Gran Turismo 7 når rekordlåga Metacritic-nivåer bland användare

Robot
Gran Turismo 7 når rekordlåga Metacritic-nivåer bland användare
Medlem

Vinner pris efter pris.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Folk alltså… jag förstår att folk kan vara upprörda när det blir svårare/dyrare att köpa bilar, eller att det suger att inte kunna spela single player för att servrarna är nere. Men är det verkligen tillräckligt för att ge betyget en nolla?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Bra att de straffas för såna här grisiga tilltag.

Medlem
Skrivet av Issue:

Folk alltså… jag förstår att folk kan vara upprörda när det blir svårare/dyrare att köpa bilar, eller att det suger att inte kunna spela single player för att servrarna är nere. Men är det verkligen tillräckligt för att ge betyget en nolla?

Menar du att det är okej att ändra spelets ekonomiska struktur EFTER att spelet recenserats?

De förtjänar 0.0 i Score på MetaCritics.

Medlem
Skrivet av Issue:

Folk alltså… jag förstår att folk kan vara upprörda när det blir svårare/dyrare att köpa bilar, eller att det suger att inte kunna spela single player för att servrarna är nere. Men är det verkligen tillräckligt för att ge betyget en nolla?

Att göra progression i spelet medvetet svårare samtidigt som man trycker in en jävla massa mikrotransaktioner som "lösning" på detta artificiella problemet till den grad att det är beräknat att ta ca 20 timmars speltid bara för att låsa upp vissa specifika bilar utan att chippa in med mer pengar är bara svinigt. Att de dessutom gjorde detta draget först EFTER att recensionerna hade landat gör det inte mycket bättre.

Det är så tydligt anti-konsument det kan bli och personligen tycker jag att de förtjänar all skit de får, oavsett hur bra spelet är i grunden.

Tar inte kunderna ställning mot sånt här skitagerande när det väl händer så kommer det bara att bli värre framöver.

Medlem

Rätt gjort, fula girighetstaktiler ska bestraffas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Slänga in minrotransaktioner och göra progress långsammare... Låter väl förtjänt


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Rätt uppenbar "recensionsbombning", även om det inte nämns i nyheten. Lite trist utveckling om "User Scores" på Metacritic anses vara en pålitlig källa över ett spels popularitet (särskilt om den kommer att nyttjas på det sättet i etablerad spelmedia framöver).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Medlem

Sony måste haft utgivare som EA och Activision som ledstjärnor med senaste årens utveckling. Grisigare mikrotransaktioner och mer "live service"-skräp, mindre fokus på bra spel. Tror det kommer straffa sig ganska fort.

Medlem
Skrivet av Issue:

Folk alltså… jag förstår att folk kan vara upprörda när det blir svårare/dyrare att köpa bilar, eller att det suger att inte kunna spela single player för att servrarna är nere. Men är det verkligen tillräckligt för att ge betyget en nolla?

Det handlar inte om betyget i sig, det handlar om att protestera mot dåligt beteende. Då är lägsta möjliga det tydligaste.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Sony måste haft utgivare som EA och Activision som ledstjärnor med senaste årens utveckling. Grisigare mikrotransaktioner och mer "live service"-skräp, mindre fokus på bra spel. Tror det kommer straffa sig ganska fort.

Av intresse, vilka spel (förutom GT7) har Sony släppt senaste åren som har med mikrotransaktioner?

Vad jag kan minnas har de väl i egentlig mening inte släppt ett enda, eller extremt få, då majoriteten av spelen varit fokuserade på "Single Player", med spelserier som Horizon, Uncharted, GoW, TLOU, Spiderman, Ghost, Infamous etc. Deras konkurrenter har troligen bra fler spel med mikrotransaktioner numera, särskilt de som framöver kommer att äga Activision/Blizzard (inkl. King).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Dex
Medlem
Skrivet av kebbe:

Sony måste haft utgivare som EA och Activision som ledstjärnor med senaste årens utveckling. Grisigare mikrotransaktioner och mer "live service"-skräp, mindre fokus på bra spel. Tror det kommer straffa sig ganska fort.

Skrivet av matt76:

Av intresse, vilka spel (förutom GT7) har Sony släppt senaste åren som har med mikrotransaktioner?

Vad jag kan minnas har de väl i egentlig mening inte släppt ett enda, eller extremt få, då majoriteten av spelen varit fokuserade på "Single Player", med spelserier som Horizon, Uncharted, GoW, TLOU, Spiderman, Ghost, Infamous etc. Deras konkurrenter har troligen bra fler spel med mikrotransaktioner numera, särskilt de som framöver kommer att äga Activision/Blizzard (inkl. King).

Måste också säga att jag är lite nyfiken på vilka spel från Sony det pratas om? Har läst någon kommentar här på FZ tidigare också om detta, men kan har varit samma användare.

Kan inte komma på ett enda spel som är släppt av Sony som har haft dåliga microtransaktioner? Kan knappt komma på något som ens har microtransaktioner. Samma sak när det gäller "live service" skräp som du säger. Hade ju varit kul med lite exempel på vad sjutton man har missat. Tycker jag har rätt bra koll på Sonys spel, men har kanske fel.

Medlem

Fattar inte vad Sony håller på med, så otroligt korkat och anti-consumer. Men spelet lär ju sälja ändå så frågan är vem som är korkad egentligen.

Medlem
Skrivet av matt76:

Av intresse, vilka spel (förutom GT7) har Sony släppt senaste åren som har med mikrotransaktioner?

Vad jag kan minnas har de väl i egentlig mening inte släppt ett enda, eller extremt få, då majoriteten av spelen varit fokuserade på "Single Player", med spelserier som Horizon, Uncharted, GoW, TLOU, Spiderman, Ghost, Infamous etc. Deras konkurrenter har troligen bra fler spel med mikrotransaktioner numera, särskilt de som framöver kommer att äga Activision/Blizzard (inkl. King).

Skrivet av Dex:

Måste också säga att jag är lite nyfiken på vilka spel från Sony det pratas om? Har läst någon kommentar här på FZ tidigare också om detta, men kan har varit samma användare.

Kan inte komma på ett enda spel som är släppt av Sony som har haft dåliga microtransaktioner? Kan knappt komma på något som ens har microtransaktioner. Samma sak när det gäller "live service" skräp som du säger. Hade ju varit kul med lite exempel på vad sjutton man har missat. Tycker jag har rätt bra koll på Sonys spel, men har kanske fel.

Vad jag har lärt mig från de senaste veckorna här på FZ, är att vissa människor ständigt överdriver och verkligen älskar att snacka skit om Sony så fort de får chansen. Man måste verkligen ha ett hat, eller kan det vara ren avundsjuka för att Sony har dominerat spelmarknaden den senaste generationen?

Som ni säger, det enda spelet jag kommer på med mikrotransaktioner är GT7/GTSport. Lär klart komma fler med alla kommande "liveservice" spel. Är emot mikrotransaktioner överlag, men när andra har det så verkar det vara lungt, när Sony gör det så är det tydligen värsta skandalen, vilken dubbelmoral. Resten av sonys spel har varit single player, men där fick de ju skit för att "alla sony spel är likadana med 3rd person".

Tröttsamt beteende sista tiden...

Medlem
Skrivet av Dex:

Måste också säga att jag är lite nyfiken på vilka spel från Sony det pratas om? Har läst någon kommentar här på FZ tidigare också om detta, men kan har varit samma användare.

Kan inte komma på ett enda spel som är släppt av Sony som har haft dåliga microtransaktioner? Kan knappt komma på något som ens har microtransaktioner. Samma sak när det gäller "live service" skräp som du säger. Hade ju varit kul med lite exempel på vad sjutton man har missat. Tycker jag har rätt bra koll på Sonys spel, men har kanske fel.

Skrivet av Bullen86:

Vad jag har lärt mig från de senaste veckorna här på FZ, är att vissa människor ständigt överdriver och verkligen älskar att snacka skit om Sony så fort de får chansen. Man måste verkligen ha ett hat, eller kan det vara ren avundsjuka för att Sony har dominerat spelmarknaden den senaste generationen?

Som ni säger, det enda spelet jag kommer på med mikrotransaktioner är GT7/GTSport. Lär klart komma fler med alla kommande "liveservice" spel. Är emot mikrotransaktioner överlag, men när andra har det så verkar det vara lungt, när Sony gör det så är det tydligen värsta skandalen, vilken dubbelmoral. Resten av sonys spel har varit single player, men där fick de ju skit för att "alla sony spel är likadana med 3rd person".

Tröttsamt beteende sista tiden...

Kan vara så att det bara vi äldre mer cyniska spelare som sett hur det blivit innan när företag börjar gå åt det här hållet och antar det värsta nu.
https://www.fz.se/nyhet/289113-sony-planerar-fler-an-10-live-...
Som jag skrev i den här artikeln, har jag svårt att tro Sony skulle hämma sig om de helt plötsligt börjar tjäna stora summor på simpla microtransactions, skins o lootlådor.

Fanns många som också försvarade EA, Ubisoft, Activision mfl för massa år sedan när de började med den här skiten, och nu här vi här ¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Vad jag har lärt mig från de senaste veckorna här på FZ, är att vissa människor ständigt överdriver och verkligen älskar att snacka skit om Sony så fort de får chansen. Man måste verkligen ha ett hat, eller kan det vara ren avundsjuka för att Sony har dominerat spelmarknaden den senaste generationen?

Som ni säger, det enda spelet jag kommer på med mikrotransaktioner är GT7/GTSport. Lär klart komma fler med alla kommande "liveservice" spel. Är emot mikrotransaktioner överlag, men när andra har det så verkar det vara lungt, när Sony gör det så är det tydligen värsta skandalen, vilken dubbelmoral. Resten av sonys spel har varit single player, men där fick de ju skit för att "alla sony spel är likadana med 3rd person".

Tröttsamt beteende sista tiden...

För det första, folk gillar att överdriva och snacka skit oavsett om det är mot Sony eller MS, det beror helt och hållet på vilken man håller kär.

För det andra, det är inte mikrotransaktioner i sig (vilket folk ogillar överlag) utan grejen att det först patchas in EFTER betygen kommit för att sedan patchas igen så det blir svårare att farma för att folk istället ska betala riktiga pengar.

Är det en sak jag har märkt är att det så fort någon ogillar något med Sony så kommer det alltid någon och ska överdriva och påstå att det alltid ska snackas skit om just Sony och att om Sony gör något så är det tydligen en skandal. Skitsnack och överdrifter går åt alla håll.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Menar du att det är okej att ändra spelets ekonomiska struktur EFTER att spelet recenserats?

De förtjänar 0.0 i Score på MetaCritics.

Blir spelet verkligen sämre, är fartkänsla, grafik, bla bla bla sämre för att ekonomin ändrats efter recension? Jag håller med om att en sån här sak ska dra ner betygen, men ska det gå från t.ex. 4/5 till 0/5 bara för detta? Blev hela spelet helt värdelöst?

Jag tycker att folk överreagerar.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Det finns bara ett sätt att få stopp på speltillverkarnas värdelösa hantering: Sluta köp deras spel.
Anledningen till att de stora spelföretagen fortsätter, trots protester, är att de tjänar pengar på det.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Att göra progression i spelet medvetet svårare samtidigt som man trycker in en jävla massa mikrotransaktioner som "lösning" på detta artificiella problemet till den grad att det är beräknat att ta ca 20 timmars speltid bara för att låsa upp vissa specifika bilar utan att chippa in med mer pengar är bara svinigt. Att de dessutom gjorde detta draget först EFTER att recensionerna hade landat gör det inte mycket bättre.

Det är så tydligt anti-konsument det kan bli och personligen tycker jag att de förtjänar all skit de får, oavsett hur bra spelet är i grunden.

Tar inte kunderna ställning mot sånt här skitagerande när det väl händer så kommer det bara att bli värre framöver.

Men ta ställning, genom att ge en nolla i betyg på metacritic? Ungefär lika effektivt som att en politiker ”fördömer ” någons agerande. Jaha, sen då? Hur många tror du låter bli att köpa spelet för någon reviewbombat på metacritic?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Att ett single-player-spel har "always online" på PC, kan jag ha en viss förståelse för, då piratkopiering fortfarande är stort.
Men att det ens existerar på en konsol och är ett krav är totalt oacceptabelt.
GT7 är ju ett praktexempel på hur man inte ska göra.
För när servrarna låg nere så gick det inte att spela spelet i fråga...

Även genidrag såsom att leverera fysisk skiva där inte hela spelet följer med (Halo Infinite, MGSV m.f.) är också lika idiotiskt.

Medlem
Skrivet av Issue:

Men ta ställning, genom att ge en nolla i betyg på metacritic? Ungefär lika effektivt som att en politiker ”fördömer ” någons agerande. Jaha, sen då? Hur många tror du låter bli att köpa spelet för någon reviewbombat på metacritic?

Så hur hade du gjort då? Det handlar om folk som i protest vill få problemet uppmärksammat, och då handlar det om att... få problemet uppmärksammat. Vilket de gör. Jag hade ingen aning om det innan jag läste FZ-artikeln om problemet.

Så, vad hade ditt tilltag varit som inte är så "överdrivet"?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Så hur hade du gjort då? Det handlar om folk som i protest vill få problemet uppmärksammat, och då handlar det om att... få problemet uppmärksammat. Vilket de gör. Jag hade ingen aning om det innan jag läste FZ-artikeln om problemet.

Så, vad hade ditt tilltag varit som inte är så "överdrivet"?

Skrivit ett argt brev.
I form av betyg: hade jag gillat spelet, säg att jag tycker att det är ett 7/10 i gameplay, då hade jag kanske gett det 5/10 i betyg med motivering på varför.

Jag försvarar inte Sony här, jag tycker att det är riktigt fult det dom har gjort, men förtjänar spelet en nolla i betyg för det? Jag tycker inte det.

Men som flera varit inne på, det handlar inte om betyget i sig utan att uppmärksamma, så jag har väl kanske fel då.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Polare har toknött för att ha råd med 917K Porschen. Han skulle återställa den till "nyskick" dvs byta ut eventuell motor och kropp för att "nolla" bilen. 20.000.000 kostar ett nytt chassi. Hahhaha fyfaaan alltså.

Medlem

Kritik för att ett företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt... vissa fattar inte vad ett företag är, det är profit som är meningen. Ifall de är för giriga så köper man inte spelet istället för att gnälla som en unge i trotsåldern. då kanske de ändrar sina priser, själv regulation.
Pinsamt, vissa borde inte få använda sin mammas kreditkort pga av menlöshet.

Medlem

Epic fail. 🤣

Medlem
Skrivet av realcyngken:

Kritik för att ett företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt... vissa fattar inte vad ett företag är, det är profit som är meningen. Ifall de är för giriga så köper man inte spelet istället för att gnälla som en unge i trotsåldern. då kanske de ändrar sina priser, själv regulation.
Pinsamt, vissa borde inte få använda sin mammas kreditkort pga av menlöshet.

Då borde man få välja att få pengarna tillbaka varje gång det släpps en patch, som i det här fallet.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Nej "mobilspel" betackar jag mig för. Bojkott direkt. De förtjänar 0 i betyg.

Medlem

Folk gnäller på alltid online men hyllar Xbox för streaming där det krävs bra internet anslutning.

Som sagt senaste 2 åren så är det populärt att hata Sony medans Xbox inte kan göra något fel.

123
Skriv svar