Forza Motorsport 8 glänser med ray-tracing - även under körning

Robot
Forza Motorsport 8 glänser med ray-tracing - även under körning
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur pass stora skillnader det kommer att vara mellan Konsol och PC, med tanke på att all gameplay som hittills visats är från PC-versionen. Lär troligen vara en hel del kompromisser för att få till 60FPS med RT på konsol, såsom dynamisk upplösning, lägre kvalitet på RT etc (något som även Digital Foundry påpekade i deras RT-analys av FM7 nyligen).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Digital Foundry har en del intressanta funderingar kring just RT i nya Forza. Jag visste inte det, men spegelreflektioner är mycket mindre prestandakrävande och det är mycket av det som visades i presentations-klippet.

Medlem

Hade varit guld om ett RACINGSPEL bara hade haft raytracing när man står i startfältet och i menyn.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Hade varit guld om ett RACINGSPEL bara hade haft raytracing när man står i startfältet och i menyn.

Jo det är ju framförallt där man vill ha snygga reflektioner och skuggor.

Medlem

Kommer bli hur grymt som helst!

Medlem

Känns som att Raytracing är mycket viktigare än bra körkänsla, AI och wheel support.

Jättetråkigt faktiskt för i Horizon är man snabbare med handkontroll än med Ratt för att dom inte kan implementera det ordentligt och det ger inte mycket till körkänzla när det lika gärna hade kunnat vara Sonic som springer omkring i Mexico i 300 km/h.

Vill inte vara pessimistisk egentligen men alla nyheterna om Motorsport har hittills handlat om hur jävla snyggt det är men vem bryr sig?

Medlem

Tycker deras gameplay video och presentation var kass. Jag vill veta hur deras system, tävlingar, kampanjer, menyer och bilar kommer fungera. Främst bilfysiken och körkänslan.
Tror tyvärr de fortfarande kommer ligga långt efter Gran Turismo. Men jag hoppas det blir bra. Vill ha ett bra racingspel på datorn.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Känns som att Raytracing är mycket viktigare än bra körkänsla, AI och wheel support.

Jättetråkigt faktiskt för i Horizon är man snabbare med handkontroll än med Ratt för att dom inte kan implementera det ordentligt och det ger inte mycket till körkänzla när det lika gärna hade kunnat vara Sonic som springer omkring i Mexico i 300 km/h.

Vill inte vara pessimistisk egentligen men alla nyheterna om Motorsport har hittills handlat om hur jävla snyggt det är men vem bryr sig?

Har väll alltid varit så att Forza är mer lekstuga jämfört med andra bilspel? Rätta mig om jag har fel.
Hört mycket det där med klagomål att det är dåligt med ratt + avsaknad av VR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Min tolkning och upplevelse är att Forza motorsport-serien slagit Gran turismo fler gånger än tvärtemot. Oklart hur det blir nu hittils.

Medlem

Det sa ju dem under eventet. Körkänslan kommer att vara precis som i Forza Motorsport 7 och 6. Fast bättre då det är extremt mycket dem har förbättrat. Sedan så är Forza Motorsport i en helt annan nivå högre än Gran Turismo. Jag mena folk tog ju faktiskt och gjorde jämnföringar mellan Gran Turismo 7 och Forza Motorsport 7. 2021 v 2017. Och Forza Motorsport 7 höll måttet. Inga problem för Turn10 att fixa 4k60fps på Series X då mycket teknik muskler används inte idag i spelen som finns. Xbox One har Microsoft lämnat bakom sig.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har väll alltid varit så att Forza är mer lekstuga jämfört med andra bilspel? Rätta mig om jag har fel.
Hört mycket det där med klagomål att det är dåligt med ratt + avsaknad av VR.

Forza Horizon = Lekstuga
Forza Motorsport = Begravningsbyrå

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Tycker deras gameplay video och presentation var kass. Jag vill veta hur deras system, tävlingar, kampanjer, menyer och bilar kommer fungera. Främst bilfysiken och körkänslan.
Tror tyvärr de fortfarande kommer ligga långt efter Gran Turismo. Men jag hoppas det blir bra. Vill ha ett bra racingspel på datorn.

Det finns en hög med bra racingspel på datorn. Närmaste man kommer Forza Motorsport är väl Assetto Corsa (om man ser till många olika biltyper) där AC är bra mycket bättre kring fysik och körkänsla tveklöst. Gott om online och ett massivt modstöd och kan dessutom få hela paketet med all DLC för typ 50kr på flertalet reor på Steam.

Det tråkiga med både Gran Turismo och Forza-serierna är ju att man vill visa upp KONSOLEN (mycket fokus på grafik och häftiga grafiska funktioner) och mindre fokus på hur spelet faktiskt kör. Visst dom pratar som skademodeller och en del annat men allt visas grafiskt upp, vi får se väldigt lite kring hur bilar fysiskt verkar fungera på banan osv. Bara första bilen man får följa i trailern kör i en fast låg hastighet så inget händer i praktiken med den fysiskt mot banan. Man har väldigt lite fokus på allt sånt förutom att man berättar hur mycket häftigare spelet är jämfört med förra spelet.

Jag gillar spelen, men de ska knappast hålla på att skryta om hur realistiska och verklighetstrogna de är för det har vi andra spel som sköter mycket bättre.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Forza Horizon = Lekstuga
Forza Motorsport = Begravningsbyrå

Jag vet inte om begravningsbyrå lät så positivt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte om begravningsbyrå lät så positivt

Nej, kanske var det ett skämt.

Personligen föredrar jag Motorsport framför Horizon just för att det förstnämnda är mer seriöst.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Känns som att Raytracing är mycket viktigare än bra körkänsla, AI och wheel support.

Jättetråkigt faktiskt för i Horizon är man snabbare med handkontroll än med Ratt för att dom inte kan implementera det ordentligt och det ger inte mycket till körkänzla när det lika gärna hade kunnat vara Sonic som springer omkring i Mexico i 300 km/h.

Vill inte vara pessimistisk egentligen men alla nyheterna om Motorsport har hittills handlat om hur jävla snyggt det är men vem bryr sig?

Forza Horizon är dock en helt annan studio som utvecklar och det är ju ett väldigt annorlunda spel. Forza Motorsport brukar funka finfint med ratt historiskt, så lär vara detsamma även den här gången

Medlem
Skrivet av Doed:

Det finns en hög med bra racingspel på datorn. Närmaste man kommer Forza Motorsport är väl Assetto Corsa (om man ser till många olika biltyper) där AC är bra mycket bättre kring fysik och körkänsla tveklöst. Gott om online och ett massivt modstöd och kan dessutom få hela paketet med all DLC för typ 50kr på flertalet reor på Steam.

Det tråkiga med både Gran Turismo och Forza-serierna är ju att man vill visa upp KONSOLEN (mycket fokus på grafik och häftiga grafiska funktioner) och mindre fokus på hur spelet faktiskt kör. Visst dom pratar som skademodeller och en del annat men allt visas grafiskt upp, vi får se väldigt lite kring hur bilar fysiskt verkar fungera på banan osv. Bara första bilen man får följa i trailern kör i en fast låg hastighet så inget händer i praktiken med den fysiskt mot banan. Man har väldigt lite fokus på allt sånt förutom att man berättar hur mycket häftigare spelet är jämfört med förra spelet.

Jag gillar spelen, men de ska knappast hålla på att skryta om hur realistiska och verklighetstrogna de är för det har vi andra spel som sköter mycket bättre.

Gillade inte Assetto Corsa Kändes som något hemmabygge

Medlem

Är det bättre än gran turismo 7 blir det en series x och forza motorsport direkt fastnat helt i racing sim sen gt7 släpptes

Medlem

Performance RT-läget i Insomniacs spel visar ju att det går, men där handlar det framför allt om att man ersätter SSR med RT-reflektioner. Nog blir det ett bättre resultat, men man ska nog inte förvänta sig full-scens GI.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag blir grymt imponerad av detaljrikedomen! Känns som mitt 3060 Ti kommer behöva bytas ut om man ska köra detta på max settings!

1
Skriv svar