James Webb Space Telescope är uppskjuten!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Japp det är mycket vi inte vet, och i en oändlig rymd kommer vi alltid uppleva oss okunniga trots att vi idag faktiskt vet så oerhört mycket om universum.

De stora upptäckternas tid inom området är nog förbi dock, tyvärr 😕

Vad tror du mörk materia är?

Medlem
Skrivet av nils45:

Vad tror du mörk materia är?

Jag tror det är ett påhittat begrepp forskarna använder för att få ekvationen att gå ihop. Vi vet inte om det existerar men man kan se gravitationenens påverkan det har. Men det kan ju vara något helt annat som gör att det ter sig just så.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av nils45:

Vad tror du mörk materia är?

Ingen aning, om inte de som arbetat och forskat inom dessa områden har mer än spekulationer så har jag inget att komma med 😅

Men om jag skulle hänge mig någon teori så vore det just den som säger att det inte rör sig om fysisk materiell påverkan utan att det är vår kunskap på området som helt enkelt inte är korrekt. Det är den tråkigaste men också mest jordnära och ödmjuka iden.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Måste tipsa om den här miniserien på YouTube. Har sett löjligt många dokumentärer etc om rymden, men den här serien är på en helt annan nivå. Skapat av en person, men som på något sätt hålla samma (om inte högre) kvalitét än de flesta andra. Sätt på hörlurar, släck ned, och njut

Del 1:

Del 2:

Del 3:


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tror det är ett påhittat begrepp forskarna använder för att få ekvationen att gå ihop. Vi vet inte om det existerar men man kan se gravitationenens påverkan det har. Men det kan ju vara något helt annat som gör att det ter sig just så.

Skrivet av Soulless:

Ingen aning, om inte de som arbetat och forskat inom dessa områden har mer än spekulationer så har jag inget att komma med 😅

Men om jag skulle hänge mig någon teori så vore det just den som säger att det inte rör sig om fysisk materiell påverkan utan att det är vår kunskap på området som helt enkelt inte är korrekt. Det är den tråkigaste men också mest jordnära och ödmjuka iden.

Forskarna verkar trycka på idén att det är just materia då Einsteins teori annars skulle visa sig vara fel. Jag gillar Einsteins teori, men samtidigt så letar dom efter mörk materia varje dag och har inte hittat ett spår utav det, och 25% utav något vi inte kan se? Synd att Albert inte levde idag, kanske hade löst det hela.

Medlem

Halvt on-topic.

Rymdsonden Juice
Vi i Europa spänner rymdmusklerna med ny Jupitersond!

Skrivet av svt.se:

Historiskt projekt
Projektet Juice är det största historiska rymdforskningsprojektet i Europeisk historia.

Förkortningen Juice står för ”Jupiter icy moons explorer”. Projektet beräknas hittills ha kostat runt 18 miljarder kronor, enligt Jan-Erik Wahlund, rymdfysiker och forskningsledare för ett av instrumenten ombord på Juice.

44 min video:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rymdsond-aker-till-jupiter...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av nils45:

Forskarna verkar trycka på idén att det är just materia då Einsteins teori annars skulle visa sig vara fel. Jag gillar Einsteins teori, men samtidigt så letar dom efter mörk materia varje dag och har inte hittat ett spår utav det, och 25% utav något vi inte kan se? Synd att Albert inte levde idag, kanske hade löst det hela.

Det är ju intressant faktiskt, man utgår från att fysikens lagar stämmer även utanför våran planet. Hörde en astrofysiker prata om just detta och det arbetas oxh forskas om många delar där även just "utanför boxen" ingår. Dock sa denna att merparten arbetar efter de ramar som vi har i teorin, då dessa stämmer väldigt bra . Sen att man inte kan förklara allt fullt ut är inte nödvändigtvis nödvändigt inom de flesta forskningsgrenarna . Dock står och hänger mycket på att teorin stämmer, denna forskare menade dock att det skulle vara riktigt festligt ifall teorin var felaktigt .

Skriv svar