Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem

Är helt kär i spelet!
Har stannat upp många gånger och bara njutit av vyerna, så vacker värld med så maffiga objekt.

Startade som confessor men vet inte vad jag är nu, hittar något och vill testa så lvlar jag upp attributes för att kunna. Tanken var att köra fai/dex men nu är det typ mer str/dex 😅
Är rädd att jag missat något viktigt, så mycket att ta in!
Har slaktat två demigods. Godrick och .....! Hoppas det går att respecca någonstans för har massa onödiga attributes på saker jag inte använder.
Har köttat mig igenom mycket med bloody slash weapon art, sjukt stark!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Pratar du om minibossar eller "mainbossar"? Finns hur många bossar i spelet som helst.

Klarade du Godrick på typ två försök så är du duktig!

Jag har ridit runt och gjort allt möjligt. Jag har bara tagit den första story bossen sen resten är kanske bara minibossar då.

Det är iaf monster med healthbar som en boss😊 så jag antog det var bossar 😂

Och jag är "duktig" på darksouls spelen på så sätt att jag begriper hur man ska klara dom. Jag är verkligen inte duktig på sånt sätt att jag bra.
🤔 Bra mening det där blev 😂

Få se, då kanske det blir svinsvårt snart och jag får äta upp mina ord. Men hittills saknar jag den känslan jag fått i darksouls spelen där jag är livrädd för nästa rum.

(Och jag försöker inte skryta när jag säger att det är lätt för jag är verkligen inget darksouls proffs skulle nog bli slaktad av 90% av alla i PvP)

Och när jag säger "lätt" så i darksouls mått mätt det är det ju ändå svårare än typ alla andra vanliga spel 😂

Skribent
Skrivet av Ralf:

Jag har ridit runt och gjort allt möjligt. Jag har bara tagit den första story bossen sen resten är kanske bara minibossar då.

Det är iaf monster med healthbar som en boss😊 så jag antog det var bossar 😂

Och jag är "duktig" på darksouls spelen på så sätt att jag begriper hur man ska klara dom. Jag är verkligen inte duktig på sånt sätt att jag bra.
🤔 Bra mening det där blev 😂

Få se, då kanske det blir svinsvårt snart och jag får äta upp mina ord. Men hittills saknar jag den känslan jag fått i darksouls spelen där jag är livrädd för nästa rum.

(Och jag försöker inte skryta när jag säger att det är lätt för jag är verkligen inget darksouls proffs skulle nog bli slaktad av 90% av alla i PvP)

Och när jag säger "lätt" så i darksouls mått mätt det är det ju ändå svårare än typ alla andra vanliga spel 😂

Tror första riktiga är när man kommer till Borgen.

Men sen finns det massa andra mindre bossar med "health bars" där det även spelas boss-musik. Jag tror jag har stött på minst tre när jag utforskade på vägen till första bossen.

Rädslan här förtas lite då man nästan alltid kan fly i princip, eller gå en annan väg på grund av den öppna världen. Mycket i DS är ju lite klaustrofobiskt som tillför en del till skräckkänslan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kom precis från en genomspelning av favoriten BloodBorne innan detta. Jag måste säga att plattformandet i BB är minimalt, och jag skulle nog säga att det är det sämsta med FROMs spel då det är störigt genom en kombination av medvetet input-lag, kameran, tveksamma kollisionsytor som sällan stämmer med den grafiska geometrin, och så hur karaktären kontrolleras vilket gör bedömningen svårare än den borde vara. Det är lite perverst men visst det finns en charm i det också.

Tyvärr verkar de ha ökat detta markant ? Bli inte förvånad med en häst som hoppar på byggnadsfasader som är ett par decimeter, de både ser otroligt dumt ut och känns inte som det tillför mycket alls. Hur mycket sånt som är obligatoriskt har jag igen aning om men jag har stött på det ett flertal gånger genom att bara utforska.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror första riktiga är när man kommer till Borgen.

Men sen finns det massa andra mindre bossar med "health bars" där det även spelas boss-musik. Jag tror jag har stött på minst tre när jag utforskade på vägen till första bossen.

Rädslan här förtas lite då man nästan alltid kan fly i princip, eller gå en annan väg på grund av den öppna världen. Mycket i DS är ju lite klaustrofobiskt som tillför en del till skräckkänslan.

Ja verkligen. Nu springer jag runt i borgen. Det är fortfarande rätt "lätt". Men nu känns spelet mycket bättre och skräckkänslan är mer påtydlig än tidigare.

Skribent
Skrivet av Ralf:

Ja verkligen. Nu springer jag runt i borgen. Det är fortfarande rätt "lätt". Men nu känns spelet mycket bättre och skräckkänslan är mer påtydlig än tidigare.

Jag ska in i borgen snart tänkte jag, men ska göra lite mer utforskning utanför. En kompis tipsade just om en grotta som jag nog inte besökt som ska ha en summon.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag ska in i borgen snart tänkte jag, men ska göra lite mer utforskning utanför. En kompis tipsade just om en grotta som jag nog inte besökt som ska ha en summon.

Lycka till 😊 riktigt kul att rida runt och utforska

Medlem

Är lite rädd för att överlevla. Kan inte undvika att utforska allt jag ser och hamnar i en del oväntade äventyr i diverse grottor och ruiner, med minibossar och hela köret.

Antar att jag bara borde sluta levla, men man vill ju utnyttja runorna man tjänat.

Medlem

Som soulsnörd tyckte jag det kändes lite sådär i början, väldigt vackert, art direktion top osv men kände mig mer vilsen än vanligt. Gillar vanligtvis inte open world. Tyckte Zelda botw var fint men oerhört segt och skyrim helt värdelöst som jämförelse. För att inte tala om ubispelen(försökte mig på oddessy men fick magsår av alla svintråkiga uppdrag och frågetecken på kartan. Till och med allas favorit Witcher 3 även om storyn var bra. Nu efter ett par timmar tycker jag att det är alldeles underbart. Open world fast massvis med hemligheter, möten, grottor, katakomber och för att inte tala om sk. Legacy dungeons. Att upptäcka saker har aldrig känts lika tillfredställande i ett spel. Jag har dock gimpat mig själv lite. Kör bandit och hade bestämt mig för dex + arcane build med dual wield och endast bleed(och poison när jag hittar) Vilket e svinkul men rangen på knogvapen, Claws och dolkar är riktigt jobbigt när man ska strida på häst. Kan inte ens slå ihjäl de minsta fåglarna på hästrygg för jag når inte ner till marken med r1 haha. Ingen Sköld, faith eller int gör boss fighterna än mer krävande men crafting recepten hjälper har jag insett. Tycker det är väldigt svårt och har dött extremt mycket.

Medlem

Tog Margit förut med hjälp av poison 👍 lite väl tuff första boss men riktigt bra gjord måste jag säga.

Medlem

Så otroligt skönt att kunna dra vidare ifrån ett område /boss som känns för tuff för tillfället!!!

Medlem

Är helt hänförd av första området(Limgrave?), tycker det är riktigt vackert. Utforskade i 6-7h igår kväll utan att ens ta mig upp för backen mot borgen.

Skribent
Skrivet av Ralf:

Lycka till 😊 riktigt kul att rida runt och utforska

Nu öppnade jag en kista och blev teleporterad åt helvete in en gruva längst upp i högra hörnet på kartan med massa asfarliga kristalmonster. Känns som jag är alldeles för låg level och för dåligt utrustad. Kan inte ens fast travel för det står jag är "trapped". Vet inte vad jag ska göra? Dör jag blir jag tillbaka spawnad längst in i gruvan dit jag blev teleporterad....är jag fucked??


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Blev en mage för min del denna gången, spelet är nog nästan precis det jag förväntat mig. Tycker dom gör allt rätt med open world, små hintar bara om var man kan gå om man vill köra "main quest" medan det andra är helt fritt. Tycker det kittlar utforskarlusten så mycket mer än när man har en miljon markers på kartan att springa till.

Så kul att hitta små dungeons eller grottor lite överallt när man utforskar som inte alls syntes på längre håll

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu öppnade jag en kista och blev teleporterad åt helvete in en gruva längst upp i högra hörnet på kartan med massa asfarliga kristalmonster. Känns som jag är alldeles för låg level och för dåligt utrustad. Kan inte ens fast travel för det står jag är "trapped". Vet inte vad jag ska göra? Dör jag blir jag tillbaka spawnad längst in i gruvan dit jag blev teleporterad....är jag fucked??

Jag hamnade där med idag men kunde ta mig ut efter några försök. Skön överraskning 🙂 Om du är helt fast av låg level kan du få tips men sätter spoiler tag bara ifall att:

Om du bara springer direkt till vänster och runt det hörnet sen in i gången som syns där så kommer du till en bonfire

Skribent
Skrivet av Morti:

Jag hamnade där med idag men kunde ta mig ut efter några försök. Skön överraskning 🙂 Om du är helt fast av låg level kan du få tips men sätter spoiler tag bara ifall att:

Om du bara springer direkt till vänster och runt det hörnet sen in i gången som syns där så kommer du till en bonfire

Tack, var inne på den lösningen men blir dödad ändå av något som skjuter pilar och one shootar mig. Ska försöka fler gånger.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag har nu börjat spela spelet.
Bara doppat tårna kan man säga, men i början när man träffat första merchant. Tagit sig upp mot slottet och man träffar den där kvinnan som ska vara ens maiden eller nått.
Går man vidare därifrån blir man direkt krossad av nått jättemonster som hoppar ner samtidigt som soldater skjuter pilar på en.
Jag tog min resa åt andra hållet, ver inte riktigt när jag ska fara mot borgen igen eller är det meningen man ska fara nån annan väg eller är det bara, git gud? 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hade gärna spelat i helgen men det det fick tyvärr bli en refund då pc-versionen är i ett bedrövligt skick. Lite typiskt för japanska spel till pc. Hoppas de ordnar till det så blir det ett köp i framtiden.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har nu börjat spela spelet.
Bara doppat tårna kan man säga, men i början när man träffat första merchant. Tagit sig upp mot slottet och man träffar den där kvinnan som ska vara ens maiden eller nått.
Går man vidare därifrån blir man direkt krossad av nått jättemonster som hoppar ner samtidigt som soldater skjuter pilar på en.
Jag tog min resa åt andra hållet, ver inte riktigt när jag ska fara mot borgen igen eller är det meningen man ska fara nån annan väg eller är det bara, git gud? 😂

Den vägen tog jag och jag gissar att det är den vägen man "ska" ta för att följa "main story". Vet inte om det är den "enklaste" men funkade för mig. Till slut kommer man till en boss och sen är det ett slott man ska kämpa sig igenom och sen ytterligare en boss.

Kuta eller rid förbi alla fiender. Jätten återvände jag och tog senare.

Dock är det högst rekommenderat att utforska lite innan och ta det i sin egen takt.

Bra video om man känner sig vilse och nybörjare på Soulsborne: https://youtu.be/tx9IsK8qhg4 "OP" är ju dock ett buzzword!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu öppnade jag en kista och blev teleporterad åt helvete in en gruva längst upp i högra hörnet på kartan med massa asfarliga kristalmonster. Känns som jag är alldeles för låg level och för dåligt utrustad. Kan inte ens fast travel för det står jag är "trapped". Vet inte vad jag ska göra? Dör jag blir jag tillbaka spawnad längst in i gruvan dit jag blev teleporterad....är jag fucked??

Haha. Kom du därifrån levande? Jag var med om nått liknande blev också teleporterad. Men det slutade med att jag fick en bra trinket jag använder.
Där mötte jag också en stor elaking som givetvis valde att ta livet av sig genom att hoppa ut över stupet. Classic souls 😂

Skribent
Skrivet av Molotov:

Jag har nu börjat spela spelet.
Bara doppat tårna kan man säga, men i början när man träffat första merchant. Tagit sig upp mot slottet och man träffar den där kvinnan som ska vara ens maiden eller nått.
Går man vidare därifrån blir man direkt krossad av nått jättemonster som hoppar ner samtidigt som soldater skjuter pilar på en.
Jag tog min resa åt andra hållet, ver inte riktigt när jag ska fara mot borgen igen eller är det meningen man ska fara nån annan väg eller är det bara, git gud? 😂

Jag backade tillbaka till elden utanför porten när monstret hoppade ned, då följer det efter. Kan du slåss med den utanför utan pilbågsskyttarna. Har du en summon som kan hjälpa till och "tanka" den så hjälper det


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det här med överlevladhet vet jag inte riktigt hur folk har upplevt. Jag har utforskat mycket, knappt förlorat några runor och levlat så mycket jag kunnat, men har känt mig underlevlad för nästan varje ställe/boss. Alla bossar gör extremt mycket skada och det är ett oerhört begränsat antal flaskor man har.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Det här med överlevladhet vet jag inte riktigt hur folk har upplevt. Jag har utforskat mycket, knappt förlorat några runor och levlat så mycket jag kunnat, men har känt mig underlevlad för nästan varje ställe/boss. Alla bossar gör extremt mycket skada och det är ett oerhört begränsat antal flaskor man har.

Uppgraderar du så att du får fler flaskor? Man får samla Sacred Tears (kan ha fel på namnet, men något sådant) vid guldiga lysande kvistar/träd som sticker upp ur marken för att sen utöka vid en grace. Man kan även uppgradera så att flaskorna healar mer.

Jag hittade tidigt en summon med tre vargar, den har hjälpt mig mycket. Tar på sig aggro som man får lite andrum vid bossar/större fiender. Tog även hjälp av en magiker man kunde summona vid första bossen.

Glöm inte heller att uppgradera ditt vapen hos smeden i hubben.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Uppgraderar du så att du får fler flaskor? Man får samla Sacred Tears (kan ha fel på namnet, men något sådant) vid guldiga lysande kvistar/träd som sticker upp ur marken för att sen utöka vid en grace. Man kan även uppgradera så att flaskorna healar mer.

Jag hittade tidigt en summon med tre vargar, den har hjälpt mig mycket. Tar på sig aggro som man får lite andrum vid bossar/större fiender. Tog även hjälp av en magiker man kunde summona vid första bossen.

Glöm inte heller att uppgradera ditt vapen hos smeden i hubben.

Hmm, har inte märkt av riktigt att jag kunnat samla sacred tears, har fått en men kommer inte ihåg var. Menar du vid de enorma träden man ofta ser sticka upp från kilometers avstånd, eller är det några mindre grejer? Det är väl dom som gör att flaskorna healar mer och de som utökar antalet heter nåt med golden, och de har jag fått vid "viktiga stunder" i spelet. Jag har 4 HP- och 2 FP-flaskor och de räcker inte alltid särskilt långt i bossmatcher.

Har uppgraderat min talisman till +5 men vapnet bara +1 eftersom jag inte lyckats hitta något faith-scalande vapen som inte dessutom kräver oerhörda investeringar i str/dex. Kan snart använda ett litet faithvapen som ser ut som nån liten pinne men är ett "fist weapon", det gör ju säkert inte jättemycket skada.
Har hittat nån grej som gör att vapen man skänker ny magirelaterad weapon art också får magi-scaling och hade hemskt gärna hittat en sådan men för faith.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Hmm, har inte märkt av riktigt att jag kunnat samla sacred tears, har fått en men kommer inte ihåg var. Menar du vid de enorma träden man ofta ser sticka upp från kilometers avstånd, eller är det några mindre grejer? Det är väl dom som gör att flaskorna healar mer och de som utökar antalet heter nåt med golden, och de har jag fått vid "viktiga stunder" i spelet. Jag har 4 HP- och 2 FP-flaskor och de räcker inte alltid särskilt långt i bossmatcher.

Har uppgraderat min talisman till +5 men vapnet bara +1 eftersom jag inte lyckats hitta något faith-scalande vapen som inte dessutom kräver oerhörda investeringar i str/dex. Kan snart använda ett litet faithvapen som ser ut som nån liten pinne men är ett "fist weapon", det gör ju säkert inte jättemycket skada.
Har hittat nån grej som gör att vapen man skänker ny magirelaterad weapon art också får magi-scaling och hade hemskt gärna hittat en sådan men för faith.

De man uppgraderar hur mycket flaskorna helar verkar vara svårare och mer random att finna, men de Golden du nämner finns vid små små guldiga uppstickande buskar utan löv. De finns lite här och var. Alltså inte de stora träden. Man kan också omfördela flaskorna, alltså ändra så att du ex har 5 HP och 1 FP.

Tips är att kika om du redan har Lone Wolf summon, vill minnas att man fick den tidigt. Avlastar bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Hmm, har inte märkt av riktigt att jag kunnat samla sacred tears, har fått en men kommer inte ihåg var. Menar du vid de enorma träden man ofta ser sticka upp från kilometers avstånd, eller är det några mindre grejer? Det är väl dom som gör att flaskorna healar mer och de som utökar antalet heter nåt med golden, och de har jag fått vid "viktiga stunder" i spelet. Jag har 4 HP- och 2 FP-flaskor och de räcker inte alltid särskilt långt i bossmatcher.

Har uppgraderat min talisman till +5 men vapnet bara +1 eftersom jag inte lyckats hitta något faith-scalande vapen som inte dessutom kräver oerhörda investeringar i str/dex. Kan snart använda ett litet faithvapen som ser ut som nån liten pinne men är ett "fist weapon", det gör ju säkert inte jättemycket skada.
Har hittat nån grej som gör att vapen man skänker ny magirelaterad weapon art också får magi-scaling och hade hemskt gärna hittat en sådan men för faith.

Här är hur man får tag i Lone Wolf. Knepigar än jag trodde, hade väl ren tur när jag fick den. Rekommenderas varmt.

https://nintendosmash.com/elden-ring-finding-and-summoning-lo...


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Hmm, har inte märkt av riktigt att jag kunnat samla sacred tears, har fått en men kommer inte ihåg var. Menar du vid de enorma träden man ofta ser sticka upp från kilometers avstånd, eller är det några mindre grejer? Det är väl dom som gör att flaskorna healar mer och de som utökar antalet heter nåt med golden, och de har jag fått vid "viktiga stunder" i spelet. Jag har 4 HP- och 2 FP-flaskor och de räcker inte alltid särskilt långt i bossmatcher.

Har uppgraderat min talisman till +5 men vapnet bara +1 eftersom jag inte lyckats hitta något faith-scalande vapen som inte dessutom kräver oerhörda investeringar i str/dex. Kan snart använda ett litet faithvapen som ser ut som nån liten pinne men är ett "fist weapon", det gör ju säkert inte jättemycket skada.
Har hittat nån grej som gör att vapen man skänker ny magirelaterad weapon art också får magi-scaling och hade hemskt gärna hittat en sådan men för faith.

Och såhär ser buskarna ut


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bara jag som tänker ”Who let the dogs out” när man släpper loss varg-andarna?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Bara jag som tänker ”Who let the dogs out” när man släpper loss varg-andarna?

Från och med nu lär jag alltid tänka det... 😉


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Här är hur man får tag i Lone Wolf. Knepigar än jag trodde, hade väl ren tur när jag fick den. Rekommenderas varmt.

https://nintendosmash.com/elden-ring-finding-and-summoning-lo...

Nu kollade jag inte guiden där, men det var väl bara prata med häxan i lägret? Verkar ju vara en event när man kommer dit, gick ju intr göra något annat innan man pratat med henne och sen ger hon dig summonklockan och vargarna?


signatur

"Writer and Fighter"

Skriv svar