Star Citizen har fått sitt eget Cloud City

Robot
Star Citizen har fått sitt eget Cloud City

Supersmäcker utsikt bland molnen ovanför en gasjätte.

#314, #star-citizen, #uppdatering


Medlem

Får MS Flight Simulators FPS att verka fantastisk på Ultra. Min dator orkar knappt pressa 15 FPS på högsta inställningar när jag flyger bland molnen i Crusader XD


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Testade lite vid förra free flight - undermålig prestanda (R7 5800x/RTX3070/32gb/m.2) och fortfarande mycket stel känsla, irriterande animationer och en massa bortkastad tid.

'Spelet är fortfarande i alfa, och ett skarpt releasedatum ligger inte nära till hands.' - RSi verkar hittat en affärsmodell som funkar bättre innan någon release.

Föredrar Elite Dangerous

Medlem

Beställde precis en kebabrulle med extra starksås.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Very neat. Tanken på att de så småningom kan göra väder mer dynamiska och kanske skapa helt galna gasjättar med sjuka vindhastigheter får munnen att vattnas. Inte för att man vet om det når dit men förutsättningarna har de, blir nog mer en fråga om när hårdvaran för att stödja det finns på plats. Men det blir kul att se vad de lyckas göra med sin gasteknik i framtiden, skalan på exempelvis gasmolnen i rymden är sådant som får skallen att explodera.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Annars hade nog Billy Dee Williams varit en väldigt billig skådis om man ville komplettera Cloud City-känslan.

Frilansare
Skrivet av lerb:

Nu har jag inte dubbelkollat i deras Pledge Store men kostar verkligen en Constellation Taurus strax under 200kr? Det låter alldeles för billigt. Jag hade gissat på kring 2000kr.

Jepp, en nolla hade ramlat bort!

Medlem
Skrivet av Idono:

Får MS Flight Simulators FPS att verka fantastisk på Ultra. Min dator orkar knappt pressa 15 FPS på högsta inställningar när jag flyger bland molnen i Crusader XD

Molnen är bara en temporär lösning och därmed inte särskilt optimerat. När den riktiga molntekniken lanseras så lär prestandan förbättras.

Medlem
Skrivet av Spifflelight:

Testade lite vid förra free flight - undermålig prestanda (R7 5800x/RTX3070/32gb/m.2) och fortfarande mycket stel känsla, irriterande animationer och en massa bortkastad tid.

'Spelet är fortfarande i alfa, och ett skarpt releasedatum ligger inte nära till hands.' - RSi verkar hittat en affärsmodell som funkar bättre innan någon release.

Föredrar Elite Dangerous

Prestandan påverkas mycket av servrarna, och under gratisperioder så märks det väldigt väl. Miljöerna renderas även för fullt, i stället för att bara rendera det som spelaren ser. Detta fungerade när spelet bara utspelades i rymden, men i takt med att allt fler tungdrivna platser har lanserats så har det påverkat prestandan. Detta kommer dock att ändras inom kort när de implementerar den nya renderaren, Gen12, som drivs av Vulkan.

Medlem

Orison är lite som Jurassic park i målnen, dom ska lägga till en guide runda senare där man kan kolla på space whales. Kommer senare då dom lägger till djur och monster i spelet. Kanske får höra något mer om det på citizencon.

Ett tips lägg inte start punken i Orison, finns spelare som sitter fast på 0 fps pga att datorn är för klen. Kör med en 3090 och jag ligger mellan 25-40 fps där.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Medlem

NÄÄÄÄÄÄÄ men va trevligt.. ännu trevligare och spelet skulle kunna komma snart å. spela igenom i alla fall singleplayer eller nått efter man spenderat sjukt mycket pengar på kickstartern.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Scam Citizen

Vad får dig att säga att det är en scam?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vad får dig att säga att det är en scam?

Don't feed the trolls.

Medlem
Skrivet av lerb:

Nu har jag inte dubbelkollat i deras Pledge Store men kostar verkligen en Constellation Taurus strax under 200kr? Det låter alldeles för billigt. Jag hade gissat på kring 2000kr.

Skrivet av Joakim Bennet:

Jepp, en nolla hade ramlat bort!

Man behöver inte ge dem en krona mer efter man köpt ett start paket. Alla skepp och fordon går att köpa i spelet för ingame pengar. Skepp som släpps med en stor patch går oftast att köpa ingame en eller två patchar senare. Med 3.14. så lades C2 och M2 Hercules samt Tumbril Nova (Stridsvagnen) in i spelets ingame butiker efter att initialt ha släppts med 3.13. patchen.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

men alltså kommer det här spelet nånsin släppas i final ? jag är tveksam dom kan hålla på i 10 år till och inte se röken av nåt slutdatum för hela spelet....

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

men alltså kommer det här spelet nånsin släppas i final ? jag är tveksam dom kan hålla på i 10 år till och inte se röken av nåt slutdatum för hela spelet....

Squadron 42 skäpps kanske om två år enligt några som jobbade på CIG innan. Starcitizen kommer uppdateras tills pengarna tar slut. Kan va 10-20 år framöver. Tills det går ur beta vettefan när. Kommer va ett spel som många kommer spela i flera år som Eve typ.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skribent
Skrivet av SWEBarb:

men alltså kommer det här spelet nånsin släppas i final ? jag är tveksam dom kan hålla på i 10 år till och inte se röken av nåt slutdatum för hela spelet....

De får helt enkelt sluta med betan och kalla det "Game as service" istället...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De får helt enkelt sluta med betan och kalla det "Game as service" istället...

Dagens sanning

Btw hittade fz tråd när släppet kom till kickstarter, ganska insane dev tid

https://www.fz.se/nyhet/156154-star-citizen-nu-pa-kickstarter


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vad får dig att säga att det är en scam?

Att dom samlar in hundratals miljoner dollar men aldrig avser att bli klara med spelet?

Dödgrävaren
Skrivet av Gesturr:

Att dom samlar in hundratals miljoner dollar men aldrig avser att bli klara med spelet?

Fast det finns ju ett spel att spela, med en hel del gameplay? Det går hela tiden framåt, jämför man dagens SC med det som var för 3 år sedan så är det enorma skillnader... så då är ju alla early access-spel en scam i dina ögon eller? Eller är det bara en scam för att de fått in väldigt mycket pengar, istället för bara ett par miljoner?

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Scam Citizen

Väldigt ambitiösa scammers i så fall.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Att dom samlar in hundratals miljoner dollar men aldrig avser att bli klara med spelet?

Det där är ju bara din killgissning.
Om det verkligen vore en scam, så vore det en av de sämsta bedrägerierna i världshistorien.
Man grundar liksom inte fem spelbolag över olika kontinenter, avlönar över 700 spelutvecklare, släpper flera TV-shower om utvecklingsarbetet varje vecka, publicerar en spelbar alpha som regelbundet uppdateras med större innehåll minst en gång i kvartalet, bara som ett "bedrägeri". Då hade de snarare stuckit med pengarna eller nöjt sig med en handfull utvecklare, ignorerat frågor och lagt locket på, som verkliga MMO-bedrägerier som Dreamworld, Chronicles of Elyria och Earth 2.
Att faktiskt utveckla ett spel och ha en stor mängd utvecklare anställda för att faktiskt genomföra det är inte ett bedrägeri.

Det man kan prata om är Chris Roberts totala oförmåga att realistiskt uppskatta hur mycket tid spelutveckling tar, och det faktum att han ljög om utvecklingstiden innan det tillkom flera stretchgoals och projektet växte vansinnigt utanför ursprungsvisionen.

Man kan även prata om bristande ledarskap och hur oorganiserade CIG var de första åren, hur mycket tid som spillts bort genom att de tvingats skriva om mycket kod, tiden som gick åt till bråket med CryTek om spelmotorn och det faktum att de i slutändan ändå till största del fått skriva om motorn från grunden för att möjliggöra Star Citizen.

Men bedrägeri? Då vore de verkligen galet inkompetenta bedragare.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Att dom samlar in hundratals miljoner dollar men aldrig avser att bli klara med spelet?

Benägen att hålla med dig, det kan verka som att det är mer profitabelt att ha ett konstant early access med dripfeed av innehåll som får flera att köpa in i spelet pga allt som ska komma längre fram.

Jamförbara investeringsupplägg skulle förmodligen klassas som bedrägeri.

Önskar verkligen att Star Citizen ska släppas som ett riktigt bra spel men är ytterst tveksam nu efter 9 år.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Väldigt ambitiösa scammers i så fall.

https://i.redd.it/b4g68pufhii11.png

Jag vet att en bild ska säga mer än tusen ord, men vad menar du egentligen med den där?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Molnen är bara en temporär lösning och därmed inte särskilt optimerat. När den riktiga molntekniken lanseras så lär prestandan förbättras.

Så de håller alltså fortfarande på med det där? "Den riktiga X kommer senare". Det är ju det som varit ett av de stora problemen med utvecklingen, att de alltid måste göra om allt istället för att arbeta på den riktiga lösningen från början.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag vet att en bild ska säga mer än tusen ord, men vad menar du egentligen med den där?

Jag tolkar bilden som att spelet varit under utveckling galet länge och fortfarande inte releasedatum i sikte.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Spifflelight:

Benägen att hålla med dig, det kan verka som att det är mer profitabelt att ha ett konstant early access med dripfeed av innehåll som får flera att köpa in i spelet pga allt som ska komma längre fram.

Jamförbara investeringsupplägg skulle förmodligen klassas som bedrägeri.

Önskar verkligen att Star Citizen ska släppas som ett riktigt bra spel men är ytterst tveksam nu efter 9 år.

Backade Kickstartern med hela 35 USD. Har sedan dess haft nöjet av att spela spelet under alphan utan ett enda öre i månadsavgift, med mindre grind än Elite, vilket jag också backade samma år, betydligt enklare och snabbare att tjäna pengar ingame och köpa all skepp ingame.
Så nä, tvivlar starkt på att det är deras plan att dra ut på content för att de tror att de skulle tjäna mer pengar på det.

Mest pengar kommer de ju självklart att tjäna när de kan börja sälja färdiga SQ42-kampanjer och kan skylta med att MMO-spelet är ”klart”. Alphastämpeln skrämmer självklart bort majoriteten av alla spelare. Så även alla opolerade glitchar och bristande optimering, som det är lönlöst att kasta bort utvecklartid att åtgärda innan betan, eftersom koden hinner ändras flera gånger om och nya features tillkommer just under alphan.

Men tippar på att de ändrar stämpel från alpha till beta nästa år iom att server meshing fasas in, och då kan börja lägga mer kraft på att optimera koden. I det läget hade jag varit mer rädd för att de tappar ambitionen och avskedar stora delar av personalen eller sätter dem på andra projekt, som Frontdev gjorde med Elite efter dess release.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag vet att en bild ska säga mer än tusen ord, men vad menar du egentligen med den där?

Du ser ingen grafisk skillnad mellan bilderna? Att cockpiten har blivit mer detaljerad? Att ljuset, texturer och material har förbättras? Jag kan hålla med om att allt som tillkommit i Star Citizen inte beskrivs mycket i dessa bilder, men man ser ändå en väldigt stor skillnad, och ingen scammer skulle lägga ner så mycket tid och energi på en produkt som de inte har tänkt släppa. Jag har sett ett flertal riktiga scams i spelbranschen, och det slutar alltid med att utvecklarna bara försvinner.

Skrivet av Kyraal:

Så de håller alltså fortfarande på med det där? "Den riktiga X kommer senare". Det är ju det som varit ett av de stora problemen med utvecklingen, att de alltid måste göra om allt istället för att arbeta på den riktiga lösningen från början.

Det blir lätt så när tekniken för vad de vill åstadkomma inte existerar och måste utvecklas från scratch. Volumetric clouds i sig är inget nytt, men det har aldrig gjorts i den skala som är i Star Citizen. Molnen som du ser från rymden, som ger Crusader sitt Jupter-liknande utseende, är samma moln som du flyger runt i.

Övergången från Cryengine till Lumberyard gjorde att man fick skjuta upp vissa saker, eller komma med alternativa lösningar, och samma gäller nu när det ska övergå till Vulkan och implementera Gen12. Deras cloud tech som kommer framöver är mest troligt utvecklad för att dra nytta av Vulkan, och det vi ser nu i 3.14 är en DX11 quick fix som de tog fram för att kunna släppa Crusader och Orison som utlovat.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Det där är ju bara din killgissning.
Om det verkligen vore en scam, så vore det en av de sämsta bedrägerierna i världshistorien.
Man grundar liksom inte fem spelbolag över olika kontinenter, avlönar över 700 spelutvecklare, släpper flera TV-shower om utvecklingsarbetet varje vecka, publicerar en spelbar alpha som regelbundet uppdateras med större innehåll minst en gång i kvartalet, bara som ett "bedrägeri". Då hade de snarare stuckit med pengarna eller nöjt sig med en handfull utvecklare, ignorerat frågor och lagt locket på, som verkliga MMO-bedrägerier som Dreamworld, Chronicles of Elyria och Earth 2.
Att faktiskt utveckla ett spel och ha en stor mängd utvecklare anställda för att faktiskt genomföra det är inte ett bedrägeri.

Det man kan prata om är Chris Roberts totala oförmåga att realistiskt uppskatta hur mycket tid spelutveckling tar, och det faktum att han ljög om utvecklingstiden innan det tillkom flera stretchgoals och projektet växte vansinnigt utanför ursprungsvisionen.

Man kan även prata om bristande ledarskap och hur oorganiserade CIG var de första åren, hur mycket tid som spillts bort genom att de tvingats skriva om mycket kod, tiden som gick åt till bråket med CryTek om spelmotorn och det faktum att de i slutändan ändå till största del fått skriva om motorn från grunden för att möjliggöra Star Citizen.

Men bedrägeri? Då vore de verkligen galet inkompetenta bedragare.

Inte för att vara sån men att ljuga om utvecklingstiden och mer är ju bedrägeri per definition och en stor rödflagg, visst de försöker ju göra ett spel bevisligen. Men frågan är ju om de är kompetenta nog att göra det till den skala de vill och inom en rimlig tidsram innan någon hinner före.

Det finns ju viss risk att det tar såpass tid att de hamnar i en ond cirkel där de konstant måste uppgradera aspekter av grafik och funktioner enligt marknadens utveckling för att inte hamna efter när/om de väl släpper skarpt. Lagom tråkigt om det släpps och så har någon hunnit före att göra den populära rymd-simmen och de hamnar i skuggan istället pga. av gamla funktioner..

Det finns såklart imponerande saker de gjort men det är långt, långt ifrån ett sammanhängande spel, tyvärr. Och singleplayer-delen kan man bortse från tillsvidare, den är såpass försenad utan något spelbart eller konkret att den inte ens är värd att kritisera längre.

12
Skriv svar