väsentlig del med quick fixes på service sträckan, kaross och lysen fick hänga lite hur som resten av resan dock.

Kul säsong men synd att man missade två rallyn så vågade aldrig satsa på en DNF

brrap brrap pew pew
Säsong 3 rally 8 (Finland) avslutat, och därmed även Säsong 3 utav FZDZ!

Hej folket!

Finlandsrallyt är avslutat och säsongstabell och resultat är nu uppdaterade

Limp4h kammar hem ännu en förstaplats med en god marginal, 50 sekunder ned till P2! Thorellski klockar in på andraplats, starkt jobbat i de finska skogarna! På tredjeplats finner vi , bara 13 sekunder från P2. Grattis till top tre!

Jag vill även påpeka att något väldigt sällsynt hänt, mer specifikt på sträcka 6. 2st förare fick nämligen exakt samma tid på den sträckan! Både Limp4h och Bogani satte där en tid på 3:32.241 vilket betyder att snabbaste tid på denna sträcka delas mellan två förare, det är vad jag kallar för en högoddsare!

Nu är som ni vet säsong 3 avslutad, och jag kommer sammanställa resultaten och mina tankar i ett inlägg efter detta. Men jag vill tacka alla som har varit med och som har deltagit i frågeformuläret för utformningen utav säsong 4. Det har varit gôrkul att arrangera denna säsongen!

Frågeformuläret för säsong 4 är nu stängt och jag kommer redovisa resultaten i veckan här i ett inlägg


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
SÄSONG 3 AVSLUTAD!

Förstaplats - LIMP4H kammar hem förstaplatsen i säsong 3 utav FZDZ och vi säger ett stort grattis! Ett mycket stabilt mästerskap där slutpoängen landar på hela 159 poäng (bästa 6 rallyn).

Andraplats - PATCH kammar hem en stark andraplats i säsong 3, med hela 152 poäng. Det skiljer alltså bara 7 poäng vid säsongsavslut och det får lov att vara ett bevis på hur tight det har varit i toppen utav tabellen denna säsongen. Väl kört!

Tredjeplats - BJÖRN BORGQVIST slutar på en tredjeplats efter ett snöpligt slut i det sista rallyt i Finland. Men man ska inte hänga läpp, tredjeplats med detta startfält är ingen dålig prestation! I slutändan landade Björn på 146 poäng. Återigen, det är tight i toppen och mellan P1 och P3 i säsongstabellen skiljer det alltså bara 13 ynka poäng.

Stort tack och grattis till top 3, och ett lika stort tack till resten utav startfältet! Utan er vore det inget FZDZ och det är jätteroligt att så många vill sladda omkring i skogar, i byar och mellan åkrar! Nu laddar vi för säsong 4!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Utforming utav säsong 4 (resultat från frågeformulär)

Tja folket!

Jag har sammanställt frågeformuläret (eller nja, google har gjort det åt mig - tack!) och nedan finner ni en bild med alla resultat. Men jag listar förändringarna här nedan som en liten TL;DR

  • Vi kommer fortsätta köra med samma upplägg på bilar som vi har gjort säsong 3. Det vill säga, vissa one-make rallyn, och vissa "fria" rallyn där man får välja ur klassen. Bilarna och klasserna kommer vara...

  • ...R5, Up to 2000cc, Group A, H3 (RWD), Nr4/R4 och Group B (4WD)

  • Det kommer införas lite svåra väderförhållanden. Inte varje rally, men någon sträcka här och där.

  • Vi kommer behålla hardcore damage.

  • Vi kommer fortsätta tillåta att man kör med assists.

  • Vi behåller formatet "bästa 6 utav 8 rallyn".

  • Vi fortsätter köra med 6 sträckor vardera rally.

  • Vi kommer introducera en powerstage! De fem snabbaste förarna på powerstage kommer få extrapoäng (5, 4, 3, 2 och 1 poäng)

Angående powerstage. Är folk OK med att vi lägger den som sista sträckan i varje rally? Om man har någon synpunkt på detta kan man väl skriva en rad.

Säsong 4 kommer dra igång på lördag den 7:e Augusti klockan 18:00 - be there or be square!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Skriv svar