EA skriver historia - Lägger till damlag i NHL 22

Robot
EA skriver historia - Lägger till damlag i NHL 22

EA skriver historia och släpper ut damerna på isen.

#EA, #NHL-22


Medlem

Har dom lagt till reglerna för damhockey?

Medlem

Kul! Har två döttrar som spelar i färjestads flicklag, de kommer definitivt gilla detta 🙂


signatur

Styret upp och däcken ner

Skribent
Skrivet av DarkSvenn1002:

Har dom lagt till reglerna för damhockey?

Oklart faktiskt, kan inte utröna i patch-notes. Men tänkte starta upp spelet och kolla patchen senare idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Kul! Har två döttrar som spelar i färjestads flicklag, de kommer definitivt gilla detta 🙂

För mig värmer sådant här att höra 😊 Tycker alltid det gnälls över liknande tillägg i spel men bara det att tjejer också kan få ta del av sportspel och känna koppling till det är ju så fint!

Skribent
Skrivet av Pettor:

För mig värmer sådant här att höra 😊 Tycker alltid det gnälls över liknande tillägg i spel men bara det att tjejer också kan få ta del av sportspel och känna koppling till det är ju så fint!

Ja jag tycker ju att det ena behöver ju inte utesluta det andra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Oj, har det inte funnits förrän nu? Det måste väl vara det enklaste någonsin att lägga till i ett spel?

Det var verkligen på tiden


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Hoppas att de inhemska ligorna dyker upp så småningom

Skribent
Skrivet av Dunder:

Oj, har det inte funnits förrän nu? Det måste väl vara det enklaste någonsin att lägga till i ett spel?

Det var verkligen på tiden

Modeller och sen göra skill-check på alla spelare tar nog tid, men när sådant är gjort så är det nog inte så svårt att uppdatera inför kommande versioner.

Vet att det tog ett UFC-spel innan de hade damdivisionerna och då var det just modellerna och samla data som tog tid (vad de sa). I hockey och fotboll är det ju kanske inte lika detaljerade modeller då det nog går att återanvända animationer på ett annat vis, men istället är det ju bra många fler spelare att ta hänsyn till. Jag gissar det tar tid att bygga databasen med alla damspelare och hur bra/dåliga de är jämfört mot varandra etc.

Men det är inte en dag för tidigt enligt mig personligen!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Dunder:

Oj, har det inte funnits förrän nu? Det måste väl vara det enklaste någonsin att lägga till i ett spel?

Nja. Om det bara handlar om nytt lag så är det ju bara data som har med spelarnamn, nummer och lagets stats osv. Men eftersom damhockeyn har andra regler så måste de läggas till också. Om man t ex inte tillåter tacklingar så kanske gameplay och det som tillhör det ändras också. Så även om det inte är så jättemycket så är det ändå inte bara ett par rader i databasen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Geeks Gaming

Det var tamejf*n på tiden!

Riktigt kul att få tillgång till mer hockey ❤️
Hoppas de lägger till lite legender som tyvärr inte längre är aktiva.

Tänker på Rheaume (stavning?), Martín, wickenhauser mfl mfl

Skrivet av Ellakk:

Kul! Har två döttrar som spelar i färjestads flicklag, de kommer definitivt gilla detta 🙂

Inte alls avundsjuk att barnen får möjlighet att fostras i den bästa klubben någonsin! ☺️

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag tycker ju att det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Absolut inte! Det är dock något med gaming och inkluderande av tjejer. Det är alltid provokativt. Gå tillbaka 15 år på FZ och de krönikor som skrevs här i ämnet. Det var alltid storm runt ämnet.

Jaja, att som grupp känna sig inkluderad och kunna ha förebilder är också extremt viktigt. Hockey är finaste sporten me så hoppas det ger något 😊

Skribent
Skrivet av Pettor:

Absolut inte! Det är dock något med gaming och inkluderande av tjejer. Det är alltid provokativt. Gå tillbaka 15 år på FZ och de krönikor som skrevs här i ämnet. Det var alltid storm runt ämnet.

Jaja, att som grupp känna sig inkluderad och kunna ha förebilder är också extremt viktigt. Hockey är finaste sporten me så hoppas det ger något 😊

Haha, I know. Jag tror att jag kan ha varit en av de som skrev bloggar och krönikor om det back in the days.

Håller med att förebilder är viktiga i spel och film, vare sig du är man eller kvinna. Ser ju själv nu hur mina egna flickor resonerar i spel, de tycker det är tråkigt om de inte kan spela tjej i spelen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

13-åriga pojkar får tacklas, men inte vuxna kvinnor. Låt dem tacklas för tusan.

Skribent
Skrivet av skurk:

13-åriga pojkar får tacklas, men inte vuxna kvinnor. Låt dem tacklas för tusan.

Ja den regeln är märklig, speciellt nu när vi har damdivisioner i t.ex. MMA. Helt fritt där att de slår varandra på käften, men de får inte tacklas i hockey? Men MMA hade ju kortare ronder för tjejer under ett långt tag också, så det här att köra olika regler för damer och herrar är inte nytt. Väldigt konstigt dock när man ser det ur perspektivet att det är vuxna människor vi pratar om.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av conthox:

Nja. Om det bara handlar om nytt lag så är det ju bara data som har med spelarnamn, nummer och lagets stats osv. Men eftersom damhockeyn har andra regler så måste de läggas till också. Om man t ex inte tillåter tacklingar så kanske gameplay och det som tillhör det ändras också. Så även om det inte är så jättemycket så är det ändå inte bara ett par rader i databasen.

Varför ska det vara olika regler i ett spel? Känns väldigt onödigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Gnällkuk
Skrivet av skurk:

13-åriga pojkar får tacklas, men inte vuxna kvinnor. Låt dem tacklas för tusan.

Ja, så jävla töntigt. Varför har man fortfarande kvar denna regel? Hämmar sporten rejält. Samma med att de kör med galler som juniorer på herrsidan tvingas ha.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Geeks Gaming

Önska bara att dom kunde släppa till PC. Jag är inte mycket för sportspel men NHL är något jag vill spela.

Medlem
Skrivet av skurk:

13-åriga pojkar får tacklas, men inte vuxna kvinnor. Låt dem tacklas för tusan.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja den regeln är märklig

Den regeln kan ju bara förklaras med föreställningen att kvinnor är klena och sköra och klarar inte av en tackling. Vilket nog de flesta kan hålla med om är sexistiskt, ja.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför ska det vara olika regler i ett spel? Känns väldigt onödigt.

Tänker att det kan ha med fysik och förutsättningar att göra. Damsporter involverar ofta kortare avstånd, lättare vikter osv. Min första tanke har alltid varit "varför", om de ändå tävlar på lika villkor borde det inte ha någon betydelse.

Men det finns i vissa fall bra anledningar, t.ex. att diskusen väger mindre för damer än herrar ger dem möjlighet att kasta den över hela fältet istället för halva distansen vilket ger en betydligt roligare tävling både att utöva och titta på.

Andra sporter har jag mindre förståelse för, t.ex. i löpning/skidor etc varför damernas distanser alltid är kortare?

När det gäller kontaktsport, såsom hockey och amerikansk fotboll, antar jag att det kanske finns någon anatomisk anledning. Kvinnors kroppar kanske inte klarar påfrestningarna i längden lika bra som mäns, med större risker för skador osv?

Det är endast spekulationer, och i slutändan tycker jag det ska vara upp till kvinnorna som utövar sporterna att avgöra vilka regler som bör gälla.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av conthox:

Nja. Om det bara handlar om nytt lag så är det ju bara data som har med spelarnamn, nummer och lagets stats osv. Men eftersom damhockeyn har andra regler så måste de läggas till också. Om man t ex inte tillåter tacklingar så kanske gameplay och det som tillhör det ändras också. Så även om det inte är så jättemycket så är det ändå inte bara ett par rader i databasen.

Dessutom, om man ska vara sanningsenlig, bör tempot bli avsevärt lägre.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Mortyman:

Den regeln kan ju bara förklaras med föreställningen att kvinnor är klena och sköra och klarar inte av en tackling. Vilket nog de flesta kan hålla med om är sexistiskt, ja.

Jo jag förstår historiskt hur den uppkom, men något som borde ha försvunnit med tiden kan jag tycka nu när vi har kvinnor som slåss i en bur, boxas och gör alla andra coola saker som t.ex. Nilla Hansson (stuntkvinnan jag skrev om tidigare).

Samtidigt är jag inte förvånad heller.


signatur

"Writer and Fighter"

RHK
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo jag förstår historiskt hur den uppkom, men något som borde ha försvunnit med tiden kan jag tycka nu när vi har kvinnor som slåss i en bur, boxas och gör alla andra coola saker som t.ex. Nilla Hansson (stuntkvinnan jag skrev om tidigare).

Samtidigt är jag inte förvånad heller.

Jag har förstått det som att det levt kvar har också haft att göra med antalet utövare. Det lägre antalet har gjort att många yngre spelat med i seniorlag vilket kunnat göra storlek och viktskillnaderna rätt stora. Nu verkar ju damhockeyn vara på uppgång sett till antalet utövare så kanske omvärderar man det framöver eller så kanske spelarna gillar hockey utan tacklingar. Finns ju trots allt ganska stora nackdelar med att ha tacklingar i hockey om man ser på de skador som händer på herrsidan i samband med det.

Inaktiv
Skrivet av Mortyman:

Den regeln kan ju bara förklaras med föreställningen att kvinnor är klena och sköra och klarar inte av en tackling. Vilket nog de flesta kan hålla med om är sexistiskt, ja.

Fast nu är det inte därför den finns eller uppkom oavsett vad du hittar på. Dessutom har den fortfarande stöd bland damspelare att ha den kvar. Jag personligen tycker den ska bort men du kanske inte ska slå på sexism-trumman det första du gör när det inte riktigt har med det att göra. Den enorma nivåskillnaden mellan lag gjorde det farligt med tacklingar.

Medlem

Personligen är jag inte intresserad av att lira som damlag då jag inte har någon koll på dessa. Jag har inte följt de utan bara herrlagen. Men visst är det bra att valet finns så att fler kan få uppleva sina idoler på isen.

Skrivet av skurk:

13-åriga pojkar får tacklas, men inte vuxna kvinnor. Låt dem tacklas för tusan.

De har sänkt åldern från 14 år till 12 år sedan säsongen 2013-2014. Personligen så tycker jag 12 år är för lågt och de borde gå tillbaka till 14 års gräns. Lirade själv hockey upp till junior i J-20 laget och jag var sen i utvecklingen (puberteten) vilket en del är och fick slicka is mycket i början när man lirade i ungdomslagen för att sedan växa rejält o bli 191 cm lång och vägde väl 90 kg som junior i J-20 laget när jag var 18-19 år. Då slickade jag inte is lika lätt. hehe

Skrivet av trickeh2k:

Ja, så jävla töntigt. Varför har man fortfarande kvar denna regel? Hämmar sporten rejält. Samma med att de kör med galler som juniorer på herrsidan tvingas ha.

Lirade själv hockey upp till junior i J-20 nivå och fick börja lira med visir när jag fyllde 18 år. Testade en halv träning med visir men jag kände mig för oskyddad och fortsatte med galler. Lirade även mycket fysiskt på plan med tacklingar och mycket fulspel så det var en av anledningarna. Var den enda i laget som behöll galler av de som fyllde 18 år. Anser att 18 års gräns för visir är bra iaf. Och vill 18-åriga tjejer köra med visir så borde ingen få stoppa de.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Inaktiv

Jag är själv helt ointresserad av sport så jag trodde faktiskt att även NHL spelen hade damlag nu för tiden.

Kommer ihåg för flera år sedan innan damlag kom med i Fifa att det var många som var väldigt besvikna över att det inte kom med i det senaste Fifa spelet som var då.

Själv gillar jag när det kommer med i spel så att man kan välja att spela antingen som tjej eller kille. Brukar då oftast välja att spela som tjej.

Ett spel som jag aldrig tror att jag har spelat som kille på är Pokémon Crystal men det beror nog mycket på att man är tvungen att vara kille i Gold och Silver.

Inaktiv

Även att jag inte är intresserad av sport så har man ju läst flera saker ibland som får mig att reagera på hur man typ trampar på damlagen.
Som för några år sedan så skulle det vara VM final i damfotboll och då var det en av de kvinnliga spelarna som sade i en intervju att det inte var en enda kanal som sände deras final men hade det varit herrfotboll så hade ju kanalerna till och med ställt in program för att få visa finalen.

Hoppas att detta blir bättre för det är ju fruktansvärt fult att värdesätta män före kvinnor.

Medlem

Alla damerna på bilden har ju typ samma mun.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tänker att det kan ha med fysik och förutsättningar att göra. Damsporter involverar ofta kortare avstånd, lättare vikter osv. Min första tanke har alltid varit "varför", om de ändå tävlar på lika villkor borde det inte ha någon betydelse.

Men det finns i vissa fall bra anledningar, t.ex. att diskusen väger mindre för damer än herrar ger dem möjlighet att kasta den över hela fältet istället för halva distansen vilket ger en betydligt roligare tävling både att utöva och titta på.

Andra sporter har jag mindre förståelse för, t.ex. i löpning/skidor etc varför damernas distanser alltid är kortare?

När det gäller kontaktsport, såsom hockey och amerikansk fotboll, antar jag att det kanske finns någon anatomisk anledning. Kvinnors kroppar kanske inte klarar påfrestningarna i längden lika bra som mäns, med större risker för skador osv?

Det är endast spekulationer, och i slutändan tycker jag det ska vara upp till kvinnorna som utövar sporterna att avgöra vilka regler som bör gälla.

En digital kvinnokropp borde klara samma påfrestningar som en digital manskropp...

Men de kanske är byggda av olika sorters ettor och nollor, helt enkelt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av RHK:

Jag har förstått det som att det levt kvar har också haft att göra med antalet utövare. Det lägre antalet har gjort att många yngre spelat med i seniorlag vilket kunnat göra storlek och viktskillnaderna rätt stora. Nu verkar ju damhockeyn vara på uppgång sett till antalet utövare så kanske omvärderar man det framöver eller så kanske spelarna gillar hockey utan tacklingar. Finns ju trots allt ganska stora nackdelar med att ha tacklingar i hockey om man ser på de skador som händer på herrsidan i samband med det.

Intressant tanke här ändå, om man vänder på det? Det du säger om nackdelar med tacklingarna. Det borde ju finns argument för att ta bort det helt från sporten också istället för att lägga till det i damhockeyn? Tänker då hypotetiskt, skador och på att man skulle kunna argumentera för att det blir ett mer tekniskt spel utan?

Nu är det inte min åsikt, jag är ju kampsportare så har inget emot fysiska sammandrabbningar, men bara en liten tanke så där när vi pratar om tacklingar.


signatur

"Writer and Fighter"

123
Skriv svar