Nintendo Switch stödjer nu ljud över Bluetooth

Robot
Nintendo Switch stödjer nu ljud över Bluetooth

Äntligen får vi höra Marios ljuva stämma ur trådlösa lurar.

#Bluetooth, #Ljud, #Switch


Medlem

Helt sjukt att denna grundläggande funktion inte har funnits fören nu trots att det endast krävs en mjukvaruuppdatering för att få igång. Nintendo är så hopplöst efter på vissa punkter så det är skrämmande.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

eld
Medlem
Skrivet av Waliant:

Helt sjukt att denna grundläggande funktion inte har funnits fören nu trots att det endast krävs en mjukvaruuppdatering för att få igång. Nintendo är så hopplöst efter på vissa punkter så det är skrämmande.

När man går en större del switchens livstid utan en feature som den hade stöd för redan från början.

dyb
Medlem

Håller med, tänkte samma sak. Att hårdvaran har funnits där sen dag 1 men det tog dom 4,5år att låsa upp funktionen

Medlem

Välkommen till "framtiden"?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av Waliant:

Helt sjukt att denna grundläggande funktion inte har funnits fören nu trots att det endast krävs en mjukvaruuppdatering för att få igång. Nintendo är så hopplöst efter på vissa punkter så det är skrämmande.

Det här är märkligt, men inte första gången de gör så. Wii:n kunde ju inte läsa DVD-filmer, men det gick ju lätt att låsa upp via att mod:a. Så även där låste de bort en funktion som faktiskt fanns?

Nu vet jag inte om detta kan ha och göra med licenser, Blåtand, DVD etc?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag har inte saknat det då jag kör trådat, men detta är ju helt klart välkommet.

Spekulerar vilt här, men kan det ha nåt att göra med bandbredden på bluetooth att göra? Kanske blev limit på 4 joycons om man var kopplad till blåtands ljud som de ville lösa.

Som sagt, spekulationer


signatur

no remorse

Skribent
Skrivet av Kvadruppelmas:

Jag har inte saknat det då jag kör trådat, men detta är ju helt klart välkommet.

Spekulerar vilt här, men kan det ha nåt att göra med bandbredden på bluetooth att göra? Kanske blev limit på 4 joycons om man var kopplad till blåtands ljud som de ville lösa.

Som sagt, spekulationer

Ja något måste det ju vara för folk har ju frågat efter detta sedan dag ett. Om det nu bara var så "lätt" att lösa genom en uppdatering borde de ju varit med i alla fall under första året. Angående bandbredden kan det mycket väl stämma, men då borde ju Switch Lite kunna haft funktionen från dag 1 då den inte har joycons och DESSUTOM är menad primärt för bärbart spelande.


signatur

"Writer and Fighter"

Helt jävla otroligt dåligt att detta tagit 4 och 1/2 halvt år. Pinsamt!

Medlem

Det kanske inte är så enkelt som man kan tro om det är fel från början eller nått.

Vi Quest användare kan inte heller använda bluetooth hörlurar. Visst det går, men inte i spel. I spel så laggar ljudet efter med bluetoothlurar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förstår inte upprördheten. Själv har jag aldrig saknat funktionen.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kanske inte är så enkelt som man kan tro om det är fel från början eller nått.

Vi Quest användare kan inte heller använda bluetooth hörlurar. Visst det går, men inte i spel. I spel så laggar ljudet efter med bluetoothlurar.

När det handlar om nintendo så tror jag inte det handlar så mycket om att det skulle vara svårt, men att de är extremt rädda för nya möjliga hål i mjukvaran att utnyttja.

Det har gått flera år utan några nya features i firmwaret medans den blir "stabilare" för varje patch.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Förstår inte upprördheten. Själv har jag aldrig saknat funktionen.

När världen inte snurrar runt en själv?

Kan juh vara så att många hade / har bluetooth lurar sen innan dom köpte en switch, sen kan det juh vara så att många använder den portabelt när dom reser.

Medlem
Skrivet av SypherZ:

När världen inte snurrar runt en själv?

Kan juh vara så att många hade / har bluetooth lurar sen innan dom köpte en switch, sen kan det juh vara så att många använder den portabelt när dom reser.

Det har varit känt sedan produkten såldes att funktionen ej fanns. Så att vara upprörd i efterskott är lite magstarkt.

Skrivet av Aletheides:

Förstår inte upprördheten. Själv har jag aldrig saknat funktionen.

Jag saknade det. Avsaknaden av stöd för mina lurar var något som chockade mig när jag fick min Switch. Jag tänkte att det hade varit perfekt för bussen eller liknande att sitta i sin lilla brusreducerade bubbla och spela spel, men att behöva hålla koll på en sladd när man krånglar med väskor och jackor på bussen fick det att utgå.

Skrivet av Aletheides:

Det har varit känt sedan produkten såldes att funktionen ej fanns. Så att vara upprörd i efterskott är lite magstarkt.

Det kanske var känt av dig, men för min del känns det så absurt att jag inte kollade. Det hade varit som en ny smartphone utan stöd för bluetooth ljud. Det är helt enkelt inget man kollar efter.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det har varit känt sedan produkten såldes att funktionen ej fanns. Så att vara upprörd i efterskott är lite magstarkt.

Inte alla har stenkoll på sådant. Blev själv oerhört förvånad när jag insåg jag inte kunde synka mina lurar till min Switch lite.

Drifting har ju också varit känt sedan tidigt, bara att acceptera gott folk.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det har varit känt sedan produkten såldes att funktionen ej fanns. Så att vara upprörd i efterskott är lite magstarkt.

Man är väl helt enkelt "upprörd" för att Nintendo gång på gång på gång skiner med sina tekniska brister.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av Aletheides:

Det har varit känt sedan produkten såldes att funktionen ej fanns. Så att vara upprörd i efterskott är lite magstarkt.

Tror inte folk i regel blivit så upprörda i efterskott, men varit frågande till varför inte funktionen funnits med. Minns det var snack om det redan när funktionerna på Switch annonserades, att det var konstigt och inte ha stöd för bluetooth-hörlurar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Känns mycket gnäll här (som vanligt). Ja, det tog väldigt lång tid för Nintendo att patcha in för Bluetooth stöd till hörlurar. Men tydligen så kan man inte vara glad över det, utan man ska fortsätta klaga.

Jag tycker det är bra gjort av Nintendo att äntligen fixa det. De hade lika gärna kunnat ignorera den funktionen helt, släppt en Switch Pro och marknadsfört den med stöd för BT hörlurar. Jag är nöjd iaf, från mitt perspektiv så ser jag det som "bättre sent än aldrig".

Jag använder mina Sony brusreducerande dagligen till telefonen. Vill jag använda dem till Switchen så kopplar jag in sladden. Tycker inte det är så konstigt. Nu slipper jag sladden, men att koppla in sladd har aldrig påverkat mig negativt på något sätt.

Sen det där med "Jag tittade inte när jag köpte"; det är ju eget ansvar att hålla koll på vad som stöds och inte stöds. Lite som att jag skulle klaga på att Apple och Samsung släpper telefoner utan hörlursporten och jag skulle klaga på det i efterhand EFTER jag har köpt produkten.

Medlem
Skrivet av SypherZ:

När världen inte snurrar runt en själv?

Kan juh vara så att många hade / har bluetooth lurar sen innan dom köpte en switch, sen kan det juh vara så att många använder den portabelt när dom reser.

Det borde vara dödsstraff på att skriva "ju" som "juh".

Nu kan ni fortsätta.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Känns mycket gnäll här (som vanligt). Ja, det tog väldigt lång tid för Nintendo att patcha in för Bluetooth stöd till hörlurar. Men tydligen så kan man inte vara glad över det, utan man ska fortsätta klaga.

Jag tycker det är bra gjort av Nintendo att äntligen fixa det. De hade lika gärna kunnat ignorera den funktionen helt, släppt en Switch Pro och marknadsfört den med stöd för BT hörlurar. Jag är nöjd iaf, från mitt perspektiv så ser jag det som "bättre sent än aldrig".

Jag använder mina Sony brusreducerande dagligen till telefonen. Vill jag använda dem till Switchen så kopplar jag in sladden. Tycker inte det är så konstigt. Nu slipper jag sladden, men att koppla in sladd har aldrig påverkat mig negativt på något sätt.

Sen det där med "Jag tittade inte när jag köpte"; det är ju eget ansvar att hålla koll på vad som stöds och inte stöds. Lite som att jag skulle klaga på att Apple och Samsung släpper telefoner utan hörlursporten och jag skulle klaga på det i efterhand EFTER jag har köpt produkten.

Man kan vara glad och nöjd över att funktionen äntligen är på plats, men man behöver inte ge Nintendo en klapp på axeln för det. Äger inte en switch i dagsläget men detta är någonting jag definitivt hade missat ifall jag köpte en. Det är en grundläggande funktionalitet som funnits i 10 år, det är lite som att kolla om en smartphone har stöd för BT. Hade aldrig tänkt tanken att undersöka saken för det känns så självklart.

Du använder sladdlöst till telefonen, men kopplar in sladd när du ska köra switch och tycker inte det är konstigt - jag är tvärtom. Hade jag kört med sladd till båda hade jag inte brytt mig, men när jag kör sladdlöst till ena men inte andra så hade i alla fall jag stört ihjäl mig

Håller också med om att Nintendo hade kunnat göra en fuling och låta det vara låst för att sedan släppa stödet vid en Pro, så man får vara glad för det lilla helt enkelt

Medlem

Trevligt.

Inget jag kommer använda dock, min Switch är i stort sett 100% inkopplad till TVn, och jag använder bluetooth till TVn istället.

Medlem

Underbara nyheter detta! Men som många skriver så är det lite märkligt att det tog så lång tid för detta.. Men helt klart bättre sent än aldrig.
Nu kan jag spara in pengar på att inte köpa den där bluetooth adaptern jag funderade på att skaffa


signatur
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det har varit känt sedan produkten såldes att funktionen ej fanns. Så att vara upprörd i efterskott är lite magstarkt.

Givetvis har det varit känt att den funktionen saknats sedan säljstart, men det förklarar inte varför dom ej låst upp möjligheten att kunna använda bluetoothen för trådlösa lurar sedan dess då hårdvaran bevisligen har funnits hela tiden

Att folk klagar behöver inte vara någonting negativt, utan kan tas som komplimang på att kunderna vill ha ut så mycket som möjligt ur hårdvara/mjukvara också. Sen att det tog Nintendo flera år att hörsamma dessa klagomål...

Skrivet av Gesturr:

Det borde vara dödsstraff på att skriva "ju" som "juh".

Nu kan ni fortsätta.

Se på fan, men jag har juh in... Helvete också. Bokar nästa flyg ut ur landet

Skribent

Kan man ha blutoothhörlurar kopplade om Switchen sitter i dockan också? I så fall är det ju kung, spela på tvn med ljud när barnen lagt sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kan man ha blutoothhörlurar kopplade om Switchen sitter i dockan också? I så fall är det ju kung, spela på tvn med ljud när barnen lagt sig.

Det går alldeles utmärkt!👍

Medlem
Skrivet av Waliant:

Helt sjukt att denna grundläggande funktion inte har funnits fören nu trots att det endast krävs en mjukvaruuppdatering för att få igång. Nintendo är så hopplöst efter på vissa punkter så det är skrämmande.

Håller med, men köpte en dongel som kan para två enheter och tar ingen plats alls. Så det gick att lösa relativt billigt att och enkelt.

Medlem

Ber om ursäkt att jag är lite trög men är det den gamla modellen som får stöd för trådlösa hörlurar? Och vad fanns det för anslutningsmöjligheter innan? 3,5mm hörlursuttag?


signatur

PSN: MrOakenborn

Skribent
Skrivet av Oakenborn:

Ber om ursäkt att jag är lite trög men är det den gamla modellen som får stöd för trådlösa hörlurar? Och vad fanns det för anslutningsmöjligheter innan? 3,5mm hörlursuttag?

Båda modellerna och yes, de kör med 3.5 mm.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Detta är riktigt pinsamt tycker jag… så dåligt att det inte funnits med från början… Jag vet att många andra har skrivit de men just den här nyheten vill jag också kommentera


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

12
Skriv svar