Medlem
Skrivet av lonian:

Nu har jag inte hållit en i handen, men det ser ut som att det borde vara bättre om de flippar platsen på touchpad och kontrolstickorna så det blir mer lik en vanlig kontroll. Vem vet, kanske i Steam deck 2 ?

Nej det tycker jag inte.
Hur den är formad på baksidan och hur man greppar gör att spakarna hamnar perfekt.
Iaf för mig. Om det bytte plats så skulle det bli att greppa längre ner, det skulle bli obekvämare och även svårare att använda dom bakre knapparna om man vill använda dom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Nej det tycker jag inte.
Hur den är formad på baksidan och hur man greppar gör att spakarna hamnar perfekt.
Iaf för mig. Om det bytte plats så skulle det bli att greppa längre ner, det skulle bli obekvämare och även svårare att använda dom bakre knapparna om man vill använda dom.

Håller med. Den har utbuktningar som man greppar, så man håller ju inte under den. Ligger för övrigt bra i händerna. Mitt enda bekymmer är att nå Steam-knappen nertill, men ingen stor grej.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det tycker jag inte.
Hur den är formad på baksidan och hur man greppar gör att spakarna hamnar perfekt.
Iaf för mig. Om det bytte plats så skulle det bli att greppa längre ner, det skulle bli obekvämare och även svårare att använda dom bakre knapparna om man vill använda dom.

Håller med. Fick testa en kompis Deck några timmar igår, och layouten känns genomtänkt även för oss med stora händer.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Geeks Gaming

Väntar fortfarande på min. Har redan börjat skriva lista på backlogg saker jag ska köra genom.

Medlem

Lite bökigt att köpa den. Igentligen så borde man boka den nu om det går och sen glömma bort det helt tills det är tid om något år att få köpa den. Men tyvärr så är inte suget tillräckligt surt för mig.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det tycker jag inte.
Hur den är formad på baksidan och hur man greppar gör att spakarna hamnar perfekt.
Iaf för mig. Om det bytte plats så skulle det bli att greppa längre ner, det skulle bli obekvämare och även svårare att använda dom bakre knapparna om man vill använda dom.

Ah tack för svar. Då ser det ju hela naturligtvis bättre ut.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent

Jag blir sjuk sugen, men samtidigt är det en sån där produkt som är helt onödig för mig här hemma. Har en bra laptop att spela på "bärbart" och har ändå inte tiden med mer spel än jag spelar nu. Men kul om denna tingest går bra så det blir fler uppgraderade versioner i framtiden.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

bästa handhållna pc jag någonsin haft :D, kan spela konsol spel med inkluderar switch även fast jag inget intresse för dem men N64 Ps-1, xbox mm det är väldigt roligt^^

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag blir sjuk sugen, men samtidigt är det en sån där produkt som är helt onödig för mig här hemma. Har en bra laptop att spela på "bärbart" och har ändå inte tiden med mer spel än jag spelar nu. Men kul om denna tingest går bra så det blir fler uppgraderade versioner i framtiden.

Nä precis... Den verkar ju sjukt fet om man pendlar 3 timmar om dagen... Men jag gör ju inte det, och det finns ju inte direkt någon anledning att köra på den om man sitter vid en fullt kapabel PC.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av Anton Q:

Nä precis... Den verkar ju sjukt fet om man pendlar 3 timmar om dagen... Men jag gör ju inte det, och det finns ju inte direkt någon anledning att köra på den om man sitter vid en fullt kapabel PC.

Nu säger jag inte att priset är ovärt det, men hade den billigaste kostat kring 2500 kr så hade jag antagligen slagit till. Men som det är nu så motiverar inte riktigt användandet priset.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu säger jag inte att priset är ovärt det, men hade den billigaste kostat kring 2500 kr så hade jag antagligen slagit till. Men som det är nu så motiverar inte riktigt användandet priset.

Fast en Nintendo switch kostar ca 3k och är vad jag tycker betydligt sämre.

Skribent
Skrivet av Sille:

Fast en Nintendo switch kostar ca 3k och är vad jag tycker betydligt sämre.

Jo det säger jag inget om rent hårdvarumässigt, men för mig är priset gentemot hur mycket jag skulle använda den inte värt det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det säger jag inget om rent hårdvarumässigt, men för mig är priset gentemot hur mycket jag skulle använda den inte värt det.

Då kanske det räcker med en smartphone och typ någon form av "hållare"
Typ

Medlem

Tung i längden? Eeeh, känns som att ni sökte något att klaga på där Den är ju lätt som en plätt.

Att få i princip hela sitt Steam Library i detta format och att man kan koppla in skärm, mus och tangentbord, är ju helt jäkla underbart. Inte billigaste portabla spelenheten i stan om man inte köper den billigaste modellen och moddar själv. Men gosh vilken fin enhet!

Skribent
Skrivet av Sille:

Då kanske det räcker med en smartphone och typ någon form av "hållare"
Typ
https://cdn.ndtv.com/tech/images/logitech_powershell_gaming_c...

Har en Switch så kanske skulle nämna det. Jag kritiserar återigen inte priset som så. Det är ju bara att jag nog inte skulle använda den speciellt mycket och då blir det ju ovärt för mig. Med familj och barn kanske jag har 1-2 h spel tid per dag i bästa fall. Det jag hinner spela PC-mässigt duger min laptop till.

Jag har en hållare till mobilen så jag kan koppla dit en Xbox-handkontroll


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Sille:

Fast en Nintendo switch kostar ca 3k och är vad jag tycker betydligt sämre.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det säger jag inget om rent hårdvarumässigt, men för mig är priset gentemot hur mycket jag skulle använda den inte värt det.

Jo, Switchen känns för mig som en betydligt mer "komplett" produkt för priset. Man får med sladdlösa kontroller, man får med dockningsstationen och dockandet i sig fungerar sömlöst, smidigt. Sen att prestandan hos en maskin härrörande från 2017 är klart sämre än en från 2022 är ju odiskutabelt, men personligen trodde jag nog rentav att Deck ändå skulle ta ett ännu större kliv, nu tycks den dock stanna någonstans runt bas-PS4-prestanda med inslag av mer moderna renderingstekniker, medan Switch är någonstans halvvägs mellan PS3 och PS4..

Totalt, Deck är bättre hårdvara i alla fall prestandaaspekter, medan Switch håller jag för en bättre produkt totalt sett. Men det hänger väl ihop också med att jag främst är konsolspelare och vill ha en komplett grunka utan krångel..

Redaktör
Skrivet av Majoren:

Jo, Switchen känns för mig som en betydligt mer "komplett" produkt för priset. Man får med sladdlösa kontroller, man får med dockningsstationen och dockandet i sig fungerar sömlöst, smidigt. Sen att prestandan hos en maskin härrörande från 2017 är klart sämre än en från 2022 är ju odiskutabelt, men personligen trodde jag nog rentav att Deck ändå skulle ta ett ännu större kliv, nu tycks den dock stanna någonstans runt bas-PS4-prestanda med inslag av mer moderna renderingstekniker, medan Switch är någonstans halvvägs mellan PS3 och PS4..

Totalt, Deck är bättre hårdvara i alla fall prestandaaspekter, medan Switch håller jag för en bättre produkt totalt sett. Men det hänger väl ihop också med att jag främst är konsolspelare och vill ha en komplett grunka utan krångel..

(Sent svar pga semester.) Jag håller med om din sammanfattning - Switch är en bärbar konsol, Deck är en bärbar spel-pc. Med respektive för- och nackdelar.


signatur
Medlem

Switch är ju i princip snäppet snabbare än Wii U. Typ Wii U pro eller liknande.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Switch är ju i princip snäppet snabbare än Wii U. Typ Wii U pro eller liknande.

Och Wii U var i nivå med Xbox 360 och PS3. ;D

Medlem

Sjukt skön maskin. Pendlar mellan att ligga och lira och ha den inkopplad med docka på projektorn. Kör en dual boot med win10. Lite som att ha två datorer och en konsoll i ena handen.
Läste mycket om att den var högljud. Men det har jag då inte märkt. Sällan fläktarna ens jobbar hårt.
Stabil manick. Testat köra lite spel på emulatorer, kört epicspel via heroic launcher. Och massa steam såklart. Länge sen jag kommit framåt i så många spel på så kort tid. Älskar cloud saves.


signatur

- pixelfantast

Medlem
Skrivet av skymf:

Läste mycket om att den var högljud. Men det har jag då inte märkt. Sällan fläktarna ens jobbar hårt.

Det ska finnas två olika modeller av fläktar, den äldre varianten har någon typ av tjut tydligen och det är det som har stört dom flesta. Annars håller jag med, den är relativt tyst av sig i min tycka. Kan spela i sängen när min fru sover bredvid utan att hon klagar. Även när jag verkligen pushar den så fläkten går igång på fullt.

Medlem

Känslan av att ha sitt Steam bibliotek i handen är verkligen fantastiskt. Först när jag läste om Steam Deck avfärdade jag den som gimmick men nu är jag så glad att jag skaffade den.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Känslan av att ha sitt Steam bibliotek i handen är verkligen fantastiskt. Först när jag läste om Steam Deck avfärdade jag den som gimmick men nu är jag så glad att jag skaffade den.

Jag har mycket mer än bara mitt Steam deck bibliotek


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har mycket mer än bara mitt Steam deck bibliotek

Mm många möjligheter helt klart.
Känslan av att se mitt Steam bibliotek och installera spel första gången på en handhållen enhet var dock väldigt coolt!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om du undrar något - fråga! Jag svarar efter förmåga.

Så! Nu har den varit ute ett tag och fått sig några uppdateringar och dylikt! Har du använt den något mera och har dina åsikter om den ändrats jämfört med recensionen?
Fridens liljor till Er och övriga eldsjälar som FZ består av! (:


signatur

Fueled by coffee.

Redaktör
Skrivet av Jonkan:

Så! Nu har den varit ute ett tag och fått sig några uppdateringar och dylikt! Har du använt den något mera och har dina åsikter om den ändrats jämfört med recensionen?
Fridens liljor till Er och övriga eldsjälar som FZ består av! (:

Nä, jag har inte det. Fick låna den av Swec-Jonas och han ville (märkligt nog!) gärna ha tillbaka den. Vet alltså inte hur den har utvecklats. Däremot kommer jag på mig själv med att längta lite efter en ibland, och det säger väl något. Det viskas om att nya modeller kan komma, kan vara läge att invänta dem kanske.


signatur
12
Skriv svar