Diskutera – Vilket open world-spel är bäst?

Medlem
Skrivet av Qus:

I början av spelet så måste du klara en hel del först innan du kan gå till mörka världen till exempel. Många ställen där man måste ha springskor för att komma vidare. Simskor för att komma vidare. Eller klubban för att ta sig vidare inne i mörka världen.

Det finns många spel på marknaden som anses vara open world där du måste göra saker för att du ska kunna komma till en viss punkt. Vi kan ta Far Cry-serien som ett exempel. Du kan springa runt på ett stort område och välja flera olika vägar till ditt mål, men det finns fortfarande hinder som gör att du inte kan komma vidare innan du har gjort färdigt en viss sak. När du väl är vid din "objective" och råkar avvika lite för mycket på kartan dyker det upp en ruta där det står att du är utanför uppdragsområdet, och vänder du inte med en gång flyttas du automatiskt till "rätt" område, i början av uppdraget.

Breath of the Wild anses vara ett open world-spel och det är samma sak där. Du måste göra vissa saker i början för att kunna komma ifrån Great Plateau överhuvudtaget. Du kan praktiskt taget inte komma någonstans om du inte spelar det exakt så som utvecklarna bestämt det.

Witcher 3 har samma upplägg.

Fallout 3 - du kan röra dig hyfsat fritt, men väldigt många uppdrag går endast att nå via linjära tunnelbanesystem. Alla uppdrag som utspelar sig i byggnader är linjära och du kan inte gå vart du vill. Vissa dörrar är låsta från andra sidan och kan bara öppnas när du har klarat uppdraget. I början av spelet är du fast i Vault 101 och kan inte gå ut förrän vissa saker har hänt.

Skriv svar