FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew
FZDZ 2024 - Säsong 2, rally 1 avslutat! (aningen fördröjda resultat...)

Hallå vänner!

Inledningsvis ber jag om ursäkt för de sena resultatet. Livet™ kom emellan, så blir det ibland!

Tack alla som var med och körde första rallyt för säsongen, jag personligen tyckte det var ett kul rally men herrejävlar den där långa sträckan blir man ju näst intill andfådd utav!

Hur som helst bra kört allihop! Det var tyvärr en förare som missat memot om ONE-MAKE vilket tyvärr innebär att en förare vart diskad. Med det sagt så säger vi istället grattis till @c0MBATsANTA, @fishfugg och @PV_544_1965 som tog hem pallplaceringarna denna gång!

"Kommande vecka" är ju i princip redan över, hoppas alla har haft eller kommer ha det kul i Norge med lite WRC2-action.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Hade hoppats på att Scandia skulle gå lika smärtfritt som Portugal men nä.... Gjorde två monsterrullningar på S1, fick backa upp från en brant. När jag tillslut kom i mål var bilen redo för skroten. Jag var nog så nära "Terminal Damage" det går att komma. Från S2 och framåt ville inte bilen orka upp så att jag kunde lägga i 5án. Grädden på moset var en punktering på S3. Sen försökte jag bara komma imål och avsluta rallyt.

Trots frustrationen tyckte jag ändå om dessa smala norska vägar. Jäklar vad det går om man lyckas hålla sig på vägen.

brrap brrap pew pew

Jag tyckte att jag körde så jäkla bra sträcka 1-3, men på sträcka 4 gör jag en miss som leder till en rullning och inte en, utan TVÅ punkteringar. Jag hade bara ett reservdäck med mig och det faktum ihop med att jag inte besitter självförakt nog att köra två och en halv sträcka med en punktering ledde till att jag bröt. Trist!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Då råkade jag ut för ytterligare en krasch av spelet.
Tänkte jag skulle köra färdigt rallyt nu när jag fick lite tid över.
Spelet hann vara igång några minuter innan det kraschade.

När allt funkar och man slipper tänka på alla problem är det underbart att köra. Men tyvärr är det för mycket krascher och grafikproblem som förstör upplevelsen.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Tråkig punktering på SS1. Får aldrig till det på Scandia riktigt tycker jag. Vissa sektioner känns det som det flyter på bra, men ibland blir det bara papphammar över allting när jag kör.

Lyckades dock slutföra, punkan kostade ett par placeringar, men med DNF och DSQ i startfältet så kanske det blir en liten poäng eller två ändå!

Medlem
Skrivet av Balkp:

Då råkade jag ut för ytterligare en krasch av spelet.
Tänkte jag skulle köra färdigt rallyt nu när jag fick lite tid över.
Spelet hann vara igång några minuter innan det kraschade.

När allt funkar och man slipper tänka på alla problem är det underbart att köra. Men tyvärr är det för mycket krascher och grafikproblem som förstör upplevelsen.

Tråkigt och frustrerande! Själv verkar jag vara lyckligt lottad, har haft en krash totalt första veckan, och det enda området som stör mig är på nån av Ibera/Mediterrano (minns inte vilken av dom det är) när man kör igenom stan, klipper min FPS med 50% rakt av.

brrap brrap pew pew
FZDZ 2024 - Säsong 2, rally 2 avslutat!

Hallå alla grusälskare!

Förra veckans rally i Norge är nu avslutat och det verkar ha skördat en hel del offer längs vägen, inklusive undertecknad. Nya tag nästa vecka! Vi säger iaf stort grattis till @c0MBATsANTA, @Limpler och @fishfugg som knep pallplatserna i detta kalla vinterrally

Den här veckan är vi nere i Monte Carlo och sladdar, glöm inte att det är ONE-MAKE och det är bilen Mitsubishi Galant VR4 som gäller och inget annat! Lycka till på isen


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Lycka till på isen

Vet inte om jag såg fel eller blandar ihop det, men var det inte "spring" på Monaco? Undra om det inte är barmark då.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Lognoreng:

Vet inte om jag såg fel eller blandar ihop det, men var det inte "spring" på Monaco? Undra om det inte är barmark då.

Så kanske det är! Ska jag vara ärlig så har jag nog inte kört Monte Carlo i annat än vinter i WRC ännu


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Barmark var det!

Rullade på bra i början, sen var det lite halvtrasig kylare, men det funkade.. Lyckas få en punka på sista sträckan, och hade valt att fortsätta med dom mjukare däcken. Dumt så här i efterhand för det kändes som om dom inte var i bra skick sista halvan på sista sträckan. Men iallafall slutfört det!

Medlem

Då har man slutfört första rallyt denna säsong, skoj!
(rage-quitade dom två första efter större krascher+punka i s1, s2).

Ingen punka och inga "stora" krascher, så är relativt nöjd! Siktar på en top-10-plats som vanligt!

Skrivet av Balkp:

Då råkade jag ut för ytterligare en krasch av spelet.
Tänkte jag skulle köra färdigt rallyt nu när jag fick lite tid över.
Spelet hann vara igång några minuter innan det kraschade.

När allt funkar och man slipper tänka på alla problem är det underbart att köra. Men tyvärr är det för mycket krascher och grafikproblem som förstör upplevelsen.

Slänger in samma text som jag skrev tidigare i år på en rally-discordserver...

Jag hade också problem med crascher i Unreal engine-spel (Squad, EA WRC, och nåt till jag inte minns). Antingen craschade hela datorn eller "bara" spelet/UE. Jag vägrade tro att det var mjukvarurelaterat, då mitt Win 11 var relativt nyinstallerat och hade inte pillat på mycket mera än xmp->På i bios. Har Ryzen 5700x + 3060 ti. (nu 7900xt).

Jag testade till slut Memtest (installeras på- och körs från, ett usb-minne från Bios). Den visade error på mina ramminnen Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart.

Jag kontaktade Corsair (livstids garanti) och fick nya (lyckligtvis annan 3600MHz-variant då 3200 var slut i lager).

Testade Memtest igen-> Inga fel!

Och har ännu inte haft några crasher alls i spelen. Inte säkert du har samma problem, men värt att testa.


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem
Skrivet av Gejmerfr3ddan:

Då har man slutfört första rallyt denna säsong, skoj!
(rage-quitade dom två första efter större krascher+punka i s1, s2).

Ingen punka och inga "stora" krascher, så är relativt nöjd! Siktar på en top-10-plats som vanligt!

Slänger in samma text som jag skrev tidigare i år på en rally-discordserver...

Jag hade också problem med crascher i Unreal engine-spel (Squad, EA WRC, och nåt till jag inte minns). Antingen craschade hela datorn eller "bara" spelet/UE. Jag vägrade tro att det var mjukvarurelaterat, då mitt Win 11 var relativt nyinstallerat och hade inte pillat på mycket mera än xmp->På i bios. Har Ryzen 5700x + 3060 ti. (nu 7900xt).

Jag testade till slut Memtest (installeras på- och körs från, ett usb-minne från Bios). Den visade error på mina ramminnen Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart.

Jag kontaktade Corsair (livstids garanti) och fick nya (lyckligtvis annan 3600MHz-variant då 3200 var slut i lager).

Testade Memtest igen-> Inga fel!

Och har ännu inte haft några crasher alls i spelen. Inte säkert du har samma problem, men värt att testa.

Tackar för tips. Värt att testa


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Ratt-tips! Från Inets Megaklick

Logitech True Force G923 Racing Weel PC/XBOX - Megaklick (10st)
2 290 kr 6st i lager just nu.
edit: slut

Logitech True Force G923 Racing Weel PC/PS4/PS5 - Megaklick (20st)
2 290 kr 17st i lager just nu.
edit: 15st

Priserna gäller till midnatt. Bägge fungerar lika bra med PC, men mot konsol måste du välja "rätt" modell. Måste vara inloggad för att se priserna.


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem

Fyfan.. det började bra på SS01-02 men sen var det ena missödet efter det andra Kom utanför vägen på SS03 men var på väg upp igen, då får jag en 30s reset penalty. Strax efter så frontar jag ett träd och får i samma sekund en 5s shortcut penalty. Får ihop bilen ganska bra ändå till SS04 där jag först frontar änden på en mur hårt. Och senare änden på ett stålräcke, hårt. Det var inte mycket kvar av bilen efter det. SS05 genomfördes till största del på växel 2 och tog en jäkla tid. Bara att bryta ihop och komma igen

brrap brrap pew pew
FZDZ 2024 - Säsong 2, rally 3 avslutat!

Hallå ärade fordonsframförare!

Påsken har passerat och så har även det tredje rallyt för säsongen, Monte-Carlo! Det var barmark denna gång, hoppas alla hade en trevlig resa, jag tyckte det gick helt OK även om de där jävla vägarna försöker ha ihjäl en minst en gång per femtio meter kört. Vi säger ett stort grattis till de tre som knep pallplatserna denna vecka, @fishfug, @c0MBATsANTA och @Hagis!

Den här veckan är det FRITT VAL AV BIL (YAY) och det handlar om WRC-bil som ska framföras så fort som möjligt i Rally Estland - mycket nöje


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Estonia Har mjuka vägar!

Fick starta Under vägen , fick köra 5 sec innan det tog stopp och jag fick en reset +5 till.. Såååå surt.!

Medlem

För er som vill ha svenska noter, joina följande: Swedish Pacenotes WRC

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

För er som vill ha svenska noter, joina följande: Swedish Pacenotes WRC

Nu kör vi! Testade igår, jag gillar verkligen den ökade precisionen iom plus och minus. Testade Kroatien som var omgången i officiella klubben. Behöver lite tid att vänja mig med timingen, men jag kände att jag kunde ladda på lite mer självsäkert i dolda "plus" kurvor. Stor förbättring från vanilla tycker jag.

Medlem

är det bara jag som tycker man sitter lågt som fan i wrc bilarna?
ser ju inte vägen direkt det lutar lite uppåt..

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

är det bara jag som tycker man sitter lågt som fan i wrc bilarna?
ser ju inte vägen direkt det lutar lite uppåt..

Du kan väl bara flytta upp kameran eller stolen. Det gör jag iaf om det behövs. Finns att mappa i settings.

Medlem

Lindrar även andra problem som mycket rallykörning kan orsaka.

Jag tycker man sitter väldigt långt bak i fååården som jag kör när jag kör solo. Fick justera FOV för det kändes som man satt en halvmeter längre bak än i WRC2 Skodan. Att man sitter lågt tycker jag är generellt, speciellt på vissa ställen där det är mycket blinda crests. Man får hoppas att man dippar ner på andra sidan på rätt ställe. Mexico och Indonesien framförallt dryga på det.

Medlem

Blev inte många km i Estland.

Caution 5 left over jump rätt in i höbalen. Tack för den din jävla kartlurare!

Medlem
Skrivet av Limpler:

Blev inte många km i Estland.

Caution 5 left over jump rätt in i höbalen. Tack för den din jävla kartlurare!

Tråkigt! Det krönet har då jag lärt mig att känna igen efter ett par terminals

Medlem

Random understyrning på SS02 ledde till närkontakt med höbal av tredje graden. Tack och godnatt.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem

Hmm. Racenet ligger nere på webben. Kommer in efter en stund så klubben listas i spelet.

Törs man köra? Vad händer om ett resultat inte kan spara pga att Racenet ligger nere? Nån som varit med om det tidigare?

EDIT: Det verkar fungera bra i spelet trots att webben ligger nere. Jag upplever något längre tider för att ladda o spara resultaten men det fungerade iaf.

Medlem

Ville köra lite rally utan att behöva vara 100% fokuserad utan bara sladda runt lite och tänkte att jag testar veckans bil i Sverige å känner på det litegrann eftersom det var en helt för mig okänd bil+klass stort sett. Efter en halvtimme vill jag inte vara med längre. Fy vad hemskt! Minsta lilla gaspådrag släpper bakänden, pillat lite med setup men har inte lyckats få detta skrot till bil körbart överhuvudtaget. Ska kanske försöka överleva rallyt imorgon, men blir inte ledsen om jag träffar ett träd och slipper köra resten

Medlem

Det var inga träd i vägen! Men gott om diken att köra ner i.. Speciellt efter tvära kurvor där man kört handbroms, och muskelminnet sätter plattan i mattan så fort fronten pekar åt rätt håll, går sådär med RWD-Mid engine. Men fina piruetter blir det iallafall!

Tryckte på toe-in på bakaxeln då vart det lite mer hanterbart, men det är SBS egentligen då min gaskontroll är sämst för jag kör bara moderna AWD där det bara är att smacka på. Blir ju inte enklare heller när halva gaspedalen ignoreras helt av spelet, så man har inte samma finkänsla, sen glömde jag byta däck sista service oxå (skitspel som inte påminner).

Men trots svårigheter och motgångar var det faktiskt kul, börjar ändra min inställning till att bara ta sig an utmaningen och vara glad att gå i mål, men jag har lite för mycket tävlings instikt som gör att det skiter sig oftast..

Medlem

fifan vilken nervös kärra det är r5an
hade häng på dig pv men var några sekunder efter på varje bana efter lite småmissar och nån snurr
bra kört

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

fifan vilken nervös kärra det är r5an
hade häng på dig pv men var några sekunder efter på varje bana efter lite småmissar och nån snurr
bra kört

Tack, ja den är nervös som f-n, man får va försiktig med gaspedalen ! En annan irriterande detalj är att torkarna gör rent för högt upp, jag sitter första steget in i bilen och där kan man ju inte justera stolen.
Film på körningen här

Medlem
Skrivet av Lognoreng:

Blir ju inte enklare heller när halva gaspedalen ignoreras helt av spelet, så man har inte samma finkänsla,

Jag har verkligen noll koll på hur rallybilar/tävlingsbilar fungerar men tycker det känns helt muppigt att det är så det fungerar i spelet?

Gaspedalen är ju mer eller mindre digital om man ska överdriva lite, märks ju som värst om man kör något annat än cautious på WRC bilarna och ska försöka aktivt reglera boosten då kryper man ju runt i snigelfart i kurvorna.

Skriv svar